PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: PETA wil fokpensioen voor Rachel Alexandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:32

Wie zegt dat het slecht fokken erfelijk is. Wellicht is het lichaam van een merrie die al vanaf haar 2e jaar op snelheid wordt getraind dermate aangepast daaraan dat fokken problematisch wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:33

Of is het gewoonweg 2 keer pech geweest.

Ik zou overigens ook eerder aan ET denken bij zo'n merrie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:35

sarabande schreef:
Anne_GTI schreef:
En Poëtin achterna?

Tig fokkers in Nederland maken op grote schaal gebruik van ET, dat is dus een bevrucht eitje van een hoogwaardige, meestal sport merrie in een draagmoeder plaatsen. Poetin is gekloond dat is heel wat anders

Het orgineel had ik het over. Niet de kloon.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:38

Anne_GTI schreef:
[

Het origineel had ik het over. Niet de kloon.

Ik zie de link niet, deze merrie heeft de sport achter zich, Poetin werd alhoewel doodziek weer gereden.
In beide gevallen gaat het natuurlijk niet om de merrie maar om de poen dat is waar

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:47

Poetin werd hoefbevangen door de medicatie om te spoelen. Daar heeft dat rondje op de veiling weinig mee van doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:53

Anne_GTI schreef:
Poetin werd hoefbevangen door de medicatie om te spoelen. Daar heeft dat rondje op de veiling weinig mee van doen.

Nou ja er worden heel veel merries gespoeld zonder dat ze er iets aan overhouden dus zo ver had ik het niet gezocht

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:04

sarabande schreef:
Anne_GTI schreef:

Nou ja er worden heel veel merries gespoeld zonder dat ze er iets aan overhouden dus zo ver had ik het niet gezocht

Niet zoveel en onder zo'n hoge druk als bij Poetin. Het lukte niet echt om te oogsten.... Dus er is nogal wat medicatie ingegaan....

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:09

Mindim schreef:
kyrkelover schreef:
Sarabande als ze dat doet is het veulen gewoon totaal afgeschreven.
Het mag dan in geen enkel volbloed stamboek opgenomen worden dus dan fok je puur voor de slacht.
Ik snap sommige reacties in dit topic eigenlijk niet over het feit dat het herhaaldelijk fout is gegaan, dit was nota bene de eerste keer dat het fout ging.
Dit jaar zal ze neem ik aan zowiezo niet meer gedekt worden aangezien het alweer maart is en ze nog een lange weg naar herstel te gaan heeft.
Tegen de tijd dat ze weer gedekt zou kunnen worden is het al veel te laat.
Je weet toch totaal niet hoe het in de toekomst zal zijn??!? Snap alle heisa niet zo goed.

Als ik het goed heb begrepen, is ze na de eerste keer ook al afgevoerd naar de kliniek, wegens overmatige pijnklachten. De tweede keer zijn een deel van haar darmen verwijderd. Tja, als je dat heisa noemt. Het dier is 7 jaar oud, heeft 2 veulens op de wereld gezet, beiden gingen niet lekker en konden gelijk door naar de nurse mare en moeders naar de kliniek. Ze heeft een godsvermogen verdiend voor de baas. Haar moeder deed het ook al niet best als brood mare. En het feit dat meerdere van dit soort paarden zijn overleden bij geboorte, lijkt het me dat die dieren nu niet allemaal even geschikt zijn voor de fokkerij. Dus hoezo heisa?

Misschien moeten de stamboeken de regels dan eens aanpassen, ze willen de paarden overal maar aan aanpassen, maar de regels mogen niet aangepast. Mijn god, leven ze daar nog in de jaren 50? Er gaat zoveel geld om in die sport, maar met een beleid die dus stoffig is.

Nou ik was aan het zoeken en op het internet stond dat de eerste keer prima gegaan is.
En aanpassen van die regel hoeft voor mij niet om meerdere redenen.
Moet wel eerlik zeggen dat ik niet happig ben om deze merrie weer te dekken maar dat is iets anders.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:12

Mindim schreef:
Maar Peta houdt zich toch niet maar met 1 ding bezig? Dit punt wordt er echter door de media uitgelicht. Peta houdt zich met veel meer dingen bezig, kijk maar op hun site. Ik vind het wat naief gedacht om te denken dat dit het enige punt zou zijn.

Wat?! Houdt peta zich bezig met meer dingen dan?! :oo
Da's nieuw voor me, dat ze meer doen dan drama schoppen en zichzelf voor lul zetten!

Even serieus, ze hebben ergens wel een punt, maar laat ze zich liever bezig houden met daadwerkelijk beesten helpen, in plaats van alleen loze kreten, publicatiestunts uithalen en geld verspillen aan nutteloze onderzoeken. Hun oorspronkelijke idee was goed, jammer dat ze nu zo totaal doorslaan in eigenlijk alles wat ze doen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:44

Ik vind embryotransplantatie ook wel discutabel. Het is een belastende procedure voor de merrie en hebben wij het recht een paard daaraan bloot te stellen zonder dat het voor haarzelf medisch nodig is? Ook dan wordt het paard als een verdienmachine gezien en zo kijk ik in ieder geval niet naar een dier.

Wat gek dat er veel reacties komen dat Peta zich maar met ernstiger dingen bezig moet gouden. Juist ook reageren op het kleinere leed wat we paarden aandoen kan helpen om mensen daarover te laten nadenken. En dat is nooit verkeerd want dat ligt ook binnen onze eigen macht om daar anders mee om te gaan.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:52

Ze is vorig jaar samen met haar veulen drie dagen in de kliniek geweest voor "pain management", een week na de geboorte of zo. Er is dacht ik nooit echt duidelijk gecommuniceerd wat er mogelijk mis was.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 03:06

RM94 schreef:
vuurneon schreef:
Ik ben voor het pensioen van PETA :j

*\o/*

Ik ook.... *\o/*

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 07:50

[/quote]

Tig fokkers in Nederland maken op grote schaal gebruik van ET, dat is dus een bevrucht eitje van een hoogwaardige, meestal sport merrie in een draagmoeder plaatsen. Poetin is gekloond dat is heel wat anders[/quote]

Door het niet toe te staan van ET en KI beschermd het stamboek zich tegen massaproduktie. Hierdoor blijven goed presterende paarden en dekhengsten waardevast.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:27

JJane schreef:
Door het niet toe te staan van ET en KI beschermd het stamboek zich tegen massaproduktie. Hierdoor blijven goed presterende paarden en dekhengsten waardevast.

Het draait dus bij het stamboek om de centen en hierdoor is de merrie slachtoffer.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 08:47

Sammyoo schreef:
JJane schreef:

Het draait dus bij het stamboek om de centen en hierdoor is de merrie slachtoffer.

En bij tig andere stamboeken niet?????

Ze vallen nu de volbloedenfokkerij aan, maar hoe zit het met de tuin huis en keuken fokkers? Die maar wat raak fokken, fjorden op shetlanders kruisen en noem maar op? Het grooste percentage van die paarden belandt in de worst omdat ze op meerdere vlakken de plank misslaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:12

Wie zegt dat ze daar geen aandacht aan besteden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:14

JJane schreef:

Maar aan de andere kant worden er nogal wat veulens gekweekt die geen winnaarskwaliteiten hebben en worden die en masse aangeboden op veilingen en daarna getransporteerd naar mexico en canada.
Dus die massaproductie is er zeker wel.
Citaat:
Tens of thousands of thoroughbreds are bred each year, often in assembly-line conditions like those documented by a PETA undercover investigator. Only a fraction of the 25,000 thoroughbred foals born every year will be winners, resulting in a "surplus" of about 20,000 unwanted thoroughbreds annually. Many of these horses, which can even include former Triple Crown race champions like Rachel Alexandra—and their offspring—are sold at auction and wind up in the hands of "kill buyers" who ship them to slaughterhouses in Canada and Mexico.

Volgens de gegevens van de jockeyclub zijn er in noord amerika van 1-1-2012 tot 14-8-2012 alleen al bijna 25000 volbloedveulens geregistreerd en dan heb je nog een kwart jaar te gaan. Wat denk je wat er met de meeste van die dieren gebeurt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-13 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:18

xx_Horsiex schreef:
En bij tig andere stamboeken niet?????

Ze vallen nu de volbloedenfokkerij aan, maar hoe zit het met de tuin huis en keuken fokkers? Die maar wat raak fokken, fjorden op shetlanders kruisen en noem maar op? Het grooste percentage van die paarden belandt in de worst omdat ze op meerdere vlakken de plank misslaan.

O kijk en daar komt het vergelijken weer. Waarom altijd het vergelijk, wegens gebrek aan goede argumenten? Het grootste percentage van de volbloeden schijnen dus ook in de worst te belanden.
Wie zegt dat men het wel goedkeurt voor fjorden en shetlanders en dergelijke dan?
Tuurlijk pakken ze in Amerika de volbloedenfokkerij er uit, daar gaat het meeste geld in om en valt daarmee het meeste op. Dat snap je toch wel?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:36

Beetje sneu om over individuele pony fokkers te beginnen, terwijl het hier over een merrie gaat die pijn moet lijden om zich voort te kunnen planten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:43

Ailill schreef:
Lon schreef:
Mindim, een korte cursus begrijpend lezen zou je goed doen. Ik zet vraagtekens bij de prioriteiten van PETA, ik schrijf nergens of ik het fokken met Rachel Alexandra goed- of afkeur. Vervolgens uitgemaakt worden voor struisvogel stel ik niet op prijs

Nou hang je toch echt de gebeten hond uit ;)

On-topic: is embryotransplantatie geen optie?

Dat mag niet bij het engelse volbloed stamboek. Net als KI is dat verboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:44

petraaken schreef:
Dat mag niet bij het engelse volbloed stamboek. Net als KI is dat verboden.

Dat werd al gezegd inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:48

JJane schreef:

Lees dit artikel uit Forbes eens, het bestaat uit 3 pagina's en gaat over hoeveel paarden via de achterdeur worden afgevoerd en richting mexico en canada vertrekken, om vervolgens op ons bord in nederland belanden. Heel veel van die paarden worden opgekocht door slachthuizen.
Zekers massaproduktie, alleen zet men dat liever niet op de voorpagina, want de mens beleeft veel plezier aan de sport, dus houdt men de vuile was liever binnen. Zoals inderdaad bij elke tak van paardensport, want die komt vast. Maar hoe dan ook het blijft schandalig de misstanden maar onder het tapijt te vegen in welke sport ook.
Meer dan 100.000 volbloeden worden getransporteerd en geslacht per jaar. En geslacht en mishandeld op een manier waar honden geen brood van lusten, veulens die hun ruggegraat wordt doorgesneden en levend geslacht. Ja, misschien legt Peta met dit kleine tipje van de sluier wel een heel ander onderwerp bloot.
http://www.forbes.com/sites/vickeryeckhoff/2011/11/29/racing-industry-silent-about-slaughtered-thoroughbreds/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-13 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:50

Is het bij niemand opgekomen dat Rachel waarschijnlijk eerder naar een kliniek wordt gebracht dan een doorsnee merrie?
Na de eerste bevalling is ze een week later pas weggebracht, als het iets ernstigs was geweest hadden ze dat gelijk gezien en haar gelijk weggebracht. Dit jaar zal ze wel niet meer gedekt worden, maar ik heb er geen problemen mee als ze volgend jaar wel weer doen.
En ja, het draait om geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:57

Ilse_123 schreef:
Is het bij niemand opgekomen dat Rachel waarschijnlijk eerder naar een kliniek wordt gebracht dan een doorsnee merrie?
Na de eerste bevalling is ze een week later pas weggebracht, als het iets ernstigs was geweest hadden ze dat gelijk gezien en haar gelijk weggebracht. Dit jaar zal ze wel niet meer gedekt worden, maar ik heb er geen problemen mee als ze volgend jaar wel weer doen.
En ja, het draait om geld.

Zou jij je paard weer een veulen laten krijgen als ze na de laatste dracht een gedeelte van haar darmen hadden moeten verwijderen?

En zekers gaat het om geld, maar laat men dan ook niet lullig doen over het laten zien van de minder mooie kanten van de volbloedfokkerij. Wees daar dan ook een grote vent in, om het zo maar te zeggen.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:03

Even de discussie over welke organisatie zich waar druk om mag maken en om welke redenen links laten liggen.

In mijn ogen kan het geen kwaad om (in elk willekeurig geval, dus niet alleen deze merrie)eens kritisch te gaan kijken of complicaties bij een geboorte te wijten kunnen zijn aan (bijv.) het extrerieur van een merrie. Zou blijken dat door bepaalde extrerieurkenmerken (zoals eerder opgemerkt, smallere of minder diepe romp, waardoor organenen in de verdukking komen, of bijv. problematische ligging van het geboortekanaal), dan zou het de eigenaar sieren deze beperking te accepteren en de merrie te zien als 'eindproduct' en geen verdere risico's te nemen.

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar het zou zeker een aandachtspunt kunnen zijn.