Enquête paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Enquête paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:47

Als je de bekendheid wilt weten was je in 1 vraag klaar, toch?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:48

Nickie02 schreef:
xDreamerx schreef:
Heb hem helemaal ingevuld, maar ik ga wel met het merendeel van de reacties hierboven mee. De meerwaarde voor het vebeteren van paardenwelzijn zie ik er niet in terug, en de stellingen waren kortzichtig. Bijv. de stelling 'een paard moet minimaal 4 uur per dag de box uit'. Ja, dat zal wel in dat gidsje staan, en dan moet je dus juist invullen, maar de indruk wordt dan gewekt dat 20 uur per dag in de box staan dan wél goed voor een paard is? Zelfde geldt voor de stelling 'minstens 2 keer per dag ruwvoer'. Twee keer per dag voeren en dan zorgen dat paarden er onbeperkt bijkunnen is top als richtlijn, maar twee keer per dag een kleine portie is weer een heel ander verhaal. Dus dan zie ik de enquete eigenlijk alleen als 'hoe goed is de campagne in het hoofd van de mensen gepropt' en meer niet.
En die taal- en spelfouten inderdaad...

Zoals ook staat aangegeven is deze enquête er inderdaad op gericht om de bekendheid van de campagne en de Gids voor Goede Praktijken te meten. En zou je ons kunnen vertellen welke taal- en spelfouten je ziet? Dankjewel.

Het impliceert eerder dat het de bekendheid van de Gids probeert te vergroten i.p.v. te meten. De stellingen zijn leidend, het zijn eigenlijk eerder mededelingen waar je gewoon op 'oke' had kunnen klikken i.p.v. ja of nee. Zo begrijp ik eruit dat hoefsmeden etc. erkend moeten zijn (in jullie ogen), maar IK vind dat onnodig. Maarja, mijn mening of de feiten kunnen verschillen, vandaar dat ik netjes op 'Juist' heb geklikt. Wellicht dat jullie ook veel hebben aan meningen over de gedane stellingen (en dat hoeft niet altijd open antwoord te zijn).

MAAR al met al... wel goed dat er aandacht aan besteed wordt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:50

Nickie02 schreef:
Zoals ook staat aangegeven is deze enquête er inderdaad op gericht om de bekendheid van de campagne en de Gids voor Goede Praktijken te meten..

Ik haalde er vooral uit dat jullie niet geïnteresseerd waren in het meten van de bekendheid, maar vooral hard jullie best deden om de standpunten erin te krijgen bij de lezers (en dat viel meerdere bokkers op). Waarom zou je anders actief bezig moeten met de standpunten door ze bij de plaatjes te matchen? Of alleen maar keuze uit juist-onjuist bij de standpunten.

Ik zou liever de enquete gemaakt hebben door een compleet onafhankelijk bureau of personen. Dan voorkom je de sturende elementen en gekleurde stellingen.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:57

Nickie02 schreef:
De enquête is niet zozeer bedoeld om de mening van het publiek te horen, maar om een globaal beeld te schetsen van het kennisniveau m.b.t. de Gids voor Goede Praktijken en de voorlichtingscampagne "Ik zorg goed voor mijn paard. Wat doe jij?"

Wat hebben we daar nu aan??? Ja, veel manege en staleigenaren zullen wel op de hoogte zijn van deze Gids. Maar ze lappen de inhoud grotendeels aan hun laars en doen er amper tot niks mee -O- . Verder worden in deze buurt weilanden onteigend om er wegen en zogenaamde recreatiegebieden voor terug te geven |( . Ik zou zeggen ga de inhoud van de gids verplicht maken en ga lekker stallen controleren en desnoods helpen paardvriendelijk te worden (ik wil wel meehelpen hoor ;) ).

De mensen die hun paarden volgens de regels houden deden dit waarschijnlijk al. Degenen waar dit niet het geval is zie ik zich niet aanpassen aan deze regels tenzij wettelijk verplicht en controle.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:12

stef schreef:
Kimmej: chip met gps ;)

Bedoel je om hiermee controle uit te oefenen? Hoe zie jij dat?

Hoewel GPS wellicht wel een idee zou kunnen zijn in de bestrijding van dierziektes, mits de wegen van alle paarden opgeslagen worden, zie ik niet in hoe het werkbaar zou kunnen zijn om te zien of een paard wel/niet buiten zijn box staat. Daar komen wel heul veul man-uren bij kijken.. Zelfde geldt voor omheining met prikkeldraad, dat staat nou ook niet echt aangegeven op google maps :')
Echter zit je met GPS weer ernstig met privacy-regeltjes te knoeien... plus vraag ik me af of ze al iets gevonden hebben om de batterij op te vangen die een gps-zendertje nodig heeft.
Daarbij is met een gps-zender gemakkelijk te frauderen, enzovoort enzovoort.

@grid: klopt, dat soort dingen krijg je snel. Hier is dat net zo, paarden worden veel meer op hoogte gefokt, en hoewel de gemiddelde stokmaat nog steeds op zo'n 1.66-1.69m ligt, zijn er ook joekels van boven de 1.80. Met de regels van het SRP moeten die dus een flink grotere stal hebben. Niet altijd te realiseren en soms vertoeft een paard beter op een andere plaats beter ivm bv een rustigere plaats met minder buren etc.
Daarbij vind ik het ook afhankelijk van hoelang hij in die misschien net iets te kleine box moet staan.

@Nickie02: mijn bedoeling is het helemaal niet om de enquête of het SRP af te zeiken, maar ik vind dat je uit deze enquête hoogstens de plank raak slaat met de vragen rondom 'hoe ken je de gids, via hoe heb je ervan gehoord enz.'. Ik zie echt niet hoe je uit de rest enige vorm van resultaat behaalt over hoe effectief deze gids is geweest onder paardeneigenaren. En het lijkt me juist dat dát echt interessant is om weten.
Even wat sites/leesmateriaal doornemen over de SMART-methode en dan opnieuw beginnen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:15

Kimmej... Was een grapje...

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:20

stef schreef:
Kimmej... Was een grapje...

_O- Sorry

Jammer! Was wel benieuwd of je voor mijn tegenwerpingen een oplossing had :')

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:49

hihi geweldig die serieuze reactie op gps chip :D

en idd dat was ook mijn punt :j gaan ze dadelijk pietluttig doen over afmetingen terwijl het paard ontzettend veel buiten staat en is het bij 1 die ca 4u buiten staat in een net groot genoeg stal prima voorelkaar :?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:06

Een quiz met een verdomd hoog "dûh" gehalte :Y)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:07

Ik vind de enquete nogal zwart-wit. Totaal niet doordacht. Beetje jammer, want het had best iets goeds kunnen worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:19

Ik vond het ook meer een prijsvraag dan een enquête.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:39

Ik vraag mij serieus af waarom dit op de voorpagina staat. Dit is toch geen nieuws? Nieuwsredactie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:04

Nickie02 schreef:
Zoals ook staat aangegeven is deze enquête er inderdaad op gericht om de bekendheid van de campagne en de Gids voor Goede Praktijken te meten. En zou je ons kunnen vertellen welke taal- en spelfouten je ziet? Dankjewel.

Dit is geen enquete, maar een quiz of zelfs tentamen (en dan met erg slechte antwoorden).

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 20:34

Ik ben opgehouden met invullen bij de plaatjes die gematcht moeten worden. Dit is geen professioneel opgezet onderzoek m.i. Overigens ken ik de hele Gids voor goede praktijken niet en ik heb de campagne ook nooit ergens gezien.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:08

Even snel hier langs gescrolled.. maar gelukkig ben ik niet de enige die hem erg slecht vond opgesteld. Ik zie hier enquete's voorbij komen van 14 jarigen die stukken beter in elkaar steken. Je kon op geen enkel moment bv commentaar leveren op het paardenwelzijn gedoe, je kon nergens jou mening kwijt. Het lijkt meer opgezet om hunzelf een veer in de kont te drukken, dan daadwerkelijk iets goeds te doen. Duidelijk word het mij dan dat de paardenwelzijn hun niet zo hoog staat.

(wat je wel niet doet voor een waardebon, anders was ik al afgehaakt naar de eerste pagina)

Nickie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:13

We willen met deze enquête er achter komen of jullie de campagne “Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?’ en de Gids van Goede Praktijken kennen.

De inhoud van de Gids van Goede Praktijken is al samengesteld, het (hoofd)doel van deze enquête is alleen er achter komen of jullie de campagne en de Gids voor Goede Praktijken kennen (en weten wat er in de Gids staat). Het is dus geen opinie peiling om er achter te komen wat jullie van de richtlijnen vinden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:16

Nickie02 schreef:
We willen met deze enquête er achter komen of jullie de campagne “Ik zorg goed voor mijn paard! Wat doe jij?’ en de Gids van Goede Praktijken kennen.

Noem het dan alsjeblieft de volgende keer geen enquête maar een quiz of prijsvraag, dan weten mensen ook waar ze aan toe zijn :Y) Een enquête impliceert meningen, geen kennisquiz.
Of mensen de richtlijn kennen kun je simpel uitvragen met 2 vragen: "Ken je de richtlijn?" (ja/nee) en zo ja, "Waarvan ken je de richtlijn?" (meerkeuzevraag). Klaar. Scheelt ook een hoop analyseerwerk.

Ik vind het geheel in ieder geval bijzonder slecht opgezet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:23

want naar de mening van de 'gewone paardenhouder/mensen' moet niet geluisterd worden. Het is leuk als iedereen het kent, maar er wat mee doen lijkt me veel belangrijker. Waarom vraag je dan naar 'meningen' (ben je het een/oneens) als je alleen wilt weten of we het kennen. Ik ken het via bokt, is ooit eens langs gekomen maar verder hoor je er niets over. Ik vind het bijzonder 'door de strot' geduwd regels en meningen waar we ons in eens aan moeten gaan 'houden' zonder dat er ook maar wat aan gedaan word.

Ga eens naar een wedstrijd, kijk daar eens naar de leed. Ik wijk het als de ziekte! En geen mens die er wat naar doet. Leuk dat blad.. maar er word verder gewoon geen ene flikker gedaan. Leuk ego strelen met de 'zie wat wij hebben gedaan. Nu kunnen we lekker lui op onze gat zitten want we hebben gedaan wat we willen". Word er gewoon kwaad van. Het is een 'en zo moet het' en daarna de oogkleppen weer voor.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:24

Er stond een vraag welk blad je leest.
''Penny'' _O- :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:26

Het is eigelijk net het koningslied, in een paar uur in elkaar geflanst en het faalt behoorlijk. INCLUSIEF! taalfouten.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:27

Benfan schreef:
Het is eigelijk net het koningslied, in een paar uur in elkaar geflanst en het faalt behoorlijk. INCLUSIEF! taalfouten.

_O-
Volgens mij had ik met jou eerder ook al een gesprek over t koningslied :D

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 22:33

Enquête:
Niet-vergelijkend observationeel steekproef-onderzoek, waarbij door middel van een schriftelijke vragenlijst of een mondeling interview informatie wordt verzameld.

Als het doel van het onderzoek is om te onderzoeken hoe het staat met de kennis over de campagne en die gids, en niet over de mening over de inhoud van de campagne/gids ... dan is een enquête een gewoon instrument om deze informatie te verzamelen toch?

Blijkbaar wil men onderzoeken hoe bekend de campagne/gids onder de doelgroepen is, welke onderwerpen misschien meer blijven hangen, welke instrumenten in die campagne wel of niet bijgedragen hebben (zorgen de posters bijvoorbeeld voor het wel of niet goed overbrengen van de bedoelde boodschap?), m.a.w.: welke verbeterpunten zijn er voor een vervolg campagne? Een evaluatie van de campagne dus eigenlijk. Maar dan getoetst aan de respons van de doelgroep.
Wellicht blijkt uit de respons wel dat er geen vervolg campagne nodig is :P

Dat er nu niet plaats is om ook, misschien wel in een aparte ruimte aan het eind van de enquête, ook je mening over de richtlijnen in de gids te kunnen ventileren is inderdaad wat jammer. Maargoed, uiteindelijk is dat niet waar het in deze enquête om draait.
Wellicht dus voor een vervolg onderzoek? Net zo als een vragenlijst m.b.t. de controle en regulering, hoewel dat wellicht ook meer in samenwerking met controlerende instanties opgezet moet worden.

edit:
De sectorraad heeft wel duidelijk een imago-probleem!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:04

Dit is toch geen serieuze enquête.....wat een suggestieve vragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:08

Ik snap het nut van een aantal vragen sowieso niet..
De vraag of paarden overdag een verlichte stal moeten hebben.. stel daar komt uit 50% zegt ja en 50% nee.. Dan weet je helemaal niks.. waarschijnlijk bedoelen die mensen: nee, want paarden horen buiten te lopen.. Maar dat weet je niet. Zo'n antwoorden kun je nergens voor gebruiken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:10

8nnemiek schreef:
Ik snap het nut van een aantal vragen sowieso niet..
De vraag of paarden overdag een verlichte stal moeten hebben.. stel daar komt uit 50% zegt ja en 50% nee.. Dan weet je helemaal niks.. waarschijnlijk bedoelen die mensen: nee, want paarden horen buiten te lopen.. Maar dat weet je niet. Zo'n antwoorden kun je nergens voor gebruiken.

maar ze willen weten hoe goed mensen hun boekje kennen.
Dus dan is de conclusie ''50% heeft niet goed gelezen in ons boekje''

Terwijl ik 't heb ingevuld als mens, niet als ''ik kan een boekje lezen''... Omdat er voor mij niet duidelijk vermeld stond dat je alleen wilde weten of ik goed gelezen had...