Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:Speedster schreef:Mijn opmerking over overbodig borduurde een beetje voort op het voorgaande, of het ook verplicht is (of zou moeten zijn) als paarden alleen overdag buiten staan. Overdag buiten in de zomer, bij niet te hoge temperturen, met beschutting van bomen vind ik dus wel een situatie waarin een schuilstal overbodig is.
Maar zie je hoeveel 'alsen' daaraan vast hangen?
Als het zomer is
Als de temperatuur niet te hoog is
Als er beschutting is van bomen
Problemen:
Wat is zomer? Nemen we de astronomische zomer of de weerkundige?
Wat zijn te hoge temperaturen? Vanaf 20 graden, vanaf 30 graden? Telt zonneschijn mee? Of is een warme, bewolkte, bedrukte dag van 30 graden ook al voldoende om te kwalificeren?
Beschutting van bomen? Moeten de bomen in de wei geplaatst zijn of mogen die ook de rand van de wei afbakenen? Bepaalde boomsoorten? Hoe hoog moeten die bomen zijn? Kwalificeert een appelboompje van 2 meter als voldoende beschutting? Hoeveel bomen per paard? Is 1 boom genoeg voor een kudde van 5 paarden?
Etc etc,
Uiteraard zijn er zo duizenden situaties te bedenken en dit zou de wetgeving te ver leiden, dus is het toch goed dat er nu 1 regel komt. Geen gemaar, geen ge-als, het paard moet de beschikking hebben over een schuilhok. Punt.
Het argument "mijn paard staat er toch nooit in", neem ik enkel aan wanneer je minstens 1 jaar (alle seizoenen, weersomstandigheden) 24 uur per dag (alle tijdstippen) jouw paard geobserveerd hebt.

Speedster schreef:Precies, al die alsen vind ik een punt. Ik vind het een te grijs gebied en heb het idee dat er nu te grof over één kam geschoren gaat worden.
Maar met de reeds genoemde nuances vind ik dit verhaal een stuk realistischer. Altijd een schuilhok verplicht stellen (ook voor alleen overdag in de zomer bijvoorbeeld), vind ik onzin.
Gini schreef:Speedster schreef:Precies, al die alsen vind ik een punt. Ik vind het een te grijs gebied en heb het idee dat er nu te grof over één kam geschoren gaat worden.
Maar met de reeds genoemde nuances vind ik dit verhaal een stuk realistischer. Altijd een schuilhok verplicht stellen (ook voor alleen overdag in de zomer bijvoorbeeld), vind ik onzin.
Het is een grijs gebied en daarom komt er nu 1 regeling en dat is dat alle paarden ten alle tijde over beschutting moeten kunnen bezitten. Ik dacht eerst zelfs nog aan schuilhok, maar blijkbaar tellen volgens de nieuwe wet bomen, dichte wand etc ook mee als degelijke beschutting. Dat lijkt mij geen onoverkomelijk probleem.
Ik vind idd dat wanneer je niet in de mogelijkheid bent om op een stuk grond ook maar in enige bescherming tegen zon en/of regen en/of wind en/of... kunt bieden, je geen paarden op dat stuk grond zou mogen houden.
Vind het eigenlijk ook gek dat mensen hun paard dat niet willen bieden. Ik zit constant plannen te maken over hoe ik mijn paard kan beschermen tegen het weer moest dat nodig zijn. Dekens opgooien (zomer en winter) is geen probleem, maar een dak/boom boven het hoofd wel? Gek.
Speedster schreef:. Dat is precies wat ik bedoel. Om meteen te zeggen dat een stal ALTIJD verplicht is, vind ik onzin. Je stelt die stal dan nl ook verplicht op een lekkere voorjaarsmiddag in een wei met voldoende natuurlijke beschutting. Ik vind "altijd" dus gewoon veel te grof gesteld.
Shirley schreef:Aan de andere kant ... hoe erg is het om op de voor paarden geschikte percelen standaard een schuilstal te hebben staan ?
Desnoods een mobiele ...
De mijne worden werkelijk het hele jaar rond druk bezocht en nee, wij hebben echt geen watjes rondlopen, het merendeel is van het type mammoet-shetlander inclusief bijbehorende vacht
Die stonden er al toen ik het weiland kocht, net omdat die bomen inderdaad te weinig beschutting bieden. Ben aan het kijken hoe ik het wat kan uitbreiden conform de wet, dat wordt andere kak... Je mag maar 20m²/ha hebben, ongeacht hoeveel dieren er op dat stukje land lopen.