Paarden dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:50

Laureentje schreef:
Veel mensen zitten met hetzelfde probleem. Hoe ga ik het financieel oplossen. Als ik al kijk dat ik in november 2012 tot en met januari 2013 helaas 5 keer de dierenarts moest inschakelen en er ongeveer € 2.000 lichter door geworden was, moet ik nu een paar maanden heel rustig aan leven in de hoop dat er niet nog wat gekke dingen gebeuren.
Zoals een auto die bij de grote beurt blijkbaar wat onderdelen vervangen moet hebben, nou dat was weer €2.000. Zo gaat het lekker. Dat is dus dit jaar geen vakantie (makkelijke keuze, want ik ga praktisch nooit). Simpel. Dat heb ik over mijn hobby, maar het moet ook weer niet te gek worden.
Ik heb er vorig jaar voor gekozen om op zoek te gaan naar een andere stal. Dan maar geen warm water bij stal en een molen en een mooie buitenbak. Wel heb ik er een goede stal, met eerlijke mensen en heel veel weiland voor terug gekregen. Eerlijkheidshalve heb ik ook 2 paardjes die een stuk gelukkiger zijn dan op de luxere stal waar ze een uurtje buiten mochten staan en nu 8 uur. Terwijl ik de helft van het geld nu kwijt ben. Ook dat is bezuinigen. Ik prijs mij dan ook heel gelukkig dat ik deze plek gevonden heb.
Economisch gezien, ja het gaat in Duitsland wat beter dan hier in Nederland. Maar zij zijn er ook nog echt niet. Ook in Duitsland heerst nog crisis. In Nederland heeft de regering nog niet in de gaten dat de bezuinigingen de crisis niet helpen. Integendeel het wordt alleen maar erger. Banken blijven zeer terughoudend om investeringen van bedrijven te helpen financieren. De woningmarkt blijft moeilijk, huizenprijzen blijven dalen en starters krijgen geen financiering. Hoe kun je dan een eigen huis aanschaffen.
Tevens de banken hebben het veroorzaakt. En wat doen die? Die blijven in het oude stramien verder gaan, veel bonussen geven en blijven speculeren met het geld van een ander. Zelfs de genationaliseerde banken, overheid hoe zit het met controle van je eigen instanties?
Maar ja wat weet ik nou van economie als burger zijnde.

hahaha, je komt op mij iig duidelijker over als de gemiddelde econoom hoor!! _/-\o_

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:35

ImaniBieber schreef:
Jammer dat de paarden de dupe ervan zijn

De baasjes die dus hun paard weg moeten doen zijn niet de dupe.
Leuk als je je baan kwijt bent geraakt en je moet na 15 jaar je paard verkopen. Mens heeft ook gevoelens.

verootjoo

Re: Paarden dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 14:41

Tja, het is heel jammer dat de paarden er de dupe van zijn, maar ik ga toch echt eerst voor mezelf. Wij hebben gelukkig allebei nog een baan, maar het leven wordt gewoon duurder, en onze lonen stijgen niet mee. Een paard is nu voor ons echt niet meer te betalen. Terwijl het eerder veel makkelijker ging. Ik denk dT mensen echt wel goed nadenken, maar als je je baan kwijt raakt moet je gewoon bezuinigen. Een paard wegdoen bezuinigd enorm.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:33

Amalarab schreef:
ja wolter en grasbaal, jullie hebben er alle belang bij ons voor het lapje te houden. de boer in de buurt veronderstelde dat ik de balen voor 20 euro kocht. dan weet ik genoeg...
minimelona, helemaal eens!
bigone, goede tip.
ik heb mijn kuil/hooi vaak van marktplaats gehaald, ook wel zelf een advertentie gezet met het bedrag wat ik ervoor (over) had.
ik woon in Friesland en heb nog redelijk betaalbaar voer uit de omgeving, maar voel mee met de paardenhouders in de Randstad.
ik zag hier trouwens de vlas alweer voor 4,25 per baal gaan (palletprijs)

Laat ik nou in dezelfde skoandere [mooie] provincie wonen!
Ik hou niemand voor het lapje en heb daar ook geen enkel voordeel van.
Even voor de duidelijkheid: veronderstelde die boer dat, of stelde hij dat voor?
Ik zeg niet dat je geen ruwvoer kunt kopen [evt via MP] voor dumpprijzen, ik zeg alleen dat er bij € 20.00 per grote baal/ € 2.00 per pakje hooi, niks aan verdient word en eigenlijk verlies geleden.
Daarnaast is er nogal een verschil in grootte balen, je hebt ze met 4 touwen maar ook met 6, daar gaat nogal wat meer in.
Verder wil de persdichtheid ook nogal verschillen.
Ikzelf breng hier iedere +/- 10 dgn een kleine grootte baal naar een buurvrouw met 4 paarden, ik krijg daarvoor € 25.00.
Daarvoor breng ik hem aan huis, en help om hem binnen te zetten.
Die baal heeft mij aan loonwerkkosten ongeveer € 17.50 gekost, los van landhuur, bemesting, maaien schudden enz.
En als er in de opslag 1 lek raakt, krijgt ze die niet, alleen 1e kwaliteit.
De reden dat zij dus ruwvoer van mij krijgt is niet omdat ik daar financieel beter van word, zie het maar als vriendendienst.
Als deze persoon ook nog de tijd moest betalen, zou het dubbele redelijk zijn.
Mss wist je het nog niet, maar mijn trekker en die van de loonwerker lopen niet op water, en aangezien de rode diesel voor de landbouw niet meer gebruikt mag worden zullen de kosten dit jaar omhoog gaan.
ps Ook het voorjaar werkt niet mee, er groeit nog niks.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:25

wolter schreef:
Mss wist je het nog niet, maar mijn trekker en die van de loonwerker lopen niet op water, en aangezien de rode diesel voor de landbouw niet meer gebruikt mag worden zullen de kosten dit jaar omhoog gaan.
ps Ook het voorjaar werkt niet mee, er groeit nog niks.

Daar wordt nu ook hoge accijns op geheven.
Dat geld verdwijnt vervolgens weer in de bodemloze put van de overheid.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:09

Ja sorry als ik een paard had, en ik kon het echt door de omstandigheden niet meer betalen dan ging hij ook de deur uit. Beter voor mij maar ook voor het paard. Als ik met alle geweld het paard wou houden, en hij wordt ziek maar behandeling kan ik niet betalen. Dus paard blijf lijden, omdat ik te egostisch ben om het paard te houden.
Dan is het paard maar het dupe, ik vind de baasjes ook de dupe je doet het echt niet zomaar voor de lol je liefde van je leven weg.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:48

het weer helpt niet mee wolter maar er is gras/grond in overvloed in NL en de gestegen dieselprijzen rechtvaardigen niet een (meer dan) verdubbeling van de voerprijzen.
ik heb binnenkort nog maar 2 pony's en daar laat ik het even bij. eerst eens zien hoe de crisis verder verloopt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:25

Amalarab schreef:
ja wolter en grasbaal, jullie hebben er alle belang bij ons voor het lapje te houden. de boer in de buurt veronderstelde dat ik de balen voor 20 euro kocht. dan weet ik genoeg...
bigone, goede tip.
ik heb mijn kuil/hooi vaak van marktplaats gehaald, ook wel zelf een advertentie gezet met het bedrag wat ik ervoor (over) had.
ik woon in Friesland en heb nog redelijk betaalbaar voer uit de omgeving, maar voel mee met de paardenhouders in de Randstad.

Sorry, ik maak ruwvoer van eigen land. De boer maait en schud in ruil voor mestrechten, dus die kosten reken ik even niet mee. Heb dan nog de pers en wikkelkosten per grote baal, denk inclusief btw zo'n €16,- per baal, kleine snede, boven de dertig balen goedkoper. Dan moeten ze nog met shovel een balenklem op de plaats en dat betaal je per uur, met als je pech hebt nog reistijd er bij.
Kom meestal tussen de €5,- en €7,50 per baal uit. Tel dat bij elkaar op en dan zie je dat het zelfs voor mij niet uit kan ze te verkopen voor €20,- per baal als ze al van het land opgestapeld zijn. Dan verlies ik er op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 08:50

joyce B schreef:
Amalarab schreef:
bigone, goede tip.

Sorry, ik maak ruwvoer van eigen land. De boer maait en schud in ruil voor mestrechten, dus die kosten reken ik even niet mee. Heb dan nog de pers en wikkelkosten per grote baal, denk inclusief btw zo'n €16,- per baal, kleine snede, boven de dertig balen goedkoper. Dan moeten ze nog met shovel een balenklem op de plaats en dat betaal je per uur, met als je pech hebt nog reistijd er bij.
Kom meestal tussen de €5,- en €7,50 per baal uit. Tel dat bij elkaar op en dan zie je dat het zelfs voor mij niet uit kan ze te verkopen voor €20,- per baal als ze al van het land opgestapeld zijn. Dan verlies ik er op...

Dat komt omdat jij juist weer alle machinale kosten en arbeid moet huren, de gemiddelde boer heeft de machines in huis, dat scheelt nogal geen slok op een borrel denk ik...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:05

minimelona schreef:
Dat komt omdat jij juist weer alle machinale kosten en arbeid moet huren, de gemiddelde boer heeft de machines in huis, dat scheelt nogal geen slok op een borrel denk ik...

In principe maakt dat nog niet eens zo heel veel verschil, want een boer heeft die machines ook moeten kopen en heeft daardoor ook afschrijving en dergelijke...

Als wij de pakken voor 20 euro per stuk zouden moeten verkopen draaien we gewoone cht dik verlies omdat de loonwerker zowiezo al 15 euro wil hebben. Dan zou er 5 euro per pak over zijn voor de landhuur (gemiddelt hier zo'n 800 euro per hectare) en dan moet er nog gemaait, geschud en geharkt worden en dan moeten de pakken ook nog opgeladen en naar de klant toe gebracht worden... Dat lukt gewoon niet voor 5 euro :(:)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:08

Ik denk los van de stijgende kosten zijn er gewoon veel grotere problemen die spelen als baanverlies of de mensen die de zogenaamde top hypotheken hadden. Mijn baan is ook niet zeker meer en in mijn omgeving ken ik er al enkele die geen verlenging krijgen of waar het bedrijf gewoon failliet is. En ook al heb je een goed opleiding en jarenlange ervaring er zijn gewoon in bepaalde branches vacaturestops. Mocht ik mn baan echt kwijtraken dan kunnen we best nog even rekken, maar als het te lang duurt zullen we toch moeten bezuinigen en dan zal er eerst naar het paard worden gekeken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:11

Bonnieaw schreef:
Ik werk in een vrij grote electronica zaak en als je bij ons rondloopt zou je ook ECHT niet zeggen dat het crisis is. Mensen geven 1000+ euro uit als os ze een broodje kopen.

Niet iedereen heeft een paard natuurlijk. :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:16

Mijn paard leeft momenteel in meer luxe dan ik zelf :D Maar ik heb haar dan ook verzekerd, juist om dingen als een dierenarts niet kunnen betalen te voorkomen..
Als wij het hier niet meer financieel zouden kunnen bolwerken, gaat toch ook echt paardlief de deur uit. Hoe vreselijk pijnlijk dat dan ook zou zijn. Ik zou zelf nog best wel een paar dagen op droog brood willen leven bij wijs van spreken, maar met een kleine op komst zou die keuze niet eerlijk zijn.
En daarnaast, als je je paard nu op de markt zou zetten, mag je van geluk spreken als t beestje binnen 6 maanden weg is.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:28

Cowgirl schreef:
ImaniBieber schreef:
Jammer dat de paarden de dupe ervan zijn

De baasjes die dus hun paard weg moeten doen zijn niet de dupe.
Leuk als je je baan kwijt bent geraakt en je moet na 15 jaar je paard verkopen. Mens heeft ook gevoelens.

Nou dat dus. Dan kun je nog zo goed nagedacht hebben van tevoren en zo hard hebben gespaard, op een gegeven moment is het potje wel leeg.

Ik kan alleen maar hopen dat die crisis eens een keer overgaat. Mijn tactiek is om voorlopig gewoon zoveel mogelijk te negeren en te leven zoals ik altijd deed, dan gaat het vast vanzelf wel over O:) .

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:36

hehe goeie Babootje! :D

denk ook dat er eerst gestopt kan worden met roken, minder shoppen, minder vakantie, minder geld naar de telefoon en dan kan er nog best veel.
maar het is ook een beetje van deze tijd dat men èn èn wil. zoals het eerder ook kon.
ook ik doe daar wel aan mee hoor. :+ en dan komt het niet uit dat de kuilboeren nog steeds minstens 25-30 euro per pak willen verdienen bovenop het wikkelen en brengen, zelfs nu er weer goede zomers zijn (hopelijk dit jaar weer)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:37

Colway schreef:
Ik denk los van de stijgende kosten zijn er gewoon veel grotere problemen die spelen als baanverlies of de mensen die de zogenaamde top hypotheken hadden. Mijn baan is ook niet zeker meer en in mijn omgeving ken ik er al enkele die geen verlenging krijgen of waar het bedrijf gewoon failliet is. En ook al heb je een goed opleiding en jarenlange ervaring er zijn gewoon in bepaalde branches vacaturestops. Mocht ik mn baan echt kwijtraken dan kunnen we best nog even rekken, maar als het te lang duurt zullen we toch moeten bezuinigen en dan zal er eerst naar het paard worden gekeken.

Hier idem. Wij zijn over de jaren heen al behoorlijk in inkomen gedaald. Eerst manlief baan kwijt (nu noodgedwongen ZZP-er) en daarna mijn inkomen (ik was al ZZP-er) meer dan gehalveerd door de bouwcrisis. Het gaat allemaal nog net door niet met vakantie en niet (meer) uit (eten). Goedkopere stallen zijn er eigenlijk niet in mijn omgeving, wel verder weg en dan moet je toch weer altijd in de auto stappen (dus extra benzinekosten). Een vaste baan is voor ons echt niet meer te krijgen (duidelijk in verband met de leeftijd).
Nu heeft ons geweldige kabinet in haar regeerakkoord opgenomen dat de kleine zelfstandigenaftrek wordt afgeschaft, hetgeen voor ons nog een paar 1000 euro paar jaar in de "achteruit" betekent, omdat we beide ZZP-er zijn. Bedoeld om uitwassen in de flexibele arbeidsmarkt tegen te gaan (mensen die uit dienst gingen en zich door hun baas als ZZP-er lieten inhuren). Maar in evenzoveel gevallen zijn mensen zoals wij noodgedwongen ZZP-er geworden, nemen zelf alle risico's omdat verzekeringen voor ziekte of arbeidsongeschiktheid onbetaalbaar zijn. Mensen die goed gekwalificeerd zijn, met veel ervaring, die willen en kunnen werken maar door werkgevers gewoon te oud gevonden worden, worden nu extra belast (bestraft) omdat ze werken. Kan het nog gekker?
Zorgkosten die maar oplopen (logisch ook met frauderende farmaceutische industrie en dito ziekenhuizen die frauderen met het declareren van niet uitgevoerde of onnodige behandelingen. Fijn gevolg van het privatiseren van de zorg. Mensen met een chronische ziekte moeten straks zelf gaan meebetalen aan hun zorg. Wie weet wat zijn/haar inkomen volgend jaar nog is? Ik in ieder geval niet.

Nee, het is hier echt niet meer leuk in NL en overweeg emigratie naar een land dat zich niet heeft laten lokken in de euro ellende en nu nog 1 van de meest welvarende landen is in Europa: Zweden. Waar de zorg nog een zorg is van de staat. En waar mensen die goed gekwalificeerd zijn en ervaring hebben met open armen worden ontvangen. Ook 50+ *\o/*
Mjah, eerst nog huis verkopen -O-

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:49

jee Babootje, hoop dat het lukt, klinkt goed!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 10:55

Babootje schreef:
[

Nee, het is hier echt niet meer leuk in NL en overweeg emigratie naar een land dat zich niet heeft laten lokken in de euro ellende en nu nog 1 van de meest welvarende landen is in Europa: Zweden. Waar de zorg nog een zorg is van de staat. En waar mensen die goed gekwalificeerd zijn en ervaring hebben met open armen worden ontvangen. Ook 50+ *\o/*
Mjah, eerst nog huis verkopen -O-

Geen euro ellende, maar ook zweden kent crisis. Ook hier zijn veel mensen ontslagen en is het leven duur.
Toegegeven... nederland spant de kroon als je die twee vergelijkt.
Maar je moet ervoor waken dat je ideeën niet té romantisch zijn.

Ennuh.... de d.a. is hier heel duur.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:16

Ach ja, overal op bezuinigen is een optie, maar ik ga al nooit op vakantie, heb kleding van de zeeman/action(behalve broeken, die koop ik bij C&A) koop schoenen bij de action, heb een heel oude, kleine auto om mobiel te zijn met kind/werk.
Het enige waar ik nog op kan besparen is roken, maar als je aan veel stress bloot staat, is dat geen makkelijke opgave.
De en/en mentaliteit heb ik ook gehad, jaren geleden ;-), opzich wen je makkelijk aan de of/of situatie, maar soms word ik er wel moedeloos van.

10/12 jaar geleden had ik 2 paarden en m'n oude pony, reed ik regelmatig wedstrijden, hadden we een grote auto en eigen trailer, en mijn moeder was alleenstaand met een 36-uren baan.
Natuurlijk mis ik die tijd, maar ik tel elke dag mijn zegeningen dat ik iig nog een paard heb, en een lief kind.

En ik zal echt niet de enige zijn die al overal op bespaard om toch goed voor het paard te kunnen blijven zorgen, dus de titel van dit topic komt voor een aantal mensen best hard aan denk ik.
Natuurlijk worden er paarden verwaarloosd, maar dat is niet alleen te wijten aan de crisis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:32

Mallow schreef:
Mijn paard leeft momenteel in meer luxe dan ik zelf :D Maar ik heb haar dan ook verzekerd, juist om dingen als een dierenarts niet kunnen betalen te voorkomen..
Als wij het hier niet meer financieel zouden kunnen bolwerken, gaat toch ook echt paardlief de deur uit. Hoe vreselijk pijnlijk dat dan ook zou zijn. Ik zou zelf nog best wel een paar dagen op droog brood willen leven bij wijs van spreken, maar met een kleine op komst zou die keuze niet eerlijk zijn.
En daarnaast, als je je paard nu op de markt zou zetten, mag je van geluk spreken als t beestje binnen 6 maanden weg is.

Klopt als een bus en je kan nu eenmaal je paard niet verzekeren tegen een crisis in het land, helaas, denk ook dat je met een kind op komt , beter eea voor kan zijn, want je hebt inderdaad geluk als die met een half jaar verkocht is, maar naar wie en voor wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:45

svdijk schreef:
Ach ja, overal op bezuinigen is een optie, maar ik ga al nooit op vakantie, heb kleding van de zeeman/action(behalve broeken, die koop ik bij C&A) koop schoenen bij de action, heb een heel oude, kleine auto om mobiel te zijn met kind/werk.
Het enige waar ik nog op kan besparen is roken, maar als je aan veel stress bloot staat, is dat geen makkelijke opgave.
De en/en mentaliteit heb ik ook gehad, jaren geleden ;-), opzich wen je makkelijk aan de of/of situatie, maar soms word ik er wel moedeloos van.

10/12 jaar geleden had ik 2 paarden en m'n oude pony, reed ik regelmatig wedstrijden, hadden we een grote auto en eigen trailer, en mijn moeder was alleenstaand met een 36-uren baan.
Natuurlijk mis ik die tijd, maar ik tel elke dag mijn zegeningen dat ik iig nog een paard heb, en een lief kind.

En ik zal echt niet de enige zijn die al overal op bespaard om toch goed voor het paard te kunnen blijven zorgen, dus de titel van dit topic komt voor een aantal mensen best hard aan denk ik.
Natuurlijk worden er paarden verwaarloosd, maar dat is niet alleen te wijten aan de crisis.

God wat snap ik jou goed!! Ik heb ook mijn hele leven keihard gewerkt en had het goed, maar toen ik dus 3 jaar geleden allerlei vake klachten kreeg en er maar niet uitkwamen wat het was (bleek dus virus aan mijn hart te hebben) was ik wel mooi 1 van de eerste die er aan moest geloven, baan kwijt, geen toekomst meer, bladiebla, maar wel mijn 2 meiden die mijn alles waren en zijn, ik leef op moment ook als een zwerver en de dames hebben het nog steeds goed, maar het is elke week maar weer de vraag hoe lang ik dit nog redden ga, en dat is wel zo slopend dat gevoel, en dan kan je om het hardst roepen dat je schijt hebt aan wat anderen over je lullen achter je rug en andere arrogante opmerkingen, maar ze doen toch pijn... en ja ik rook ook, maar ik sta onder wel zon constante stress weet wel zeker dat als ik stop de bom echt barst, zijn we alle 3 nog verder van huis en paardenopvang is ook een wassen neus tegenwoordig, zitten of over vol, of ze staan daar nog harder te verhongeren als bij de baas, wat moet je dan nog? laten inslapen... vind het maar een wrede, domme wereld tegenwoordig...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:07

svdijk schreef:

Dan kan ik je dit boek aanraden: http://www.nederlandstopt.nu/index.php?id=6.
Al is het alleen maar om goed inzicht te krijgen in waarom je rookt. Niet om stress te verminderen maar om aan je verslaving tegemoet te komen.
Dat een sigaret helpt tegen stress is een fabel. Het is juist de sigaret die stress veroorzaakt. De afkickverschijnselen die je krijgt als het tijd is voor je volgende sigaret ervaar je als stress. De sigaret die volgt ervaar je als kalmte en rust. En voor je het weet heb je het gevoel van kalmte verbonden aan die sigaret.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:39

@ babootje: zodra ik stress ervaar, pak ik een sigaret.
Uiteraard weet ik dat het een verslaving is, en dat je idd ook stress ervaart als je even niet kunt roken omdat je lichaam ergens om vraagt.
Het is helaas niet zo dat de stress verminderd door het roken van een sigaret, al krijg ik er inderdaad wel even rust door(helaas, was het maar zo simpel :-) ), en als ik een sigaret opsteek heb ik even tijd om na te denken, kan ik even uit de situatie stappen bij wijze van spreken.(door de verslavende stoffen)
Het is geen stress vanwege het niet roken, het is stressen over alles: hoe kom ik deze maand rond, heeft m'n paard het nog goed, doe ik het goed als moeder, doe ik mijn kind niet te kort door zoveel heen en weer te reizen om aan centen te komen, etc etc.
Ik ben begonnen met roken om minder te snoepen zodat ik, toendertijd, mooier op m'n paard pastte.(erg fout! mja, nu pak ik uit gewoonte een sigaret, en dus als ik stress heb om bovengenoemde zaken)

Ik zal het boek eens aanschaffen, dank je voor de tip.

Excuses voor het enorme off-topic gaan trouwens.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 01:21

Vanwege al die torenhoge prijzen in Nederland zijn we naar België verhuisd met de paarden.
Hier huren we nu een huis wat zo'n 5 keer huur in Nederland zou opbrengen...
Ziekenfonds is hier schijntje met wat je in NL betaald..
Toch is het in grensgebied ook duur met dat hooi/ stro en we zijn blij dit jaar vanwege overschot (?) van vorig jaar nu 'maar' 3,50 per pakje te betalen i.p.v. de 8 of 9 euro vorig jaar (!). 2012 bleek toch goed hooi jaar te zijn geweest.

Als ik omreken wat we in guldens zouden verdienen... zouden we dan rijk zijn geweest :-), hier met bijna 2 x modaal inkomen samen gerekend, toch op alle kleintjes letten en extra dingen zijn nog erg moeilijk om over te beslissen.
Nooit op vakantie/ uit eten etc.. en dat moet goede inkomens, vinden wij ook best vreemd te noemen... hoewel paardenhobby nummer 1 is en voor ons al het andere 'luxe' ;-). Want vreemd dat mensen vakantie als normaal ervaren, dat is er ook pas laatste 20 jaar in geslopen..voorheen gingen de kids met kamp of men ging naar de camping, nu zijn verre reizen 'gewoon'.
Hoe moeilijk het soms is, als je je paardje(s) ondanks alles nog kunt houden, geniet er enorm van... inderdaad de mensen die de enorm zware keuze hebben moeten maken om hun paard weg te doen, het lijkt mij een drama en ik heb enorm respect voor deze mensen en wens ze heel veel sterkte, ik hoop het echt nooit mee te hoeven maken.
Dupe van een crisis? Dupe van een euro en Europa.. daar blijven wij hier bij..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 10:22

Danzit jijvast inLimburg liekensancho, want ik zit in het grensgebied onder west-Brabant en zou financieel beter af zijn in west-Brabant, daar konden we helaas geen hypotheek voor krijgen dus nu al drie jaar toch maar koophuis in Belgie.
Ziekenfonds is niet duur, maar wat je zelf moet ophoesten elke keer wel, kan soms niet naar de huisarts omdat er dan maand overblijft aan het eind van het salaris :P en nu al 7 maanden opname is financieel zeer pijnlijk!
Ben het helemaal met je eens over de euro en europa, nooit voorstander geweest trouwens. Mijn dochter wou naar Spanje dit jaar, vrees steeds meer dat er zelfs geen weekje camping in gaat zitten. Mijn ene paard staat al eeuwen te koop, geen mens heeft interesse, dat wordt uiteindelijk de handel in denk ik.
Afgelopen maand begaven achtereenvolgens de wasmachine, strijkijzer en oven het. Was blij met mijn verjaardagsgeld want dan kon ik tenminste vlas halen. De trailer moet ook een nieuwe bodem in, denk dat het vakantiegeld dus naar de trailer gaat. Wil ook nieuwe wanden maar dat wordt zelf klussen, dat zit er financieel niet in om tegelijk met de bodem te laten doen.
Ik begin ook steeds vaker te overwegen om helemaal te stoppen met de sport, want het is nu met mijn partner opgenomen elke maand zo'n gepuzzel, ik word er echt niet goed van.