Paardencrematorium gaat zwaarlijvige mensen cremeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Re: Paardencrematorium gaat zwaarlijvige mensen cremeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:10

Ik kan me dan wel weer voorstellen dat je hiervoor flink extra moet betalen. Het crematieproces duurt immers ook langer. Daarnaast mag het nogal wat kosten, zo'n grote oven erbij bouwen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:13

wist ook niet dat dikke mensen niet gecremeerd konden worden. De moeder van een kennis van me is laatst overleden en die paste niet in een standaard kist (zij werd ook begraven). Ze moesten een extra brede kist, dit kostte weer een paar 100 euri extra.
Het duurt toch ook veel langer voordat zo'n lichaam vergaan is? Het schijnt trouwens dat de grond op begraafplaatsen ernstig vervuild is vanwege alle chemicalien in de lichamen tegenwoordig......

nb: "leuke" praatjes voor de zondagmiddag, ahum....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:21

prima initiatief, net als dat je ik geloof op de faculteit een MRI kan krijgen bij ernstige claustrofobie of zwaarlijvigheid

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:31

Inderdaad, rosita...
Zware mensen worden ook al wel eens verwezen vanuit ziekenhuis naar bijv. Utrecht omdat ze niet in de normale MRI passen. Het is wat.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:42

Shirley : er is meer aanbod dan dat er ovens zijn in B. Heb geweten tot 5 dagen na overlijden alvorens er gecremeerd kon worden. Wat dan ook weer zijn invloed heeft op de begrafenis. In B werd overwegend katholiek begraven, dus met een kerkdienst erbij. Intussen verkiezen ook meer en meer mensen een burgerlijk dienst. Die werd dan in het crematorium zelf gehouden. Omwille van de stijgende lijn van de burger"vieringen" hebben meer en meer begraafplaatsen hier een eigen aula gebouwd om de plechtigheid te houden, daar ook de aula's van de crematoria steeds volgeboekt waren.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:46

Over duurtijd crematie : een vleeseter smelt weg ... vb hond, kat, ik schat een uur ongeveer.
een graseter moet echt verbranden, dat duurt veel langer, ik denk tot 5u voor een gemiddeld paard.
Zwaarlijvige mensen zullen dan toch ook wel meerdere uren tijd nodig hebben. Daarenboven is de mens een combi van herbi- en carnivoor, een omnivoor, wat dus ook de duurtijd beïnvloedt.

In de dierencrematie blijft het skelet over na verbranding en dat gaat dan in een cremulator waarin het verbrijzeld wordt en mee in de urne kan.
Hoe dit echter bij mensen gedaan wordt, weet ik niet ?!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:53

bij mensen is dit toch ook zo, heb het ooits op televisie gezien.. de hele gang van zaken zeg maar.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:51

rea schreef:
In de dierencrematie blijft het skelet over na verbranding en dat gaat dan in een cremulator waarin het verbrijzeld wordt en mee in de urne kan.
Hoe dit echter bij mensen gedaan wordt, weet ik niet ?!

Het crematieproces bij mensen duurt gemiddeld 5 kwartier.
De kist en het lichaam verbranden volledig, er blijft dus geen skelet over.

Onlangs is de oma van mijn zwager overleden, een deel van de familie is er toen bij geweest toen de kist de oven in ging. Dit is verder een heel discreet gebeuren, je ziet zelf niets van de vlammen.
Even in grote lijnen:

De kist komt op een soort plateau te staan waaronder een lift zit, die een stukje omhoog gaat, waarna het plateau met de kist, de oven in schuift. Op dat moment is de oven al zo goed als op temperatuur. Zodra de kist volledig in de oven ligt, schuift de oven dicht. De lift gaat dan weer omlaag en verdwijnt in in een ruimte onder de oven.
Door de combinatie van de temperatuur en het brandbare materiaal (kist & lichaam) vat de kist vlam en begint het verbrandingsproces. Na zo'n 5 kwartier is alles verbrand en is er alleen nog as. Het is dan ook niet toegestaan om niet-brandbare sieraden of materiaal in de kist te leggen, omdat dit niet verbrandt.

Over het algemeen zijn de ovenruimtes heel netjes in crematoriums. Hier in Zwolle staat er zelfs een grote kamerplant in de ruimte. Wanneer de oven gesloten is, zie je alleen een muur met een aantal panelen.

Edit:
Hier zie je een foto van de ovenruimte in Zwolle, inclusief plant. ;)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:05

Ik vind het een beetje een ontoepasselijke reactie van de Obesitas Vereniging. Ze zouden toch een dergelijke ontwikkeling kunnen toejuichen? Helemaal als de mogelijkheid hiervoor er nog niet was en er ook nog eens een aparte oven blijkt te komen. En niet respectvol? Laat ze daar maar eens een oordeel over vellen als ze gekeken hebben, ipv lukraak te suggereren dat het niet respectvol is, puur op basis van het geluid van een paardencrematorium. Ik heb anderhalf jaar geleden mijn oude pony daar laten cremeren, en als iemand een recpectvolle man is, inclusief respectvolle en geweldig mooie rustgevende accomodatie, dan is het Paul van Eerden bij Westerhout wel. :j

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 06:44

Goed initiatief of iets waar deze man een slaatje uit wil slaan ? Enige jaren kennis met deze familie en die weten werkelijk alles te verkopen. Neemt niet weg dat ik het wel goed verzonnen vind.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:31

uitvaarten is nu eenmaal ook commercie, kun je heel truttig over doen, maar zo is het nu eenmaal.
als hun het gat in de markt kunnen vullen denk ik slim, plus ze geven mensen die nergens anders terecht kunnen een mogelijkheid..ik zie dn het probleem niet zo ,eigenlijk.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:34

Had het er toevallig ook over met de DA gisteren. Blijkbaar gebeurd het al jaren dat mensen met zwaar overgewicht ook geen MRI scan e.d. kunnen krijgen in normaal ziekenhuis en daarvoor ook al naar Utrecht gaan omdat ze daar de grotere aparte scan-apparaten hebben.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 11:47

Dat er alleen maar as overblijft na het cremeren is niet waar, bot verbrand niet. Word idd vermalen/vergruist.

Mijn vader is gecremeerd en de urn thuis gekregen zodat we de as konden uitstrooien.
Je hebt een deel as en een deel vermalen bot.
Het klinkt misschien heel oneerbiedig maar het gruis ziet eruit als kattenbakgrit....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:03

Je hebt gelijk Kiki. Ik heb het even opgezocht en vond de volgende pagina:

*KLIK*

Hierin staat inderdaad dat alle resten fijn gemaakt worden in een cremulator.
Het as heeft inderdaad een lichtgrijze kleur. Ik vind het altijd wel een gek idee dat, dat ooit een lichaam is geweest.

Zelf wil ik ook gecremeerd worden. Het idee dat je lichaam onder de grond komt te liggen vind ik geen fijn idee. Dan "verdwijn" ik liever in één keer om later weer uitgestrooid te worden en -zoals dat vaak wordt gezegd- weer aan de aarde teruggegeven te worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 05:19

Ik denk dat de Obesitasvereniging zich niet realiseert dat het cremeren van paarden een nogal uitzonderlijk iets is, wat alleen gedaan wordt door mensen die echt een bijzondere band met hun paard hadden én het geld ervoor (over) hebben. Best wel luxe dus. Het is echt geen verlengstuk van een slachthuis of paardenmarkt ofzo.

Verder denk ik dat het voor een paardencrematorium makkelijker is om er een (zware) mensen-oven bij te bouwen dan voor gewone crematoria. Een paardencrematorium is helemaal ingericht op het 'verwerken' van grote lichamen. De hele infrastructuur in aangepast. Denk aan het aanrijden van vrachtwagens, het takelen van grote gewichten, etc. Een gewoon crematorium heeft dat allemaal niet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 07:57

Toch best een interessant topic zo. Heb met veel belangstelling zitten lezen. Heb weer veel geleerd. Ik dacht dat je hele lichaam gewoon verbrande, maar je skelet wordt dus eigenlijk "gemalen". Sorry, klinkt een beetje oneerbiedig.....

Ben benieuwd hoe snel de oven gaat komen en hoeveel mensen er dan geïnteresseerd in zijn!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:18

maar word er dan ook een hele zaal naar ingericht. ik bedoel mensen nemen toch afscheid en dat word meestal in hetzelfde gebouw gedaan. ben wel benieuwd naar de meerprijs ervan

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 10:27

Ik weet dat niet alle ovens geschikt zijn voor grotere kisten. Zoals max66 al aangeeft, zijn er extra grote maten kisten.
Als iemand niet in een oven past kan hij overgebracht worden, naar een andere crematorium waar wel al een grotere oven is dan alleen de standaard maat. Het zal in dit geval dan ook echt om extreme maten gaan.
De dienst kan overal gehouden worden, eventueel in het creamtorium in de buurt, waarna de overledenen naar het andere crematorium gebracht wordt om daar gecremeerd wordt.
Je kan ook kiezen om de dienst helemaal niet in het crematorium te houden, maar op een eigen gekozen locatie en alleen gebruik te maken van de crematie.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:01

Opzich vet grappig! Kan je samen met je paard gecremmeerd worden! haha! Of kan dat nou weer niet? Lijk me wel leuk :P (bvd als je samen met je paard een ongeluk hebt gehad en bijde dood bent dan..)

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:03

StalNollie schreef:
maar word er dan ook een hele zaal naar ingericht. ik bedoel mensen nemen toch afscheid en dat word meestal in hetzelfde gebouw gedaan. ben wel benieuwd naar de meerprijs ervan

Nee, voor zover er van de week hier in de krant stond, is het de bedoeling, dat de afscheidsdienst ergens anders zal plaatsvinden. De overledene zal alleen gecremeerd worden in het Paardencrematorium. In een speciaal daartoe aan te schaffen oven, want het is wettelijk verboden om een mensenlichaam te verbranden in een oven die voor dieren gebruikt wordt.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:09

Amigo_stan schreef:
Opzich vet grappig! Kan je samen met je paard gecremmeerd worden! haha! Of kan dat nou weer niet? Lijk me wel leuk :P (bvd als je samen met je paard een ongeluk hebt gehad en bijde dood bent dan..)

Nee, dat kan niet, is wettelijk verboden. Of eigenaar in de ene, voor mensen bestemde, oven en tegelijkertijd zijn/haar paard laten cremeren in de andere oven. Dat zou, volgens mij, wel kunnen.
Maar dan nog zal het qua tijdsbestek moeilijk worden. Een overledene mag in Nederland pas na 4 dagen (meen ik) begraven/gecremeerd worden. Een overleden dier moet zo snel mogelijk " opgeruimd" worden. Tenminste, dat heb ik altijd zo begrepen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:16

Begraven of cremeren mag niet eerder dan 36 uur en niet later dan 5 werkdagen, waarbij de sterfdag niet mee telt als eerste dag.
Mijn eerste pony is gecremeerd. Hij staat in een tonnetje in de paardenstal. Later zal ik bij hem in het tonnetje komen. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 16:55

max66 schreef:
wist ook niet dat dikke mensen niet gecremeerd konden worden. De moeder van een kennis van me is laatst overleden en die paste niet in een standaard kist (zij werd ook begraven). Ze moesten een extra brede kist, dit kostte weer een paar 100 euri extra.
Het duurt toch ook veel langer voordat zo'n lichaam vergaan is? Het schijnt trouwens dat de grond op begraafplaatsen ernstig vervuild is vanwege alle chemicalien in de lichamen tegenwoordig......

nb: "leuke" praatjes voor de zondagmiddag, ahum....

Niet zo'n fris verhaal, maar het duurt (onder bepaalde omstandigheden) inderdaad veel en veel langer voordat dikke lichamen vergaan zijn... dat komt doordat het vet door een bepaald proces "adipocire" = "lijkenwas" vormt, en dat is een massa die nauwelijks vergaat... die stof voorkomt dat het lichaam verteert en dat kan tientallen jaren duren...

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:03

Wel handig bedacht :j En best een leerzaam topic haha!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:05

Wat fijn zeg dat dat nu kan! Toen mijn pony er in maart gecremeerd werd hebben we het er nog over gehad. Mijn moeder en ik zeiden voor de gein namelijk direct van, jeetje... hier mogen ze ons later ook wel heen brengen. Het is daar zo mooi en sfeervol... voelde zo fijn! De grote deuren en ruwe materialen geven veel sfeer en ergens ook een soort beschermend gevoel. Maar toen vertelde hij dat het heel lastig was omdat er allerlei extra vergunningen en milieu-toestanden bij komen kijken. Super dus dat het nu wel kan!

Ik vind het daar mooier en sfeervoller dan in het gemiddelde mensen crematorium dus diegenen die daar gecremeerd mogen worden hebben het wat mij betreft goed getroffen... prachtige plek voor het laatste afscheid!