Eerste kloon x kloon veulen geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:47

Anne_GTI schreef:
Cassidy schreef:
Genetisch gemanipuleerd voedsel vind ik ook eng. Maar vertel mij eens het verschil tussen genetisch gemanipuleerd voedsel en voedsel dat speciaal is gekruisd en geteeld met bijzondere eigenschappen zoals resistentie tegen ziektes, zonder dat er gemanipuleerd hoefde te worden?

bij de laatste variant kan je altijd weer terug naar het orgineel. Genetisch gemanipuleerd betekend versnijden op DNA niveau, dan een beetje knutselen, knippen/plakken/lijmen en kijken wat het doet. Alleen kan je die puzzel niet weer uit elkaar halen en terug naar het orgineel.

Je kunt nooit terug naar het origineel. Als je een beetje had opgelet bij de Biologieles, zou je weten dat ook op natuurlijke manieren geknipt en gelijmd wordt, en er -tig verschillende combinaties mogelijk zijn van genen en variaties/mutaties daarop.

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:52

Ik vind het nogal eng..
Het is wel handig als je weet dat zoiets kan maar ik zou ook het ‘perfecte paard‘ niet gaan maken hoor, ik laat de natuur liever zijn gangetje gaan...
Maar wel mooi dat ze al zo ver staan in de wetenschap enzo, bv als de merrie onvruchtbaar is..
Ik ben er denk ik niet voor en niet tegen... :?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:33

Wat wel bijzonder is dat het gekloonde dier van buiten helemaal niet op zn kloonmoeder hoeft te lijken dus andere vlekken of helemaal geen vlekken, of een andere kleur , en het karakter kan zich denk ik door opvoeding ook anders ontwikkelen, dus bij dez gekloonde merrie uit dezelfde klonen kan denk ik dan een andere kleur komen maar dat weet ik net zeker. maar ze zeggen dat dit veulen geen kloon is , ik vind dus van wel want natuurlijk is ze niet geheel

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:42

Ooit in veulentopics gezien dat veulens 75% kans hebben op de kleur A en 25% kans op kleur B? Als de 'originele' merrie dit had, heeft het kloonveulen dit ook, hij kan dus (25%/75% kans dat...) de kleur hebben wat de moeder niet heeft gekregen.
Zo zijn aftekeningen NIET in het DNA 'geregistreerd' om het zo maar te zeggen (de kleuren, wat door een bepaald gen gebeurd als ik mij niet vergis, staan dus wel in het DNA) en kunnen daardoor verschillen.

Ik ben 16, heb geen biologie, bovenstaande klopt zover ik weet, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

First_Unique

Re: Eerste kloon x kloon veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 01:29

Best interessant... Zie alleen soms termen voorbij komen waarvan ik denk whaat?? Ff woordenboek erbij :p

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 01:43

Riraito schreef:
Lijkt me trouwens enorm saai, een paard dat alles kan en helemaal geweldig is. Geen een paard is perfect, zo hoort het.

Precies! De leuke eerste outdoorwedstrijden met de paarden die de lente in de kop hebben zijn dan ook afgelopen als ze allemaal perfect zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:15

franka75 schreef:
maar ze zeggen dat dit veulen geen kloon is , ik vind dus van wel want natuurlijk is ze niet geheel

Verklaar je nader? Een kloon is genetisch identiek aan een ander dier. Als jij een kloon maakt van paard 1 en je maakt een kloon van paard 2, en gaat daarmee fokken al dan niet op de natuurlijke manier en als je eventueel ook het veulen bij een draagmoeder plaatst (paard 3, heeft genetisch helemaal niets met paard 1 en 2 of het veulen te maken), dan krijg je een dier met een combinatie van erfelijk materiaal van beide ouderdieren. Paard 1 en 2 dus. Een combinatie/mix. En dus genetisch uniek, want een mix, is genetisch niet voor 99,9% identiek aan vader of moeder, en dus geen kloon.

dihopa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:17

En waar is dan straks nog de uitdaging voor de ruiter als ze allemaal het zelfde zijn. *D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:40

Dan kun je zien welke ruiter nu echt de beste is :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:48

dihopa schreef:
En waar is dan straks nog de uitdaging voor de ruiter als ze allemaal het zelfde zijn. *D

Sja, een goed paard onder je bips betekent nog niet direct dat je altijd wint, kijk naar Totilas. :P