Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:39

Jackieboy schreef:
Haha ik heb ook nooit gezegd dat paarden koeien zijn! Het was enkel een voorbeeld, het werkt namelijk hetzelfde.

Embryo's worden gespoeld voordat ze zich vastnestelen in de baarmoeder, nog voor ze in de baarmoeder geterecht zijn gekomen, namelijk in de eileider. Deze hoeft nog niet bevrucht te zijn, maar dat zijn ze natuurlijk wel vaak.

Maar goed, laten we niet te ver afdwalen voor het onderwerp. Dit is geen topic over hoe het ET proces werkt. Sisther de Jeu wordt hopelijk moeder, of ze het nou zelf draagt of niet :D

ga toch eens eerst je huiswerk maken voor je zulke onzin gaat verkondigen
de BAARMOEDER gaat men spoelen en niet de eileiders , in de eileiders vind de bevruchting plaats en dan daalt het vruchtje naar de baarmoeder

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:50

speciaal voor Jackieboy !!

Embryospoeling van de donormerrie
Voorwaarde voor een goede kans van slagen van de embryotransplantatie
is dat de donormerrie zelf goed vruchtbaar is. De
merrie wordt bij voorkeur met vers sperma geïnsemineerd tijdens
haar natuurlijke hengstigheid. Om precies te weten op welke dag
het embryo uit de baarmoeder gespoeld moet worden, wordt de
merrie rondom de eisprong zorgvuldig opgevolgd. Op de 7e of 8e
dag na de bevruchting is het embryo ongeveer 1,5 mm groot en
bevindt het zich nog vrij in de baarmoeder. Dit is het ideale moment
om het embryo uit de baarmoeder te spoelen.
Via speciale
slangen laten we de baarmoeder een aantal keer met een steriele
vloeistof vol lopen. De vloeistof wordt uit de baarmoeder verwijderd
en met behulp van een filter worden eventuele embryo’s opgevangen.
De spoelvloeistof die in de filter achterblijft wordt onder
de microscoop op de aanwezigheid van een embryo onderzocht.
Indien in de spoelvloeistof een embryo aanwezig is wordt deze
aansluitend een aantal keer schoon gespoeld en klaargemaakt
voor transplantatie in de draagmoeder. Wanneer de merrie een
dubbele eisprong heeft gehad bestaat de kans dat er 2 embryo’s
in de baarmoeder aanwezig zijn. Deze worden dan overgezet in
twee verschillende draagmoeders. Bij koeien bestaat de mogelijkheid
om hormonaal een superovulatie te stimuleren, dat wil
zeggen dat er een eisprong plaatsvindt van meerdere eicellen
die bevrucht kunnen worden. Op deze manier kunnen er meerdere
embryo’s uit één embryospoeling verkregen worden. Dat is
economisch interessant. Bij paarden blijft het beperkt tot meestal 1
of soms 2 embryo’s per spoeling.

C2012

Re: Drie embryo’s gespoeld van Sisther de Jeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:02

ET bij paarden is inderdaad met een bevruchte eicel. :j

Vanaf het vruchtje in de baarmoeder komt migreert het nog tot 18 dagen tussen beide baarmoederhoornen om zoveel mogelijk contact te maken met de baarmoederwand om aan het lichaam duidelijk te maken dat er een innesteling gaat gebeuren en dus geen nieuwe cyclus moet plaatsvinden. Het is zeer logisch dat ze het aantal dagen kiezen dat het vruchtje net in de baarmoeder aankomt, want dan heeft het nog niet veel tijd gehad om veel contact te maken met de baarmoederwand, waardoor de merrie niet weet dat ze drachtig is en terug in een nieuwe cyclus gaat komen. Als de merrie een dubbele eisprong heeft gehad en beide eicellen zijn bevrucht dan kan er uit 1 cyclus 2 nakomelingen tegelijk in twee verschillende draagmoeders worden geplaatst. Zoals dus hierboven staat.

De waarde van deze merrie gaat niet dalen, omdat ze met pensioen is. De behaalde sportresultaten staan immers vast. In de toekomst kan haar waarde zelfs nog stijgen als haar eerste nakomelingen zich ook bewijzen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:07

C2012 schreef:
De waarde van deze merrie gaat niet dalen, omdat ze met pensioen is. De behaalde sportresultaten staan immers vast. In de toekomst kan haar waarde zelfs nog stijgen als haar eerste nakomelingen zich ook bewijzen.

Dat lijkt me toch redelijk stug.. Tuurlijk bepalen de nakomelingen ook de waarde, maar de hoogste prijzen worden toch betaald voor paarden die actief kunnen zijn in de sport. En ze is met pensioen en daar zal een reden voor zijn om haar niet meer in de sport uit te brengen. Uiteraard zal de prijs meer dan boven modaal zijn zullen we maar zeggen, maar toch anders dan dat ze sport waardig is.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:16

Lachwekkend deze reacties allemaal.. Ook een beetje of topic geraakt mja..
Ik vraag me af wat jullie hadden gedaan als jullie Emmy waren.
Ze wil gewoon zo veel mogelijk goede paarden fokken uit deze fantastische merrie.
Zullen de veulens gefokt worden voor het geld? Allicht, dat geeft ze zelf eerlijk toe op haar site. Citaat Emmy: "Omdat het een privé fokkerij is moet ik door verkoop mijn stal draaiende houden zodat ik in staat blijf steeds weer kwaliteitsvolle fokprodukten af te leveren."
Ze zalmze vast niet allemaal houden, en ja.. Als ik in haar schoenen stond zou ik precies het zelfe hebben gedaan. De mogelijkheid is er, het wordt professioneel en goed gedaan, dus waarom niet?
Laatst bijgewerkt door Timo op 26-05-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:19

Je schijnt tegenwoordig geen geld meer te mogen verdienen....Het is toch super? Goede nafok en de eigenaresse verdient er wat aan. Ik begrijp dan ook helemaal niet waarom dat volgens sommigen hier zo erg is dat er van gewalgd moet worden?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:21

Tuurlijk is de prijs van een sportpaard en fokmerrie anders, maar ik zie waarde ook niet enkel als 'aankoopprijs'. Een goed sportpaard kan prijzengeld opleveren, maar een goede fokmerrie, die goede nakomelingen geeft, kan via de nakomelingen ook iets moois opleveren. Als je het totaal van de nakomelingen dan gaat vergelijken met het gewonnen prijzengeld, dan kan het wel eens zijn dat een merrie misschien wel meer waard is als fokmerrie dan als sportpaard. Of als ze een mooie som prijzengeld bijeen heeft gekregen, dat haar waarde dan nog omhoog gaat als fokmerrie dankzij haar nakomelingen. Hiermee wil ik niet bedoelen dat ze haar spoelen met het oog op geld. Je weet nooit wat er gaat gebeuren en als je ineens al meerdere nakomelingen op een jaar van haar kan krijgen, is dat mooi meegenomen. Een kwaliteitsvolle merrie in de fokkerij is nooit verloren. En de toekomst zal het leren of ze ook als fokmerrie kwaliteitsvol is.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:22

petraaken schreef:
Jazz is al een heethoofd en de merrie is ook al niet van de nuchterste tussen de hekjes. Ook al krijgt het veulen alle kwaliteiten van zowel vader als moeder, het karakter zou nog wel eens het grootste probleem kunnen vormen.

My thoughts.. Dat gaat geen makkelijke worden denk ik.
Maar met de juiste ruiter, wie weet :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:32

Vindt het wel een goede keus om jazz te gebruiken. Het wil helemaal niet zeggen dat er een heethoofd of een hele goede uitkomt. Jazz is een bewezen hengst dus goed dat zij een goede hengst gebruikt. Zij fokt goede paarden die met de top meekunnen en dan krijg je er de beste ruiters op. Die hebben niks aan een gemiddeld paard

miranda1967

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:32

Net als Netje en Molfre ben ik er ook op tegen ,het is niet een niet natuurlijke manier om zo snel mogelijk veel geld te verdienen en dan over de rug van de merrie's.
Niet alleen over het dure paard maar het risico mag de niet dure en dus "waardeloze?"merrie dragen ?
Als deze dure merrrie het veulen zelf zou kunnen en mogen dragen loopt ze risico ja maar dat is met elke moeder zo ook in de mensenwereld ,ik had het dragen van mijn kind en de bevalling en het opvoeden niet willen missen ..dat wordt deze merrie misgunt .
Daarnaast heb ik ook een vruchtbaarheidsonderzoek gehad en werd er vloeistof in mijn baarmoeder gespoten om te kijken of er soms een obstakel was,ik kan jullie vertellen dat dit vreselijk zeer deed en ik echt niet kleinzerig ben .
Degene die hier ook wel eens zo'n ingreep heeft gehad weten heus wel waar ik het over heb..
Vala waarom het walgelijk is? rijk worden niet op eigen houtje maar over de rug van een dier ..
Dat het Emmie niet zou gaan om geld vind ik lulkoek ,ze praats zelfs over fokproducten ...producten ...het hele woord paard komt al niet meer in haar woordenboek voor BAH

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:36

Als je de procedure eens 'live' kon meemaken, zou je zien dat de merrie echt niet aangeeft dat het pijn doet.
En de term fokproducten wordt toch algemeen gebruikt, dat je daar kan over vallen...
Laatst bijgewerkt door DRESSAGEFAN op 26-05-13 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:37

Vindt het maar uitmelken van de merrie , over zoveel jaar bestaan er alleen nog zulke goede paarden en met allen dezelfde genen. Heb het liever wat natuurlijker , maarja wachten duurt lang...

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:39

miranda1967 schreef:
Vala waarom het walgelijk is? rijk worden niet op eigen houtje maar over de rug van een dier ..
Dat het Emmie niet zou gaan om geld vind ik lulkoek ,ze praats zelfs over fokproducten ...producten ...het hele woord paard komt al niet meer in haar woordenboek voor BAH

Wat is er in hemelsnaam mis aan het verdienen van geld door je paardenhobby te beoefenen door te rijden of te fokken? Mag iemand alleen paarden houden als hobby, en niet om iets bij te verdienen?

Ik heb bewondering voor mensen die iets verdienen aan de paardenhouderij, blijkbaar vind jij dat walgelijk? Vreemd hoor...

En nogmaals : het spoelen van een merrie is NIET pijnlijk. De meeste staan erbij te slapen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:42

Overigens, iemand hier die Emmy persoonlijk kent? En precies haar beweegredenen hiervoor weet?

Zijn veeboeren ook walgelijke mensen? Die verdienen toch ook geld over de ruggen van dieren?

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:42

takkie_muis schreef:
Vindt het maar uitmelken van de merrie , over zoveel jaar bestaan er alleen nog zulke goede paarden en met allen dezelfde genen. Heb het liever wat natuurlijker , maarja wachten duurt lang...

Is het dan niet de bedoeling van het fokken dat er goede paarden worden geboren?
Veel fokkers zouden zich eerst eens de bedenking moeten maken of hun merrie wel de moeite waard is om te laten dekken. Ook rekenen er maar weinig wat het totale kostenplaatje inhoudt van een veulen. Voor dat geld kan je al beter een genetisch waardevol embryo kopen en daarmee een goede stam opzetten.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:43

takkie_muis schreef:

Dat is nou juist onzin, er wordt veel teveel ondoordacht gefokt. Daarom zijn er ook zoveel paarden met gebreken.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:58

De merrie zal wel de beste zorgen krijgen. Als je aan ET denkt, is het ook niet echt logisch dat je bij de eerste cyclus gelijk de merrie zelf laat dragen... Juni moet nog beginnen.

En tja, rijk worden over de rug van dieren... Zolang er werk in de paardensector is en de economie draait, ga je dit krijgen. De paardenwereld is al vanaf de mens besloten heeft om van een paard een gebruiksdier te maken niet meer 'natuurlijk'... Dat paarden een gedomesticeerde diersoort is geworden, is ook niet volledig door de mens. Een paard heeft hierin ook zijn voordeel uitgehaald: bescherming tegenover roofdieren, voedsel en water wordt aangeboden, ... Het zit gewoon al in de natuur van paarden om zich te geven aan de mens. Anders zou je heel andere dingen zien gebeuren... Het is aan de paardeneigenaar om de paarden zo dicht mogelijk bij hun andere natuur te zetten (weidegang, natuurlijke beweging, gezelschap, ...), maar ondertussen is de mens ook een onderdeel van hun natuur. En het is de natuur van de mens om altijd te evolueren en dit wordt ook toegepast op hun dieren. Persoonlijk denk ik dat deze merrie (ook al wordt er nu ET op toegepast en wil de eigenaar iets verdienen aan haar nakomelingen) het beter heeft dan al die verwaarloosde paarden, waarvan de eigenaars roepen dat het allemaal tegen de natuur van het paard is. (En hiermee wil ik niemand persoonlijk aanvallen.)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:22

miranda1967 schreef:
Net als Netje en Molfre ben ik er ook op tegen ,het is niet een niet natuurlijke manier om zo snel mogelijk veel geld te verdienen en dan over de rug van de merrie's.
Niet alleen over het dure paard maar het risico mag de niet dure en dus "waardeloze?"merrie dragen ?
Als deze dure merrrie het veulen zelf zou kunnen en mogen dragen loopt ze risico ja maar dat is met elke moeder zo ook in de mensenwereld ,ik had het dragen van mijn kind en de bevalling en het opvoeden niet willen missen ..dat wordt deze merrie misgunt .
Daarnaast heb ik ook een vruchtbaarheidsonderzoek gehad en werd er vloeistof in mijn baarmoeder gespoten om te kijken of er soms een obstakel was,ik kan jullie vertellen dat dit vreselijk zeer deed en ik echt niet kleinzerig ben .
Degene die hier ook wel eens zo'n ingreep heeft gehad weten heus wel waar ik het over heb..

meisje toch :(:)
ik zou zeggen lees het column op horses eens over vermenselijking van paarden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:21

Ashley5760 schreef:
:'). Merries die (eigen) veulens niet leuk vinden zijn evolutionair niks waard en brengen uiteindelijk ook niks dus zou je ook niet mee moeten fokken.

Op zich heb je gelijk, maar ik denk dat we wel op meer punten wat afgedwaald zijn van de basiswaarden van de evolutie (bv survival of the fittest..).

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:43

Vala schreef:
Je schijnt tegenwoordig geen geld meer te mogen verdienen....Het is toch super? Goede nafok en de eigenaresse verdient er wat aan. Ik begrijp dan ook helemaal niet waarom dat volgens sommigen hier zo erg is dat er van gewalgd moet worden?
Ben het hier mee eens. Ben erg benieuwd wat voor veulens eruit gaan komen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:13

Kendra schreef:
Ashley5760 schreef:
:'). Merries die (eigen) veulens niet leuk vinden zijn evolutionair niks waard en brengen uiteindelijk ook niks dus zou je ook niet mee moeten fokken.

Op zich heb je gelijk, maar ik denk dat we wel op meer punten wat afgedwaald zijn van de basiswaarden van de evolutie (bv survival of the fittest..).

Helemaal mee eens uiteraard (denk aan KI, matig bevruchtende hengsten die ggk worden enz).
Toch vind ik het wel belangrijk om dit (bij eigen paarden) in de gaten te houden... Ik denk dat als je dat niet doet we over 50j echt problemen gaan krijgen (ook met/door ET).

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:22

Hier heb je zeker een punt, heb onlangs een DA gehoord die stelde dat de gemiddelde vruchtbaarheid van de warmbloeden in de laatste 40 jaar er een stuk op achteruitgegaan is, en dit weet hij dan ook vooral aan het gebruik van matig bevruchtende hengsten, die weliswaar goed presteren in de sport en dus gewild zijn als dekhengst, en die door KI toch aan veel veulens komen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:01

De reacties hier. := Niet gehinderd door enige kennis van zaken. Toch best makkelijk als het leven zo ongenuanceerd is.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:15

Vudress schreef:
Toch best makkelijk als het leven zo ongenuanceerd is.

Ongeveer net zo ongenuanceerd als dit niets aan de hier gevoerde discussie toevoegende zinnetje van jou :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:20

Ik heb er wat moeite mee om de mededelingen dat het alleen maar om het geld gaat en dat die arme merrie nou zelf geen veulen mag dragen en opvoeden als een discussie te beschouwen. :D