België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:44

betadine schreef:
Het parlement heeft enkel de mogelijkheid gecreëerd dat winsten van wedstrijden met paarden voor een deel (maximaal 20%) zouden kunnen afgeroomd worden om bestemd te worden voor maatregelen in verband met paardenverwaarlozing.

Hoe moeten dat gezien worden?
Als een doelbelasting of als een alibi om niet tegen de óórzaak van het probleem op te treden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 08:53

betadine schreef:
Gelieve jullie bronnen te controleren.

Nogmaals dit staat ook gewoon in de OP.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:02

Nies_ schreef:
Een veulen fokken is al niet echt goedkoop hè. Zou ook nogal een domme regeling zijn, hoe zie jij dat voor je? Ik mijn merrie dekken met de 2-jarige hengst hier op stal en dan? Wie weet dat?

moet het goedkoop zijn dan? En tja...dat mensen zaken stiekem doen hou je toch. Is met alles zo. Hondenbelasting is ook lastig te controleren. Maar je loopt dan het risico verklikt te worden en een boeter erbovenop te moeten betalen. Veulentje in de wei valt ook wel op. Registratie en chipsysteem invoeren en zonder dat mag een dier niet verkocht worden. Geen kip die het veulen koopt en blijf je er mee zitten. Zijn genoeg mogelijkheden hoor.[/quote]
Ik vind dat jij erg onrealistisch aan het denken bent. Als ik van mijn ongechipte, papierloze veulen af wil omdat ook veulens groot worden en dat gaat mij een hoop kosten vezorgen.. Dan kan ik m altijd nog ergens dumpen, geen enkel probleem. Daarnaast denk ik dat je ze ook echt wel chiploos verkocht krijgt, er zijn veel mensen die ontwetend zijn.

Daarnaast is het natuurlijk gewoon belachelijk dat ik moet betalen als ik een veulen met goed papier fok omdat een of andere maloot een schattig veulen wil van de shetlander van de buren.[/quote]

ja, dat kan. En dat gebeurt nu ook op grote schaal met honden etc. Maar verplichte chip. Geen chip? Dan hoge boete. Dan nog kan het, maar goed..dat is met alles. Daarbij...een paard ergens dumpen? Grote kans dat iemand hem herkent, of dat je betrapt wordt in druk Nederland.

En nee. Ik vind het niet belachelijk dat je daarvoor moet betalen. Ik vind het nl. belachelijk om te fokken terwijl er geen vraag naar is. Wanneer je een veulen fokt met goed papier, krijg je daar ook inkomsten uit en zie ik niet in, waarom een gedeelte van die winst niet ten goede kan komen aan de opvang van paarden. Maar ik ben dan sowieso niet zo van het handelen met levende wezens.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:04

Aria_zz schreef:
IHN: ik ga toch echt op wedstrijd voor de sfeer en het plezier :j

maar buiten dat, als je nog eens 20% gaat afnemen van de wedstrijd ruiters, die verdienen al maar net genoeg om hun stallen rendabel te houden met fokken erbij. Nope geen goed idee voor de internationale sport die het in België nu al moeilijk heeft.

Ze moeten dierenverwaarlozers in het algemeen gewoon veeeeel strenger aanpakken, paardensport terug rendabeler maken en een positief imago kweken. België is geen paardenland, toch zeker niet waar ik woon.
Hoop dat ze preventief gaan werken ipv zomaar in het wilde weg.
Trouwens, mensen die hun oudjes een rustplek geven betalen alles zelf, snap niet waar het geld dus naar toe zal gaan.

en plezier mag best geld kosten, toch? Op vakantie gaan kost ook geld. Waarom moet je verdienen aan iets wat je plezier bezorgt? (is wel leuk meegenomen, maar is het nodig?).

Wat betreft die wedstrijd ruiters..tja..die categorie is er natuurlijk ook nog. had ik zo snel niet aan gedacht. Ik vind sowieso bij de hele wedstrijdsport het belang van paarden ondergesneeuwd, maar in die zin heb je wel gelijk inderdaad.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:08

ik stem voor

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:13

Ik vind dat het al zo moeilijk is voor de organisators om de middelen te vinden om wedstrijden te organiseren, maar als ze daar dan nog is 20% van willen incasseren dan wordt het helemaal onmogelijk. Er worden al zo veel wedstrijden afgelast door gebrek aan sponsoren. Ik zou er wel kunnen inkomen moesten ze <5% vragen. Het is nu niet zo dat er op iedere hoek van de straat een paard verwaarloost wordt. + de meeste verwaarloosde paarden kunnen na een goede hoefsmid behandeling en ontwormingskuur al een nieuw leven tegenmoet. Het is niet zo dat alle verwaarloosde paarden extreme uitgehongerd en ziek zijn dus dan moeten er voor ze zo een maatregelen treffen toch cijfers vrijgeven vind ik.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:37

IHN schreef:
Nou, ik vind het idee zo gek nog niet. Want iedereen wijst nu heel makkelijk met het vingertje naar de mensen die hun paard verwaarlozen, maar hoe zit het met de fokkers? Wanneer je een heffing zou invoeren op geboren veulens en daarvan bijv. opvanghuizen financiert snijdt het mes aan 2 kanten.

1. mensen denken beter na voor ze een veulentje fokken. Het kost immers veel meer. De mensen die denken: hoppa, hengst van de buren er op zullen er nu mss iets beter over nadenken. Hierdoor kan het paardenoverschot op den duur teruggedrongen worden.

2. Nu betaald iedereen voor de opvang van de paarden. Ook mensen die er niets mee hebben. Het is een illusie om te denken dat boetes helpen. Vaak is het onmacht, of onkunde. Of er is gewoon geen geld. Boetes worden nu ook al gegeven, maar dit weegt niet op tegen de kosten van jarenlange verzorging. Daarbij is er door het overschot aan paarden geen plek meer te vinden. Wat als iemand het niet meer kan bekostigen, maar het niet over zijn hart kan verkrijgen zijn gezonde paard naar de slager te brengen?Hoevaak staan er hier wel niet afgedankte oude paarden op Bokt, of paarden die iets mankeren? Van mij zouden ze het met honden en katten ook mogen doen. Gewoon een fokkersbelasting heffen. Immers..het leuke puppy, of veulentje wat nu gefokt is, komt later mss wel in een opvang terecht. In ieder geval is het zo dat als het veulentje niet geboren was een ander paard een plekje had. Nu betaald de fokker die dan perse een veulentje wil gelijk al een soort "verzekering"voor de evt. opvang voor het paard op latere leeftijd.

Prima voorstel wat mij betreft.

Wat een wonderlijke manier van redeneren?

Ten eerste is er voor oude en zieke paarden een prima oplossing: de slager.
Wanneer iemand dat niet wil, is hij altijd nog zelf verantwoordelijk voor zelf houden tot de dood, inslapen, weggeven (waarbij logisch genoeg degene die het dier dan overneemt, verantwoordelijk wordt) of betalen voor een rusthuisplekje.
Al vind ik dat mensen die onbruikbare dieren proberen te lozen omdat ze het niet over hun hart kunnen verkrijgen het juiste te doen, namelijk het dier uit zijn lijden verlossen, hun verantwoordelijkheid afschuiven, alsnog vloeit die verantwoordelijkheid dan naar degene die zon oud of ziek dier dan overneemt.

Ik zie niet in waarom de fokker alvast moet gaan meebetalen voor de opvang van verwaarloosde en oude dieren, aangezien deze een economische transfer met alle verantwoordelijkheden die erbij komen, heeft gedaan naar de nieuwe eigenaar.

Het is 'de maatschappij' welke door wetten heeft vastgelegd dat verwaarloosde dieren moeten worden afgenomen van de eigenaars, waardoor 'de maatschappij' ook verantwoordelijk wordt.
Ik heb niets met andermans kinderen, maar betaal toch voor kinderopvang (gelukkig maar dat niet aan ieder persoonlijk wordt gevraagd of ie wel 'iets met kinderen heeft'.)

De fokker die nergens geregistreerd staat, gaat niet meebetalen. Dit soort wetjes handhaven kost veel meer dan het opbrengt en het ambtelijk apparaat van Belgie zal vast niet minder overbelast zijn dan dat van Nederland. Het feit dat er nog ongeregistreerde dieren bestaan zegt genoeg.
De fokker die alles al netjes volgens de boekjes doet, ggk hengsten gebruikt en de stamboekmerries goed huisvest en vet. laat begeleiden, die legt er nu al flink op toe.
In economisch goede jaren kan een fokker, als ie veel mazzel heeft, net toekomen. In de slechte jaren (merries gust, verwerpen, problemen rond moeder en kind, slechte afzet en economische opbrengsten) kost dat fokken bergen met geld.
(als er iemand is die wel weet hoe je dat fokken rendabel kan maken, PB mij alsjeblieft!!! *noodkreet* :') :+ )

Als die fokker een veulen verkoopt, is er behalve een economische transfer, ook een van de verantwoordelijkheden. Moet een autodealer maar gaan betalen voor de gek die dronken de weg opgaat? Zouden we dat allemaal niet belachelijk vinden?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:59

IHN schreef:
en plezier mag best geld kosten, toch? Op vakantie gaan kost ook geld. Waarom moet je verdienen aan iets wat je plezier bezorgt? (is wel leuk meegenomen, maar is het nodig?).

Ik verdien absoluut geen geld aan wedstrijden hoor, ik betaal er alleen maar voor :P ik denk dat de lagere kringen etc geen geld verdienen, misschien net hun startgeld terug verdienen, wat ik erg mooi vind eigenlijk.
Pas vanaf de hogere en moeilijke wedstrijden gaan ze er wat aan verdienen wat iets van betekenis heeft, maar dan moet je ook al meer investeren in het paard om zo ver te komen. Ze mogen gerust bekijken hoe dat allemaal zit, maar om nu te gaan roepen dat ze meteen 20% gaan afromen, nee, eerst nadenken voor je zo iets zegt. Prijzengel is hier echt niet hoog.

kadet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:24

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:46

Ik stel voor dat er een 20% toeslag komt op alle voeding met een hoge calorische waarde om de stijgende gezondheidskosten door overgewicht te bekostigen.
Iedereen meebetalen aan opvang van obesitas morbida.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:47

Huertecilla schreef:
Ik stel voor dat er een 20% toeslag komt op alle voeding met een hoge calorische waarde om de stijgende gezondheidskosten door overgewicht te bekostigen.

Ik zou dat nog niet eens zo erg vinden, als groenten en fruit en dergelijke dan weer wat goedkoper worden. Van die prijzen word je ook niet vrolijk.

LoveBodin

Re: België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 11:55

Groente en fruit goedkoper maken maakt zó veel uit volgens mij!
Hier is groente vreselijk duur, fruit ook. Hamburgers en chocolade zijn zo veel goedkoper.
Het is logisch dat groente en fruit duur zijn, wordt van verre geïmporteerd (woon in Scandinavië).
Hier is het trouwens ook normaal, dat als een kind niet zoveel honger heeft, dat 't dan z'n vlees op moet eten, ipv groente. Heb hier ook menig maaltijd zonder groente of fruit gehad (warm).
Als mensen daar nou eens op zouden hameren, op gezond eten, met veel groente en fruit. Denk dat 't hel veel uit zou maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:20

Urielle schreef:
Huertecilla schreef:

Ik zou dat nog niet eens zo erg vinden, als groenten en fruit en dergelijke dan weer wat goedkoper worden.

Vrouwenlogica?

Volgens míj worden dan alleen maar de dikmakers 20% duurder en blijft de rest gewoon hetzelfde, maar ik begrijp wel vaker wat niet :roll:

Urielle

Re: België: Iedereen meebetalen aan opvang verwaarloosde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 07:07

Nee, ik doel op dat er door subsidies lagere prijzen komen van fruit en groenten.
Veel mensen eten regelmatig ongezond omdat ongezond eten tenminste betaalbaar is. Ik eet zelf ook regelmatig geen fruit omdat mijn kinderen alledrie dagelijks minstens 2 stuks fruit eten en de boodschappenrekening is al behoorlijk aan de maat omdat ik het belangrijk vind dagelijks ook de 200 gram verse groenten pp te eten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:44

Huertecilla schreef:

Obesitaspatienten kosten wel meer aan gezondheidskosten maar ze gaan ook een stuk eerder dood. Wat weer kosten voor ouderenzorg bespaart.