Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:12

Nicolletje schreef:
Volgens mij is het niet verplicht om 100% rundvlees in bijv. rundvleeskroketten (bijvoorbeeld hier: http://www.mora.nl/454/producten/snacks ... stuks.html ) te hebben, tenzij je het verkoopt als 100% rundvlees.

In dan opzicht zitten ze dus wel fout. Als er alleen staat rundvleeshamburger dan is het niet verplicht om 100% rundvlees erin te doen.

Het is maar net hoe je het zegt.
Stel, ik heb een hamburger. Op de verpakking zet ik: Bereid met 100% rundvlees. Ik pak een stukje koe, en een half varken, pleur dat door een 'hamburger-maker' en ga mijn burgers verkopen. Ik lieg niet. Ja, er zit varkensvlees in mijn burger, maar het RUNDvlees dat ik heb gebruikt, was 100% puur rundvlees. Dat het maar een snipper was op de hele burger maakt niet uit.

Maar dat is dan meer wat je als lokkertje op de verpakking zet (zoals bv op een McDonalds billboard). Op de ingredientenlijst zou ik moeten zetten dat ik 1% rundvlees en 99% varkensvlees heb gebruikt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:15

Met vers vlees wordt inderdaad rauw vlees bedoeld. Er zijn heel veel honden die enkel of deels rauw vlees gevoerd krijgen. Die van mij ook :j Is ze gek op, een lekkere rauwe biefstuk.. Maar hamburgers heb ik al nooit durven voeren rauw, omdat je dus nooit weet of er varkensvlees in zit.
Kennis van de fokkers waar ik mijn hond vandaan heb heeft ooit rundergehakt gevoerd, maar dat bleek gesneden te zijn met een mes waar eerder varkensvlees mee gesneden was en met dat virus.. Die hond heeft het niet overleefd.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:16

ach als we allemaal wisten waar het nog meer in zit, kunnen we nog veel minder eten.....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:17

Is dat specifiek voor honden of is dat hetzelfde principe als voor mensen? Wij mogen in principe ook geen rauw varkensvlees. Of is het risico bij honden groter?

8nnemiek

Re: Rundhamburgers Lidl en Aldi UK bevatten paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:18

Mensen kunnen dat ene dodelijke virus niet oplopen, nee. Maar volgens mij kunnen er wel nog andere bacteriën/virussen in zitten waar je goed ziek van kan worden. Schijnt ermee te maken te hebben dat varkens alleseters zijn. Koeien dragen minder gevaarlijke ziektes met zich mee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:21

8nnemiek schreef:
Mensen kunnen dat ene dodelijke virus niet oplopen, nee. Maar volgens mij kunnen er wel nog andere bacteriën/virussen in zitten waar je goed ziek van kan worden. Schijnt ermee te maken te hebben dat varkens alleseters zijn. Koeien dragen minder gevaarlijke ziektes met zich mee.

Ok.
Voor de mens weet ik dat de wormen in varkensvlees een rol spelen. In dat vlees kunnen blaaswormen zitten en las je die rauw eet dan krijg je cysten in bv je hersenen en dan gaat het niet zo goed met je. Maar we eten als mens veel vaker rauw varkensvlees dan we denken (denk aan het gesjoemel met filet american), maar we krijgen er bijna nooit iets van. Niet dat we nou massaal rauwe speklappen moeten gaan eten, maar vaak wordt er erg overdreven.

Vind het voor de honden dan wel weer een probleem, omdat veel mensen ze toch als afvalvat gebruiken helaas.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:25

Nu gaat het over vlees maar je wil niet weten in hoeveel producten dierlijke restanten zit verwerkt waar de gemiddelde mens geen weet van heeft.
Denk alleen maar aan de labbelo's, das echt geen plantaardig goedje. Daar staat ook niet op de verpakking dat er een dood beest in zit :')

Maar in dit geval vind ik wel dat er wat op de verpakking had moeten staan.

Ik snap alleen de ophef niet zo goed, was het lekker prima toch, koe, paard, varken of kip. Zoals al een keer genoemd, de meeste paarden hebben een prima leven gehad. Een paard is echt niet heilig daarin.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:32

Wat is een labbelo?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:37

Danique07 schreef:
Ik snap niet waarom mensen zo in paniek raken..
Waren het lekkere hamburgers? Ja? Jammer van al het rest vlees wat er in zit...
Als je graag een echte vlees hamburger wil betaal je er nou eenmaal meer dan 1 euro voor..

Nu ja, ik voer mijn honden rauw vlees, stel ik heb die bewuste burgers gekocht...
Ik geef die mijn hond, rauw, mijn hond overlijdt daarna aan auszjewsky?
Hypothetisch dan...geloof me maar dat ik dan een goeie advocaat in de arm neem.
Van de week ergens gelezen dat iemand voor zijn zieke hond rundergehakt had gekocht, om ipv de sondevoeding toch wat hoogwaardig voer erin te krijgen.
Stel je in dat geval eens voor dat het niet enkel rund is wat erin zit?

Dat er ander vlees inzit, geen punt, maar bij mijn weten is een leverancier wettelijk altijd nog verplicht om op de verpakking te melden wat erin zit!
Kun je zelf kiezen zonder dat je het gewoon onwetend door je strot geduwd krijgt.

Wat te denken van mensen die geen varkensvlees mogen eten en erop vertrouwen dat er daadwerkelijk inzit wat erop staat. Nee, dit vind ik een blunder van jewelste...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:38

eilleen333 schreef:
Is dat specifiek voor honden of is dat hetzelfde principe als voor mensen? Wij mogen in principe ook geen rauw varkensvlees. Of is het risico bij honden groter?

Nee, dat geldt voor zowel een hond als mens!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:45

Amaris schreef:
Wat is een labbelo?

Misschien een labello lipverzorger, mijn hond werd helemaal gek van dat ding :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:48

listiglistje schreef:
Amaris schreef:
Wat is een labbelo?

Misschien een labello lipverzorger, mijn hond werd helemaal gek van dat ding :+

Ja dat bedoelde ik :)

Mijn hond wordt er ook lyrisch van, geweldig om mee te belonen. Ze kent zelfs het commando ''bello'' en dan is ze volledig gefocused.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:59

xanax schreef:
Euhm, als jij rundvleesburgers bakt, neem ik aan dat je deze niet volledig doorbakt (is zoals met biefstuk namelijk niet de bedoeling ...)

Steak tartaar, preparé, ... is zelfs volledig rauw

Volgens mij (maar niet zeker) zijn het in dit geval diepvrieshamburgers.
Ik zou dat soort dingen niet 123 helemaal rauw eten.

Maar de hele ophef gaat om DNA he, niet om hele stukken varken of paard.
DNA kan al op een hamburger zitten als jouw paard op jou zit te niesen en je pakt even later een hamburger beet.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:04

Ik vind dit toch echt niet kunnen :n
Er is zeker wel iets mis met paardenvlees omdat het vaak uit Zuid Amerika komt aangezien dat goedkoper is
Hoe dat komt kun je hier zien...Filmpje is schokkend!!
http://www.youtube.com/watch?v=zDlgUf6eRGU
Met Nederlands paardenvlees heb ik geen enkele moeite (ook al eet ik dat zelf niet)
Een varken vind ik zowiezo geen fris dier om op te eten :=
Laatst bijgewerkt door unamie op 16-01-13 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:18

Ik eet het niet, maar:

Citaat:
Al het in de EU ingevoerde paardenvlees wordt geproduceerd in door de EU goedgekeurde slachthuizen. Strenge controles door de EU en de locale autoriteiten zorgen ervoor dat volgens de strengste hygiëne en HACCP kwaliteitsnormen gewerkt wordt, terwijl er strikte garanties gelden naar humane behandeling van de dieren toe, zowel tijdens het transport naar het slachthuis als tijdens het productieproces.

http://www.vleesmagazine.nl/Nieuws/Indu ... LS012249W/

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:31

@Nicolletje
Dat telt niet als de hamburgers daar geproduceerd zijn
Foiegrass en katten en honden bont mogen ook niet in Nederland geproduceerd worden
maar komen gewoon door de ned. douane.. al dan niet onder een andere naam..

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:37

WendyBZ schreef:
Beetje jammer dat hier in NL de nadruk gelegd wordt op Lidl en Aldi.

Het originele bericht: http://www.fsai.ie/news_centre/press_re ... 12013.html

Citaat:
Traces of horse DNA were also detected in batches of raw ingredients, including some imported from The Netherlands and Spain.

Citaat:
The beef burger products which tested positive for horse DNA were produced by two processing plants (Liffey Meats and Silvercrest Foods) in Ireland and one plant (Dalepak Hambleton) in the UK. They were on sale in Tesco, Dunnes Stores, Lidl, Aldi and Iceland.

Citaat:
However, in one sample from Tesco, the level of horse DNA indicated that horsemeat accounted for approximately 29% relative to the beef content.

Ik quote nog maar ene keer, het is ook geïmporteerd uit Nederland en Spanje.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:53

Nicolletje schreef:
Volgens mij is het niet verplicht om 100% rundvlees in bijv. rundvleeskroketten (bijvoorbeeld hier: http://www.mora.nl/454/producten/snacks ... stuks.html ) te hebben, tenzij je het verkoopt als 100% rundvlees.

In dan opzicht zitten ze dus wel fout. Als er alleen staat rundvleeshamburger dan is het niet verplicht om 100% rundvlees erin te doen.

Dan nog ben je verplicht om te melden welke producten er in jouw produkt zitten.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:55

eilleen333 schreef:
Het is maar net hoe je het zegt.
Stel, ik heb een hamburger. Op de verpakking zet ik: Bereid met 100% rundvlees. Ik pak een stukje koe, en een half varken, pleur dat door een 'hamburger-maker' en ga mijn burgers verkopen. Ik lieg niet. Ja, er zit varkensvlees in mijn burger, maar het RUNDvlees dat ik heb gebruikt, was 100% puur rundvlees. Dat het maar een snipper was op de hele burger maakt niet uit.

Maar dat is dan meer wat je als lokkertje op de verpakking zet (zoals bv op een McDonalds billboard). Op de ingredientenlijst zou ik moeten zetten dat ik 1% rundvlees en 99% varkensvlees heb gebruikt.

Zo makkelijk werkt het niet hoor in de reclame. Als mensen gaan klagen bij de reclamecodecommissie voor misleidende reclame krijg je een fikse boete. En dat is wat jouw voorbeeld is. Misleidende reclame.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:56

Zoolgangster schreef:
Want gezonde paarden mag je daar alleen doodmaken dmv een grote paardenrace over halsbrekende hindernissen... }:0

Wat heeft dit nu weer met elkaar te maken?

sporten schreef:
Laatst was er een tv programma over paarden die te oud worden en waar die dan naar toe gaan

In dit programma werd ook verteld dat in de blikken soep de balletjes gemaakt worden van paarden vlees

In elke runder kroket zit 2% paarden vlees

En werd ook verteld hoe ouder het paard hoe beter vlees

Veel mensen eten dus paarden vlees zonder dat ze weten

Vaak wordt paarden vlees ook anders genoemd zodat wij denken is vlees van varken of rund

Haha, de wilde keuken met een restaurant dat grasbuikje(pony) serveert. Denk dat die fabrikant een behoorlijk verlies gaat draaien straks, ik ken tenminste aardig wat mensen die ze heerlijk vinden maar absoluut geen paardenvlees eten.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 16-01-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:58

Maureen95 schreef:
Oeh best erg . Ik ben cassiere bij de lidl in putten :(

Wat is daar erg aan?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:21

Nouja, nogmaals, het betreft DNA van varkensvlees. DNA.
Geen stukken varkensvlees of er expres ingedaan varkensvlees.

Citaat:
Tegen de BBC zei hij dat er voor het varkens-DNA nog wel een logische verklaring te geven is - beide dieren worden in dezelfde fabrieken verwerkt - maar waar het paarden-DNA vandaan komt, is vooralsnog een raadsel.

Ik vind het een hoop ophef om niets.

Ik kan niet spreken voor religieuze groeperingen want ik ben geen moslim, maar het gaat waarschijnlijk om zo'n klein percentage (nieteens 'vlees' of 'ingredient' te noemen) dat dat wel 'mag' van de Islam, want als je aan je neus krabt zit jouw DNA daarna ook op dat stuk vlees.

Ik maak me eerder zorgen om het feit dat er zoveel hahal geslacht wordt (tussen de 30 en 80% van al het (export)vlees) zonder dat het op het etiket staat en ik geen hahal vlees wil eten als het niet hoeft.
Laatst bijgewerkt door Nic op 16-01-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:25

[quote]
Ik maak me eerder zorgen om het feit dat er zoveel hahal geslacht wordt zonder dat het op het etiket staat en ik geen hahal vlees wil eten als het niet hoeft.[quote]

Dat vind ik ook niet juist, zoals ik al zei wil ik zelf kunnen kiezen!
Hier in BE staat bijv. op de kip wel als het halal geslacht is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:26

Vreemd, bij ons niet. Het is hier vooralsnog niet verplicht.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:49

Frietje stoof is ook vaak 'frietje paard'. iets waar ik laatst ook pas achter kwam.
Ik denk dat er meer dingen zijn waar paardenvlees in zit dat dat we denken. Maar eigenlijk is het heel krom om het bij een paard wel erg te vinden, en bij een koe niet. Ik merk het bij mezelf ook hoor, dat ik het misschien toch wat erger vind bij een paard, maar een koe en een kip zijn ook dieren, en dat vinden we wel allemaal normaal. eigenlijk zou ik het liefst vlees eten van een dier wat midden in zijn goede leven is neergeschoten. klinkt misschien heel cru, maar is het beste voor het dier. Dit is misschien niet haalbaar, maar we kunnen wel met z'n allen proberen het leven voor dieren in ieder geval beter te maken vóórdat ze sterven. Het filmpje over paarden (linkje in dit gesprek) vind ik vreselijk om te zien. Een deur dichtduwen met paardenbeen ertussen, ik zou het niet kunnen. Bah, vreselijk.. Maar een schattig kuikentje dat door zijn pootjes zakt omdat hij zo vetgemest is, (doorlig)wonden heeft en ongeveer wordt doodgepikt door andere kippetjes, vind ik ook niet kunnen. Natuurlijk, dieren vermoorden en verscheuren elkaar ook in de natuur. Dit is voor ons soms ook hartverscheurend om te zien. Maar wij als mens gaan hier soms wel heel ver in, we misbruiken onze kennis. Ik denk dat dit best wat minder kan.