"Ruiters zijn betere mensen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joelletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:24

kjoetie schreef:
Dat zou je niet zeggen als je naar de haat en nijd in het paardenwereldje kijkt :D

Haha ik dacht precies hetzelfde

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:37

Sizzle schreef:
Onze stalbazin is een Topunt van sociaal (not) :+

Als je paard extra aanpassingen nodig heeft door bijv. Zomerexceem of kreupelheid dan is ze me een partij ongenietbaar. Ze begint dan dingen te mompelen als 'je kunt beter een andere stal zoeken'.
En als iemand dan ook daadwerkelijk vertrekt omdat haar paard dan wel snachts buiten en overdag binnen kan in de zomer dan ben je ook meteen NOOIT meer welkom op het erf.
Het was er immers niet goed genoeg voor je :')

Kan het mij ergens wel voorstellen, pension geeft vaak een hoop gedoe en geklier. Het is zelden goed genoeg. Waarschijnlijk zijn er al een aantal aan vooraf gegaan en tref jij dan net dat je het over je heen krijgt. Over het algemeen zal een stal eigenaar het naar best kunnen doen, als er elke keer weer commentaar komt kan ik mij voorstellen dat je zo'n reactie terug krijgt, ook al is het op dat moment niet jou schuld.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:39

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!!!!!! /3 _/-\o_ :j

Nevergiveupx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:57

deviltjh schreef:
Ik vind juist bij ons het tegenover gestelde,
bij de manege kom je de kantine binnen als redelijk normaal mens zonder make-up en dure kleren,
en 75 % van de kantine kijkt je als een rund aan. :\
en dat heb ik op meer plaatsen gehad

bij ons is de vriendelijkheid vaak ver te zoeken :n

Nou ik vindt het maar raar. We zijn toch allemaal mensen?

pipo

Re: "Ruiters zijn betere mensen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:36

ja maar sommige hebben meer het gevoel voor hun eigen ding dan voor het gevoel van andere, ongeacht of t nu een dier,mens of een boom is.
Dit onderzoek is in mijn ogen de reinste kolder. Het enigste wat er goed aan is is de discussie en dus de gevoelens van de mens die het leest. Niet een paard maar een dier maakt een verschil in ontwikkeling uit en zelfs dan alleen als de persoon er voor openstaat en de begeleiding optimaal is. Wij mensen zitten moeilijker in elkaar dan dieren. Een dier is recht door zee, geen nonsens. Een mens is moeilijk te doorgronden, zelfs als je ze eerlijkheid vraagt. En zelfs als ze de basis goed meegekregen hebben kunnen ze er soms niets aan doen, ik heb ook zo'n zoontje(pdd nos met adhd).. krijgt kortsluiting waar niemand aan gedacht heeft en doet de hond pijn. Niet omdat ie dat wil of omdat hij dat mag(absoluut niet), maar omdat dat in hem opkwam. Nee zulke onderzoeken zijn niet rieel. De mens huichelt te veel, zelfs onbewust. Als wij net als dieren zouden reageren was de wereld een heel stukje beter af!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:41

Ayasha schreef:
Prachtig hoe een groot deel van het ruitervolk van Nederland en België meteen gaat lopen b*tchen over hoe slecht ruitervolk eigenlijk is terwijl zij zelf daar het slachtoffer van zijn (want zelf zijn we allemaal lief en schattig en beleeft natuurlijk) en daarmee het resultaat nogal ter discussie stelt. :D

Echt he. :D

Urielle schreef:
Ik denk wel dat paardrijden karaktervormend is hoor.
Ik ben vreselijk driftig maar heb dat dankzij de paarden redelijk in bedwang leren houden. Een paard waarbij je terug bij af bent als je kwaad wordt doet wonderen voor je zelfbeheersing.
Daarnaast denk ik dat het heel goed is om zelfdispline te trainen, je moet je paard voeren en water geven, buiten laten,... Als tennisser kun je besluiten je racket in de kast te laten of binnen te gaan trainen bij slecht weer. Als ruiter moet je er op zijn minst naartoe.

Goed punt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:12

lrtj_ schreef:
Nou en wanneer gaat die goedheid bij sommige naar boven komen?

Nou idd :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:17

acceptatie is een vorm van goedheid! Dus neem het zoals het is, verranderen kan je het toch niet, wel je gedult trainen :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:26

Esther28 schreef:
lrtj_ schreef:
Nou en wanneer gaat die goedheid bij sommige naar boven komen?

Nou idd :D

Je kan het ook andersom bekijken; wat voor galbakken zouden het geweest zijn zonder paarden in hun leven... :D

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:32

Urielle schreef:
Ik denk wel dat paardrijden karaktervormend is hoor.
Ik ben vreselijk driftig maar heb dat dankzij de paarden redelijk in bedwang leren houden. Een paard waarbij je terug bij af bent als je kwaad wordt doet wonderen voor je zelfbeheersing.
Daarnaast denk ik dat het heel goed is om zelfdispline te trainen, je moet je paard voeren en water geven, buiten laten,... Als tennisser kun je besluiten je racket in de kast te laten of binnen te gaan trainen bij slecht weer. Als ruiter moet je er op zijn minst naartoe.

Daar ben ik het zeker mee eens. :j

Alleen dat sociale, nouja, dat is meer schijnheilig in de meeste gevallen. :=
Maar ik heb gigantisch veel geleerd van de jaren dat ik een paard had. :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:44

*\o/*

Hihi. Ach, ik blijf gewoon lekker paardjerijden voor de lol, en niet voor de sociale ontwikkeling.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:24

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Er bestaat een kleine kans op: wanneer de ruiter zijn/haar ego thuis laat...
(maar dat geldt evengoed voor niet-ruiters)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:39

Dit wisten we natuurlijk allang :Y) :')

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:42

Mensen die het doen voor hun eigen paard en ruiters die echte paarden mensen zijn, dat zijn de betere mensen.

Je heb helaas ook een groot tuig in de paarden wereld zitten, zeker als je al wel eens leest op deze forum.
Voorbeeld:
Iemand plaats rij foto's en wordt gelijk neer gehamerd in plaats van dat er goed advies wordt gegeven.

Een echt goed mens is een mens die op een goede manier is opgevoed ongeacht wat die uitvoert.

sanne_19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:49

Ik vind het heel interessant!
Met paarden kan je een hele goede band op bouwen ik zelf heb veel aan paarden gehad in de afgelopen 2 jaar
.het heeft me ook sterk gemaakt. En het heeft van mij de persoon gemaakt die ik nu ben.
Er is hier in de buurt ook iemand die paarden therapie wil gaan toe dienen bij mensen met psychische problemen.

Ik zelf zie er wel een kern van waarheid in!

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:07

Ik ben het wel eens met het onderzoek :) . De vraag is natuurlijk wat 'betere mensen' zijn, dat is natuurlijk erg uit de hoogte en nogal algemeen. Maar paardrijden en zeker het bezitten van een paard brengt veel goede zaken met zich mee. Toen ik jong was, bezat ik al een mijn eerste paard, waar ik samen met mijn mama en zus heel veel voor deed en tijd voor opofferde. Ik volgde 4x per week les, vaak 's avonds laat (tot wel 22u30) waardoor ik achteraf nog moest werken voor school. Ik kon ook niet zomaar beslissen om op gelijk welk moment een avondje met vriendinnen te doen, want ik moest nog voor mijn paard zorgen. Het bezitten van een paard en paardrijden heeft mij wel degelijk geleerd om een gevoel van verantwoordelijkheid te hebben voor een ander wezen. Ook moest ik vaak doorzetten, want mijn paard was in zijn jonge jaren niet de gemakkelijkste. Rijlessen gingen soms gepaard met veel frustratie, maar opgeven is geen optie of je moet je paard wel bijna verkopen. Terwijl vrienden leuke uitjes deden, moest ik vaak uitleggen dat ik niet zomaar mee kon door mijn paard. En nu (ookal ben ik al 22) is dit nog steeds zo, dat ik niet zomaar iets beslis zonder mijn paard mee te nemen in die beslissing. Verder was ik als tiener in de zomer zeer vaak in de manege te vinden, soms van 7u 's ochtends tot 22u 's avonds waar ik klusjes deed omdat dit leuk was. Paardrijden heeft mij in ieder geval veel bijgebracht.

Ik vraag mij ook wel af op wat voor maneges of pensionstallen jullie rondhangen, dat jullie zoveel negatieve ervaringen hebben. Wij stonden met onze paarden zowel in een manege, later in een pensionstal, onlangs zelfs 1 op een professionele stal en nergens heb ik ooit zo'n negatieve ervaringen gehad. Iedereen deelt een zelfde passie voor paarden en bij ons wordt er niet uit te hoogte gedaan over wie nu dat dure dekje of die dure laarzen heeft, persoonlijk vind ik dat heel absurd.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 05:04

nou..okay, ruiters onder elkaar zijn niet zo "sociaal" maar ik denk niet dat ze het daar precies over hebben. Misschien meer..ruiters in hun sociale leven? Ik denk dat het best wel kan kloppen. Als ik naar mezelf kijk, hebben paarden me gemaakt tot de persoon die ik ben vandaag. ik ben verantwoordelijk, eerlijk, en nouja. ik heb met de tijd best wel geduld leren hebben. Daarbij, een paarden mens is vaak toch zachtaardig. Maar ik denk eigenlijk, wie zegt dat het paarden mensen zijn? kan het niet zo zijn dat paardensport, een bepaald soort mensen naar zich toe trekt? ik bedoel, een harteloze beul voelt er heus niks voor om op de manege paarden te poetsen, iemand die alleen aan zichzelf denk voelt er vast niets voor om zichzelf vies te maken met klusjes op stal. Ik denk dat het niets heeft te maken met paarden mensen. Alle mensen die werken met dieren hebben een goed karakter.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 06:34

Nee, niet mee eens. Ik ken gelukkig een aantal mensen met paarden (ik sta zelf met drie andere topmeiden met onze eigen paarden :) ), die ik inderdaad sociaal en empathisch vindt, maar een zeer groot deel is helemaal niet zo. Allemaal haat en nijd onderling, en dan zal ik maar niet beginnen hoe ze met paarden omgaan. Het begint al bij die jonge grietjes, pfffff, daar heb ik de afgelopen jaren 6 jaar tussen gestaan en ik vond het eerlijk gezegd schrikbarend. Vooral om te zien als volwassene, maar goed....... Over al mijn stallingseigenaren kan ik ook nog wel een boekje opendoen trouwens, hahaha. Momenteel heb ik daar gelukkig niets mee te maken en dat bevalt me erg goed. Als ik nog denk waar ik de afgelopen november en december heb gestaan, hmmm, nou dat type (reed zelf ook) was verre van sociaal en empathisch (al was ze wel heel goed voor haar paarden, dat dan weer wel). :j

Maar misschien zijn ze in Duitland anders, hoor. Dat kan. Heb alleen maar ervaring met Hollanders en heb jarenlang in een paardendorp gewoond, dus.... :D

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:15

ik denk dat de sociale mensen vooral zitten in de mensen die er zelf harder voor hebben moeten werken,
natuurlijk zijn daar uitzonderingen in, maar dat is met alles.

als je van mam en pap alles krijgt, en zo duur mogelijk omdat ze hun kind happy willen hebben,
dan krijg je wel eens van die egoïstische ruiters die je raar aankijken en je met alle plezier zwart maken.

en ook daar, zijn weer uitzonderingen :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:22

Dobel schreef:
ik meld dit net thuis en iedereen ligt krom van het lachen.. juist niet toch ruiters zijn gruwelijk jaloers en kunnen niets zien van een ander.

Het gaat niet zo zeer om hoe ruiters onderling zijn ;-) maar om het feit dat zorgen voor een paard je verantwoordelijkheidsgevoel geeft en dat je dus leert om verantwoordelijk te zijn en te zorgen voor het welzijn van een dier. Kinderen die zelf een hond een kat of een paard verzorgen hebben meer verantwoordelijkheid en leren al andere vaardigheden dan kinderen zonder. Bijvoorbeeld niet aan alleen aan je zelf denken maar aan het dier. Kinderen die voor dieren zorgen, denken verder na dan alleen voor hen zelf. Ook over andere dieren en hoe het met ze gaat, meer betrokkenheid met dierenleed en dierenwelzijn dan kinderen die zonder dieren op groeien.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:50

Belangrijkste verschillen met niet-ruiters is (was vroeger tenminste zo) dat ruiters wat meer fysiek incasseringsvermogen lijken te hebben... klagen wat minder over pijntje zus pijntje zo, dan iemand die niet gewend is stallen uit te mesten, met balen hooi te sjouwen en paarden toonbaar te maken en ook lastige paarden aan te durven pakken... en af en toe een paard op een voet te krijgen. Ook laten ruiters zich vaak minder op de kop zitten door honden. Kun je een dier van 500 kilo aan, dan is een keffertje een lachertje.
Maar in sociaal opzicht zijn het lang niet altijd de leukste mensen, nee...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:56

kensha schreef:
Mensen die het doen voor hun eigen paard en ruiters die echte paarden mensen zijn, dat zijn de betere mensen.

Je heb helaas ook een groot tuig in de paarden wereld zitten, zeker als je al wel eens leest op deze forum.
Voorbeeld:
Iemand plaats rij foto's en wordt gelijk neer gehamerd in plaats van dat er goed advies wordt gegeven.

Een echt goed mens is een mens die op een goede manier is opgevoed ongeacht wat die uitvoert.

Zoals al meerdere keren genoemd is, is de titel gewoon een beetje misplaatst. Het onderzoek gaat er over dat mensen die iets met paarden doen overeenkomstige karaktereigenschappen hebben in een hogere mate dan de mensen in de controlegroep.

Maar wat betreft de negativiteit in de paardenwereld....

Zoals in het artikel staat hebben we doorzettingsvermogen en leiderschap. Sallandval geeft al aan dat de tegenhangers hiervan zijn dat je koppig en weinig volgzaam bent.
Daarnaast zijn we ook eigenlijk bijna altijd eerlijk, want ja, je houdt een paard niet zomaar voor de gek.

We weten ook dat iedereen zijn eigen manier heeft als het gaat om paarden en sport. De een is van mening dat dit werkt, de andere van mening dat dat werkt.
We zijn allemaal een beetje koppig en eigenwijs, dus de manier van iemand anders deugt niet. En dat zeggen we ook eerlijk.
Ook al weten we goed met kritiek om te gaan, zijn we eigenwijs en nemen we dus niet aan dat onze manier verkeerd is. Waarom de ander dat dan wel zegt? Moet wel jaloezie zijn, mijn manier is immers goed.

Zo bekijk ik het een beetje.
En ik denk dat ik perfect in dat plaatje pas, ook al ben ik verder best wel heel sociaal (naar horen zeggen, ik dacht zelf altijd van niet).

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 10:49

Zoolgangster schreef:
Belangrijkste verschillen met niet-ruiters is (was vroeger tenminste zo) dat ruiters wat meer fysiek incasseringsvermogen lijken te hebben... klagen wat minder over pijntje zus pijntje zo, dan iemand die niet gewend is stallen uit te mesten, met balen hooi te sjouwen en paarden toonbaar te maken en ook lastige paarden aan te durven pakken... en af en toe een paard op een voet te krijgen. Ook laten ruiters zich vaak minder op de kop zitten door honden. Kun je een dier van 500 kilo aan, dan is een keffertje een lachertje.
Maar in sociaal opzicht zijn het lang niet altijd de leukste mensen, nee...

Euh.... :+ dat is nu ook niet meer zo denk ik, en daar ben ik een wandelend bewijs van :')

Dat empathische vermogen van ruiters, dat is denk ik het grootste verschil. Wij moeten constant ons aanpassen en vooruit denken. Je zal altijd afhankelijk zijn van een dier, wat een eigen wil heeft en zijn eigen karaktertrekken.
Veel ruiters hebben waarschijnlijk ook een vooruitdenkend vermogen wat betreft risico's. Als ik dit doe, kan er dit gebeuren, maar kan het ook zo uitpakken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:00

Het tegendeel is ook waar..............................

Paarden worden vervelender en a-socialer door hun omgang met mensen :D

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:11

Een onderzoek zeker uitgevoerd door Diederik Stapel (Vleeseters zijn asocialer dan vegetariers)