Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:13

Als het eenmalig is hadden ze wel leven kunne waarschuwen, gebeurd het regelmatig dan moeten die paarden er imo gewoon tegen kunnen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:14

Ik vind ze laag vliegen, maar de reactie van de paarden meevallen, ze wennen er wel aan hoor, snap dat je liever niet op je paard zit als ze langs komen.

Maeve

Re: Manege boos om 'levensgevaarlijke' luchtmachtoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:21

Hier tijdens de militaire oefeningen van zomer 2011 ook een keer bijna aangevlogen door zo'n ding. Paardje keek er echter niet van op of om.
Weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden: moet je van die lui verwachten dat ze zich maar aanpassen aan alles en iedereen, of moeten wij onze paarden maar onder controle leren houden?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:26

tja onze stal ligt naast een vliegbasis soms is het best erg maar de paarden vinden het geen enkel probleem ook de nieuwelingen niet. Het blijven dieren heh schrikken kunnen ze altijd

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:28

Maeve schreef:
Hier tijdens de militaire oefeningen van zomer 2011 ook een keer bijna aangevlogen door zo'n ding. Paardje keek er echter niet van op of om.
Weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden: moet je van die lui verwachten dat ze zich maar aanpassen aan alles en iedereen, of moeten wij onze paarden maar onder controle leren houden?

De gulden middenweg is er ook nog ;) Ik werk vlak bij de Hoge Veluwe, en bij ons komen ze ook nog wel eens laag overzetten. Fjorden kijken even, zullen misschien een dribbelpasje maken als er een ervaren ruiter op zit (ze wéten gewoon bij wie ze wel en niet kunnen donderen :') ), en dat was het. Maar zo laag overkomen als op deze video gebeurt, dat is misschien 5 x gebeurd in de vele jaren dat ik er werk

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:35

Natuurlijk Juut, leven en laten leven natuurlijk, als we allemaal een beetje rekening met elkaar houden (manege inlichten van tevoren?) scheelt het al een hoop. Maar inderdaad, zo laag kwamen ze hier ook over. Geen enkel probleem, zowel de paardjes onder het zadel als die in de wei keken er niet van op.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:38

Dat paard wat gelongeerd word vertrekt toch echt geen spier :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:41

Lifaya, haha dat wou ik ook net zeggen,

Ik vind ook niet dat ze heel erg angstig of op hol geslagen reageren. als er nog 3 dagen zon heliplof langs komt dan reageren ze er niet meer op.. tja, sorry hoor, het hoort er bij, hier komen ook vaak straaljagers laag over, oke, wel is waar inet zo laag, maar toch

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:42

Zo die gaan écht laag over! Ik vind dit levensgevaarlijke acties! Waarom moet dat nu persé zo laag over bebouwing en weilanden. Het gaat hier niet bepaald om afgelegen weiland, er is een heel stallencomplex bij als ik het zo zie! Laat ze dat extreem laag vliegen ergens anders oefenen.
Je paard zal er maar heftig van schrikken en je valt goed fout... schandalig! Maar waarschijnlijk moet er eerst iets echt goed fout gaan...

De lauwe reacties van veel bokkers hier verbazen mij enorm! Als er eens een topic wordt geopend over een automobilist die een paard te krap passeert, mensen die elkaar in het bos lomp passeren of een luchtballon die in een weiland landt dan gaat heel bokt los. En dit moet maar gewoon kunnen := Vreemd!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:45

Belachelijk, heb heb je nog geluk dat er een stevige hoge omheining staat anders waren er weldegelijk paarden door de draad gegaan.

Ik woon zelf naast een vliegveld, en hier komen ze ook wel is laag over dat je de mensen ziet zitten. Dan hou ik mijn hart ook wel vast met de paarden..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:50

Dat komt omdat je dan beide weggebruiker bent. Of dat je gesneden wordt op je paard of op de fiets is beide not done! Maar een oefening kan niet rekening houden met heel nederland. Want als ze dat met de manege doen moeten ze dat ook doen bij de veehouder met zijn koeien of kippen ofzo. Zelfs de buuf aan het eind van het blok die haar boevier bang is voor onweer/vuurwerk en dus ook de heli"s. Kom op mensen als t een troumaheli was geweest was er niets gezegd. Wees blij dat ze oefenen want in geval van nood zullen ze echt welkom zijn hoor. en wedde dat er dan niemand loopt te klagen?!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:52

Sprintje schreef:
De lauwe reacties van veel bokkers hier verbazen mij enorm! Als er eens een topic wordt geopend over een automobilist die een paard te krap passeert, mensen die elkaar in het bos lomp passeren of een luchtballon die in een weiland landt dan gaat heel bokt los. En dit moet maar gewoon kunnen := Vreemd!

Moest deze helikopter in het weiland van de paarden landen of op 1 meter boven de paarden vliegen, dan steigerde ik ook, maar nu? Dit geval? Waar moeten de helikopters dan wel deze dingen oefenen? In een volledig paardloos gebied? Vind dat maar eens in Nederland, in iedere achtertuin staat nu praktisch een paard.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:53

Wat een overtrokken gedoe. Het stoort mij meer dat de luchtmacht uit wordt gemaakt voor 'debielen'.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:53

Gini schreef:
Sprintje schreef:

Moest deze helikopter in het weiland van de paarden landen of op 1 meter boven de paarden vliegen, dan steigerde ik ook, maar nu? Dit geval? Waar moeten de helikopters dan wel deze dingen oefenen? In een volledig paardloos gebied? Vind dat maar eens in Nederland, in iedere achtertuin staat nu praktisch een paard.

Wat dacht je van de militaire oefenterreinen of de noordzee? Nederland oefent regelmatig in het buitenland, waar wel de ruimte is voor dit type oefeningen. Mogelijkheden genoeg om dit niet boven de dichtbevolkte gebieden in Nederland te doen.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 10-02-13 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:54

pipo schreef:
Dat komt omdat je dan beide weggebruiker bent. Of dat je gesneden wordt op je paard of op de fiets is beide not done! Maar een oefening kan niet rekening houden met heel nederland. Want als ze dat met de manege doen moeten ze dat ook doen bij de veehouder met zijn koeien of kippen ofzo. Zelfs de buuf aan het eind van het blok die haar boevier bang is voor onweer/vuurwerk en dus ook de heli"s. Kom op mensen als t een troumaheli was geweest was er niets gezegd. Wees blij dat ze oefenen want in geval van nood zullen ze echt welkom zijn hoor. en wedde dat er dan niemand loopt te klagen?!

Ik weet niet waar jij woont, maar bij mijn weten zijn er heus nog genoeg gebieden in Nederland waar het laagvliegen geoefend kan worden ZONDER andere mensen en dieren tot last te zijn. En als het persé daar moet dan moeten ze van te voren goed aangeven wanneer en waar de helicopters zó laag gaan vliegen. Dan kan men daar rekening mee houden.

Maar waarschijnlijk moet er eerst een écht heftig ongeluk gebeuren....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:55

@sprintje
De paarden reageren nauwelijks, daarom ook de lauwe reacties.
De paarden hier in de wei rennen voor de lol nog wilder dan daar als reactie op die heli.
Er gebeurt niets gevaarlijk.

Een ballon in het weiland betekend vaak paarden in blinde paniek de draad door, dat had ik dus hier ook als reactie verwacht bij het lezen van de tekst.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:58

Sprintje schreef:
pipo schreef:

Ik weet niet waar jij woont, maar bij mijn weten zijn er heus nog genoeg gebieden in Nederland waar het laagvliegen geoefend kan worden ZONDER andere mensen en dieren tot last te zijn. En als het persé daar moet dan moeten ze van te voren goed aangeven wanneer en waar de helicopters zó laag gaan vliegen. Dan kan men daar rekening mee houden.

Maar waarschijnlijk moet er eerst een écht heftig ongeluk gebeuren....

nou, die plekken zijn er ook echt veel in nederland, daar waar je mensen en dieren niet tot last bent!.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:59

FlyAway schreef:
Wat dacht je van de militaire oefenterreinen of de noordzee? Nederland oefent regelmatig in het buitenland, waar wel de ruimte is voor dit type oefeningen. Mogelijkheden genoeg om dit niet boven de dichtbevolkte gebieden in Nederland te doen.

NIMBY, Not In My Backyard, maar in het buitenland mag het wel. :D ;)
Als dit een korte oefening is en die heli's moeten telkens een heel end vliegen, staan de milieuactivisten en de besparingsmensen op hun achterpoten. Het is nooit goed.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:00

little_king schreef:
@sprintje
De paarden hier in de wei rennen voor de lol nog wilder dan daar als reactie op die heli.

Een ballon in het weiland betekend vaak paarden in blinde paniek de draad door, dat had ik dus hier ook als reactie verwacht bij het lezen van de tekst.

Tja ik vind het knap dat jij dat aan het filmpje zo duidelijk ziet, verder achterin (direct onder de helicopters) zijn de paarden behoorlijk chaotisch aan het rennen. In het radio fragment wordt ook aangegeven dat de omheining wel degelijk stuk is gegaan bij eerdere gelegenheden, en dat deze schade ook vergoed is door defensie.

Waarom is het zo ingewikkeld een stukje om te vliegen of duidelijk te communiceren wanneer dit staat te gebeuren??? Je zal maar net een paard aan het zadelmak maken zijn, of een kind aan het lesgeven zijn op een paard wat toevallig wel heftiger reageert....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:00

Paarden zoeken vaak een excuus om even lekker uit hun dak te gaan. Of dit een onervaren ruiter is, een blaadje dat op hun kont valt, een voetbal die in de weide terecht komt of een helicopter die laag vliegt, gaan ze even uit hun dak :+ (uitzonderingen doorgelaten natuurlijk, maar vaak loopt een kudde elkaar zo lekker op te hitsen.)

Tijdens mijn buitenritten nooit last van enige vorm van vervoer gehad, paard is bomproef en zo handel ik ook. Maar zodra er een hert in de buurt is is opeens de hele wereld gevaarlijk en word die gek :+ herten ook maar afschaffen? Want ja, hij zal niet de enige zijn die bang is voor herten :+ (grapje natuurlijk voor de mensen zonder humor)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 10-02-13 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:01

Leonoor schreef:
Ben ik nou de enige die de reactie van de paarden niet echt schokkend vind en verwacht dat ze er binnen notime aan gewend zijn?

Hebben het zelf ook eens gehad, tijdens een dressuurproef, helikopter bleef ook nog eens boven het desbetreffende terrein hangen. Paard was het echt niet gewend, maar vertrok geen spier. Idem voor de amazone. Ik was schor na die proef, want moest heel hard gillen om te kunnen voorlezen :+

Daaraan dacht ik ook. Wat een op hol slaande paarden, vooral erbij filmen hoe rustig die aan de longe doorloopt :')

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:03

Gini schreef:
FlyAway schreef:

NIMBY, Not In My Backyard, maar in het buitenland mag het wel. :D ;)
Als dit een korte oefening is en die heli's moeten telkens een heel end vliegen, staan de milieuactivisten en de besparingsmensen op hun achterpoten. Het is nooit goed.

Ik ben verantwoordelijk voor wat ik zeg, niet voor wat jij begrijpt. En ik zeg; Wat dacht je van de militaire oefenterreinen of de noordzee? Nederland oefent regelmatig in het buitenland, waar wel de ruimte is voor dit type oefeningen. Mogelijkheden genoeg om dit niet boven de dichtbevolkte gebieden in Nederland te doen.

Dat jij dat begrijpt als NIMBY, is jouw interpretatie, maar dat is dus niet wat ik zeg, laat staan dat het is wat ik bedoel ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:06

Sprintje schreef:
little_king schreef:
@sprintje

Tja ik vind het knap dat jij dat aan het filmpje zo duidelijk ziet, verder achterin (direct onder de helicopters) zijn de paarden behoorlijk chaotisch aan het rennen. In het radio fragment wordt ook aangegeven dat de omheining wel degelijk stuk is gegaan bij eerdere gelegenheden, en dat deze schade ook vergoed is door defensie.

Waarom is het zo ingewikkeld een stukje om te vliegen of duidelijk te communiceren wanneer dit staat te gebeuren??? Je zal maar net een paard aan het zadelmak maken zijn, of een kind aan het lesgeven zijn op een paard wat toevallig wel heftiger reageert....

Misschien had de filmer daar dan beter kunnen gaan staan, want hier gebeurd helemaal niets.
Zoals andere al opmerken, die aan de longeerlijn verdraaid nog geen oor, die los in de bak rennen een keer op en neer. Meer niet.
Iemand die zadelmak maakt heeft meestal wel een goede zit en kan een keer wegrennen en een bok ook wel uitzitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:08

De Noordzee is zee, dus niet ideaal om laagvliegen boven het land te oefenen.
Dit gebied is gewoon geclassificeerd als laagvlieggebied, dus waarom uitwijken naar een militair oefenterrein? Als er een ruiterpad is, gebruik ik dat gewoon, ook al klagen veel mensen om de paarden die achter hun tuin langskomen.
Buitenland, waarom wel oefenen in het buitenland en niet in Nederland. Of bedoel je met buitenland al echt desolate gebieden? Dan moet je al een stukje vliegen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:08

och arme zeehondjes die dan hun moeder kwijtraken enzo ;) een overvolle en boze lenie van t hart en alle anderen. Ook geen goed idee :D