Lichtrijden beter voor de paardenrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:43

Kaartje23 schreef:
Ik snap dat iedereen zo reageert. Maar in de wetenschap werkt het net wat anders. Wetenschappers moeten alles bewijzen, ookal roept iedereen al jaren dat iets zo is. Maar een wetenschapper neemt pas iets aan als iets in een onderzoek is aangetoond. Je leert als wetenschapper overal vraagtekens bij te zetten. Altijd moet je als wetenschapper afvragen: Is dat zo? Wie zegt dat? Waarom is dat zo? Antwoorden als 'ja maar dat weet iedereen" of "daarom heet het lichtrijden" of "zo heb ik het vroeger in de les geleerd" of "zo doet iedereen het" zijn dan echt niet voldoende. Dus dan wordt er een onderzoek gedaan (voor de rest van de wereld misschien nutteloos, maar als het dus niet bewezen is in een onderzoek hoeft het niet waar te zijn). Iets wordt vaak ook pas aangenomen als waar als het meerdere keren in onderzoek is bewezen, anders kan het nog steeds toeval zijn.

Ik kan me voorstellen dan hoe hoger je rijdt hoe meer je mag doorzitten omdat je paard beter bespierd is, meer in balans en zijn rug beter gebruikt (rugspieren aanspant etc). Maar of dit bewezen is.... :+

Dit kun je 100 keer vertellen maar de meeste mensen op dit forum begrijpen dat echt niet. Bij elke uitkomst komen weer de reacties zoals eerder in dit topic gegeven.
Net zoals het onderzoek dat op pagina 1 aangehaald wordt, daar staat duidelijk in dat het lijkt dat lichtrijden beter is. Als wetenschapper moet je dat eerst onderzoeken woordat je dat met zekerheid kunt stellen. En aangezien de insteek van het onderzoek niet was om uit te zoeken of het lichtrijden minder belastend is, moet daar dus weer een apart onderzoek voor komen.
Ik hoop dat ze dit soort onderzoeken blijven uitvoeren.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:49

Echt waar? Dat wisten we nog niet... <<)

Nee even alle gekheid op een stokje. Goed dat dit wetenschappelijk bewezen is, maar wat kunnen we ermee? Lichtrijden in galop, piaffe, pirouettes,... is nogal moeilijk...
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 08-05-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:50

Zoolgangster schreef:
MariekeS_ schreef:
Ik hoor anders ook vaak het tegenovergestelde: dat je met lichtrijden meer puntbelasting hebt en dat een constante druk minder slecht is.
Ik vind het wel wat waard dat dit onderzoek met nauwkeurige apparatuur uitgevoerd is :)

Inderdaad.

Dat klopt ook . Maar als je het artikel leest hebben ze het over verlichte zit . Dus kont omhoog .
En verlichte zit is wat anders als wat wij lichtrijden noemen .

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:38

Oké, dit had ik al zelfs zonder onderzoek bekend kunnen maken.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:44

Wat zijn jullie toch allemaal weer enorme kenners met het veel voorkomende commentaar in de trant van 'dat wist ik al...'. Het feit dat je het dan ook nog op Bokt als reactie moet plaatsen maakt die uitspraken nog nét iets triester.
Gelukkig wordt er nagedacht, hypotheses gevormd over en onderzoek gedaan naar zaken die als algemeen bekend worden beschouwd. Maar goed ook, want anders dachten we nu nog dat de aarde plat was en onze wereld zoals we 'm kennen in 6 dagen was gecreëerd. Nu is er op een wetenschappelijk onderbouwde wijze aangetoond dat wat we altijd voor zoete koek slikten omdat onze instructeurs dat vertelden, ook echt waar blijkt te zijn. En is er gekeken naar hoe groot het verschil is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:48

MariekeS_ schreef:
Ik hoor anders ook vaak het tegenovergestelde: dat je met lichtrijden meer puntbelasting hebt en dat een constante druk minder slecht is.

Ik vind het wel wat waard dat dit onderzoek met nauwkeurige apparatuur uitgevoerd is :)

Het is geen nauwkeurig onderzoek. Als ik het goed begrijp hebben ze een (zeer eenvoudig) mechanisch model van het menselijk lichaam op het paard bedacht (2 veren := ), daarna met lichtverplaatsingen gemeten hoe dat model zich verplaatst en vervolgens via computersimulatie deze verplaatsen omgezet in krachten. Onnauwkeuriger kan bijna niet.
Dat ze doorzitten vergelijken met op een skippyball rondhopsen zegt al iets over hun inzicht van de beweging en de krachten die een rol spelen (of over de rijkunst van de gebruikte ruiters :D ).

En als ik het verhaal helemaal goed begrijp is lichtrijden alleen maar gunstiger voor de paardenrug om dat de ruiter dan om de pas op de rug ploft in plaats van iedere pas zoals bij doorzitten. De jockeyzit komt helemaal niet terug in het zadel dus uiteraard is die dan nog gunstiger. -:)

unihorses

Re: Lichtrijden beter voor de paardenrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:50

als er wordt lichtgereden uit de knie.... ja, maar veel stampen zo in de beugels..... dat ook lichtrijden ook niet echt top is...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:07

Nee irmaz, het computermodel bestond uit 2 veren, om de 'krachten te zien' De metingen daarvoor zijn via mc met echte mensen en paarden gedaan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:08

Knavia schreef:
Wat zijn jullie toch allemaal weer enorme kenners met het veel voorkomende commentaar in de trant van 'dat wist ik al...'. Het feit dat je het dan ook nog op Bokt als reactie moet plaatsen maakt die uitspraken nog nét iets triester.
Gelukkig wordt er nagedacht, hypotheses gevormd over en onderzoek gedaan naar zaken die als algemeen bekend worden beschouwd. Maar goed ook, want anders dachten we nu nog dat de aarde plat was en onze wereld zoals we 'm kennen in 6 dagen was gecreëerd. Nu is er op een wetenschappelijk onderbouwde wijze aangetoond dat wat we altijd voor zoete koek slikten omdat onze instructeurs dat vertelden, ook echt waar blijkt te zijn. En is er gekeken naar hoe groot het verschil is.

_/-\o_

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:13

Hoe is er uitgezocht wat de drukpunten bij de ophanging van de stijgbeugels is?

De jockeyzit zal daar veel meer druk hebben dan een doorzittend iemand.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:48

Nou, Knavia, ik woon in een gereformeerd dorp en daar geloven ze nog steeds dat de wereld in 6 dagen geschapen is hoor.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:02

Sammie schreef:
Nee irmaz, het computermodel bestond uit 2 veren, om de 'krachten te zien' De metingen daarvoor zijn via mc met echte mensen en paarden gedaan.

Dat probeerde ik precies te zeggen, blijkbaar leest het anders ;)
M.i. is een computermodel van 2 veren een beetje erg simplistisch.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:16

Zie ik Karin op de foto? Met winston in zijn oude donkere jas?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:45

Fijn dat mijn vermoedens worden bevestigd. :')

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 20:59

Jolliegirl schreef:
Hoe is er uitgezocht wat de drukpunten bij de ophanging van de stijgbeugels is?

De jockeyzit zal daar veel meer druk hebben dan een doorzittend iemand.

De druk is dan aan de zijkanten en wordt veel beter verdeeld over de rug, daarom dus minder belastend.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:02

Mijn 1e gedachte: JOH!
Maar wel goed dat het nu bevestigd is :)

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:37

Sabientjeuh schreef:

Volgens mij wel. Voordat Winston de naam witmans kreeg haha

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:12

irmaroossien schreef:
Sabientjeuh schreef:

Volgens mij wel. Voordat Winston de naam witmans kreeg haha

Haha, daar was hij nog grijsmans :D

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:17

En wat nou als bijv beginnende ruiters lichtrijden?
Is het dan ook beter voor een paard zijn rug?
Of geld het alleen bij mensen die al kunnen lichtrijden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:20

En menig mens kan niet eens goed doorzitten want dat is ook een vak apart wat je niet zomaar goed kan. Dus dan is het sowieso al minder fijn voor het paard. Echter kun je nog altijd minder voelen tijdens het lichtrijden omdat je de helft van de tijd boven het paard staat.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:30

Ik dacht ook al dat ze dat allemaal al wisten...
Onnodig zon geldverspillende 'studie' , geef het geld maar aan mij xd :') :j

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:40

Jolliegirl schreef:
En welke super dressuurruiters hebben hier dan aan meegewerkt?

Knip idd op een willekeurige wedstrijd bij wat mensen de teugels door en ze donderstralen zo achterover van het paard...

Ik doe wat ik fijn vind en waar het paard het fijnst bij loopt.

Wat een onnozele studie dit zeg....

Nou precies. Ik heb een tijdje geleden toch ook juist weer iets gelezen over een studie waarbij doorzitten beter uit de bus kwam. Omdat lichtrijden veel meer piekbelasting zou geven rond de schoft. Daarbij rijden veel ruiters ook nog verkeerd licht, komen veel te ver omhoog of steunen te veel op de beugels. Mij lijkt doorzitten juist veel paardvriendelijker, mits je het goed doet natuurlijk. Ik merk dat de paardjes die ik rijdt ook veel fijner gaan lopen als ik doorzit. Maarja, dat zijn dan wel fjorden die niet zo hoog opgooien. Daar kan je heerlijk op zitten :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:56

En over een tijdje komen ze erachter dat het weer anders zit... wie zien het vanzelf wel! Doe ondertussen gewoon de dingen waar je paard zich goed bij voelt zou ik zeggen.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:33

Wij rijden vaak met hartslagmeter en als je overgaat van doorzitten naar de jockeyhoudig dan merk je per direct een daling van de hartslag. Enfin ik wist dit al lang maar id wetenschap moet het bewijs leveren en ik dacht ook dat dit onderzoek vorig jaar reeds gedaan was in Engeland.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 09:35

MariekeS_ schreef:

Helaas zit de gemiddelde ruiter allesbehalve met constante druk ;)
Beter nog is niet op die rug gaan zitten ;), maar lijkt me wel logisch dat lichtrijden (al bedoelen ze toch meer verlichte zit als ik het begrijp) beter is dan op-neer of doorzitten.