Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

sarabande schreef:Anne_GTI schreef:En Poëtin achterna?
Tig fokkers in Nederland maken op grote schaal gebruik van ET, dat is dus een bevrucht eitje van een hoogwaardige, meestal sport merrie in een draagmoeder plaatsen. Poetin is gekloond dat is heel wat anders

sarabande schreef:Anne_GTI schreef:Poetin werd hoefbevangen door de medicatie om te spoelen. Daar heeft dat rondje op de veiling weinig mee van doen.
Nou ja er worden heel veel merries gespoeld zonder dat ze er iets aan overhouden dus zo ver had ik het niet gezocht
Mindim schreef:kyrkelover schreef:Sarabande als ze dat doet is het veulen gewoon totaal afgeschreven.
Het mag dan in geen enkel volbloed stamboek opgenomen worden dus dan fok je puur voor de slacht.
Ik snap sommige reacties in dit topic eigenlijk niet over het feit dat het herhaaldelijk fout is gegaan, dit was nota bene de eerste keer dat het fout ging.
Dit jaar zal ze neem ik aan zowiezo niet meer gedekt worden aangezien het alweer maart is en ze nog een lange weg naar herstel te gaan heeft.
Tegen de tijd dat ze weer gedekt zou kunnen worden is het al veel te laat.
Je weet toch totaal niet hoe het in de toekomst zal zijn??!? Snap alle heisa niet zo goed.
Als ik het goed heb begrepen, is ze na de eerste keer ook al afgevoerd naar de kliniek, wegens overmatige pijnklachten. De tweede keer zijn een deel van haar darmen verwijderd. Tja, als je dat heisa noemt. Het dier is 7 jaar oud, heeft 2 veulens op de wereld gezet, beiden gingen niet lekker en konden gelijk door naar de nurse mare en moeders naar de kliniek. Ze heeft een godsvermogen verdiend voor de baas. Haar moeder deed het ook al niet best als brood mare. En het feit dat meerdere van dit soort paarden zijn overleden bij geboorte, lijkt het me dat die dieren nu niet allemaal even geschikt zijn voor de fokkerij. Dus hoezo heisa?
Misschien moeten de stamboeken de regels dan eens aanpassen, ze willen de paarden overal maar aan aanpassen, maar de regels mogen niet aangepast. Mijn god, leven ze daar nog in de jaren 50? Er gaat zoveel geld om in die sport, maar met een beleid die dus stoffig is.
Mindim schreef:Maar Peta houdt zich toch niet maar met 1 ding bezig? Dit punt wordt er echter door de media uitgelicht. Peta houdt zich met veel meer dingen bezig, kijk maar op hun site. Ik vind het wat naief gedacht om te denken dat dit het enige punt zou zijn.
Sammyoo schreef:JJane schreef:Door het niet toe te staan van ET en KI beschermd het stamboek zich tegen massaproduktie. Hierdoor blijven goed presterende paarden en dekhengsten waardevast.
Het draait dus bij het stamboek om de centen en hierdoor is de merrie slachtoffer.
JJane schreef:Door het niet toe te staan van ET en KI beschermd het stamboek zich tegen massaproduktie. Hierdoor blijven goed presterende paarden en dekhengsten waardevast.
Citaat:Tens of thousands of thoroughbreds are bred each year, often in assembly-line conditions like those documented by a PETA undercover investigator. Only a fraction of the 25,000 thoroughbred foals born every year will be winners, resulting in a "surplus" of about 20,000 unwanted thoroughbreds annually. Many of these horses, which can even include former Triple Crown race champions like Rachel Alexandra—and their offspring—are sold at auction and wind up in the hands of "kill buyers" who ship them to slaughterhouses in Canada and Mexico.
xx_Horsiex schreef:En bij tig andere stamboeken niet?????
Ze vallen nu de volbloedenfokkerij aan, maar hoe zit het met de tuin huis en keuken fokkers? Die maar wat raak fokken, fjorden op shetlanders kruisen en noem maar op? Het grooste percentage van die paarden belandt in de worst omdat ze op meerdere vlakken de plank misslaan.
Ailill schreef:Lon schreef:Mindim, een korte cursus begrijpend lezen zou je goed doen. Ik zet vraagtekens bij de prioriteiten van PETA, ik schrijf nergens of ik het fokken met Rachel Alexandra goed- of afkeur. Vervolgens uitgemaakt worden voor struisvogel stel ik niet op prijs
Nou hang je toch echt de gebeten hond uit
On-topic: is embryotransplantatie geen optie?
JJane schreef:Door het niet toe te staan van ET en KI beschermd het stamboek zich tegen massaproduktie. Hierdoor blijven goed presterende paarden en dekhengsten waardevast.
Ilse_123 schreef:Is het bij niemand opgekomen dat Rachel waarschijnlijk eerder naar een kliniek wordt gebracht dan een doorsnee merrie?
Na de eerste bevalling is ze een week later pas weggebracht, als het iets ernstigs was geweest hadden ze dat gelijk gezien en haar gelijk weggebracht. Dit jaar zal ze wel niet meer gedekt worden, maar ik heb er geen problemen mee als ze volgend jaar wel weer doen.
En ja, het draait om geld.