Friese paarden twaalf uur in te kleine trailer vervoerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 19:44

Gini schreef:
Het gaat mij niet om of het paard opgegeten gaat worden of niet. Een paard kopen en dan het erf van de verkoper oprijden met een slachtvee truck vind ik een gebrek aan respect ja. Ik zou het daar moeilijk mee hebben. Heeft dan nog niets met het slachten op zich te maken (want dat gaat idd niet zo snel gebeuren). Iemand die met een gammele trailer het erf op komt gereden, of met een oud vrachtwagentje waar nog net niet de bodem uitvalt of een trailer waar de stront van de vorige passagiers nog in ligt, dat zijn allemaal tekenen aan de wand voor mij. Degelijk materiaal, zeker bij het vervoer van paarden, is voor mij een must. Je kan natuurlijk overal wel een paard inproppen en hup op weg gaan, maar niet mijn paard. Die gaat op een degelijke paardentrailer of een degelijke paardenvrachtwagen en anders blijft die staan waar die staat ;) Mijn mening, mag toch he, dat er andere mensen zijn die hier geen problemen van maken is alleen maar optimaal voor de diversiteit.

Iemand die aan komt met een niet betrouwbaar vervoer middel die krijgt het paard ook zeker niet mee, dan komt die maar terug met z'n slacht vracht wagen die schoon en veilig is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:39

Dat ze ze erin gekregen hebben?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:10

lammie2701 schreef:
toen wij nog 2 pony's (1,46m en 1,48m) hadden pasten ze net met zn 2-en in een anderhalf paard trailer (deden we alleen voor de kortere afstanden naar de manege enz.), maar 2 friezen in een een of anderhalf paards trailer past echt niet...
ik heb zelf een fries (1,60m) en als ik nog zo'n dame erbij zou hebben past dat echt niet in die anderhalf paards trailer...

Paste dus wel he, ze stonden er op, maar het zijn dan wel 'grootte' paarden maar geen brede als je die ene op de foto bekijkt.
En ook hier lijkt het te gaan om een 1.5 paards trailer.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:25

wolter schreef:
lammie2701 schreef:
toen wij nog 2 pony's (1,46m en 1,48m) hadden pasten ze net met zn 2-en in een anderhalf paard trailer (deden we alleen voor de kortere afstanden naar de manege enz.), maar 2 friezen in een een of anderhalf paards trailer past echt niet...
ik heb zelf een fries (1,60m) en als ik nog zo'n dame erbij zou hebben past dat echt niet in die anderhalf paards trailer...

Paste dus wel he, ze stonden er op, maar het zijn dan wel 'grootte' paarden maar geen brede als je die ene op de foto bekijkt.
En ook hier lijkt het te gaan om een 1.5 paards trailer.

Mijn eerste fries was een moderne Fries en daardoor ook echt niet breed, maar toch pasten er daar geen 2 van in een anderhalfpaards trailer...maar goed bij deze Friezen is ook de vraag hoe stonden ze op die trailer? en hoe zijn ze er in gekomen?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:20

lammie2701 schreef:

En ook hier lijkt het te gaan om een 1.5 paards trailer.[/quote]
Mijn eerste fries was een moderne Fries en daardoor ook echt niet breed, maar toch pasten er daar geen 2 van in een anderhalfpaards trailer...maar goed bij deze Friezen is ook de vraag hoe stonden ze op die trailer? en hoe zijn ze er in gekomen?[/quote]

Ik was er niet bij en ik heb het niet gezien, maar dat geldt denk ik voor iedereen hier.
Je hoort van mij dan ook geen waardeoordeel of dit wel of niet acceptabel is, maar schofthoogte zegt niks over breedte, en om dan bv te spreken over een merrie met veulen wat niet past?
Een dergelijke merrie zal wel wat breder zijn.
Hoe die paarden erop zijn gekomen weten we niet, maar erin getild lijkt me geen optie dus zullen ze er wel opgelopen zijn.

DolleBokker

Re: Friese paarden twaalf uur in te kleine trailer vervoerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:18

Dat ze erin zijn gegaan verbaast mij ook wel, maar dat ze er na 12 uur nog lopend uit zijn gekomen verbaast me net zoveel!
En ik denk echt niet dat die paarden in beslag zij genomen omdat ze het zo gezellig lekker knus hadden met z'n 2 in een te krappe trailer, als de omstandigheden wel mee vielen dan had die man na een boete en misschien een andere trailer regelen ofzo wel verder mogen rijden, in beslag nemen doen ze ook in Oostenrijk niet zomaar.
En dat iemand in een ander land een duur paard(of 2) koopt wil niet zeggen dat hij er ook beter voor zal zorgen dan iemand met een goedkoper paard dat is echt onzin. Ik ben goudsmid, je moest eens weten wat mensen met hun dure en dierbare sieraden allemaal doen, ik kom de gekste dingen tegen.

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:29

Sorry, er staat in het artikel trouwens niks over 12 uur, maar over 1200 KM die ze gereden hebben. Maar het blijft net zo erg!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 06:43

Balou_k schreef:
Iemand die aan komt met een niet betrouwbaar vervoer middel die krijgt het paard ook zeker niet mee, dan komt die maar terug met z'n slacht vracht wagen die schoon en veilig is.

Een slachtvrachtwagen vind ik sowieso niet veilig. Koeien kunnen gewoon hun snuit half naar buiten steken. En er rammelt en klatert altijd wel wat. De boeren die hun vrachtwagen uitschrobben kan ik ook op 1 hand tellen. Meestal is het gewoon de hogedrukreiniger erop en that's it.
Blijkbaar is het moeilijk te aanvaarden dat er mensen zijn die hun paard niet op een slachtvrachtwagen willen hebben.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 07:45

Gini schreef:
Balou_k schreef:

Een slachtvrachtwagen vind ik sowieso niet veilig. Koeien kunnen gewoon hun snuit half naar buiten steken. En er rammelt en klatert altijd wel wat. De boeren die hun vrachtwagen uitschrobben kan ik ook op 1 hand tellen. Meestal is het gewoon de hogedrukreiniger erop en that's it.
Blijkbaar is het moeilijk te aanvaarden dat er mensen zijn die hun paard niet op een slachtvrachtwagen willen hebben.

Of andersom? Ik ken enkel de slacht vracht wagen van een oude boer van het dorp naast me, dit is niet zo een open rek wagen. Die jij denk ik bedoeld?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 07:49

Ik ken geen enkele vrachtwagen die uitsluitend voor slachtdieren bedoeld is.
Een vervoermiddel moet mi geschikt zijn voor de diersoort die erin vervoerd moet worden én een groot genoeg oppervlak hebben voor het aantal en formaat van de dieren.

Een (professionele) veewagen voldoet daar mi prima aan. Deze 1,5 paardstrailer in het geval van deze twee friezen niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:41

Balou_k schreef:
Gini schreef:

Of andersom? Ik ken enkel de slacht vracht wagen van een oude boer van het dorp naast me, dit is niet zo een open rek wagen. Die jij denk ik bedoeld?

Hoezo andersom? Ik heb nooit iets gezegd over mensen die hun paarden in slachtvrachtwagens vervoeren. Echter ben ik wel ter verantwoording geroepen toen ik aangaf een slachtvrachtwagen linea recta terug naar huis te sturen. Van andersom is dus helemaal een sprake.
Ik woon op een boogscheut van een slachthuis en zie dus alle mogelijke vervoersmiddelen passeren. Ik zet er mijn paard niet op.