Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:39

44Myrthe44 schreef:
arizonagreen schreef:
Liever thuis doortrainen...
Ik heb me altijd voorgenomen om minstens 1 niveau hoger te trainen dan wat we starten.
Inmiddels zit het wijken erop, verzamelen(alle gangen), achterwaarts, schouderbinnenwaarts, contragalop en het stap-galop erop, en zijn we een week geleden voor t eerst B gestartd :+ Wel gelijk 1e winstpunt mee naar huis kunnen nemen! (er waren maar 2 of 3 die 2 winstpunten hadden in mijn 'groep', van de 15 dus ik was allang tevreden :D )

Als je die oefeningen inderdaad correct kon uitvoeren had je in de B beide proeven minimaal 210 punten moeten rijden...
Ik ben bang dat je toch díe valkuil in bent gegaan (overkomt veel wedstrijdruiters). Té snel oefeningen uit hogere klassen willen rijden en de basis overslaan...

Nee want ookal konden we alle oefeningen uit de grand prix, dit was de 2e keer in een vreemde binnenbak, en de 1e keer sinds een halfjaar op vreemd terrein. We trainen 5x per week gem. 45 minuten waarvan 30min basis zijn, en misschien een kwartiertje dat we wat extra oefeningen meepakken. Zelf heb ik ook nog nooit wedstrijden gereden, dus ook van mijn kant zaten er nog spanningen in, hiervoor kunnen we trainen wat we willen thuis, maar dit is een kwestie van kilometers maken. Er was overigens NIEMAND die meer had gereden dan 199 punten, dus voor de 1e keer vond ik die 180 toch wel mooi al...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:14

Sok schreef:
Dat ben ik absoluut met je eens, elk paard is anders. Maar toch zijn ze ook in veel dingen hetzelfde. Neem bv hun lichaamstaal.

Denk niet dat we hier uit gaan komen en dat hoeft ook niet, ieder z'n eigen mening toch? :D

Wel denk ik dat er meer dan genoeg eigenaren rondlopen die níét aan hun paard zien of hij plezier heeft en of hij lekker in z'n vel zit. Ik noem maar een stom voorbeeld; toen ik een jaar of 10 was kreeg ik m'n eerste eigen pony, terwijl ik de ballen verstand van verzorging van het beestje had. Mijn ouders zo mogelijk nog minder. Dus ja, ik durf zeker te zeggen dat er op een gemiddelde wedstrijd genoeg rondloopt waar of iets aan mankeert of wat er geen lol aan vindt. Niet eens bewust, maar gewoon omdat men het niet ziet, of niet wil zien.

I agree, laten we die discussie maar met rust laten ;)

Wat betreft je tweede alinea... Een artikel van Rodinde Hoogenraad in de Paard & Sport van deze maand, waarin ze zegt dat ze paarden tegenkomt die volgens de foto's echt slecht zijn, maar er in de praktijk geen last van hebben. En het andersom ook ziet, paarden met nagenoeg schone foto's die wel duidelijk pijn hebben. Ik denk dat aan bijna elk paard wel iets kan mankeren op de foto's, maar dat er bij heel weinig naar buiten komt dat ze er ook daadwerkelijk last van ervaren. Dus niet in elk geval zal het zijn dat de eigenaren het niet zien of niet willen zien, maar omdat dierenartsen geen idee hebben wat het is. Dus dat is ook nog een mogelijkheid.
En niet elke dierenarts gelooft in alternatieve geneeswijzen of is bekend met de praktijk van Rodinde, dus niet elk geval zal worden doorverwezen.
Natuurlijk is dit wel een heel kort door de bocht samenvatting van het artikel ;) Maar ik denk dat je maar weinig paarden zult vinden waar écht 0,0 aan mankeert, voornamelijk in theorie. Denk dat veel dingen naar buiten komen door slechte rijderij. Nouja, dan kom je er weer op uit dat zulke mensen misschien hun rijstijl om moeten gooien.

Maar ik heb maar weinig paarden gekend die het echt vreselijk vinden om te werken. Ik kende er eentje, dat was me toch een bitch. _O- Kwam ik naar het weiland toe, wiebelde er één oortje he... Tot ik vlak bij was en dan ging ze er vandoor. -O-
Daar ben ik uiteindelijk ook mee gestopt, geen klik, ik misschien niet de beste ruiter voor dat paard, misschien was het gewoon geen geschikt rijpaard. Geen idee waar dat dier is gebleven, misschien nu wel een klik met de juiste ruiter?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:52

juval schreef:
je kan ook op wedstrijd gaan voor de lol toch.. niet perse om te winnen, maar voor de gezelligheid.

:D Je kan ook zo af en toe eens dressuurrijden omdat je er toch al bent voor het springen :j

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:43

Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met de openingspost. Ik vind namelijk niet dat het slecht presteren op een wedstrijd altijd te wijten is aan een slechte basis van paard en ruiter. Als ik naar mezelf kijk: thuis loopt mijn paard super. Basis is netjes, oefeningen zijn netjes, ik zit rustig, maar toch rijd ik op wedstrijden maar zelden winstpunten. En dit komt niet door de basis van het paard of mij die ontbreekt maar doordat ik zo'n verschrikkelijke faalangst heb en zo zenuwachtig ben dat ik gewoon niet meer weet wat ik doe en ik volledig stop met rijden. Dit resulteerde onlangs in een verschrikkelijk rommelige eerste proef waarbij paard met zijn kop in de lucht stuurloos door de baan zwabberde. Wat krijg ik op mijn protocol? Nog niet klaar voor de wedstrijden! Tja, als ik geen wedstrijden ga rijden, kom ik ook niet van die zenuwen af. Ik moet kilometers maken, dus beetje kip-eiverhaal dit.

Overigens viel er toen bij de tweede proef zo'n last van mij af (ik dacht dat wordt toch niks meer) dat ik een keurig nette proef neerzette die echt winstwaardig was. En die krijg je dan natuurlijk net. niet en dat ik eigenlijk ook heel schandalig. Tweede proef moet ook objectief beoordeeld worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:58

frutsels schreef:
Ik ben het eigenlijk niet helemaal eens met de openingspost. Ik vind namelijk niet dat het slecht presteren op een wedstrijd altijd te wijten is aan een slechte basis van paard en ruiter. Als ik naar mezelf kijk: thuis loopt mijn paard super. Basis is netjes, oefeningen zijn netjes, ik zit rustig, maar toch rijd ik op wedstrijden maar zelden winstpunten. En dit komt niet door de basis van het paard of mij die ontbreekt maar doordat ik zo'n verschrikkelijke faalangst heb en zo zenuwachtig ben dat ik gewoon niet meer weet wat ik doe en ik volledig stop met rijden. Dit resulteerde onlangs in een verschrikkelijk rommelige eerste proef waarbij paard met zijn kop in de lucht stuurloos door de baan zwabberde. Wat krijg ik op mijn protocol? Nog niet klaar voor de wedstrijden! Tja, als ik geen wedstrijden ga rijden, kom ik ook niet van die zenuwen af. Ik moet kilometers maken, dus beetje kip-eiverhaal dit.

Overigens viel er toen bij de tweede proef zo'n last van mij af (ik dacht dat wordt toch niks meer) dat ik een keurig nette proef neerzette die echt winstwaardig was. En die krijg je dan natuurlijk net. niet en dat ik eigenlijk ook heel schandalig. Tweede proef moet ook objectief beoordeeld worden.

Je moet ook even de rest van de blog lezen ;)
Daar komt spanning ook bij naar voren.

En misschien ook even verder lezen op paard & lifestyle, ze hebben een aantal blogs ook over wedstrijdspanning!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:58

Maar als je in het B nog geen winst kan rijden (zelfs met spanning van de ruiter) dan is er toch wat mis hoor :o

Waarom zou je ook zenuwen hebben, het is maar B, geen olympische spelen :+ je mag ff rijden (hetzelfde als thuis) en dan mag je paard gewoon weer mee naar huis :Y)

Vroeger had ik ook zenuwen en tegenwoordig gezonde spanning, maar dan nog rij ik winst hoor...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:06

listiglistje schreef:
Maar als je in het B nog geen winst kan rijden (zelfs met spanning van de ruiter) dan is er toch wat mis hoor :o

Waarom zou je ook zenuwen hebben, het is maar B, geen olympische spelen :+ je mag ff rijden (hetzelfde als thuis) en dan mag je paard gewoon weer mee naar huis :Y)

Vroeger had ik ook zenuwen en tegenwoordig gezonde spanning, maar dan nog rij ik winst hoor...

I agree :j

Ik heb ook mega faalangst, zeker de eerste wedstrijden last van gehad. Maar zolang de basis goed is, kun je ook dan gewoon winst rijden.

Janine1990

Re: Op wedstrijd gaan versus thuis doortrainen. Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:10

Maar Roxxieejj en Listiglistje, hoe reageerden jullie paarden daar dan op?

Ik was met een ander paard nooit echt gespannen voor een wedstrijd. Liep ook altijd dikke winst daarmee. Maar huidig paard, pffff, ik gespannen, paard gespannen. En daarin versterken we elkaar. Dus echt lekker loopt het allemaal nog niet. :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:17

Basis bij mij is: aanleuning, kunnen sturen en aan het been. Mijn vorige paard reageerde eigenlijk niet erop, maar mijn huidige paard voelt het feilloos aan en wordt te scherp aan de hulpen. Daar speel ik dan op in door been meer te doseren en zelfs spoor helemaal af te doen (ja hoor, ook gerust in een Z proef).

Ik heb erg veel last van spanning (mijn vriend krijgt echt een schop als hij zegt dat ik niet moet gaan bezwijken onder de druk :+ ), paard dus ook erg veel. Resulteert in mond openen en snurken. Ik heb hem vorige zomer veel thuis gehouden van dressuurwedstrijden om daaraan te trainen. Had toen ook echt wekelijkse training om dit te verhelpen en volg nu sinds januari zitlessen op een flexchair.

edit: in het begin (B/L) wilde hij nog wel eens de kop erop zetten en snel afgeleid zijn als ik spanning had en niet meer eraan reed. Voorlezer schreeuwde dan een vooraf bepaald woord, waardoor er bij mij weer een kwartje viel van oja, eraan rijden.
Laatst bijgewerkt door Roxxiejj op 09-03-13 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:17

Heel gek om te lezen, bij mij was het namelijk net omgekeerd! Als ik in training een dipje had met mijn pony ging ik nog een keer een wedstrijdje rijden, en door het kijken naar die mensen en de feedback van de jury te lezen ging ik nadien juist beter vooruit. Met mijn huidige paard og geen wedstrijden gereden, gewoon lekker thuis trainen, af en toe even buiten uitstappen of een keertje op verplaatsing gaan rijden. Het gaat er van af hangen wat we allebei nodig hebben om vooruit te gaan wat ik ga doen qua wedstrijden :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:24

Roxxiejj schreef:
Basis bij mij is: aanleuning, kunnen sturen en aan het been. Mijn vorige paard reageerde eigenlijk niet erop, maar mijn huidige paard voelt het feilloos aan en wordt te scherp aan de hulpen. Daar speel ik dan op in door been meer te doseren en zelfs spoor helemaal af te doen (ja hoor, ook gerust in een Z proef).

Ik heb erg veel last van spanning (mijn vriend krijgt echt een schop als hij zegt dat ik niet moet gaan bezwijken onder de druk :+ ), paard dus ook erg veel. Resulteert in mond openen en snurken. Ik heb hem vorige zomer veel thuis gehouden van dressuurwedstrijden om daaraan te trainen. Had toen ook echt wekelijkse training om dit te verhelpen en volg nu sinds januari zitlessen op een flexchair.

edit: in het begin (B/L) wilde hij nog wel eens de kop erop zetten en snel afgeleid zijn als ik spanning had en niet meer eraan reed. Voorlezer schreeuwde dan een vooraf bepaald woord, waardoor er bij mij weer een kwartje viel van oja, eraan rijden.

Oh daar doelde ik niet echt op.
Die van mij is van zichzelf al aardig kijkerig, thuis natuurlijk nauwelijks en krijg ik haar er heel gemakkelijk weer doorheen.
Maar op wedstrijd is ze constant aan het loeren en krijg ik haar er door mijn eigen spanning slecht doorheen.
Natuurlijk een kwestie van kilometers maken voor ons beide.

Maar daarom vroeg ik me af hoe reageerden jullie paarden op jullie spanning? Werden ze er niet wat kijkerig van? Of een andere vorm van spanning die ze gingen overnemen? Of waren ze misschien heel relaxed en trokken ze zich niets aan van jullie spanning?

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:28

Ik vind persoonlijk dat je gewoon een paar maanden pauze in moet lassen om gewoon vertrouwen er in te rijden, en jezelf verbeteren op je zwakheden. En dat je daarna kijkt of je verbetering heb gemaakt of niet, en dan kun je pas weer verder met de wedstrijden etc..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:34

koenborias schreef:
Ik vind persoonlijk dat je gewoon een paar maanden pauze in moet lassen om gewoon vertrouwen er in te rijden, en jezelf verbeteren op je zwakheden. En dat je daarna kijkt of je verbetering heb gemaakt of niet, en dan kun je pas weer verder met de wedstrijden etc..

Heb je het tegen mij?

Want in dat geval, zoals je kunt lezen, is spanning thuis geen probleem. Daar loopt het paard gewoon de sterren van de hemel.
Zoals het artikel ook al aangeeft is het voor ons als combinatie ook een kwestie van kilometers maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:41

koenborias schreef:

Dat kreeg ik vorig jaar ook te horen met de merrie waar ik nu op rijd. Maar die moest gewoon leren dat ze op vreemd terrein ook haar ding kon doen. Net als thuis. En dat knopje viel ook hoe verder we het seizoen in kwamen. Het mag nog beter. Maar ze krijgt de tijd. En niet zoals het bij sommige mensen is dat ze hun paard op hun zesde al in het Z hebben willen lopen.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:46

Janine: verkeerd begrepen ;)
Mijn paard gaat klepperen met de mond, dat kreeg ik op wedstrijd er niet uitgereden, dus heb hem echt even thuisgehouden van dressuurwedstrijden. Dan is de lol er voor mij namelijk vanaf, die punten deden me niet zoveel. Maar ik kon er niet meer aan rijden, dan is thuis vertrouwen kweken beter :j

Heb ook een jong paard gehad dat totaal nergens op keek. Heb hem de eerste keer een anti stress middel moeten geven, omdat hij als de dood was voor andere paarden. Eenmaal in de proef was er niets meer aan de hand, maar heb er op het inrijterrein er 4 keer bijna naast gelegen door andermans toedoen. Dit paard was er mentaal helemaal aan toe, kon erg leuk lopen, maar moest echt km maken tussen andere paarden. Ja dan neem ik hem wel wat vaker naar verschillende locaties mee.

Dat vertrouwen kweken thuis, dat is denk ik de gouden tip bij paarden met spanning.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:50

Roxxiejj schreef:
Janine: verkeerd begrepen ;)
Mijn paard gaat klepperen met de mond, dat kreeg ik op wedstrijd er niet uitgereden, dus heb hem echt even thuisgehouden van dressuurwedstrijden. Dan is de lol er voor mij namelijk vanaf, die punten deden me niet zoveel. Maar ik kon er niet meer aan rijden, dan is thuis vertrouwen kweken beter :j

Heb ook een jong paard gehad dat totaal nergens op keek. Heb hem de eerste keer een anti stress middel moeten geven, omdat hij als de dood was voor andere paarden. Eenmaal in de proef was er niets meer aan de hand, maar heb er op het inrijterrein er 4 keer bijna naast gelegen door andermans toedoen. Dit paard was er mentaal helemaal aan toe, kon erg leuk lopen, maar moest echt km maken tussen andere paarden. Ja dan neem ik hem wel wat vaker naar verschillende locaties mee.

Dat vertrouwen kweken thuis, dat is denk ik de gouden tip bij paarden met spanning.

Oké, ja dat is ook een manier om spanning te uiten natuurlijk.
Ik kan er gelukkig wel aan blijven rijden, maar door m'n eigen spanning grijp ik te laat in.

Vervelend dat een paard bang werd van andere paarden, ik kende er ook een die dat deed, weliswaar na een aanrijding. Maar bah, dat is niet lekker inrijden nee.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:51

Herken ik... Inmiddels M1 en nu een pauze

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:58

Mijn vorige merrie had heel erg haar bouw tegen, was net geen 1.60, heel kort van voor en had van achter heel weinig actie, slecht ruggebruik etc. In het M2 kwam ik mezelf zo tegen dat ik heb gezegd haar voorlopig niet meer mee te nemen. Toen had ik net mijn huidige paard erbij gekocht en ben ik meer met hem aan de slag gegaan, "vriendin" op mijn merrie laten rijden die haar nog verder naar de **** hielp.
Haar na een jaar aan de kant gezet en eerst zelf weer bijna 8 maanden gereden, helemaal opnieuw begonnen.
Na 2 jaar pas weer in de ring verschenen en ondanks dat het nog niet helemaal foutloos ging, kon ik toen wel in de 190 rijden en zijn we uiteindelijk toch in het Z1 beland (mijn doel met haar, aangezien ik wist dat zij ook niet meer aan zou kunnen).

Bij haar was het overigens ook grotendeels mijn schuld. Ik ging totaal anders rijden in de proef, wilde teveel doen zeg maar, maar ging daardoor juist tegen werken, waardoor ik haar dwars ging zitten. Na die 2 jaar was dit wel grotendeels over :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:21

Roxxiejj schreef:
Mijn vorige merrie had heel erg haar bouw tegen, was net geen 1.60, heel kort van voor en had van achter heel weinig actie, slecht ruggebruik etc. In het M2 kwam ik mezelf zo tegen dat ik heb gezegd haar voorlopig niet meer mee te nemen. Toen had ik net mijn huidige paard erbij gekocht en ben ik meer met hem aan de slag gegaan, "vriendin" op mijn merrie laten rijden die haar nog verder naar de **** hielp.
Haar na een jaar aan de kant gezet en eerst zelf weer bijna 8 maanden gereden, helemaal opnieuw begonnen.
Na 2 jaar pas weer in de ring verschenen en ondanks dat het nog niet helemaal foutloos ging, kon ik toen wel in de 190 rijden en zijn we uiteindelijk toch in het Z1 beland (mijn doel met haar, aangezien ik wist dat zij ook niet meer aan zou kunnen).

Bij haar was het overigens ook grotendeels mijn schuld. Ik ging totaal anders rijden in de proef, wilde teveel doen zeg maar, maar ging daardoor juist tegen werken, waardoor ik haar dwars ging zitten. Na die 2 jaar was dit wel grotendeels over :j

Zo ken ik iemand die ook in het M2 vast liep, paard kwam gruwelijk in verzet zodra er keertwendingen gemaakt moesten worden. Met een andere instructeur werd dit beter, maar liep ze in het Z1 weer vast. Weer een andere instructeur en zo is ze met gemak in het Z2 beland.

Maar anders rijden in de proef/op wedstrijd herken ik nu wel weer heel erg bij mezelf. Onlangs was ik op wedstrijd, heb daar buiten losgereden, ik kon geen rechte lijn meer rijden, paard spoorde gewoon niet. Binnen ook niet. En thuis spoorde ze keurig.

Mag vanmiddag weer aan de bak, dus ik ben al pilletjes aan het nemen, beetje experimenteren met van alles en nog wat bij mezelf.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:39

Ik heb de laatste 2 jaar bij iedere wedstrijd een aantal spuitjes Bach gehad onder mijn tong. Smaakt naar Whiskey :r maar merkte wel verschil. Ik word namelijk heel snel jachterig en dan ga ik stressen. Faalangst kicks in en feestje compleet. Met dat spul was dat wel over :j

Moet wel toegeven dat ik geen wedstrijden als Kring en Regio start, want dat kan mijn gestel echt niet aan :n
Als er nu een wedstrijd is waar ik finale mag rijden, maak ik allemaal hele domme fouten doordat ik zooooo veel spanning heb.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:19

Hier moet ik echt even op reageren zo herkenbaar. Met mijn pony ging alles goed tot de L2 toen was het idd op wedstrijd gaan en puntjes sprokkelen. Dus in de M1 liepen we helemaal vast, zelf de sta genomen en gewisseld van instructrice, en 6/7 maanden alleen maar getraind met veel UPs en zeker downs. Gisteren voor het eerst weer gestart, wauw mega vooruitgang. Natuurlijk nog veel verbeterpunten maar de basis was voor het eerst terug te zien in mijn proef. De periode trainen heb ik vaak gedacht waar doe ik het voor? Ik zie geen vooruitgang. Maar ik zou iedereen aanraden die twijfelt ook al lijkt het in het begin meer op opgeven uiteindelijk ga je vooruit. :j
Laatst bijgewerkt door Nsvc op 09-03-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:20

Roxxiejj schreef:
Ik heb de laatste 2 jaar bij iedere wedstrijd een aantal spuitjes Bach gehad onder mijn tong. Smaakt naar Whiskey :r maar merkte wel verschil. Ik word namelijk heel snel jachterig en dan ga ik stressen. Faalangst kicks in en feestje compleet. Met dat spul was dat wel over :j

Moet wel toegeven dat ik geen wedstrijden als Kring en Regio start, want dat kan mijn gestel echt niet aan :n
Als er nu een wedstrijd is waar ik finale mag rijden, maak ik allemaal hele domme fouten doordat ik zooooo veel spanning heb.

Oké, nou als de valdispert niet werkt, ga ik dat toch eens proberen.
Ik dacht dat ik de enige was die dit soort dingen probeert.

Vind het toch heel vreemd, vorig jaar had ik nergens last van, en nu moet ik toch mijn meerdere erkennen in de zenuwen }:0 Maargoed, wie weet wordt het beter met de tijd.

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:22

Roxxiejj schreef:

Ik had ook erg veel last van spanning, waardoor mijn pony vast in haar lijf ging lopen en niet meer naar voren wou. Bach hielp bij mij matig. Fijn dat het bij jou wel werkt. Ademhalingsoefeningen helpen wel. Niet in het begin maar uiteindelijk als je weet hoe en wanneer wel!

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:54

Wat ontzettend leuk om te lezen dat het voor zoveel mensen herkenbaar is en dat veel mensen het er mee eens zijn! :D *\o/*

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:55

Ik heb bewust een jaar pauze genomen.
Het viel inderdaad zwaar om te moeten stoppen maar het ging even minder.
Aankomende zomer wil ik graag weer gaan starten, kan niet wachten :D