czar schreef:- Ik had voorheen gezegd: "En waarom zou men een kloon niet gebruiken omdat hij niets bewezen heeft? Je krijgt identiek dezelfde genen als van de donor, wat kan het dan voor verschil maken?"
Het antwoord dat je hier op geeft vind ik toch maar een zeer eigenaardige redenering. Als ik je dus goed begrijp zou de genetische effect van de hengst op de uiteindelijke prestaties van de nakomelingen slechts 35% / 2 = 17,5% (in werkelijkheid nog minder want er komt meer genetisch materiaal van de moeder) zijn, de rest is het effect van de merrie en de omgeving. Als dit zo zou zijn vindt ik het toch zeer eigenaardig dat men in wedstrijd uitslagen steeds dezelfde vader namen ziet terugkomen. In principe zou het dan zelfs niet eens veel verschil kunnen uitmaken als je gewoon dekt met de shetlandhengst van de buur...???
Dan is de vraag nog steeds: duiken dezelfde vaderdieren bij de wedstrijden op omdat de dieren echt zo goed zijn of omdat er statistisch heel veel gebruik van deze hengst is gemaakt waardoor de kans dat ze hoog eindigen toeneemt?
In de goede handen, met een goede marketing er omheen, kan een hengst heel populair worden.

.