Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:24

Anne_GTI schreef:
Molfre schreef:
Alles is ter meerdere eer en glorie van de mens. Als wij niet zo nodig moesten "sporten" met die beesten, liepen ze gewoon lekker los. Kortom: omdat wij iets willen, moeten die beesten inleveren. En maar smoesjes blijven verzinnen om het niet te hoeven veranderen.

Natuurlijk draag ik hier zelf ook deels aan bij, ik heb er 5 in een groep in t land staam, waar ik mee rijd. Maar buiten het rijden om, probeer ik ze een zo paardwaardig mogelijk leven te bieden. Iets wat 99% van de sport paarden (en dan vooral hngsten!) niet kennen.

Fout, dan zaten ze in de worst.... Of in de gehaktballetjes...

... of de lasanga, vermomd als rundvlees...

savath

Re: Zwitserse studie toont dat dekhengsten samen kunnen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:38

Mijn hengsten staan altijd in groep, maar dan met de drachtige merries of met diegene die ze mogen dekken. In de zomer staan ze bij de kudde met veulens, pracht zicht en jawel netjes door de merries opgevoede hengsten!!
Ze staan wel elk bij hun groep,want samen in de groep gaat dus niet, wat logisch is he.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 09:40

NatasjavE schreef:
Molfre schreef:
Tuurlijk, maar dat moet niet ten koste gaan van het welzijn en dat doet et wel.

by the way... als je geld hebt voor een dekhengst a 100.000 euro, heb je ook geld voor 3 ha. weiland.

De discussie is ook niet of ze wel of niet de wei in moeten.
De discussie is of je ze bij elkaar kan zetten of niet.

ja natuurlijk kan dat, denk eerder dat de vraag is wil je dat

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 10:54

Alles kan ja.
Maar voor de meeste hengsten niet verstandig.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:07

Voor de meeste mensen niet verstandig. Wij staan daar met angsten en zetten dan die beesten bij elkaar. Da's al 1 grore prikkel. Daarnaast als ze voldoende ruimte en weinig prikkels krijgen moet dat goed gaan lijkt me.
Er werd ook nog gezegd dat een warmbloed dekhengst feller zou zijn dan een ander soort dekhengst. Kom op... eendekhengst is een dekhengst! Als het om territoriumdrift gaat etc. zijn ze allemaal even heftig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:16

Ja jeetje en dan...

Dan gaat het zo en waarschijnlijk nog ruiger.

Ik zie Totilas al lekker met Jazz op de weide staan. :D

ben10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:49

Niets verkeerd aan, ze zijn gewoon aan het ravotten, je ziet zeer duidelijk dat het een spel is en ze mekaar niet willen kwetsen.
Veel show, dreigen, uitdagen en uiteindelijk niets zoals altijd bij hengsten die mekaar kennen. *\%/*

Giolli schreef:
Ja jeetje en dan...

[ Video ]

Dan gaat het zo en waarschijnlijk nog ruiger.

Ik zie Totilas al lekker met Jazz op de weide staan. :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:38

@ VDB, ik ben het helemaal met je eens. Sommige mensen hebben echt helemaal geen idee hoe een hoog in het bloed staande dekhengst (hoeft niet eens een dekhengst te zijn, maar ook gewoon een door hormonen geregeerde niet dekhengst) kan reageren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:41

Lijkt me ook niet het fijnste karweitje om tussen een groep dekhengsten degenen dagelijks er uit te moeten halen die op dat moment aan hun trainingsuurtje moeten beginnen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:47

Afbeelding

Dit is een lekkere wond van een hengst in de vrije natuur. De foto is klein maar kijk ook maar eens naar de littekens van de overige genezen bijtwonden.

En dan wordt jouw sportpaard 'per ongeluk' ook op deze manier gebeten/getrapt en dan zeg je, sorry jongen, dit is allemaal voor jouw welzijn. Zou hij het begrijpen?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:13

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 15:38

Ik zie prikkeldraad/schapengaas? (iig een ongeschikte heining), dus ik kan het eigenlijk al niet meer serieus nemen. Daarnaast ging het volgens mij om een jachtpartij van de oudere op de jongere hengst, dit gebeurd ook bij mij in de wei door bv. merries als je een koppel bij elkaar zet dat niet klikt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:18

Molfre schreef:
Ik zie prikkeldraad/schapengaas? (iig een ongeschikte heining), dus ik kan het eigenlijk al niet meer serieus nemen. Daarnaast ging het volgens mij om een jachtpartij van de oudere op de jongere hengst, dit gebeurd ook bij mij in de wei door bv. merries als je een koppel bij elkaar zet dat niet klikt.

Jep. Klinkt bekend.
Hier 2 merrie's, als je die bij elkaar zet gaan ze net zo lang door totdat er een kapot neer valt.
Kunnen elkaars bloed wel drinken...
Als je daar de leidende ruin van de kudde tussen zet is er niets aan de hand.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:55

Mousmous schreef:
Lijkt me ook niet het fijnste karweitje om tussen een groep dekhengsten degenen dagelijks er uit te moeten halen die op dat moment aan hun trainingsuurtje moeten beginnen.

Inderdaad. :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:57

Mousmous schreef:
[ Afbeelding ]

Dit is een lekkere wond van een hengst in de vrije natuur. De foto is klein maar kijk ook maar eens naar de littekens van de overige genezen bijtwonden.

En dan wordt jouw sportpaard 'per ongeluk' ook op deze manier gebeten/getrapt en dan zeg je, sorry jongen, dit is allemaal voor jouw welzijn. Zou hij het begrijpen?

...En van de jury een dikke onvoldoende erbij voor verzorging van je dressuurtopper. :P

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:50

Ha, ha idd :)

Bloed in de mond, gediskwalificeerd. Bloed aan de kont, lekker doorrijden :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:20

NatasjavE schreef:
Alle warmbloedhengsten worden in de koppelgehouden totdat ze 2,5 jaar oud zijn.
Voor die tijd vertonen ze al hengstengedrag.

Mijn hengst staat nu ook in de koppel. Er staan daar ook Tinkers en Fjorden. Die zijn gewoonweg rustiger dan een sportwarmbloed.

Bovendien hebben we het niet over een paard van pak hem beet 20.000 euro. We hebben het over hele andere bedragen.

Even terug naar Jazz, die is destijds via een sindicaat voor 10 miljoen in Nederland gehouden.
(later heeft dhr Broere het Syndicaat uitgekocht)

Laat dat bedrag even rustig op je inwerken en bedenk dan of je dat bedrag via de toiletpot weg wil spoelen.
Het zijn andere paarden die hoog in de sport staan en veel scherper in het gedrag en karakter zijn.

Ik heb niet zo veel verstand van warmbloedpaarden, maar als mijn Volbloed hengst van 13 jaar met andere hengsten samen kan, dan moet het bij een warmbloed ook wel kunnen lijkt mij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:21

Zoolgangster schreef:
Mousmous schreef:

Inderdaad. :j

Daar is niets spannend aan hoor. Het zijn namelijk gewoon paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:22

Mousmous schreef:
[ Afbeelding ]

Tja hoeveel plaatjes kun je vinden van merries en ruinen die gewond zijn geraakt in de wei door een andere ruin of merrie? Ook maar niet meer samen zetten dan?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:21

Gewoon doen dan Jessix. Zet je volbloed hengst maar bij een (dek-) hengst als euhhmmm bijvoorbeeld een warmbloedje "Faldo"....
Is al een "oud" beestje maar ik wil graag zien wat er dan met jouw volbloed gebeurt....
Jessix schreef:
Ik heb niet zo veel verstand van warmbloedpaarden, maar als mijn Volbloed hengst van 13 jaar met andere hengsten samen kan, dan moet het bij een warmbloed ook wel kunnen lijkt mij.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:35

Wat een kinderachtige reactie :')

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:40

@ VDB , ik denk dat er hier toch weinig besef is wat hengsten aan kunnen richten.

Er zijn ook niet voor niets strengere regels voor hengsten op wedstrijden. Hengsten mogen bijvoorbeeld niet zonder toezicht in een open trailer staan. (Het deurtje mag niet eens open blijven staan).

En wat de rassen aangaat , daar zit wel degelijk verschil in. In mijn jeugd heb ik op een grote stoeterij in Andalusie de paarden mee getraind. Daar stond geen enkele ruin. Maar die hengsten waren over het algemeen heel wat rustiger. Ik heb zelfs hengsten gezien die gereden werden door onervaren touristen.
En deze paarden liepen net zomin als die van de stoeterij in groepen in de wei om zo sociaal mogelijk hun leventje te kunnen slijten. Werken en terug in de box of vaak zelfs nog de stand in.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:42

Inderdaad Mousmous, ik heb meegemaakt dat hengstige "knipogende" merries alleen maar een hinnikje kregen van de Andalusische hengst bij ze op stal, als ze langs zijn box geleid werden.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:44

kijk eens,, dat wat ik altijd heb geroepen staat nu voluit op bokt;).. heerlijk om zo iets terug te lezen dat ik TOCH gelijk heb over dat hengsten wel bij elkaar kunnen staan,,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 15:51

Ben ik nou de enige die het raar en stom vindt dat in de OP een foto van vechtende paarden staat?