IHN schreef:Nou, ik vind het idee zo gek nog niet. Want iedereen wijst nu heel makkelijk met het vingertje naar de mensen die hun paard verwaarlozen, maar hoe zit het met de fokkers? Wanneer je een heffing zou invoeren op geboren veulens en daarvan bijv. opvanghuizen financiert snijdt het mes aan 2 kanten.
1. mensen denken beter na voor ze een veulentje fokken. Het kost immers veel meer. De mensen die denken: hoppa, hengst van de buren er op zullen er nu mss iets beter over nadenken. Hierdoor kan het paardenoverschot op den duur teruggedrongen worden.
2. Nu betaald iedereen voor de opvang van de paarden. Ook mensen die er niets mee hebben. Het is een illusie om te denken dat boetes helpen. Vaak is het onmacht, of onkunde. Of er is gewoon geen geld. Boetes worden nu ook al gegeven, maar dit weegt niet op tegen de kosten van jarenlange verzorging. Daarbij is er door het overschot aan paarden geen plek meer te vinden. Wat als iemand het niet meer kan bekostigen, maar het niet over zijn hart kan verkrijgen zijn gezonde paard naar de slager te brengen?Hoevaak staan er hier wel niet afgedankte oude paarden op Bokt, of paarden die iets mankeren? Van mij zouden ze het met honden en katten ook mogen doen. Gewoon een fokkersbelasting heffen. Immers..het leuke puppy, of veulentje wat nu gefokt is, komt later mss wel in een opvang terecht. In ieder geval is het zo dat als het veulentje niet geboren was een ander paard een plekje had. Nu betaald de fokker die dan perse een veulentje wil gelijk al een soort "verzekering"voor de evt. opvang voor het paard op latere leeftijd.
Prima voorstel wat mij betreft.
Wat een wonderlijke manier van redeneren?
Ten eerste is er voor oude en zieke paarden een prima oplossing: de slager.
Wanneer iemand dat niet wil, is hij altijd nog zelf verantwoordelijk voor zelf houden tot de dood, inslapen, weggeven (waarbij logisch genoeg degene die het dier dan overneemt, verantwoordelijk wordt) of betalen voor een rusthuisplekje.
Al vind ik dat mensen die onbruikbare dieren proberen te lozen omdat ze het niet over hun hart kunnen verkrijgen het juiste te doen, namelijk het dier uit zijn lijden verlossen, hun verantwoordelijkheid afschuiven, alsnog vloeit die verantwoordelijkheid dan naar degene die zon oud of ziek dier dan overneemt.
Ik zie niet in waarom de fokker alvast moet gaan meebetalen voor de opvang van verwaarloosde en oude dieren, aangezien deze een economische transfer met alle verantwoordelijkheden die erbij komen, heeft gedaan naar de nieuwe eigenaar.
Het is 'de maatschappij' welke door wetten heeft vastgelegd dat verwaarloosde dieren moeten worden afgenomen van de eigenaars, waardoor 'de maatschappij' ook verantwoordelijk wordt.
Ik heb niets met andermans kinderen, maar betaal toch voor kinderopvang (gelukkig maar dat niet aan ieder persoonlijk wordt gevraagd of ie wel 'iets met kinderen heeft'.)
De fokker die nergens geregistreerd staat, gaat niet meebetalen. Dit soort wetjes handhaven kost veel meer dan het opbrengt en het ambtelijk apparaat van Belgie zal vast niet minder overbelast zijn dan dat van Nederland. Het feit dat er nog ongeregistreerde dieren bestaan zegt genoeg.
De fokker die alles al netjes volgens de boekjes doet, ggk hengsten gebruikt en de stamboekmerries goed huisvest en vet. laat begeleiden, die legt er nu al flink op toe.
In economisch goede jaren kan een fokker, als ie veel mazzel heeft, net toekomen. In de slechte jaren (merries gust, verwerpen, problemen rond moeder en kind, slechte afzet en economische opbrengsten) kost dat fokken bergen met geld.
(als er iemand is die wel weet hoe je dat fokken rendabel kan maken, PB mij alsjeblieft!!! *noodkreet*
)
Als die fokker een veulen verkoopt, is er behalve een economische transfer, ook een van de verantwoordelijkheden. Moet een autodealer maar gaan betalen voor de gek die dronken de weg opgaat? Zouden we dat allemaal niet belachelijk vinden?