Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:Ik vind het eigenlijk verbazend dat het belang van de staart zo laag ingeschat wordt door sommigen.
Zowel op esthetisch als functioneel vlak.
En de jury moet er maar doorheen prikken? Tja. Uiterlijk is deel van de algemene indruk. Als dat niet zo was, dan kan ik mijn hengst ook wel zo uit de wei plukken, met de modder nog tussen zijn oren en stro in zijn staart. Daar moet de jury dan ook maar doorheen prikken. Nee dus. Op een keuring/show stel je je paard op de best mogelijke manier voor (niets aan het toeval overlaten, goede conditie, quasi perfect uiterlijk). Een afgekapte staart is niet de best mogelijk manier. Deze pony is gewoon veel minder aantrekkelijker nu. Fokkers gaan kijken naar de afwezige staart, veel fokkers zitten niet op bokt en kennen dus het verhaal er niet achter, veel fokkers gaan dus afhaken. Dat ontkennen vind ik naïef.
Over het functionele aspect moet ik me hopelijk niet uitspreken? Het kappen van staarten is niet voor niets illegaal in België.
Julez schreef:Ik zeg niet dat jouw mening onzin is, ik had het over het regeltje uit de openingspost waarin ze zeggen dat de pony 'onbruikbaar' is. Jij mag best je eigen mening hebben.
En je kan met een rasomschrijving komen, heel leuk maar dat brengt geen verandering in dat fokkers met verstand een hengst niet zullen laten staan om een stom ongeluk als hij verder wel perfect op hun merrie past. Zijn behaalde resultaten geven zeker wel aan dat deze hengst zich heeft bewezen, en interessant genoeg is voor de fokkerij. Dat hij geen jaren op die titels kan teren snap ik wel, maar dat geeft wel aan dat hij keurig aan de rasomschrijving heeft voldaan, en dus geen staartloze veulens voortbrengt. Dat is zeker wel in zijn voordeel.
Er is een vrij bekende arabische hengst die een aantal jaar geleden door een gek is verminkt in zijn weiland. Die is vandaag de dag nog steeds aan het dekken. Dus ik begrijp niet waarom dat met een staartloze welsh niet zou kunnen.
Julez schreef:En je kan met een rasomschrijving komen, heel leuk maar dat brengt geen verandering in dat fokkers met verstand een hengst niet zullen laten staan om een stom ongeluk als hij verder wel perfect op hun merrie past.
_Lucy schreef:Verschikkelijk als dit met je pony gebeurt! zeker als hij naar keuringen/shows ging.
en nog veel erger natuurlijk de pijn voor het beestje, en dat hij nu opeens geen staart meer heeft en zoiets simpels als een vlieg wegjagen niet eens meer kan
maar zeggen dat hij nu onbruikbaar is vind ik inderdaad nergens op slaan. hengsten met een gecoupeerde staart konden vast ook nog wel dekken (trekpaarden bv) en rijden kan hij ook, en er bestaat vast wel een tuig zonder staartriem (weet ik wel zeker)
maarja neem natuurlijk niet weg dat het verschrikkelijk is en zeker als zoiets gebeurd bij eeen bedrijf dat zich toelegt op het transporteren van paarden.
5.000 pond vind ik eerlijkgezegt niet erg veel als compensatie
). Een journalist probeert gewoon een artikel te schrijven en uiteraard probeer je het beeld dan zo slecht mogelijk te schetsen.