Rumpleteaser schreef:Hoe zit dit nou juridisch?
Stel; mijn stalhouder krijgt problemen en er wordt beslag gelegd op haar goederen (stal, paarden, etc).
- De stalhouder is houder/verzorger van mijn paard en heeft in dat kader ook het paspoort (geen eigendomsbewijs jongens....)
- Ik ben eigenaar van mijn paard, aantoonbaar door een koopovereenkomst
Vraag aan Bokkers met juridische kennis:
1. Hoe is het dan juridisch mogelijk dat er beslag wordt gelegd op mijn paard? Is dat omdat het paard toevallig aanwezig is op het terrein?
2. Hoe is het vervolgens mogelijk dat mijn paard zou kunnen worden verkocht?
3. Hoe zou ik dat kunnen voorkomen? Contact opnemen met een curator bijvoorbeeld?
4. Eigenlijk is de vraag dus: hoe moet ik als eigenaar handelen in een dergelijk geval?
Is gewoon een open vraag, want ik ben erg benieuwd naar hoe dit werkt.
Bewaar in een mapje zowel de verkoopovereenkomst (die aantoont dat jij het paard op die en die datum hebt gekocht) en een kopie daarvan, bewaar in die map tevens de uitgaven die je hebt gehad aan de verzorging, daarmee bedoel ik: rekeningen hoefsmid, dierenarts, tandarts en pensionstalling

Verder, nee, het is niet vanzelfsprekend dat er beslag wordt gelegd op jouw paard, het paard is namelijk eigendom van jou en niet van de eigenaar van de stalling (dit kun je ook bewijzen!), daaruit vloeit voort dat je paard nooit kan worden verkocht door de curator van een eventueel failliete stal. Mocht de stal failliet gaan en er wordt een curator aangesteld, dan zal deze gedegen onderzoek moeten doen naar de financiën, eigendommen van de stalhoudster e.d., daar vloeit dus ook uit voort dat de curator vrij snel duidelijk zal zijn dat de stalhoudster jouw paard niet in bezit heeft, maar slechts een zorgplicht draagt en daar een vergoeding voor krijgt.
Bovenstaande is natuurlijk wel een andere kwestie dan uiteengezet in het nieuwsbericht.