Ponyhengst in Groot-Brittannië verminkt door transport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:49

Ik vind het eigenlijk verbazend dat het belang van de staart zo laag ingeschat wordt door sommigen.
Zowel op esthetisch als functioneel vlak.
En de jury moet er maar doorheen prikken? Tja. Uiterlijk is deel van de algemene indruk. Als dat niet zo was, dan kan ik mijn hengst ook wel zo uit de wei plukken, met de modder nog tussen zijn oren en stro in zijn staart. Daar moet de jury dan ook maar doorheen prikken. Nee dus. Op een keuring/show stel je je paard op de best mogelijke manier voor (niets aan het toeval overlaten, goede conditie, quasi perfect uiterlijk). Een afgekapte staart is niet de best mogelijk manier. Deze pony is gewoon veel minder aantrekkelijker nu. Fokkers gaan kijken naar de afwezige staart, veel fokkers zitten niet op bokt en kennen dus het verhaal er niet achter, veel fokkers gaan dus afhaken. Dat ontkennen vind ik naïef.

Over het functionele aspect moet ik me hopelijk niet uitspreken? Het kappen van staarten is niet voor niets illegaal in België.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:11

Totaal onbruikbaar zou ik niet zeggen, veel trekpaarden zijn ook gecoupeerd o.a. mijn merrie ook. Er kan inderdaad geen staartriem aan, maar er zijn ook tuigen met broek zonder staartriem.
In gebruik heb je nergens geen last van dat ze geen staart meer hebbben. Mijn merrie heeft overigens wel een vliegendeken op omdat ze deze niet kan verjagen :)

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:14

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk verbazend dat het belang van de staart zo laag ingeschat wordt door sommigen.
Zowel op esthetisch als functioneel vlak.
En de jury moet er maar doorheen prikken? Tja. Uiterlijk is deel van de algemene indruk. Als dat niet zo was, dan kan ik mijn hengst ook wel zo uit de wei plukken, met de modder nog tussen zijn oren en stro in zijn staart. Daar moet de jury dan ook maar doorheen prikken. Nee dus. Op een keuring/show stel je je paard op de best mogelijke manier voor (niets aan het toeval overlaten, goede conditie, quasi perfect uiterlijk). Een afgekapte staart is niet de best mogelijk manier. Deze pony is gewoon veel minder aantrekkelijker nu. Fokkers gaan kijken naar de afwezige staart, veel fokkers zitten niet op bokt en kennen dus het verhaal er niet achter, veel fokkers gaan dus afhaken. Dat ontkennen vind ik naïef.

Over het functionele aspect moet ik me hopelijk niet uitspreken? Het kappen van staarten is niet voor niets illegaal in België.

Wat een onzin! De pony was meervoudig kampioen, dus de fokkers aanwezig op de shows weten heus wel dat de pony MET staart geboren is. Als ze om zoiets afhaken hebben ze naar mijn mening geen verstand van fokken. Als de hengst perfect qua bouw en bewegingen op een merrie past haak je niet af vanwege een staart die geamputeerd moest worden door een ongeluk (dus wat ook een gebrek is wat niet eens erfelijk is).
Een paard zonder staart kan je nog steeds netjes, ik goede conditie presenteren voor een jury. Dat is heel wat anders dan je paard ongepoets en mager voor een jury neer te knallen, daar kan je namelijk WEL wat aan doen. Die vergelijking slaat dus ook werkelijk nergens op.

Dat de pony zelf last heeft van het ontbreken van zijn staart kan ik zeker heel goed inkomen, maar dat hij 'onbruikbaar' is als dekhengst (als meervoudig kampioen) is gewoon onzin.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 17:59

Bedankt voor je heerlijk ongenuanceerde post Julez.

Ik haal even de rasbeschrijving van de Welsh Mountain pony aan (bron is het Nederlandse stamboek van de Welshjes).
Croupe: lang en fijn. Niet hoekig of kort. Staart goed aangezet en vrolijk gedragen.

Hoe je het ook draait of keert, pony beantwoordt niet 100% aan de rasbeschrijving. Uiteraard zeg ik nergens dat er ineens geen kat meer naar de pony omkijkt. Hij zal nog wel eens mogen dekken, maar toch gaat dit ongeluk financiele gevolgen hebben voor de eigenaar. Dat die pony tig keer kampioen geworden is, staat hier buiten. Het gaat niet om het verleden, maar om het nu en de toekomst. Of denk je dat dat dier kan blijven teren op een verleden? Zeker in deze tijd? Crisis, wanneer iedere fokker twintig keer nadenkt over welke hengst hij/zij gaat gebruiken.

Ach ja, jij jouw mening, ik de mijne. Alleen zou ik het leuk vinden als je mijn mening een beetje genuanceerder tegenspreekt, in plaats van het meteen als onzin af te doen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:39

Ik zeg niet dat jouw mening onzin is, ik had het over het regeltje uit de openingspost waarin ze zeggen dat de pony 'onbruikbaar' is. Jij mag best je eigen mening hebben.
En je kan met een rasomschrijving komen, heel leuk maar dat brengt geen verandering in dat fokkers met verstand een hengst niet zullen laten staan om een stom ongeluk als hij verder wel perfect op hun merrie past. Zijn behaalde resultaten geven zeker wel aan dat deze hengst zich heeft bewezen, en interessant genoeg is voor de fokkerij. Dat hij geen jaren op die titels kan teren snap ik wel, maar dat geeft wel aan dat hij keurig aan de rasomschrijving heeft voldaan, en dus geen staartloze veulens voortbrengt. Dat is zeker wel in zijn voordeel.
Er is een vrij bekende arabische hengst die een aantal jaar geleden door een gek is verminkt in zijn weiland. Die is vandaag de dag nog steeds aan het dekken. Dus ik begrijp niet waarom dat met een staartloze welsh niet zou kunnen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 18:52

Julez schreef:
Ik zeg niet dat jouw mening onzin is, ik had het over het regeltje uit de openingspost waarin ze zeggen dat de pony 'onbruikbaar' is. Jij mag best je eigen mening hebben.
En je kan met een rasomschrijving komen, heel leuk maar dat brengt geen verandering in dat fokkers met verstand een hengst niet zullen laten staan om een stom ongeluk als hij verder wel perfect op hun merrie past. Zijn behaalde resultaten geven zeker wel aan dat deze hengst zich heeft bewezen, en interessant genoeg is voor de fokkerij. Dat hij geen jaren op die titels kan teren snap ik wel, maar dat geeft wel aan dat hij keurig aan de rasomschrijving heeft voldaan, en dus geen staartloze veulens voortbrengt. Dat is zeker wel in zijn voordeel.
Er is een vrij bekende arabische hengst die een aantal jaar geleden door een gek is verminkt in zijn weiland. Die is vandaag de dag nog steeds aan het dekken. Dus ik begrijp niet waarom dat met een staartloze welsh niet zou kunnen.

Wellicht niet vanwege het uiterlijk, maar de staart heeft meer functie dan vliegen wegmeppen. Het functioneerd ook als contra-balans. Wellicht is hij daarom uiteindelijk toch onbruikbaar. Zeker met dekken zou hij misschien de balans niet kunnen houden, dan is ie als hengst ook niets meer waard... Bepaalde dressuur oefeningen ook misschien? springen al sowieso niet meer, daar heeft een paard een staart of iig een redelijke stomp voor nodig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:00

Julez schreef:
En je kan met een rasomschrijving komen, heel leuk maar dat brengt geen verandering in dat fokkers met verstand een hengst niet zullen laten staan om een stom ongeluk als hij verder wel perfect op hun merrie past.

Uiteraard, dat ben ik met je eens. Pony zal niet opeens helemaal niets meer te dekken hebben. Maar er zullen zeker dekkingen verloren gaan. Zeker bij de middelgrote tot kleine hobbyfokkers. Hoeveel? Dat kan niemand inschatten. Wie weet valt het allemaal wel mee, wie weet vergroot de crisis het effect en verliezen ze meer dekkingen dan iedereen ingeschat had. Deze schadevergoeding lijkt mij dus zeker niet onnodig.
Dat iedereen struikelt over het woord "onbruikbaar" vind ik wat ver gezocht. Een eigenaar die een verminkte pony terug krijgt, zegt emotionele dingen. Een beetje inlevingsvermogen maakt de woorden van de eigenares begrijpelijker.

Julez

Re: Ponyhengst in Groot-Brittannië verminkt door transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:39

Dat ze een schadevergoeding eisen begrijp ik heel goed, begrijp me niet verkeerd. En dat hij nu misschien minder dekkingen gaat krijgen geloof ik ook wel, maar 'volledig onbruikbaar' vind ik persoonlijk wel wat ver gaan. Pony verdient wel wat meer credit dan dat.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:24

ShamalArabs schreef:
Zeker met dekken zou hij misschien de balans niet kunnen houden, dan is ie als hengst ook niets meer waard...

Dekken kan prima zonder staart :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:41

Verschikkelijk als dit met je pony gebeurt! zeker als hij naar keuringen/shows ging.
en nog veel erger natuurlijk de pijn voor het beestje, en dat hij nu opeens geen staart meer heeft en zoiets simpels als een vlieg wegjagen niet eens meer kan

maar zeggen dat hij nu onbruikbaar is vind ik inderdaad nergens op slaan. hengsten met een gecoupeerde staart konden vast ook nog wel dekken (trekpaarden bv) en rijden kan hij ook, en er bestaat vast wel een tuig zonder staartriem (weet ik wel zeker)

maarja neem natuurlijk niet weg dat het verschrikkelijk is en zeker als zoiets gebeurd bij eeen bedrijf dat zich toelegt op het transporteren van paarden.
5.000 pond vind ik eerlijkgezegt niet erg veel als compensatie
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 29-03-13 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:44

Heb niet het hele topic doorgelezen en weet dus niet of dit al genoemd is, maar kan het niet vergoed worden doormiddel van een soort extentions? Dat zie je toch wel vaker bij paarden?
Onze hengstenhouderij hier in de buurt haalt zelfs complete staarten af bij overleden paarden in de kleuren vos en bruin, dat als hij ooit een paard heeft dat moet showen met een dunne staart hij dit kan invlechten.

Ik snap dat er geen staartwortel meer is en er dus niets in te vlechten valt, maar is zoiets niet mogelijk?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 22:49

_Lucy schreef:
Verschikkelijk als dit met je pony gebeurt! zeker als hij naar keuringen/shows ging.
en nog veel erger natuurlijk de pijn voor het beestje, en dat hij nu opeens geen staart meer heeft en zoiets simpels als een vlieg wegjagen niet eens meer kan

maar zeggen dat hij nu onbruikbaar is vind ik inderdaad nergens op slaan. hengsten met een gecoupeerde staart konden vast ook nog wel dekken (trekpaarden bv) en rijden kan hij ook, en er bestaat vast wel een tuig zonder staartriem (weet ik wel zeker)

maarja neem natuurlijk niet weg dat het verschrikkelijk is en zeker als zoiets gebeurd bij eeen bedrijf dat zich toelegt op het transporteren van paarden.
5.000 pond vind ik eerlijkgezegt niet erg veel als compensatie

bij couperen moeten minstens 3 wervels blijven zitten. Dat is niet geheel zonder reden...
ik zei al meermaals, een stompje is voldoende, dat heeft deze niet eens over...

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:26

Je kunt prima mennen met een pony zonder staart. Ik heb een pony (met staart) die een tuig heeft met een broek maar zonder staartriem. Speciaal laten maken omdat hij geen staartriem verdraagt. Blijft perfect op zijn plaats. En zo'n verminking is ook niet erfelijk dus dekken hoeft ook geen probleem te zijn. Maar wel lastig als hij geen vliegen meer kan verjagen en zijn staart niet meer kan gebruiken bij het balanceren. De gebruikswaarde daalt daardoor wel iets, dus een schadevergoeding vind ik wel terecht. Maar om de pony onbruikbaar te verklaren gaat mij te ver.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:11

Alsjeblieft, blijf toch niet vallen over dat ene woord 'onbruikbaar'. Het kan zelfs goed zijn dat de eigenares van de pony dat helemaal niet gezegd heeft. Dat die gewoon een opsomming gegeven heeft van die dingen die nu moeilijker zullen gaan en de journalist heeft er een samenvatting van gemaakt a la 'het dier is onbruikbaar'. In de tijd dat mijn verzorgpaarden mishandeld werden, kwamen er ook quotes van mij in de krant die ik helemaal niet op die manier gezegd had (maar goed, toen zei ik wel meer dingen die niet in de krant zouden passen :o ). Een journalist probeert gewoon een artikel te schrijven en uiteraard probeer je het beeld dan zo slecht mogelijk te schetsen.
"Een pony is zijn staart verloren, maar het valt allemaal wel mee. Die schadevergoeding is eigenlijk overbodig." Dat is geen nieuws he. ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:23

Kijk voor het doel dat die vrouw de pony gekocht heeft is hij onbruikbaar. Hoe je het draait of keert, je komt echt niet met zo'n staart op een keuring en nee de jury kijkt er niet doorheen, het totaalbeeld heb je niet meer. Komt hij niet op show, dan krijgt hij ook geen bekendheid, en iemand die een goede hengst voor zn merrie zoekt die geeft uiteraard voorkeur aan die pony die zo mooi op de show liep, want dat zijn uiteraard visitekaartjes.
dus hoe je het draait of keert het is flink knullig voor die vrouw en al helemaal voor die pony, dus ik vind het niet meer dan normaal dat ze een schadevergoeding eist.
Als nu in het artikel Totilas had gestaan die zn staart verloren was, dan was er een heel andere ophef geweest gok ik zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:28

storrum schreef:
ShamalArabs schreef:
Zeker met dekken zou hij misschien de balans niet kunnen houden, dan is ie als hengst ook niets meer waard...

Dekken kan prima zonder staart :)

volgens mij ook....hoe deden die trekpaarden het dan toen die nog gecoupeerd mochten worden?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:32

Is al een paar keer uitgelegd, trekpaarden houden altijd nog een blokje over, paar staartwervels, dus het idee dat er nog een staart zit, alleen geen lange haren meer, deze heeft niks meer over, dus ook niet meer het idee dat er een staart zit. en zoals eerder in het topic gezegd, staart speelt een rol in het evenwicht houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 08:36

zou het?Heb je weleens een hengst goed bekeken?
Misschien zorgt het gewicht onder zijn buik wel voor een beetje tegenwicht? :+

Vreemd hoor,iedereen weet toch dat je een staartbandage maar hoogstens een uur om mag doen?
En het ook nog moet kunnen....anders heeft het inderdaad dit tot gevolg.En dat kan ook binnen een paar uur hoor.Net als verkeerd gebandageerde benen.

maritbrouwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 10:23

Wat sneu ! Totaal onbruikbaar vind ik een beetje overdreven.. Kunnen ze geen prothese voor hem maken ? En heeel apart dat van de staartbandage...