EASP stamboek selecteert 15 hengsten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:50

En dan gewoon veel hengsten van andere stamboeken erkennen
doen ze 't ook goed in de sport :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:34

Noem eens 5 EASP hensten die goed in de sport lopen Marcs.
En daarbij,wat op de EASP site staat is vaak niet eens meer in leven of geruint. Dit stamboek kun je niet serieus nemen. En die voorzitter al helemaal niet. :n

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:21

Dees schreef:
Nou marcs,...
Zo heel jong is het EASP niet meer. In de ongeveer 10 jaren dat zij nu actief zijn, is er werkelijk helemaal niets noemenswaardigs voortgebracht. Het is eigenlijk vrij triest dat zo'n keuring nog altijd zwaar leunt op de aanlevering van paardenmateriaal door de voorzitter. Als er werkelijk zo'n behoefte aan een dergelijk stamboek was geweest (of als zij écht trouw waren gebleven aan hun oorspronkelijke visie!), was die club vast al groter van omvang.

Een kleine sporteis zou men wel eens mogen verbinden aan de te keuren hengsten. Dat zou de kwaliteit alleen maar ten goede komen.

Over volhouden en dat je ontzag moet hebben voor de vasthoudendheid. Ach, als je maar lang genoeg overal ruzie maakt, zodat men je vrijwel nergens meer voor vol aanziet behalve binnen het door jezelf opgerichte clubbie... Dan is volhouden niet zo knap hoor ;)

De vergelijking met KWPN slaat inzake het EASP de plank finaal mis. EASP is zelfs te klein om in de schaduw van het KWPN te staan. Zowel kwantitatief als kwalitatief. Vragen over het reilen en zeilen van KWPN hoort niet in dit topic thuis, dit ging over de hengstselectie 2013 van EASP. Wellicht is het openen van een ander topic dan meer zinvol.

Er staat/stond toch ook een verrichtingstest in het keuringsreglement? Alleen hebben ze dat nog nooit gedaan volgens mij...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:22

turquoises schreef:
Staat de voorzitter van het EASP nu zijn eigen paard te keuren? :oo

Yep, de slager keurt zn eigen vlees en maakt m nog kampioen ook...

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:43

En dat doet hij elk jaar!

verstijnen

Re: EASP stamboek selecteert 15 hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 12:12

Ik snap niet wat deze mensen 'mankeert'. Ik bedoel.. Wat schiet je er mee op om met je hengst naar deze keuring te gaan? Het kost een hoop tijd en geld en het levert je helemaal niets op.

Ja misschien is het voor je ego leuk om te vertellen dat je een goedgekeurde hengst heb. Maar zodra ze vragen bij welk stamboek, dan zakt je ego een behoorlijk eind.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:15

verstijnen schreef:
Wat schiet je er mee op om met je hengst naar deze keuring te gaan?

Nou qua registratie is het voor de merriehouders wel makkelijk :j Je hebt gewoon een dekbon van een stamboek en je kunt het dier inschrijven waar je maar wilt. Het veulen van de easp hengst waar ik mee gedekt heb ga ik ook registreren bij het nrps onder het register b? is dat volgens mij. Onder dat stukje komen alle dieren binnen met een goedgekeurde vader van een ander stamboek... Het dier kan ook gewoon naar de keuring en als 3 jarige kan ik het dier op laten nemen in het "gewone" stamboek mits het aan de eisen van het nrps voldoet...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:11

Rianneke schreef:
verstijnen schreef:
Wat schiet je er mee op om met je hengst naar deze keuring te gaan?

Nou qua registratie is het voor de merriehouders wel makkelijk :j Je hebt gewoon een dekbon van een stamboek en je kunt het dier inschrijven waar je maar wilt. Het veulen van de easp hengst waar ik mee gedekt heb ga ik ook registreren bij het nrps onder het register b? is dat volgens mij. Onder dat stukje komen alle dieren binnen met een goedgekeurde vader van een ander stamboek... Het dier kan ook gewoon naar de keuring en als 3 jarige kan ik het dier op laten nemen in het "gewone" stamboek mits het aan de eisen van het nrps voldoet...

Reg A van het NRPS zelfs. Mits voldoende bloedvoering.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:36

janderegelaa schreef:
Reg A van het NRPS zelfs. Mits voldoende bloedvoering.

Ik twijfelde nog of het register A of B was :(:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:10

Als je toch NRPS wilt registreren en je wilt tegelijkertijd ook wel een beetje kwaliteit fokken, sla je dat hele easp-gebeuren lekker over en gebruik je gewoon meteen een goedgekeurde NRPS-hengst.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:40

Dees schreef:
Als je toch NRPS wilt registreren en je wilt tegelijkertijd ook wel een beetje kwaliteit fokken, sla je dat hele easp-gebeuren lekker over en gebruik je gewoon meteen een goedgekeurde NRPS-hengst.

Ik ga ook voor kwaliteit...
Maar blijkbaar denk jij heel zwart wit want er bestaat ook nog zoiets; welke hengst past er goed bij mijn merrie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:54

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:52

Haakon is een leuk sportpaard dat de goedkeuring niet voor mekaar kreeg bij een ander stamboek, ondanks zijn sportprestaties. Dat zou toch wat kunnen zeggen.
Afschuwelijke foto trouwens, hoe bedoel je 'uit elkaar gevallen'....

Rianneke: er is geen easp hengst die beter bij je merrie zou passen dan goedgekeurde hengsten van échte stamboeken. Je wilt toch een goede hengst voor je merrie? Als zij alleen zou matchen met een enkele easp hengst vind ik dat wel heel bijzonder. Ik vraag me dan ook af wat het is wat jij zo speciaal en uniek meent te kunnen fokken met uitgerekend zo'n hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:08

Dees schreef:
Haakon is een leuk sportpaard dat de goedkeuring niet voor mekaar kreeg bij een ander stamboek, ondanks zijn sportprestaties. Dat zou toch wat kunnen zeggen.
Afschuwelijke foto trouwens, hoe bedoel je 'uit elkaar gevallen'....

Rianneke: er is geen easp hengst die beter bij je merrie zou passen dan goedgekeurde hengsten van échte stamboeken. Je wilt toch een goede hengst voor je merrie? Als zij alleen zou matchen met een enkele easp hengst vind ik dat wel heel bijzonder. Ik vraag me dan ook af wat het is wat jij zo speciaal en uniek meent te kunnen fokken met uitgerekend zo'n hengst.

Toch is hij op basis van de nieuwe KWPN regels nu ook erkend voor het KWPN.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:11

Is dat op basis van sport dan?
(ik ken de nieuwe kwpn regels niet, ben geen lid)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:37

Dees schreef:

Iedere goedgekeurde hengst van een erkend stamboek is automatisch erkend voor het KWPN als hij GP loopt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 05:49

Lijkt mij geen verkeerd paard, die Haakon :) En uit elkaar gevallen? Vind ik reuze meevallen! Hij houdt zich misschien strak.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:21

Op die foto heeft achterhand niets met de voorhand te maken :D Staande benen staan te ver uiteen. Schenkel en bovenarm corresponderen niet. De energie 'lekt' op deze foto (zoals Lammert Haanstra dat noemt).
Neemt niet weg dat het een prima sportpaard is.

Beest is trouwens met geen haar 'easp-gefokt'. Geen idee waarom die eigenaren toen voor dat stamboek hebben gekozen. Wellicht om de eigen nafok met die hengst te voorzien van iets van een papier, in hoop op een eerdere erkenning van easp. Die is toen op merites niet gekomen. Nu wel, als gevolg van een administratieve kwalificatie ;)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:37

Haakon vind ik een prachtig paard en schitterend gefokt. Ik wilde met hem dekken maar toen was hij helaas naar het buitenland verkocht. De foto vind ik overigens ook erg meevallen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:42

janderegelaa schreef:
Dees schreef:

Iedere goedgekeurde hengst van een erkend stamboek is automatisch erkend voor het KWPN als hij GP loopt.

En is dat dan een goedgekeurde hengst van een EU-erkend stamboek of van een door het KWPN-erkend stamboek? Of is Haakon nog bij een ander stamboek dan het EASP-stamboek goedgekeurd? (bij een door het KWPN-erkend stamboek?)
Anders zou bijvoorbeeld Bonte Willem als hij straks punten heeft in de GP en het BP-stamboek heeft de erkenning voor elkaar ook door het KWPN erkend worden?!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:16

Nou...het BP zie ik zo snel geen erkenning krijgen...en Willem is AES gekeurd, niet BP.
Maar het geldt voor alle erkende stamboeken. Waarbij ik me wel kan voorstellen dat het KWPN een kruising als Wilem weigert.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:19

Het AES is erkend, dus dan is het wachten op de punten van Willem en wat er dan gaat gebeuren. Ben benieuwd. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:21

Heeft dit stamboek uberhaupt een standaard aan wat zij willen zien bij een paard in dit stamboek?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:46

Cayenne schreef:
Heeft dit stamboek uberhaupt een standaard aan wat zij willen zien bij een paard in dit stamboek?

Het is een mooi platform voor de voorzitter die weer columns vol kan orereren over evenwichtsmodellen en Ramzes.