Aantal afgegeven startpassen KNHS in 2012 afgenomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Aantal afgegeven startpassen KNHS in 2012 afgenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:29

Het wedstrijdrijden zelf wordt haast een elite sport. Bijna niet meer te betalen. Tegenwoordig krabben mensen eerst 3x op hun achterhoofd voordat ze daadwerkelijk een startpas aanvragen, en da's ook niet zo gek.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:35

Dat vind ik onzin.
Mensen die alleen administratief lid zijn voor hun startpas zie je ook niet als vrijwilliger langskomen.

Ik wilde weer gaan starten maar zie er toch vanaf.
De kosten reizen de pan uit.

Crisis... ik denk het wel. Als ik om me heen hoor hoeveel mensen hun baan de laatste 3 maanden zijn kwijt geraakt dan vind ik het niet gek dat mensen hun grootste kostenpost laten vallen.
Wedstrijden...

Ook ik ben mijn baan kwijt geraakt maar had gelijk een nieuwe baan maar veel mensen lukt dit niet.

Ik vind het ook belachelijk dat je moet betalen voor de paard en sport waar je geen reet aan heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:53

tja, het werd mij ook te duur. 1 paard verkocht en startkaart opgezegd. En ook het lidmaatschap van het kwpn (ik betaal niet mee aan een centrum waar ik toch geen gebruik van maak).
Nu heb ik nog 1 paard, en puur voor de lol.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:03

er komt vanzelf weer een nieuw 'systeem' van wedstrijden zonder al die verplichte hoge kosten denk ik?

bij mijn dichtsbijzijnde rijvereniging zijn dit de kosten van lidmaatschap en lessen + allerlei 'vage' extra kosten:
Prijzen €
Jaarcontributie 1ste gezinslid 165,00
Jaarcontributie 2de en volgende gezinsleden (zelfde adres) 110,00
Federatielid 45,00
Lessen per kwartaal pony’s/paarden 40,00 (x 4= 160 voor een heel jaar dus)
Lidmaatschap KNHS (incl. Paardensport, verplicht voor startkaarthouders en
juryleden), 1ste gezinslid
43,50
Lidmaatschap KNHS (excl. Paardensport) 2de en volgend gezinslid 14,50
Startkaart paarden 42,50

Paarden half geld vanaf 1 oktober 21,25
Startkaart pony's 26,75
Pony's half geld vanaf 1 oktober 13,25
Startcoupons per set van 16 17,75
Registratiegeld paard 23,00
Registratiegeld pony 16,30
Registratiegeld personen 3,25
Heffing behandelingskosten indien zelf of 1 setje besteld 3,00
Kringafdracht 2,50

mij niet gezien dus, helaas! :7

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:07

En dat zijn dus zelfs alweer oude tarieven.. de startkaart is eruit en momenteel betalen we 77,50 voor een startpas.

Voor mij was het ook weer even slikken hoor. Heb twee startpassen, kreeg dus een rekening van 158 euro.

Dan hoeven we nu geen startcoupons meer te betalen maar die kwamen toch altijd geleidelijk door het jaar heen. Nu is het in 1x een flinke smak geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:09

Mando schreef:
Dat vind ik onzin.
Mensen die alleen administratief lid zijn voor hun startpas zie je ook niet als vrijwilliger langskomen.

Precies :D
Ik denk als je gewoon eens 'out of the box' gaat denken, dat er veel meer mogelijk is kwa organisatie ZONDER verenigingsvrijwilligers.
Reken maar dat menig manege graag een wedstrijd organiseert voor 10 euro per start + alle extra omzet op zo'n dag. En hoeveel vrijwilligers heb je nu werkelijk nodig op een dag? Die lopen er op maneges ook heus rond hoor :j

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:57

even om in te gaan over dat de inschrijfgelden zo hoog zouden zijn, hier in Zwitserland is het 45 frank per proef op het laagste niveau dat is 37 euro per proef :+ 2 proeven rijden is dus al 73 euro :7

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:58

Hihi, nou, zodra het in NL 37 euro per proef wordt, houd ik per direct op met wedstrijd rijden :D
(nb: bij 20 euro trouwens ook al)

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:02

haha ja en dan zijn er ongeveer 2 wedstrijden per maand op minimaal 1 uur rijden, met 2 uur tussen de 2 proeven meestal en als je een stal wilt huren voor een dag nog eens omgerekend 100 euro erbij....

maar om even ontopic te blijven, het is begrijpelijk dat de startpassen zijn afgenomen ja met die crisis! hoor ook van veel mensen in Nederland dat het met de nieuwe startpas veel duurder is geworden vergeleken met de startkaart of heb ik dat mis?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:08

Heb er nog aan zitten denken om me weer een keer in een apenpakkie te hijsen en eens een dressuurwedstrijdje mee te pakken, maar laat maar zitten nu hoor.. :\
Te belachelijk duur, even 5 minuutjes rondjes rijden in zo'n ring! En die topmannen maar op de centjes zitten en het federatiecentrum verbouwen, wat er nog prima uit zag..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:09

De startpas zelf is duurder, maar je hoeft nu geen coupons meer los te kopen (die waren op het laatst ook bijna 2 euro per stuk).
Maar KNHS is druk doende om het vooral niet goedkoper te laten worden... men wil immers samen met KWPN de nieuwbouw kunnen betalen...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:27

hier ook iemand die de wedstrijden heeft moeten stoppen. Ik verloor mijn baan en werk nu in de schoonmaak. Echter maak ik hier niet genoeg uren en kost het veel. Ik men heb een auto gekocht waar de wagen op kan. Dit is een keus. Omdat ik net verhuist was ging ik op zoek naar een leuke vereniging. Daar betaal je flink om lid te zijn maar alle kosten kan ik gewoon niet meer betalen. Nu doen we zo af en toe mee aan een oefen marathon. Helaas is zelfs mee rijden op een vereniging te duur. De kosten om daar gebruik te mogen maken van de bak zijn prima. Maar zoals jullie aangeven het is crisis mensen moeten bezuinigen of zelfs zoals ik proberen rond te komen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:33

luckyfarm schreef:
Hier in de USA weten ze pas raad met het duur maken. Hier moet je office fees en haul-in fees (dus parkeergeld voor je trailer op wedstrijd) en drug fees. Daar bovenop 2 memberships USEF en USDF, een paar honderd dollar. Kortom we spreken hier van gemiddeld $ 150 of meer per proefje. Daar bovenop nog eens de vervoerkosten. Ik mag blij zijn als ik 2x per jaar kan betalen.

idd de kosten in del mar op de barokke wedstrijd was $150,- per rubriek en dan nog de rest.... -O-
ik zal maar niet vertellen wat een week wedstrijdrijden met 4 paarden en 8 rubrieken ons heeft gekost... 8)7
maar het is niet de bedoeling dat nederland die kant uit moet gaan, al zijn ze hard bezig.... ik rij dus ook bijna geen wedstrijden meer door de hoge kosten, terwijl ik ook 30 jaar fanatiek mee heb gereden ;(

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:40

Een startkaart koste anno 2010 €27,50. Toen kwam de startpas en werd dit €75!!!! Je moet al heeeeel vaak starten wil je dit aan coupons besparen. Nu is wederom de startpas duurder geworden en het ergste is, het systeem werkt niet eens! De hele reden van versneld invoeren werkt niet!

@Bianca, zag je berichtje op fb idd al voorbijkomen.
Universeel starten koste in 2010 geloof ik €650/€700. Dat dit nu €1500 is, is toch ook ongelooflijk. Goed initiatief om de administratie kosten zo weg te werken Bianca. Maar jij zal wel dik worden denk ik met al die chocola!

De wedstrijden zelf zijn ook snel duurder geworden, maar een groot deel hiervan moet weer worden afgedragen aan de KNHS. Schandalig gewoon! Voor de gemiddelde gezinnen is het gewoon onbetaalbaar om dit allemaal op te hoesten! Ik moest ook wel even slikken toen ik zag dat mijn zojuist verworven startpas €110 moest kosten excl het lidmaatschap dat nogeens €110 moet kosten. Dan heb ik nog niet 1 wedstrijd van dichtbij bekeken!

Wat betreft direct lid worden van de KNHS vind ik een slecht idee. Je gaat dan met je vrijwilligers in de knoei komen en alle verenigingen gaan omvallen. Dus of je hebt geen vrijwilligers, want ja je hebt er echt veel nodig!, of je hebt geen geld meer om je vereniging overeind te houden. Dus als die trend doorzet, komen er nog minder wedstrijden, word het nog verder rijden, dus nog duurder.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:55

Dus gedwongen winkelnering vind jij wel okee?
Waarom zou je lid moeten zijn van een vereniging om een startkaart te bemachtigen? Ik ken veel ruiters die enkel en alleen lid zijn van een vereniging daarom.
En nee, die leden zijn dus niet beschikbaar om te helpen bij verenigingsactiviteiten. Zij zijn namelijk niet graag lid van een vereniging maar liever van een administratiekantoor.

Als je anders gaat denken en niet meer perse vanuit de 'vrijwilligers komen via verenigingen'-gedachte, dan is er heus meer mogelijk. En wellicht ook professioneler. Hier in het noorden worden de grotere (en betere!) concoursen georganiseerd door stichtingen en echt niet meer door verenigingen. Voor gek genoeg hetzelfde geld per start.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:05

Een vereniging heeft ook inkomsten aan die starter. Dus al helpt die niet mee, hij betaald wel mee voor het behoud van de vereniging.

Mijn eigen vereniging heeft een groot terrein waar wij alle dagen op mogen rijden. Dit is geen stal. Gewoon een los terrein. Wij kennen behoorlijk wat leden, ruiters en niet ruiter. Er worden vele leuke activiteiten ondernomen en we hebben het geluk dat er altijd voldoende vrijwilligers zijn hierdoor. Zonder deze vereniging zouden deze wedstrijden komen te vervallen omdat het dan enkel een terrein is. Zonder leden zou deze vereniging dus omvallen. Hoeveel van zulke verenigingen zijn er? Ik denk heel veel!

Edit:
De KNHS werkt steeds meer toe naar een monopolie. Zo willen ze alle onderlinge wedstrijden wegwerken. Die dus niet afdragen aan hun! Je mag niet hc starten, zonder startpas, en dan dat krankzinnige idee laatst van de 2de proef te laten vervallen voor puntenregistratie terwijl je wel gewoon moet betalen en afdragen aan hun!
Ik ben echt van mening dat we de verenigingen in stand moeten houden om niet alles om de KNHS te laten draaien en gewoon zelf ook nog dingen te kunnen ondernemen in de paardensport met mensen in je omgeving zonder bakken met geld neer te tellen.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 14-01-13 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:07

leonie87 schreef:
Een vereniging heeft ook inkomsten aan die starter. Dus al helpt die niet mee, hij betaald wel mee voor het behoud van de vereniging.

Mijn eigen vereniging heeft een groot terrein waar wij alle dagen op mogen rijden. Dit is geen stal. Gewoon een los terrein. Wij kennen behoorlijk wat leden, ruiters en niet ruiter. Er worden vele leuke activiteiten ondernomen en we hebben het geluk dat er altijd voldoende vrijwilligers zijn hierdoor. Zonder deze vereniging zouden deze wedstrijden komen te vervallen omdat het dan enkel een terrein is. Zonder leden zou deze vereniging dus omvallen. Hoeveel van zulke verenigingen zijn er? Ik denk heel veel!

Dat denk ik dus ook. Geen vereniging, geen wedstrijd, oftewel uiteindelijk snijdt de knhs zichzelf in de vingers. Want geen basissport, geen topsport. Maar voor ze dat door hebben.....

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:10

VValar schreef:
Betaal nu vaak 17,50 per proef, hallo :wow:

Holy ... :wow:

Ik betaal zo tussen de 5 en 10 € per proef en de meeste wedstrijden die ik rij zijn kring, zodat ze 'gratis' zijn, daar gelukkig geen last van :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:11

Hoe erg is het werkelijk als er verenigingen 'omvallen'?
Kennelijk hadden die leden dus helemaal geen behoefte aan een VERENIGING, maar wel aan een ADMINISTRATIEkantoor.

Ik denk dat er verenigingen overblijven die gaan doen waarvoor ze ooit bedoeld en opgericht waren: met meerdere mensen tegelijk bezig zijn met een hobby. En dat er dus alleen mensen lid zullen blijven die echt behoefte hebben aan het lid zijn van een paardenclub.

Laat mensen die niet lid willen zijn van een club, gewoon een alternatief hebben.
Wel zo gezellig voor de vereniging die niet zit te wachten op een ledenbestand waarvan maar 30% zijn snuf laat zijn bij een niet-sport gerelateerde activiteit zoals een gezamenlijke bosrit of de jaarlijkse ledenvergadering.
Ik vind administratieve leden heel ondankbare leden om te hebben, vanuit een vereniging gezien.

Gezonde verenigingen kunnen zich financieel overeind houden ook zonder het organiseren van wedstrijden (bovendien moet daar maar al te vaak geld achteraan!) en ook zonder het in het bestand hebben van administratieve leden. Echt, het kan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:16

Maar die mensen die niet bij een vereniging lid willen zijn, willen wel wedstrijden rijden. Tuurlijk kunnen verenigingen blijven bestaan zonder het organiseren van wedstrijden. Maar als ze daar mee stoppen, valt er dus geen wedstrijd meer te rijden. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:22

Dees ik snap je punt wel, maar deze leden dragen wel gewoon bij aan een gezonde kas. Zeker als wat jij stelt klopt, nl dat het 70% van de je vereniging zou zijn. Moet je voostellen dat dit wegvalt voor alle verenigingen. Hoeveel houd je dan over? En dus hoeveel wedstrijden vallen dan weg?

Dat het zonder kan geloof ik wel, maar dan mogen degene die ook het vrijwilligerswerk op zich nemen daar dus extra voor betalen + dus het werk met zich meedragen om de wedstrijd voor die andere mensen te betalen die enkel de KNHS spekken.
Nee dan zie ik dat geld liever naar de vereniging gaan zodat deze gezond kan blijven.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:24

Dees schreef:
Ik vind administratieve leden heel ondankbare leden om te hebben, vanuit een vereniging gezien..

Sommige clubs zijn zo ondankbaar dat administratief lid zijn een beter idee is.

En dat administratieve leden niet willen helpen bij wedstrijden? Hier in de omgeving is een manege waar bij wedstrijden zowel administratieve leden als rijdende leden gewoon helpen. Hangt wel wat van de manege en de organisatie af.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:33

Lithya schreef:
Dees schreef:
Ik vind administratieve leden heel ondankbare leden om te hebben, vanuit een vereniging gezien..

Sommige clubs zijn zo ondankbaar dat administratief lid zijn een beter idee is.

En dat administratieve leden niet willen helpen bij wedstrijden? Hier in de omgeving is een manege waar bij wedstrijden zowel administratieve leden als rijdende leden gewoon helpen. Hangt wel wat van de manege en de organisatie af.

Bij ons helpen administratieve leden ook gewoon als vrijwilliger. En wat is nu 30 euro per jaar aan contributie vergeleken bij alle kosten die knhs in rekening brengt?

En zoals Leonia al schreef:
Citaat:
Dat het zonder kan geloof ik wel, maar dan mogen degene die ook het vrijwilligerswerk op zich nemen daar dus extra voor betalen + dus het werk met zich meedragen om de wedstrijd voor die andere mensen te betalen die enkel de KNHS spekken.
Nee dan zie ik dat geld liever naar de vereniging gaan zodat deze gezond kan blijven.
Laatst bijgewerkt door tine10 op 14-01-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:35

En dan wil de KNHS ook nog eens de "wilde" wedstrijden verbieden.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:04

tine10 schreef:
Nu schijnt knhs ook nog het leuke idee te hebben dat je rechtstreeks bij hun lid kunt worden en je geen lid meer hoeft te worden van een vereniging. Klinkt in eerste instantie heel leuk, want dan heb je die kosten niet meer.

Maar het grote gevaar hiervan: verenigingen gaan massaal op de fles, want zonder leden geen inkomsten meer. Veel maneges die samenwerken met verenigingen moeten ook stoppen, omdat de kosten voor de gebouwen vaak worden gedeeld. Veel mensen zullen dan ook stoppen met lessen bij de verenigingen. Maar, geen verenigingen, dat betekent dan ook geen wedstrijden. Dat vergeten ze maar even bij de knhs. Het zijn wel de verenigingen die de wedstrijden organiseren (en daar nog voor moeten betalen ook aan de knhs. Zeker nu alles digitaal gaat, doen de verenigingen al het werk. _-:( )

Waar heb je deze wijsheid vandaan?
Ik kan niets op de site van de knhs vinden. :o

Als dit werkelijk waar is ben ik bang dat dit echt een doodsteek voor veel verenigingen zal gaan worden.
:(

Zelf vindt ik ook dat de kosten de pan uitrijzen, ruim 75 euro voor een startpas is niet niets en dan nog eens het startgeld wat met rasse schreden de lucht in gaat. Ik heb nu bijna 3 jaar geen wedstrijden gereden en heb nu eindelijk weer een paardje (bijna) concour klaar maar het is wel ff slikken als je die prijzen zo hoort.
Volgens mij is de startpas alleen voordeliger uitgepakt voor mensen die elk week naar wedstrijden gaan, maar als je 1x in de 3 weken of minder vaak gaat... :n