Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:19

BE-LA-CHE-LIJK!

Verschuif het probleem niet, maar doe er iets aan.

Overgewicht is een maatschappelijk probleem dat we te lijf moeten gaan, we moeten het niet gaan faciliteren.
Een paard moet beter beschermd worden tegen mensen die het ontbreekt aan inzicht, grotere zadels gaan maken past daar niet bij }:0

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:19

Tja mijn mening is denk goed na voor dat je op een paard klimt mensen met een ovetgewicht denk na over de welzijn van je paard en zoals al gezegt sommige zie je op concour en denk je arm paard!

eenitraM

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:24

Nu kun je nog het zadel aanpassen. Arme paarden.. Hoe zou t zijn over 10 jaar, wanneer maar 44 de gemiddelde kledingmaat is. Arme arme paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:27

Ik vind het opvallend dat men liever heel veel geld steekt in zadels, osteopaten, masseurs, etc... om de gevolgen voor het paard door het bereden worden door een zwaardere ruiter in te perken, dan dat men dat geld in de zak houdt en investeert in de eigen gezondheid en gewicht verliest.
Vrijwel zonder uitzondering zie ik dit mensen altijd doen, of als argument gebruiken dat ze zuinig zijn op hun dier.

Toch is je eigen probleem te lijf gaan voor jezelf en je paard heilzamer. Waarbij ik niet zeg dat dit makkelijk is, maar het KAN!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:30

Slechte zaak!
Als je graag wil paardrijden moet je maar op dieet!

Arme paarden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:31

Ninx schreef:
BE-LA-CHE-LIJK!

Overgewicht is een maatschappelijk probleem dat we te lijf moeten gaan, we moeten het niet gaan faciliteren.
Een paard moet beter beschermd worden tegen mensen die het ontbreekt aan inzicht, grotere zadels gaan maken past daar niet bij }:0

Faciliteren, dat woord zocht ik. Could't agree more (wat een schitterende tekst staat er in jouw profiel trouwens! Maar dat terzijde)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:32

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

+1

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:44

MiReRe schreef:
Ik heb maat 42/44 en pas met gemak op alle normale manegezadels. Weeg 72 kilo, kan daarmee op alle paarden en grote pony's. En ik rijd een IJslander bij.
Hoezo zou je voor die maat een groter zadel moeten dan??
Ik denk dat het eerder zou gaan over maat 48, 50 en hoger. En dan kan je je inderdaad gaan afvragen wat zo'n derrière op een paard te zoeken heeft.
Alhoewel, voor een flinke grote koudbloed is dat ook een eitje, en dan moet je al een groot zadel want dan heb je ook een groot paard.

Een koudbloed kan meer trekken maar niet meer dragen. Ik meen zelfs dat koudbloeden over het algemeen minder kunnen dragen.

Ik vind dit ook niet zo'n goed plan. Stel me ten 1e vragen over de drukverdeling en ten 2e vraagik me af of je wel moet willen rijden als je 22inch nodig hebt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:52

DaphneG schreef:
22 inch?!
Arme paarden.. Laat die mensen maar afvallen, dit leidt alleen maar tot meer mensen boven de 120 kilo die paardrijden... 'T zou verboden moeten worden :n

Amen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:02

Bonita_Bon schreef:
Ninx schreef:
BE-LA-CHE-LIJK!

Faciliteren, dat woord zocht ik. Could't agree more (wat een schitterende tekst staat er in jouw profiel trouwens! Maar dat terzijde)

Merci!!! :-)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:02

Dat je dikke billen hebt wil niet persee zeggen dat dan iemand zwaar is.
Gekleurde dames (surinaamse, antiliaanse, afrikaanse enz...) hebben meestal grote ronde swing billen.
Maar die mensen zijn vaak niet te zwaar voor een paard!
En ja er zijn genoeg mensen met een niet blank huidskleurtje die ook graag paardrijden.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:17

nu nog het paard ontwikkelen voor die hele zware grote ruiters :Y)

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:24

jorika1986 schreef:
Gekleurde dames (surinaamse, antiliaanse, afrikaanse enz...) hebben meestal grote ronde swing billen.
En ja er zijn genoeg mensen met een niet blank huidskleurtje die ook graag paardrijden.

jaaa, maar die passen nog in een 18inch hoor, en er zijn al genoeg zadels die ook wat breder zijn.
Ik ken genoeg vrouwen die niet dik zijn maar een forse derriere hebben, die makkelijk een passend zadel vinden..

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:32

jorika1986 schreef:

Denk eerlijk gezegd niet dat die doelgroep groot genoeg is om speciaal een zadel voor te ontwikkelen! :')

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:35

Slechte zaak. Weet niet meer waar, maar las van de week nog 'men' juist terug komt van de bijvoorbeeld 17" kussens met 18" zitvlak, omdat de druk teveel achterop het zadel ligt en paardlief derhalve nog steeds problemen blijft houden. En WOW wil dit nog verder 'uitbreiden'. En 22" , sorry m.i. helemaal van de pot gerukt. Heel veel paarden kunnen net een 18" hebben, de meeste Barokke, Tinkers, Friezen, Haflingers, Fjorden niet eens.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:38

Ik krijg dan zo idee ervan:

Afbeelding

Niet echt een fijn beeld....

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:43

Balou_k schreef:
Een vriendin van mij weegt nu 76,5 kg en heeft toch echt dikke billen en past feitelijk niet in een 19 inch zadel..

Leuk dat veel mensen nu allerlei uitzonderingen aan het opnoemen zijn. Maar voor een enkele uitzondering met een ander soort figuur waarvoor wel 22" nodig zou zijn, ontwerpt en maakt een merk geen heel nieuw type zadel...

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:44

My_Chimanga schreef:
Precies, niets tegen 'dikke' mensen, echt niet... maar er zijn toch dingen die gewoon niet kunnen als je groter bent, daar moet je dan maar mee leren leven of gaan afvallen.. op een levend dier gaan zitten is dan net een van de laatste dingen die ik dan nog zou proberen denk ik! Het zou beter zijn als ze een mooie ontwikkeling bedenken die voor ruiters leuk is om te doen en er voor zorgt dat je eerst in vorm komt voor je op een levend paard komt te zitten...
Dat de lengte van het zadel niet aangepast is lijkt me vreemd, en beangstigend. Dan kan dus nu het zwaardere gewicht, dat normaal over een langere ruglengte wordt verdeeld (waar een groter paard al voor nodig is), geplaatst worden op een kleiner aantal wervels... en dan denken dat deze niet heel rap overbelast raken? :S

(begrijp me niet verkeerd, ik weet dat niet iedereen er voor kiest om zo dik te worden en dat die van paarden kunnen houden net als ieder ander, maar als ik twee linkerhanden heb kan ik ook geen timmerman worden, of als ik zware dyslexie heb wordt ik ook geen lerares Nederlands, zo werkt dat nu eenmaal)

Amen to that!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:49

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:51

Ik vind dat het zadel moet passen voor op het paard en niet als comfort voor de ruiter.

Zinzi_jewel

My oh my als je 22" nodig hebt moet je niet meer op een paard willen zitten .
Vindt als je maat 46/48 dan zit je wat mij betreft echt op maximale grens .
En nee , ik ben ook niet superslank maar doe er ook mn best voor om niet zwaarder te worden.
Ik lees dat 1 merk tot 22" gaat en wow een speciaal seat ontwikkelde .
Wow is een vd merken die een zadel kan leveren met bv 17" kussens en 18" seat .
Maar een betere tendens zou ik vinden dat te zware ruiters iets gaan doen aan hun teveel gewicht .
Beter voor de ruiters en voor de paarden . Kunnen ze het niet dan iets anders met paar en ipv rijden .

Benno08

taantjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:54

Ik vind dat als je 120 kilo weegt je niet eens meer op een paard mag stappen :Y)
Dat is mijn mening natuurlijk. Ik weet dat een paard een hoop kan hebben, maar laatst ben ik naar de kliniek geweest voor mijn paard om naar haar rug te laten kijken en na mij moest ook een meisje foto's laten maken van haar pony's rug. Ik stond buiten te wachten omdat je niet bij die rontgen foto's mag zijn en ik hoorde de arts tegen het meisje zeggen (die echt wel erg flink was) dat het niet aan de rug van de pony lag maar aan het gewicht van de ruiter.

Overigens vind ik dat er niks mis is met een wat ruimer zadel. Ik vind het zelf niet fijn om erg opgesloten te zitten en heb daarom een 18 inch zadel en heb zelf een 36 kleding maat.

Ik heb overigens niks tegen mensen die wat voller zijn! Maar als wij van een paard verwachten dat hij in een goede conditie moet zijn, moeten wij dit dan ook niet ?
Als jij van je paard verwacht dat hij goede (sport)prestaties levert moet je daar zelf ook wat aan bijdragen. :j

Molfre

Re: Zadel voor zwaardere en grotere ruiters ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:36

Ik moet zeggen dat veel mensen hier makkelijk praten hebben, vooral als je er zelf geen last van hebt.
Ik neem aan dat jullie allemaal dus ook je paarden minstens 8 uur buiten hebben staan? Of valt dit niet onder dezelfde noemer als "maar ik heb geen ruimte dus 1 uur per dag in de paddock is genoeg"?

Ik denk juist dat het heel goed is dat dit soort zadels ontwikkeld worden, mits dat goed gebeurt en met het paard als rode draad. Al die mensen met veel te grote derrières die nu op een 17" zadeltje kruipen zijn volgens mij veel slechter voor een paard dan wanneer dezelfde mensen op hetzelfde paard kruipen met een, zowel voor zichzelf als voor het paard, goed passend zadel.

Daarnaast wordt maar 40-42 al groot genoemd :wow: Ik pas met mijn 40-42 nog makkelijk in een 17" zadel en als het moet en de pasvorm is goed ook nog in een 16" zadel. Confectie maten zeggen dus lang niet alles over of je wel of niet in een zadel past.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:37

Quidou schreef:
Balou_k schreef:
Een vriendin van mij weegt nu 76,5 kg en heeft toch echt dikke billen en past feitelijk niet in een 19 inch zadel..

Leuk dat veel mensen nu allerlei uitzonderingen aan het opnoemen zijn. Maar voor een enkele uitzondering met een ander soort figuur waarvoor wel 22" nodig zou zijn, ontwerpt en maakt een merk geen heel nieuw type zadel...

Ik wou alleen aangeven dat 22 inch echt geen 120 kilo hoeft te zijn..