Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Susyb schreef:Annekeee schreef:Dat er met "kromme" Friezen gedekt wordt, zal je nooit 100% tegen gaan. Dit gebeurt overigens ook bij andere rassen. Gelukkig zorgt t KFPS wel dat het dekken met "kromme" Friezen minder aantrekkelijk is.. zo is het NK Friezen alleen voor Friezen met papier.
En er zijn vast mensen op deze aarde blij met een "krom" veulen.Inderdaad.. laat ik nou net z'n krompoot hebben haha
Annekeee schreef:Nou super toch! Als jij maar blij bent met je topper!!
Succubi schreef:Er worden veel onderzoeken gedaan en gepubliceerd. Het heeft laatst zelfs nog in de krant gestaan. En alle onderzoeken die in hun ogen geen goede cijfers heeft word niet bekend gemaakt.
Dwerggroei, mongooltjes, waterhoofden, steriel, dood geboren. Al die gevallen worden een groot deel ontkent of verbloemd door het stamboek of door de fokkers (die willen dat natuurlijk ook niet bekend maken want dat wereldje is klein).
Daarnaast ken ik een aantal hengsten die naar Mexico zijn gegaan, prachtige hengsten met leuk papier, alleen écht niet met de hoeveelheden en zogenaamde prijzen die (alweer) het stamboek beweerd.
Ik vind het een prachtig ras maar om als stamboek mooi weer te blijven spelen over hoe goed het wel niet gaat terwijl het ras zichzelf doodfokt en ze vaak niet aan de straatstenen kwijt te raken zijn vind ik zeer kwalijk.
Succubi schreef:Onderzoeken worden wel gedaan en "bekend" gemaakt maar word niet door het stamboek bekend gemaakt. Voornamelijk door de onderzoekers zelf en het stamboek ontkend/ontkracht die cijfers en nemen zelf een onderzoeker aan die de gewenste cijfers produceert.
En ze kunnen het idd niet meer verzwijgen, inteelt is groot en de problematiek nog groter, daar kan je als leek ook niet meer omheen.
Maar wat Japke_Z ook al zegt, de friese fokkers/merrie houders zijn daar héél vaak niet van op de hoogte, in hun mooie blad staat ook niet welke hengsten gen dragers zijn dus zo heel transparant is het stamboek echt niet bezig.
En natuurlijk moet je de schijn ophouden anders gaat het stamboek eraan.
En ja, ze zijn er druk mee bezig, onderzoeken, ander bloed etc, ze zien ook in dat er problemen zijn maar ondertussen fokt het maar aan want "we kunnen het nu aan het buitenland kwijt".
En als ze dan ander bloed gebruiken dan word het meteen een geheel nieuw stamboek.
FriesWytske schreef:Jij wilt alleen maar horen wat je wilt horen. Want wat jij zegt is totaal niet waar. Een van de grootste klinieken werkt mee aan deze onderzoeken. En die publiceert ze ook. En die laatste zijn echt niet alleen friezenproblemen. Bij de Friezen wordt er luid en duidelijk over gepraat. Laat andere stamboeken daar een voorbeeld aan geven. Afgelopen jaar nog is er een luid en duidelijk rapport hierover naar buiten gekomen. Dus het stamboek houd niks binnen over ziektes die bij de friezen kunnen spelen. Laat dat vooral een les zijn voor andere stamboeken zoals het KWPN, waar veel meer op inteelt gefokt wordt als bij de friezen.
Japke_Z schreef:horseyfries schreef:Er hoeft niet bekend gemaakt te worden welke hengst drager is, er is nog helemaal geen markertest dus dit kan ook (nog) niet, maar wat wel bekend is is dat je moet uitkijken met inteelt op een aantal hengsten die in de voorouders zitten, en dat gebeurt ook, waardoor de aantallen risicoparingen én daarmee de aantallen afwijkende veulens drastisch gedaald zijn.
Hengsten die al eens een misvormde nakomeling hebben gegeven zijn drager, zo moeilijk is dat niet, maar ook die hengsten zijn niet bekend gemaakt vanuit het stamboek. Wat mij betreft mogen die hengsten per direct hun dekvergunning inleveren. Of zijn er misschien zoveel dragers dat er dan geen dekhengsten meer overblijven?
Dan liever vreemd bloed inkruizen en wat rastype verliezen. Ik heb persoonlijk liever een gezond paard met het verkeerde kleurtje dan nog een zorgenkindje erbij.
Sappos schreef:Nee maar om een sterk ras en een goed fokkerij op te bouwen wil je alle dragers uitsluiten. Ik weet dat dwergjes bij de Friezen een rol spelen, bij de minipaarden waar ik meer van weet ook. De kunst is om alle dragers, want het dwerggen is homozygoot recessief, uit te sluiten van de fokkerij omdat dit een niet gewenste eigenschap is. De kans dat een drager x drager een dwerg fokken is 25%, de kans dat een van de ouders zijn gen doorgeeft is 50%. De dragers moeten uit de fokkerij verdwijnen om dit probleem uit te roeien