Paard overleden na reddingsoperatie uit modder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:54

Ik wil me ook even melden hier...

Als je de situatie niet kent, kan je niet correct oordelen.

Helaas heb ik in december op ongeveer dezelfde manier mijn 28-jarig oud paard verloren.
Wat er precies gebeurd is weten we nog steeds niet.
De hele wei was wat nat door de weersomstandigheden. Net voor zijn stal lag een plas die wat dieper was.
Hoe het gebeurd is weten we niet, maar toen hij gevonden werd lag hij half in de stal, half eruit.
Helemaal vastgezogen en zichzelf ingegraven in de okas die oorspronkelijk niet eens zo diep was.

Wat ik maar wil zeggen,
misschien is het paard gevallen en door zijn pogingen om recht te staan heeft hij zichzelf ingegraven?
Het weiland ziet er idd drassig en nat uit.

Heel zielig hoe het paard erbij lag. Helaas lag mijn paardje er ongeveer hetzelfde bij.
Voor hem was het helaas al te laat en konden we niks meer doen...

Cassidy

Re: Paard overleden na reddingsoperatie uit modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:09

Wat sneu van het paardje, nare manier om te gaan. Heel veel sterkte voor de eigenaren.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:28

Poiuytrewq schreef:
Netje als dat paard mijn buur niet was zou ik niet oordelen.
Als je zo een vervelende grond hebt neem dan je verantwoordelijkheid en maak er iets veiligs van!! ik vind het heel verdrietig, natuurlijk, maar soms wordt er te makkelijk gedacht over dingen en dat kan zowaar verkeerd gaan!

Lekker buur ben je dan !! Wel oordelen, maar niets doen?? Als je het dan zo goed weet, had dan eerder ingegrepen: was met de buren gaan praten, had ze geholpen, oid. Maar hier even respectloos je mening neerzetten, nádat dit gebeurd is: not done ! Zonder enig fatsoen...

Wil alleen de eigenaar (of eigenaresse) heeel veel sterkte toewensen. Paard had fijne dekens op en mocht lekker naar buiten. Dat wil toch iedereen voor een paard in die leeftijd !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:59

Je hebt een punt! Maar..Ik ben niet het type bemoeial, dan zou ik echt een k**leven hebben ;)
En ik denk dat iedereen zijn reden heeft om zijn paard op een bepaalde manier te houden en dat moet hij dan vooral doen. Mij hoor je niet. Heb er nog nooit iemand gezien, dus al zou ik wel een bemoeierdje zijn..
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 04-03-13 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:11

ik denk eerder dat ze iets van koliek oid had en wild is gaan rollen en daardoor vast kwam te liggen in toevallig een baggerplek.
de rest van de grond erom heen lijkt nog wel gewoon goed?
wat een sneu einde, wat een pech!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:29

:(:)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:59

triest om te horen dat het beestje niet heeft overleefd,

Ik vind wel mooi om te zien hoeveel mensen er met hart voor de zaak bezig zijn het beestje te helpen waar ze kunnen.

vind wel bizar hoe veel mensen reageren van ja dit en dat had anders gemoeten en dit en dat had ik nooit gedaan.
Der is altijd wel iemand die over iets struikeld.

Als je dan bedenkt:
Wat we echter vergeten is dat bij paarden in het wild dit soort gelijke ook had kunnen gebeuren en daar heeft dan niemand de schuld en daar was geen brandweer om hem der even uit te trekken
En weet je waarom. (klinkt voor sommige hard) maar dat is de loop van de natuur.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:20

ikkebenhier schreef:
Ik wil me ook even melden hier...

Als je de situatie niet kent, kan je niet correct oordelen.

Helaas heb ik in december op ongeveer dezelfde manier mijn 28-jarig oud paard verloren.
Wat er precies gebeurd is weten we nog steeds niet.
De hele wei was wat nat door de weersomstandigheden. Net voor zijn stal lag een plas die wat dieper was.
Hoe het gebeurd is weten we niet, maar toen hij gevonden werd lag hij half in de stal, half eruit.
Helemaal vastgezogen en zichzelf ingegraven in de okas die oorspronkelijk niet eens zo diep was.

Wat ik maar wil zeggen,
misschien is het paard gevallen en door zijn pogingen om recht te staan heeft hij zichzelf ingegraven?
Het weiland ziet er idd drassig en nat uit.

Heel zielig hoe het paard erbij lag. Helaas lag mijn paardje er ongeveer hetzelfde bij.
Voor hem was het helaas al te laat en konden we niks meer doen...

Ik heb mijn 33 jarige ook op zo'n manier gevonden. Bij de dam, is altijd een baggerplek, in elkaar gezakt, gevallen? Geen mens zal het weten. Ze kon niet meer in de benen komen, deed wel een paar pogingen waardoor haar benen dieper in de modder kwamen en ze een wal om zich heen kreeg. Ik heb haar toen direct in laten slapen. Wie weet is het bij dit paard ook wel zo gegaan en was ze ook al was de wei kurkdroog toch wel overleden omdat het gewoon haar tijd was.

Sterkte voor de eigenaren.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:45

He jak Bokkers wat zijn jullie allemaal weer lekker aan het speculeren en aan het zeuren. Bah!

Heel veel sterkte voor de eigenaren en de andere betrokkenen! Wat een nachtmerrie :(:).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:26

Veel sterkte voor de eigenaar.. :(:)

Sommige mensen vinden het heerlijk om anderen de grond in te trappen, zodat ze zichzelf beter voelen, dat blijkt maar weer. Snap bijna waarom mensen hun oude dieren dumpen... Komt het moment dat de ouderdom problemen opleverd, krijg je een flinke lading commentaar van mensen die vinden dat je niet goed voor je dieren bent.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:04

Volgens mij scheelt er meer aan jullie interpretatie dan aan mijn normen en waarden. Jammer dat jullie dat zo zien.
Ik weet zeker dat de rest die wat zegt het ook goed bedoelt ! :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:00

dit is diep triest
over de oorzaak heb ik geen mening weet die ook niet daarom geen oordeel
als je je paard zou verwaarlozen dan zou hij echt niet zo oud worden
deze ongelukken kunnen gebeuren triest voor het paardje en voor de eigenaar
ik wens deze mensen dan ook sterkte met hun verlies

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:05

Wat vervelend, op de foto's is goed aan het hoofd van het dier te zien dat ze uitgeput en verzwakt is.
Ze doet niet eens meer moeite om op te kijken.
Maar wat een vervelend einde zeg.
Sterkte.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:23

Nu dit in het nieuws komt, hoor ik dus meerdere mensen met de zelfde nare ervaring..

Zelf vind ik dat dus wel een puntje om hier aandacht aan te scheken.

Dat neemt niet weg dat ik het heel erg vind voor de eigenaren.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:52

Erg triest voor het paardje. Wij gaan elke week naar de dierenwinkel aan dezelfde weg en de paarden staan elk jaar in de winter in de blubber. Niet alle paarden hebben een schuilstal maar een enkeling heeft daar de mogenlijkheid toe.

Verder is het naar mijn mening geen geschikt land om in de winter paarden op te houden . Slechte grond en omheining.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:06

winia4ever schreef:
Nu dit in het nieuws komt, hoor ik dus meerdere mensen met de zelfde nare ervaring..

Zelf vind ik dat dus wel een puntje om hier aandacht aan te scheken.

Dat neemt niet weg dat ik het heel erg vind voor de eigenaren.

Als je mijn ervaring bedoelt is aandacht daaraan besteden overbodig. Mijn merrie was gewoon op, dat ze nu precies in de modder bij het hek/de dam van 1,5 ha redelijk droog land lag was in mijn ogen niet te voorkomen. Ja haar 24/7 binnen laten staan..........

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:09

Yvonne: en dan nog kon je paardje zich vastrollen op stal, wedden dat er dan iemand zou zeggen; paard hoort op de wei? Zelfs in een goede paddock kan een ongeluk gebeuren of paard op die leeftijd gewoon door de hoeven zakt. Ja, achteraf is altijd makkelijk praten immers :+
Met oudjes is het vaak toch een combi van factoren; de leeftijd zal ook zeker meespelen.

Ongeluk kan je niet voorkomen :n dat overkomt je.
(En dat is voor iedereen al erg genoeg, niemand wil dat je lieve oudje op die manier overlijdt natuurlijk)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:06

Het is wel vaak zo dat als oudjes vallen ze moeite hebben met opstaan. Misschien is dat het meer wat hier is gebeurt. Gebeurt wel vaker...onlangs hier in de buurt was een ouder paard met een buitenritje onderweg uitgegleden en kon niet meer overeind komen...hebben ze gewoon de kracht niet meer voor. Oudere paarden zie je ook vrijwel nooit liggend slapen...schijnt ook te maken te hebben met dat ze moeilijker opstaan.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:18

Wat sneu,
Ik kom wel eens langs dat land, arme pony. :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:23

robesh schreef:
Erg triest voor het paardje. Wij gaan elke week naar de dierenwinkel aan dezelfde weg en de paarden staan elk jaar in de winter in de blubber. Niet alle paarden hebben een schuilstal maar een enkeling heeft daar de mogenlijkheid toe.

Verder is het naar mijn mening geen geschikt land om in de winter paarden op te houden . Slechte grond en omheining.

Klopt inderdaad, dit is niet even een paar uurtjes buiten zetten met deken op. Ze staan daar standaard en ik zou niet weten wie er als eigenaar bij hoort of wie er verantwoordelijk voor is.
Super sneu einde van zo'n oudje. De krullen op haar hals doen me een aantal dingen vermoeden.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:33

ik dacht wel meteen aan cushing bij het zien van die vacht ja :o maar goed, ik weet verder niets van verzorging e.d. van deze paarden.
En aan cushing kun je an sich niet zo heel erg veel (meer) doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:38

Tosadog schreef:
ik dacht wel meteen aan cushing bij het zien van die vacht ja :o maar goed, ik weet verder niets van verzorging e.d. van deze paarden.
En aan cushing kun je an sich niet zo heel erg veel (meer) doen.

Da's een heel ander topic inderdaad ;-) Maar je kunt - gelukkig - wel heel veel voor je cushing paard doen. Zo heeft de onze nog 5,5 jaar weer een gladde vacht en frisse blik en lekker in zijn spieren gezeten..

Back on topic ;-)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:43

@fargo: dat bedoelde ik ook ;) je kunt er niet veel AAN doen maar nog wel veel VOOR ze doen. Ontopic! ;)

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:52

Wat sneu voor het diertje en eigenaresse... :(:)
Wel heel veel respect voor al die mannen die zich een ongeluk trekken voor dat paard!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:56

bethje31 schreef:
Het is wel vaak zo dat als oudjes vallen ze moeite hebben met opstaan. Misschien is dat het meer wat hier is gebeurt. Gebeurt wel vaker...onlangs hier in de buurt was een ouder paard met een buitenritje onderweg uitgegleden en kon niet meer overeind komen...hebben ze gewoon de kracht niet meer voor. Oudere paarden zie je ook vrijwel nooit liggend slapen...schijnt ook te maken te hebben met dat ze moeilijker opstaan.

Nou neuh.. Als je de foto's bekijkt hebben ze de benen zo ongeveer moeten uitgraven. Die lijkt er echt wel een poosje zo te hebben gestaan.
Vermoedelijk is het dier gaan drinken en zo vast komen te zitten.