'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Re: 'Mogelijk paardenvlees in diepvrieslasagne bij Plus en Boni'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:16

Wat een probleem om niks zeg...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:18

Marjoow schreef:
ik snap dus werkeljjk niet waar al die ophef voor nodig is. Dus dan eet je paardenvlees, so what? Is toch met zo "erg" als rundvlees? Wat een gemiep zeg...

Helemaal mee eens, maar het erge is dat je bedondert wordt.

Dus niet perse het feit dat het paardenvlees of rund is, maar dat het gewoon sneaky en geheim gaat!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:23

passoasam schreef:
Er zijn nog steeds mensen hier op bokt die geen idee hebben hoe het werkt met Antibiotica. Zoals ik hierboven al eerder heb geschreven, we lopen als veehouders echt niet de hele dag met een spuit AB door de stal. Daar is het veel te duur voor. Ik vind het erg jammer dat mensen die er te weinig van af weten er wel zo makkelijk over oordelen.

Als je zelf een longontsteking of iets dergelijks hebt ben je toch ook blij als je van de dokter AB krijgt. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen om een koe met een uierontsteking niet te behandelen. Dan heeft het dier ontzettend veel pijn en de kans is aanwezig dat de ontsteking naar binnen toe open breekt. Dan sterft het dier aan een niet zo erg fijne dood. En komt dan overigens niet in de voedselketen! Voor daar weer mensen conclusies uit gaan trekken.

Helemaal mee eens!
Het is een beetje kort door de bocht om te denken dat 'al het vlees vol antibiotica zit'. In Nederland zijn zeer strenge regels en wordt er ook op gecontroleerd. Hier bijvoorbeeld met de melk die we leveren, moeten we koeien die AB hebben gekregen aan tijd apart melken, komt die melk toch in de tank, dan hebben wij een probleem, die melk mag namelijk niet geleverd worden.
Daarnaast wordt de regelgeving rondom AB steeds strenger en mag er minder en minder gebruikt worden. Maar als een koe ziek is, moet ie behandeld worden, dat is vrij simpel ;)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:51

Doetinchem – Een Nederlandse ondernemer is mogelijk de spil in de Europese fraudezaak waarbij paardenvlees als rundvlees is verkocht.

Het bedrijf Draap Trading kocht volgens Britse media 60 ton paardenvlees bij het Roemeense slachthuis Carmolimo en sloeg de partij in Breda op. Paardenvlees van Carmolimo dook als rundvlees op in diepvriesmaaltijden in Groot-Brittannië.

Draap Trading is als BV in Cyprus geregistreerd, maar is in handen van de Nederlandse ondernemer Jan Fasen. Fasen was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Draap Trading sloeg het verdachte paardenvlees op in een koelcel van het Bredase bedrijf Nemijtek. Nemijtek zegt woensdagochtend op eigen verzoek bezocht te zijn door inspecteurs van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA).

"We vertrouwden het niet en hebben de NVWA gebeld", aldus locatiemanager Jeffrey Grootenboer van Nemijtek. Fasen is volgens Grootenboer de ondernemer die vorig jaar door de rechtbank in Breda veroordeeld is tot een jaar cel, waarvan 3 maanden voorwaardelijk, omdat in een periode tussen 2007 en 2009 Argentijns paardenvlees was verhandeld als halal rundvlees. Fasen sloeg volgens de rechtbank paardenvlees op bij Hörchner Windmeijer Meat Trading, dat kantoor- en koelruimte huurt bij Nemijtek en louter zaken doet met Fasen, aldus Grootenboer.

bron:

http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... -1173872W/

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:18

Je kunt het ook zo bekijken: je betaalt voor duurder rundvlees, maar je koopt in werkelijkheid goedkoop paardenvlees en alle sjoemelaars verdienen er dik aan. Het is gewoon fraude, los van het paardenaspect.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:28

Vandaag is bekend geworden dat ook in de Euroshopper lasagne van AH paardenvlees verwerkt is ipv rundvlees!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:39

Of je het nu onnozel vindt dat iemand geen paardenvlees wil eten, het juist supergezond vindt of dat je om emotionele reden er niet aan wilt beginnen: het doet er allemaal niet toe. Waar het om gaat is dat je als consument 1) niet bedonderd wil worden en 2) niet voor duur vlees wil betalen terwijl er veel goedkoper paardenvlees in zit.
Ik denk dat al diegenen die het maar onzin vinden, wel eens raar zouden opkijken als de handel opeens zou besluiten om hond, kat of rat in je maaltijd te stoppen. En je dan wel de prijs van een runderbiefstukje laten betalen. Eet smakelijk!

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 01:50

Het gaat er inderdaad om dat je als consument moet kunnen vertrouwen op de juiste verpakkingsinformatie. Als je bedonderd wordt dan gebeurt dat misschien ook met de vermelding "biologisch". Ik wil bijvoorbeeld geen plofkip kopen voor man en zoon(eet zelf sowieso geen kip meer) maar kan ik nog op de informatie vertrouwen?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 02:09

En wat vinden we ervan dat de zogenaamd verse groentes en fruit ook al maanden in de koeling hebben gelegen? Of hulpstoffen die in het proces gebruikt zijn en dus niet op het etiket staan? Je mag als consument gewoon niet bedonderd worden, het maakt niet uit wat je er zelf van vindt. Of je het nou stom vindt om wel koe te eten en geen paard, of allergisch bent, of het gewoon niet wil is allemaal niet belangrijk. Het moet vermeld worden, punt. Dat is nu niet gebeurd, en dat is kwalijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:34

Appelmoes_11 schreef:
En wat vinden we ervan dat de zogenaamd verse groentes en fruit ook al maanden in de koeling hebben gelegen? Of hulpstoffen die in het proces gebruikt zijn en dus niet op het etiket staan? Je mag als consument gewoon niet bedonderd worden, het maakt niet uit wat je er zelf van vindt. Of je het nou stom vindt om wel koe te eten en geen paard, of allergisch bent, of het gewoon niet wil is allemaal niet belangrijk. Het moet vermeld worden, punt. Dat is nu niet gebeurd, en dat is kwalijk.

Verser groenten en fruit maanden in de koeling? Vraag me toch af waar je dat vandaan haalt ;)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:52

Fanniehh schreef:
Het gaat er inderdaad om dat je als consument moet kunnen vertrouwen op de juiste verpakkingsinformatie. Als je bedonderd wordt dan gebeurt dat misschien ook met de vermelding "biologisch". Ik wil bijvoorbeeld geen plofkip kopen voor man en zoon(eet zelf sowieso geen kip meer) maar kan ik nog op de informatie vertrouwen?

Eens!

Het wordt hier nu heel erg op het niveau van voedsel bekeken, 'wat maakt het eigenlijk uit', maar als je een BMW auto koopt wil je toch ook niet dat er een Ford Ka motor in zit :p

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:07

Ik vraag me af wat ze nu met al die maaltijden doen?
Zou toch zonde zijn als ze die allemaal vernietigen of er varkensvoer van maken.

Zelf zou k er niet zo'n probleem mee hebben, maar dan moet er wel goed op gecontroleerd worden dat de paarden geen medicatie hebben gehad vlak voor de slacht.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:21

Volgens richtlijnen moet het vernietigd, je weet namelijk gewoon niet zeker wat erin zit.. Vreselijk zonde van al het voedsel, maar ze kunnen daar geen risico's mee nemen

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:17

Dat gaat echt niet voor de varkens hoor. De regels voor diervoer zijn heel streng. Die mag je echt geen restjes voeren. Als er wat gebeurd is nooit meer te traceren wat de dieren hebben gegeten.