Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute getraceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:48

tevens zijn er geen gevallen bekend van mensen die ziek zijn geworden na het eten van paardenvlees waar Bute in zat.
Dit is jaaaaren gedoogd... en nu opeens verbieden ze het..

Ik vind het eigenlijk dikke onzin...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:52

vraag me af hoe dat nou zit met de groeihormonen die kalfjes en biggetjes krijgen...Een kennis van mij had een excursie naar de mac fabrieken gedaan en het schijnt dat de burgers bestaan uit kalfjes, alleen groeien ze zo explosief dat ze met een half jaar geslacht kunnen worden en de structuur hetzelfde is als een koe...en dan zeuren over bute...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:58

Bute wordt zelden, héééél zelden vermeld in het paspoort.
Als paarden eigenaar moet je het zelf weten en eigenlijk zelf om vragen om het in het paspoort te zetten.

Officieel is fenylbutazon ook niet toegestaan in Nederland (niet geaccepteerd / geregistreerd), tenzij er geen andere middelen beschikbaar zijn of werken, mag bute gegeven worden. Helaas wordt er nog steeds té makkelijk naar het middel gegrepen (goedkoop), terwijl het ook (ernstige) bijwerkingen geeft.
Voorheen is het middel dan ook gebruikt als doping in de paardensport en dat is ook een reden dat het niet meer toegestaan is voor paarden (verboden door de FEI). Het middel blijft namelijk in het lichaam.

Dus ja als je later op fenylbutazon test, zijn ze positief. Echter is er een drempel waar op het middel "niets" meer voor het lichaam doet, want het wordt wel minder.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:09

Quir weet niet waar je het vandaan haalt dat de eigenaar van het paard er zelf om moet vragen of het in het paspoort gezet kan worden?

Ik ben dierenarts en zoals ik al zei. Als ik het bestel krijg ik steeds weer een begeleidende brief dat het off label use is en dat ik als ik het voorschrijf het in het paspoort moet vermelden. Je maakt mij niet wijs dat er zoveel collega dierenartsen zijn die dit aan hun laars lappen want het is gewoon strafbaar. Zullen heus wat beunhazen zijn die het paspoort niet invullen maar de meerderheid doet dit echt wel.

Tijdens mijn studie heeft mijn paard ook buut gehad en dit kreeg ik pas mee nadat ik zijn paspoort in had laten vullen dus heb zowel ervaring als dierenarts als patienteigenaar hierin.

Wat uiteraard altijd kan gebeuren maar waar je als dierenarts niet heel veel tegen kan doen behalve geen grote hoeveelheden meeegeven is dat ik het middel voorschrijf voor paard A maar deze eigenaar het doorgeeft aan paard B. Dan heeft paard B het wel gehad maar staat er niets in zijn paspoort.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:15

ik heb het zelf aan m'n da moeten vragen, die keek me als een schaap aan 'uhhhh waarvoor dan?' en die is ook nog niet heel lang van de opleiding af...

persoonlijk vind ik het een prettig middel, werkt erg snel dus bij acute pijnen kun je je viervoeten snel helpen. Alleen alle ellende eromheen.

zou graag weten of er ooit iemand ziek van is geworden, of wat ermee gebeurd na het verhitten van het vlees. Zouden ze eens moeten onderzoeken voordat ze melden dat het gevaarlijk is voor de gezondheid. Ik ken iemand die voor zichzelf bute gebruikte bij kiesontstekingen. Gebruikte dan een kwart zakje...Had hij zelf ook niks van

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:50

moi22 schreef:
Quir weet niet waar je het vandaan haalt dat de eigenaar van het paard er zelf om moet vragen of het in het paspoort gezet kan worden?

Ik ben dierenarts en zoals ik al zei. Als ik het bestel krijg ik steeds weer een begeleidende brief dat het off label use is en dat ik als ik het voorschrijf het in het paspoort moet vermelden. Je maakt mij niet wijs dat er zoveel collega dierenartsen zijn die dit aan hun laars lappen want het is gewoon strafbaar. Zullen heus wat beunhazen zijn die het paspoort niet invullen maar de meerderheid doet dit echt wel.

Tijdens mijn studie heeft mijn paard ook buut gehad en dit kreeg ik pas mee nadat ik zijn paspoort in had laten vullen dus heb zowel ervaring als dierenarts als patienteigenaar hierin.

Wat uiteraard altijd kan gebeuren maar waar je als dierenarts niet heel veel tegen kan doen behalve geen grote hoeveelheden meeegeven is dat ik het middel voorschrijf voor paard A maar deze eigenaar het doorgeeft aan paard B. Dan heeft paard B het wel gehad maar staat er niets in zijn paspoort.

Dan ben je echt een uitzondering!!!!
Ik ben para veterinair en echt geen enkele da doet het, ook geen someren of welke andere dan ook.

Niet zomaar uit de lucht gevist, maar gewoon puur uit ervaring vanuit stages en werk...

Tritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:03

Nou zeg daar kijk ik van op! Bute heeft dus geen halfwaardetijd tijd.
In het verleden zijn uit mijn omgeving verschillende paarden verwerkt die Bute in hun lichaam hadden. Ik geloof er niets van. Is er een expert op dit gebied die dit verhaal kan bevestigen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:12

Woogy schreef:
vraag me af hoe dat nou zit met de groeihormonen die kalfjes en biggetjes krijgen...Een kennis van mij had een excursie naar de mac fabrieken gedaan en het schijnt dat de burgers bestaan uit kalfjes, alleen groeien ze zo explosief dat ze met een half jaar geslacht kunnen worden en de structuur hetzelfde is als een koe...en dan zeuren over bute...

inderdaad :j vergeet de plofkippen niet....die zitten genetisch zo in elkaar dat ze met 6 weken op hun volwassen gewicht zitten....en wij ons maar afvragen waarom iedereen zo dik is :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:30

Lynn_Nikita schreef:
storrum schreef:
Nu nog iemand die stikt door het eten van een worst met een chip erin en het feest is compleet :+

_O-

Haha , dat moest er ook nog bijkomen . Meteen alle ge chipte paarden uit de voedselketen .

Wb de bute ; wist ik helemaal niet dat zo, n dier dan niet meer gegegeten kan worden.
Mijn mini is ook behandeld met bute en de pas was op dat moment nog kwijt !
Ook pony van vriendin heeft op de bute gestaan en niks geen aantekening in de pas .
Slechte zaak als mensen er dood ziek van kunnen worden .
Aan de andere kant wat voor rest schade houdt een paard als die behandeld is met bute ??

Woogy

Re: Brits paardenvleesdrama gaat verder, Bute geconstateerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:31

eigenlijk...als er iemand stikt in een chip zal brandmerken ineens weer mogen ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:35

Verhitten heeft geen effect op residuen van geneesmiddelen in het vlees. Als dat wel zo zou zijn, zouden we ons ook niet druk hoeven maken over antibiotica in de veehouderij.
Bute is zeker geen onschuldige pijnstiller, kan ook serieuze problemen geven voor het paard dat het langdurig krijgt toegediend.

Het kan zowel bij mens als dier flinke schade aan nieren en lever veroorzaken.
Het wordt wel afgebroken, maar nooit volledig, er blijven altijd residuen achter in het

Het gebruik van fenylbutazon (niet te verwarren met clenbuterol, waar wielrenner contador van beschuldigd werd, een bronchospasmolyticum met groeihormoonachtige werking) hoeft niet in het paardenpaspoort opgeschreven te worden, maar het mag pas toegediend worden áls het paspoort is afgetekend als zijnde ongeschikt voor humane consumptie, zoals moi ook al aangeeft.
Hier hoort de dierenarts op toe te zien, maar je hebt als eigenaar óók een eigen verantwoordelijkheid!

Ik moet wel zeggen dat door dergelijke nieuwsberichten mijn 'onderbuikgevoel' over de (on)veiligheid van paardenvlees blijkt te kloppen. Hoezo eerlijk vlees van dieren die met aandacht en liefde omringd zijn, itt de bio-industrie!
Ik acht de kans dat een boer het VKI-formulier naar waarheid invult (en dus ook daadwerkelijk de wettelijke wachttermijn bij gebruik van medicatie in acht neem) een stuk groter dan al die particuliere paardeneigenaren, die niets zeggen en paarden aan handelaren doorverkopen en de handelaren die dan 'van niets' weten als ze de paarden doorverkopen aan het slachthuis!

@ jolliegirl: ik vind dat je daar behoorlijke aantijgingen jegens de NVWA uit, als het hand boven het hoofd houden door de controleurs, etc.
En wat jij hier beschrijft over gesjoemel met inlegvellen en paspoorten is puur fraude, er is al eens een slachthuis tijdelijk gesloten ivm fraude met paspoorten!

Wat betreft de chips: als het goed is...
Ziet degene die de keuring van het karkas en de organen verricht erop toe dat de chips verwijderd zijn, voordat hij/zij de goedkeuringsstempels op het karkas plaatst.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:45

chips zwerven nog weleens ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:51

Daarom heeft het slachthuis ook een chipreader. Op het slachthuis moet de identiteit van het paard ook worden vastgesteld, middels chip aflezen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:17

en hoe zit het da bij paarden bij wij uit is gegroeid? het gebeurd, heb zelf bij een paard gestaan bij het chippen en bij het lezen door een DA was hij nergens te vinden. stel dat ze er pas achter komen op zo'n moment dat hij weg is of misschien ergens diep weggestopt zit?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 21:38

Zo wordt het vegetariërschap steeds een beetje aantrekkelijker...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:06

Tritt schreef:
Nou zeg daar kijk ik van op! Bute heeft dus geen halfwaardetijd tijd.
In het verleden zijn uit mijn omgeving verschillende paarden verwerkt die Bute in hun lichaam hadden. Ik geloof er niets van. Is er een expert op dit gebied die dit verhaal kan bevestigen ?

Jawel, het heeft natuurlijk wel een halfwaardetijd, anders zou het na jaren nog voor 100% in het lichaam zitten.
Echter werkt dit exponentieel waarbij bij veel andere medicijnen het wel lineair gaat.

Interessante droge kost: http://www.horsefund.org/disquieting-tr ... part-2.php

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:08

Jolliegirl schreef:
tevens zijn er geen gevallen bekend van mensen die ziek zijn geworden na het eten van paardenvlees waar Bute in zat.

Heb je hier een wetenschappelijke onderbouwing bij?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 22:28

Woogy schreef:
chips zwerven nog weleens ;)

daar kun je toch mooi je kroon op breken :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:01

moi22 schreef:

Heb al heel wat jaren paarden en heel wat dierenartsen gezien en de enige die hier zeer consequent in was, was mijn chef en verder heeft nog geen enkele andere arts een paspoort in de handen gehad. Ook niet bij het geven van bute.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:02

Wilawander schreef:
. Nu is de één daar heel streng op, maar een grote kliniek hier in de buurt schrijft zo van alles voor en heeft nog nooit naar een pas gevraagd.

De eigenaar heeft ook zijn verantwoordelijkheid.

Tritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:19

Txs Iris voor de link.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:20

Durf te wedden dat er heel veel paarden geslacht zijn en worden voor consumptie die ooit Bute gehad hebben. Mooie oplossing...... paardenvlees is NIET voor consumptie, zonder uitzonderingen. Zijn we gelijk van dit gezeik af.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 23:55

Straks op rtl 4 journaal paardenvlees in hamburgers.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:37

@quir en wilawander blijkbaar is er toch verschil in regio o.i.d. Wat dit aangaat. De dierenartsen die ik ken nemen zelf de verantwoordelijkheid. Verder heb ik 3 paarden onder t zadel lopen die niet geschikt zijn voor de slacht. 2 door bute en 1 door een behandeling van een sarcoid. Staat gewoon netjes in de paspoorten dat ze niet geschikt zijn voor consumptie.
Vandaar dat ik het beeld had dat dit wel goed zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:55

Iris82 schreef:
Jolliegirl schreef:

Heb je hier een wetenschappelijke onderbouwing bij?

Heb jij wetenachappelijk bewijs dat er zieke zijn of zelfs sterfgevallen...?
T komt nu opeens de wereld invallen.