doen ze 't ook goed in de sport
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dees schreef:Nou marcs,...
Zo heel jong is het EASP niet meer. In de ongeveer 10 jaren dat zij nu actief zijn, is er werkelijk helemaal niets noemenswaardigs voortgebracht. Het is eigenlijk vrij triest dat zo'n keuring nog altijd zwaar leunt op de aanlevering van paardenmateriaal door de voorzitter. Als er werkelijk zo'n behoefte aan een dergelijk stamboek was geweest (of als zij écht trouw waren gebleven aan hun oorspronkelijke visie!), was die club vast al groter van omvang.
Een kleine sporteis zou men wel eens mogen verbinden aan de te keuren hengsten. Dat zou de kwaliteit alleen maar ten goede komen.
Over volhouden en dat je ontzag moet hebben voor de vasthoudendheid. Ach, als je maar lang genoeg overal ruzie maakt, zodat men je vrijwel nergens meer voor vol aanziet behalve binnen het door jezelf opgerichte clubbie... Dan is volhouden niet zo knap hoor
De vergelijking met KWPN slaat inzake het EASP de plank finaal mis. EASP is zelfs te klein om in de schaduw van het KWPN te staan. Zowel kwantitatief als kwalitatief. Vragen over het reilen en zeilen van KWPN hoort niet in dit topic thuis, dit ging over de hengstselectie 2013 van EASP. Wellicht is het openen van een ander topic dan meer zinvol.
verstijnen schreef:Wat schiet je er mee op om met je hengst naar deze keuring te gaan?
Je hebt gewoon een dekbon van een stamboek en je kunt het dier inschrijven waar je maar wilt. Het veulen van de easp hengst waar ik mee gedekt heb ga ik ook registreren bij het nrps onder het register b? is dat volgens mij. Onder dat stukje komen alle dieren binnen met een goedgekeurde vader van een ander stamboek... Het dier kan ook gewoon naar de keuring en als 3 jarige kan ik het dier op laten nemen in het "gewone" stamboek mits het aan de eisen van het nrps voldoet... Rianneke schreef:verstijnen schreef:Wat schiet je er mee op om met je hengst naar deze keuring te gaan?
Nou qua registratie is het voor de merriehouders wel makkelijkJe hebt gewoon een dekbon van een stamboek en je kunt het dier inschrijven waar je maar wilt. Het veulen van de easp hengst waar ik mee gedekt heb ga ik ook registreren bij het nrps onder het register b? is dat volgens mij. Onder dat stukje komen alle dieren binnen met een goedgekeurde vader van een ander stamboek... Het dier kan ook gewoon naar de keuring en als 3 jarige kan ik het dier op laten nemen in het "gewone" stamboek mits het aan de eisen van het nrps voldoet...
Dees schreef:Als je toch NRPS wilt registreren en je wilt tegelijkertijd ook wel een beetje kwaliteit fokken, sla je dat hele easp-gebeuren lekker over en gebruik je gewoon meteen een goedgekeurde NRPS-hengst.
Dees schreef:Haakon is een leuk sportpaard dat de goedkeuring niet voor mekaar kreeg bij een ander stamboek, ondanks zijn sportprestaties. Dat zou toch wat kunnen zeggen.
Afschuwelijke foto trouwens, hoe bedoel je 'uit elkaar gevallen'....
Rianneke: er is geen easp hengst die beter bij je merrie zou passen dan goedgekeurde hengsten van échte stamboeken. Je wilt toch een goede hengst voor je merrie? Als zij alleen zou matchen met een enkele easp hengst vind ik dat wel heel bijzonder. Ik vraag me dan ook af wat het is wat jij zo speciaal en uniek meent te kunnen fokken met uitgerekend zo'n hengst.
En uit elkaar gevallen? Vind ik reuze meevallen! Hij houdt zich misschien strak.
Staande benen staan te ver uiteen. Schenkel en bovenarm corresponderen niet. De energie 'lekt' op deze foto (zoals Lammert Haanstra dat noemt).
janderegelaa schreef:Dees schreef:Is dat op basis van sport dan?
(ik ken de nieuwe kwpn regels niet, ben geen lid)
Iedere goedgekeurde hengst van een erkend stamboek is automatisch erkend voor het KWPN als hij GP loopt.