Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:07

Dan gaan erg veel mensen nu roepen "ik heb daar een schuilhok hoor". Hoe gaan ze dan controleren of dat land wel van jou is?
En dan heeft je paard er nog steeds niks aan als ie ergens staat waar niks beschutting is, maar wel barslecht weer.

jamiroquai

Re: Paarden in België moeten een schuilhok hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 21:58

Een paard zou altijd moeten KUNNEN schuilen. Helaas op onze weides geen schuilstal- wel s'nachts op stal in de winter, en een regendeken.
Het pension is perfect, dat is het enige grote minpunt...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:03

Paarden hebben geen schuilstal nodig, een (goed geconstrueerde) windbeschutting is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 22:05

De mijne hebben er wel nood aan, dat hangt echt af per paard en ik merk ook dat ze er dankbaar gebruik van maken. Mijn jonge hengst doe ik geen plezier door 'm alleen maar water- en winddicht regendek om te doen of een vliegendek in de zomer. Ze krijgen er geen eten, daarvoor doen ze het dus niet.

Soms mag je hier gewoon niks zeggen, ook geen windscherm.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:14

Hoe gaan ze dit in natuurgebieden doen, waar paarden zo veel mogelijk 'wild' gehouden worden?

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 23:19

Nu vraag ik mij af:

Waar ik op pension sta gaan de paarden overdag op de paddock zonder schuilstal (tenzij het echt vies weer is buiten). Krijgen wel hooi, bieten en water. Tegen de avond aan komen ze terug op stal. Ook hebben ze ons gezegd dat er na verloop van tijd schuilstalletjes geplaatst zullen worden..
Zijn wij of onze pensioneigenaar in dat geval strafbaar?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 07:44

ik vind ook voor paarden die 24/7 buiten staan een schuilmogelijkheid moeten hebben. zo hebben ze dan zelf de keuze wat ze doen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:35

Gini schreef:
Speedster schreef:
Mijn opmerking over overbodig borduurde een beetje voort op het voorgaande, of het ook verplicht is (of zou moeten zijn) als paarden alleen overdag buiten staan. Overdag buiten in de zomer, bij niet te hoge temperturen, met beschutting van bomen vind ik dus wel een situatie waarin een schuilstal overbodig is.

Maar zie je hoeveel 'alsen' daaraan vast hangen?
Als het zomer is
Als de temperatuur niet te hoog is
Als er beschutting is van bomen

Problemen:
Wat is zomer? Nemen we de astronomische zomer of de weerkundige?
Wat zijn te hoge temperaturen? Vanaf 20 graden, vanaf 30 graden? Telt zonneschijn mee? Of is een warme, bewolkte, bedrukte dag van 30 graden ook al voldoende om te kwalificeren?
Beschutting van bomen? Moeten de bomen in de wei geplaatst zijn of mogen die ook de rand van de wei afbakenen? Bepaalde boomsoorten? Hoe hoog moeten die bomen zijn? Kwalificeert een appelboompje van 2 meter als voldoende beschutting? Hoeveel bomen per paard? Is 1 boom genoeg voor een kudde van 5 paarden?
Etc etc,
Uiteraard zijn er zo duizenden situaties te bedenken en dit zou de wetgeving te ver leiden, dus is het toch goed dat er nu 1 regel komt. Geen gemaar, geen ge-als, het paard moet de beschikking hebben over een schuilhok. Punt.

Het argument "mijn paard staat er toch nooit in", neem ik enkel aan wanneer je minstens 1 jaar (alle seizoenen, weersomstandigheden) 24 uur per dag (alle tijdstippen) jouw paard geobserveerd hebt.

Precies, al die alsen vind ik een punt. Ik vind het een te grijs gebied en heb het idee dat er nu te grof over één kam geschoren gaat worden.
Maar met de reeds genoemde nuances vind ik dit verhaal een stuk realistischer. Altijd een schuilhok verplicht stellen (ook voor alleen overdag in de zomer bijvoorbeeld), vind ik onzin.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:51

Nou, ik eigenlijk niet :)

Wat heeft een dier aan een stal op afstand als het overdag in de brandende zon staat of in andere onaangename weersomstandigheden ?

Het gaat juist om de beschikbaarheid en keuzemogelijkheid, toch ?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 08:54

Goede regeling! Dan hebben de paarden iig de keus of ze in de regen of felle zon willen staan.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:08

Dan ga jij er meteen vanuit dat het paard in de brandende zon staat zonder verdere beschutting. Dat is precies wat ik bedoel. Om meteen te zeggen dat een stal ALTIJD verplicht is, vind ik onzin. Je stelt die stal dan nl ook verplicht op een lekkere voorjaarsmiddag in een wei met voldoende natuurlijke beschutting. Ik vind "altijd" dus gewoon veel te grof gesteld.

Het feit dat een paard ook op zo'n lekkere-voorjaarsmiddag-in-een-wei-met-voldoende-beschutting best wel eens in een schuilstal zou gaan staan, als die er zou zijn, wil niet zeggen dat die NODIG is. Hij gaat dan nl. ook best wel eens onder een boom staan, en die is ook niet ineens verplicht. Als je maar lang genoeg wacht zou hij zelfs in een binnenbak best wel eens een schuilstal in lopen als die er zou zijn, om maar eens een absurd voorbeeld te noemen.

Het doel van de regel is om te voorkomen dat paarden zonder schuilmogelijkheid in weersomstandigheden staan die hun welzijn aantasten. Het kunnen beschikken over een schuilstal is geen doel op zich. Uit de regen of felle zon gaan staan kan ook op andere manieren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:11

Speedster schreef:
Precies, al die alsen vind ik een punt. Ik vind het een te grijs gebied en heb het idee dat er nu te grof over één kam geschoren gaat worden.
Maar met de reeds genoemde nuances vind ik dit verhaal een stuk realistischer. Altijd een schuilhok verplicht stellen (ook voor alleen overdag in de zomer bijvoorbeeld), vind ik onzin.

Het is een grijs gebied en daarom komt er nu 1 regeling en dat is dat alle paarden ten alle tijde over beschutting moeten kunnen bezitten. Ik dacht eerst zelfs nog aan schuilhok, maar blijkbaar tellen volgens de nieuwe wet bomen, dichte wand etc ook mee als degelijke beschutting. Dat lijkt mij geen onoverkomelijk probleem.
Ik vind idd dat wanneer je niet in de mogelijkheid bent om op een stuk grond ook maar in enige bescherming tegen zon en/of regen en/of wind en/of... kunt bieden, je geen paarden op dat stuk grond zou mogen houden.

Vind het eigenlijk ook gek dat mensen hun paard dat niet willen bieden. Ik zit constant plannen te maken over hoe ik mijn paard kan beschermen tegen het weer moest dat nodig zijn. Dekens opgooien (zomer en winter) is geen probleem, maar een dak/boom boven het hoofd wel? Gek.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:13

Gini schreef:
Speedster schreef:

Het is een grijs gebied en daarom komt er nu 1 regeling en dat is dat alle paarden ten alle tijde over beschutting moeten kunnen bezitten. Ik dacht eerst zelfs nog aan schuilhok, maar blijkbaar tellen volgens de nieuwe wet bomen, dichte wand etc ook mee als degelijke beschutting. Dat lijkt mij geen onoverkomelijk probleem.
Ik vind idd dat wanneer je niet in de mogelijkheid bent om op een stuk grond ook maar in enige bescherming tegen zon en/of regen en/of wind en/of... kunt bieden, je geen paarden op dat stuk grond zou mogen houden.

Vind het eigenlijk ook gek dat mensen hun paard dat niet willen bieden. Ik zit constant plannen te maken over hoe ik mijn paard kan beschermen tegen het weer moest dat nodig zijn. Dekens opgooien (zomer en winter) is geen probleem, maar een dak/boom boven het hoofd wel? Gek.

Helemaal mee eens!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:16

Speedster schreef:
. Dat is precies wat ik bedoel. Om meteen te zeggen dat een stal ALTIJD verplicht is, vind ik onzin. Je stelt die stal dan nl ook verplicht op een lekkere voorjaarsmiddag in een wei met voldoende natuurlijke beschutting. Ik vind "altijd" dus gewoon veel te grof gesteld.

Maar stel nu dat jij uitzonderingen aan de regel gaat toevoegen.
Ik ga even een heel fictief voorbeeld nemen. Stel de regel is:
Artikel 12.1
a Beschutting voor paarden is verplicht tenzij onderstaande bepalingen van toepassing zijn:
- Paarden staan alleen overdag buiten
- wanneer de temperaturen tussen 10 en 25 graden liggen
- wanneer de zon afwezig is.

Dit is kinderspel voor een advocaat he. Iedere beklaagde kan zo vrijgesproken worden. Want aan de Kust was het echt niet die 32 graden die het in het binnenland was.
Juist omdat het allemaal voor interpretatie vatbaar is, is het een goed iets dat er nu 1 regel komt. Dan kunnen van die mensen die verzopen paardjes op hun achteraf-weitje houden zich er tenminste niet meer zo makkelijk uitl*llen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:20

Ik wil juist geen uitzonderingen aan de regel toevoegen. Zoals de regel nu is, is prima. ALTIJD een hok vond ik over the top (hier leek het in het begin op), maar de werkelijkheid ligt dus (gelukkig) genuanceerder.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:23

Aan de andere kant ... hoe erg is het om op de voor paarden geschikte percelen standaard een schuilstal te hebben staan ?
Desnoods een mobiele ...

De mijne worden werkelijk het hele jaar rond druk bezocht en nee, wij hebben echt geen watjes rondlopen, het merendeel is van het type mammoet-shetlander inclusief bijbehorende vacht :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:24

De werkelijkheid ligt altijd genuanceerder. Ik kan me voorstellen dat meneer de politieagent zich ook niet gaat bezighouden met iedere wei af te gaan en te controleren of er genoeg bomen instaan. :D

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:31

Shirley schreef:
Aan de andere kant ... hoe erg is het om op de voor paarden geschikte percelen standaard een schuilstal te hebben staan ?
Desnoods een mobiele ...

De mijne worden werkelijk het hele jaar rond druk bezocht en nee, wij hebben echt geen watjes rondlopen, het merendeel is van het type mammoet-shetlander inclusief bijbehorende vacht :D

Ga je in een paddock of in de buitenbak dan ook een schuilstal neerzetten? Voor "sportpaarden" die overdag een uurtje buiten mogen? Even om aan te tonen waar de knelpunten zouden liggen als de regel geen nuances zou bevatten. Nogmaals, ik ben helemaal niet tegen deze nieuwe regel, vind het een heel goede zaak. Alleen worden wetten vaak zonder verder te kijken of te vragen toegepast en dat zou in de ongenunaceerde vorm mijns inziens absurde situaties opleveren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:36

Inderdaad, wij hebben paddocks met schuilstallen, die grenzen aan de weilandjes, dus het is altijd mogelijk om vanaf de wei terug de paddock in te lopen en droog of uit de wind / zon te gaan staan of liggen :j

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:39

En dit moet dan ook verplicht gesteld worden? Voor iedereen? Ongeacht of het paard dag en nacht buiten staat en noem maar op? En dit vind je eerlijk waar niet overdreven? Prima, then we agree to disagree.

Heerlijk dat dit bij jullie zo is, eerlijk waar, maar verplicht stellen vind ik te ver gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:41

Als je langs 1 rand van je weiland 20 bomen hebt staan wil dat niet zeggen dat het voldoende is hoor. Ik heb tijdlang een weiland gehuurd met 8 wilgen ernaast. Konden ze met 2 net onder gaan staan maar bood geen beschutting tegen regen en wind en onvoldoende schaduw op het heetst van de dag. Omdat ze gewoon aan de verkeerde kant van het weiland stonden tov de zon. Aan een andere zijde had ik hoge populieren (10m). Ja, die boden wel wat meer schaduw in de zomer naar de namiddag toe. Ze stonden echter wel makkelijk 5 à 8m uit elkaar, dus evenmin beschutting tegen regen of wind.

Mijn weilandje nu heb ik rondom rond knotwilgen, stuk of 20 in totaal. Ja, dat biedt schaduw maar nee, ze staan met de stammen ook minstens 5m uit elkaar en dat biedt geen beschutting tegen regen of wind.

Hoewel ik dus voor de nuance in de wet in orde ben (meer dan genoeg bomen met mooie kruin) in de zomer, bieden ze lang niet genoeg beschutting en al helemaal niet in de winter. Wil je bomen die voor wind beschutten dan moet je al bomen hebben die echt dicht bij elkaar staan, of met een struik ertussen (niet giftig voor paarden!). Anders gaan er veel mensen denk ik gewoon een dikke eik of wilg in het midden van het land neerpoten met de woorden "voila, ze kunnen er onder tegen de zon en de regen".

Onder die bomen krijg je ook vaak genoeg modderpoel gemengd met mest. Hier in België ken ik weinig mensen eerlijk gezegd die dagelijks de mest uit het weiland vissen. Is evenmin gezond voor hun voeten. En een paard constant met een dek op, of dat zo gezond is voor hun huid daar twijfel ik ook aan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:32

Varekaj: Volgens de nieuwe wet die gisteren is aangenomen heb je dus geen schuilstal en wordt je boete plichtig als je paard er staat. Dus wordt het toch zaak die schuilstal te plaatsen denk ik dan. De bomen zien ze zeker niet als schuilstal!

Vind het wel prettig dat Belgie ook echt knopen hakt ookal zal de controle erop moeilijk zijn. Het wordt je makkelijker gemaakt om iets te doen voor je paard. Zeker als het je eigen grond is. Net als houten hekwerken / Omheiningen voor paarden is vrij gesteld sinds vorig jaar van stedebouwkundige vergunning meer nodig is.

Dat scheelt ook veel dat je het dan makkelijker doet beiden dingen omdat je weet dat je binnen de regels handeld.

Daar kan Nederland nog wat van leren want daar praten we wel over dieren welzijn maar je merkt nog nergens dat het makkelijker wordt om daaraan te voldoen of zelfs maar de controle. Hier is de politie heel veel op dierenverwaarlozing en controleerd bij een melding ook heel erg snel. Ook woont er iemand in deze woonplaats die daar heel veel mee doet;) maar dat is lang niet overal zo geregeld.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:36

Is dus niet zo. Ofwel mogelijkheid om op stal te staan, ofwel natuurlijke beschutting, ofwel schuilstal verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:45

Ik heb al schuilstallen ;) Die stonden er al toen ik het weiland kocht, net omdat die bomen inderdaad te weinig beschutting bieden. Ben aan het kijken hoe ik het wat kan uitbreiden conform de wet, dat wordt andere kak... Je mag maar 20m²/ha hebben, ongeacht hoeveel dieren er op dat stukje land lopen.
Heb zelf 60 are, maar door een losweg is dat wel in 2 verdeeld én dus staat er op elk stukje een hok. Wettelijk gezien ga ik daar dan weer de mist in, want ik heb teveel m²/ha.

Wou alleen maar aantonen dat mensen met bomen dan gaan roepen "ik heb meer dan voldoend bomen hoor, ik hoef geen hok" en als je de wettekst bekijkt klopt het. In de praktijk voldoet het echter niet...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 10:55

Zouden ze daar echt een probleem van maken ?
Ik denk dat het meer is om te voorkomen dat er gigantische gebouwen worden geplaatst op relatief kleine stukjes grond ...

En inderdaad, Nederland mag hieraan een voorbeeld nemen :j
't Is hier vaak "veel geschreeuw, weinig wol" op dat gebied !