Nieuw wereldrecord voor Charlotte Dujardin en Valegro

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:54

alabastro schreef:
Is gewoonweg de allerbeste combinatie van dit moment en ze laten zien hoe er gereden zou moeten worden!
Ze hebben op de OL al laten zien wat de trend moet worden, hoe er gereden hoort te worden en ik hoop van harte dat dit de manier wordt die algemeen zal worden toegepast.

_/-\o_

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:10

De uitslag van de Kür staat er ook op. Moet wel zeggen dat ik 3 Engelsen in de top 5 wel een beetje veel vind :o

Grand Prix Kur to Music
Judges: Tornblad, Verbeek, Clarke, Gardner, Wust

1. Charlotte Dujardin - Valegro - 87.975 (Great Britain)
2. Isabell Werth - Don Johnson - 80.075 (Germany)
3. Carl Hester - Uthopia - 79.900 (Great Britain)
4. Minna Telde - Santana - 77.050 (Sweden)
5. Michael Eilberg - Half Moon Delphi - 76.225 (Great Britain)
6. Sidsel Johansen - Schianto - 76.200 (Denmark)
7. Imke Schellekens - Toots - 74.875 (Holland)
8. Edward Gal - Undercover - 74.050 (Holland)
9. Nikki Crisp - Pasoa - 72.950 (Great Britain)
10. Lillan Jebsen - Pro Set - 71.975 (Norway)
11. Simon Missiaen - Vradin - 70.650 (Belgium)
12. Luis Principe - Washington - 70.575 (Portugal)
13. Marlies van Baalen - Miciano - 70.350 (Holland)
14. Lyndal Oatley - Sandro Boy - 69.900 (Australia)
15. Hannah Biggs - Weltzin - 68.450 (Great Britain)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 12:03

Eerst zeggen dat ik de proef niet gezien heb,
en dat ik Charlotte en Valegro ook een mooie combinatie vind,
maar 84.447% in een Grand Prix, dat is in mijn ogen eenvoudigweg krankzinnig.

Om het eens in perspectief te zetten, toen Anky in 1994 in Den Haag de kür won,
toen nog met Bonfire, kreeg ze iets meer dan 82%.
Voor een kür notabene, waar de percentages normaal gesproken zo'n 5 tot 7 procent hoger liggen
dan in de Grand Prix, en ook nog eens één van de mooiste proeven die ik ooit heb gezien.

Het gaat me niet om Charlotte Dujardin en Valegro,
maar wel om het feit dat de punten in de dressuursport de afgelopen tien jaar
explosief de hoogte zijn ingeschoten, terwijl de proeven echt niet zoveel beter zijn,
om het maar eens beleefd te zeggen.

Het wereldrecord in de kür staat op 90.70%.
Meer dan 9 op 10, met andere woorden nagenoeg perfect.
Wel, alle respect voor de ruiters en paarden, maar zo'n proef heb ik nog nooit gezien.

Wordt er beter gedressuurd dan vroeger ?
Nee, volgens mij niet.
Alleen zijn de punten zo'n 5 tot 10 procent opgeschoven.
Een Grand Prix die tien jaar terug 65% waard was, krijgt nu pakweg 72%.
En natuurlijk, hoe groter de naam van de ruiter, hoe sneller de punten omhoog gaan,
maar dat was vroeger ook al het geval.

DaisyB94

Re: Nieuw wereldrecord voor Charlotte Dujardin en Valegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:16

Helemaal met je eens bigben!

Al ben ik onwijs fan van Valegro en Charlotte *\o/*

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:27

BigBen schreef:

Voor een kür notabene, waar de percentages normaal gesproken zo'n 5 tot 7 procent hoger liggen
dan in de Grand Prix, en ook nog eens één van de mooiste proeven die ik ooit heb gezien.

explosief de hoogte zijn ingeschoten, terwijl de proeven echt niet zoveel beter zijn,

Wel, alle respect voor de ruiters en paarden, maar zo'n proef heb ik nog nooit gezien.

Nee, volgens mij niet.
En natuurlijk, hoe groter de naam van de ruiter, hoe sneller de punten omhoog gaan,

_/-\o_

Wat ik interessant vind om over na te denken, want waar komt deze tendens vandaan?
Het lijkt samen te vallen met de dressuur die steeds meer voor het oog spactaculair moet zijn...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:01

Publiek, eigenaren, sponsors en vooral de media willen "strijd om het wereldrecord" zien, oftewel krankzinnig hoge scores.
De media is (helaas) "alles" tegenwoordig -O-

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:57

BigBen schreef:

Nee, volgens mij niet.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat de paarden van "nu" veel spectaculairder zijn dan vroeger?
Bonfire liep super hoor! Maar hij was geen Totilas of Valegro.

En ik geloof dat de WR van de kur op 92,..% stond.
http://horses.nl/sport/dressuur-sport/dressuur-algemeen/nieuw-wereldrecord-van-ruim-92-voor-totilas/

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:26

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:56

Ik vind het een prachtige combi, maar ik vind Valegro toch altijd net even iets aan de zware kant :o .

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:14

Laten we voorop stellen dat de kwaliteit van de dressuurpaarden een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt, in het voordeel van de bewegingen. Men is nu heel anders gaan kijken naar het beoordelingssysteem. Gaven ze Bonfire in 1994 een 10 voor zijn passage en piaffe, en zou je die van bijvoorbeeld Totilas of Parzival er naast zetten, kan je toch niet anders concluderen dan dat de piaffe en pasage van de laatste twee naar mijn idee veel beter is. Ik vind dat goede ontwikkeling. Zou je bij iedereen er nu 2% afhalen, verandert er niets aan het feit dat Charlotte nog steeds de beste Grand Prix, de beste GP Special en de beste kur van iedereen heeft gereden.

Ik vind wel dat de punten in de kur soms gewoon te hoog zijn. Ik neem dan even Charlotte als voorbeeld tijdens de OS. Haar Grand Prix vond ik veel beter dan haar kur. Ik denk dat de jury in de kur te weinig nog lette op het technische aspect van de rit en zich dan misschien ongewild toch teveel heeft laten leiden door emotie en subjectiviteit.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:19

alabastro schreef:
Is gewoonweg de allerbeste combinatie van dit moment en ze laten zien hoe er gereden zou moeten worden!
Ze hebben op de OL al laten zien wat de trend moet worden, hoe er gereden hoort te worden en ik hoop van harte dat dit de manier wordt die algemeen zal worden toegepast.

Helemaal mee eens!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:57

Kleine aanvulling: ik heb net even het youtube filmpje gezien. Ik vind Valegro ook wel aan de iets te zware kant. Hij heeft echt een schommelbuikje. Past wel bij zijn ""teddyberen" imago maar persoonlijk zou ik hem wat slanker willen zien.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:13

karijn schreef:
Kleine aanvulling: ik heb net even het youtube filmpje gezien. Ik vind Valegro ook wel aan de iets te zware kant. Hij heeft echt een schommelbuikje. Past wel bij zijn ""teddyberen" imago maar persoonlijk zou ik hem wat slanker willen zien.

:j

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:15

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:23

tog heb ik veel meer met valegro & charlotte dan met Parzival & adelinde

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:42

Netje schreef:
De uitslag van de Kür staat er ook op. Moet wel zeggen dat ik 3 Engelsen in de top 5 wel een beetje veel vind :o

Hoe bedoel je dat?
Dujardin en Hester zijn wereldtoppers en Eilberg een aanstormend talent, daar gaan we nog veel van horen. Prachtige rit had hij, vol harmonie, geen gestress. Paard mag nog wat sterker worden maar dat is dan ook alles wat er aan ontbrak. Volkomen verdiend in mijn ogen. Heb je het eigenlijk gezien? Ik zou zeggen wen er maar aan want het gaat vast nog vaker gebeuren. ;)

Over de percentages, Anky had op de OS in Londen ongeveer dezelfde score als in Hong Kong. Ik denk dat ze ongeveer gelijk heeft gereden, misschien zelfs wel ietsje beter in Londen (moet eens terugkijken). Maar er waren betere combinaties. Verder zie je heel duidelijk dat ze afwillen van dat gedoe van vroeger waarbij de meeste cijfers tussen de vier en de acht lagen (in de basissport bij de pony's zelfs tussen de vijf en de zeven). Ze willen alles benutten van 0 tot 10. Je ziet ook dat zelfs toppers gewoon een 0 of een 1 kunnen krijgen voor een onderdeel dat de mist in gaat (zoals laatst nog bij Kristina Sprehe). Niemand wordt meer ontzien. Vroeger kreeg Anky nog een 6 of zelfs een 7 voor het niet halthouden (laat staan vierkant). Nu krijgt ze gewoon net als alle anderen een 4. Dus ik vind juist dat de toppers veel minder worden voorgetrokken dan vroeger. En daarom kan ook iemand die voor de eerste keer meedoet aan een wereldbekerwedstrijd en heel goed rijdt gewoon vijfde worden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:05

Hermelientje schreef:
Verder zie je heel duidelijk dat ze afwillen van dat gedoe van vroeger waarbij de meeste cijfers tussen de vier en de acht lagen (in de basissport bij de pony's zelfs tussen de vijf en de zeven). Ze willen alles benutten van 0 tot 10.

Wel, daar zit volgens mij een stuk van het probleem.
Objectief bekeken zit 95% van alle oefeningen nu éénmaal tussen een 4 en een 8, misschien zelfs tussen een 4 en een 7.
Hoe dikwijls zie je een oefening die werkelijk een 9, of werkelijk een 10 waard is ?
Juryleden moeten alles benutten van 0 tot 10 ?
Dat ben ik met je eens, maar als het betekent dat van een 7 een 9,
en van een 8 een 10 wordt gemaakt, hoeft het voor mij niet.

Urnie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:28

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze proef niet zo geweldig vind... echt een prachtige combinatie en Charlotte rijd echt heel goed, maar ik zie in elke piaffe een hapering en in het begin zelfs een paar grote fouten, ik vind dat ze achter de muziek aan rijdt, en voor mijn gevoel is Valegro nogal gespannen. Ik vind de score nogal hoog. Zeker als je het vergelijkt met de mooie kur die Adelinde op de OS reed en daar zo'n beetje dezelfde punten voor kreeg. Maar goed mijn beeld was ook nogal schokkerig misschien dat het daaraan ligt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:51

BigBen schreef:
Hermelientje schreef:
Verder zie je heel duidelijk dat ze afwillen van dat gedoe van vroeger waarbij de meeste cijfers tussen de vier en de acht lagen (in de basissport bij de pony's zelfs tussen de vijf en de zeven). Ze willen alles benutten van 0 tot 10.

Wel, daar zit volgens mij een stuk van het probleem.
Objectief bekeken zit 95% van alle oefeningen nu éénmaal tussen een 4 en een 8, misschien zelfs tussen een 4 en een 7.
Hoe dikwijls zie je een oefening die werkelijk een 9, of werkelijk een 10 waard is ?
Juryleden moeten alles benutten van 0 tot 10 ?
Dat ben ik met je eens, maar als het betekent dat van een 7 een 9,
en van een 8 een 10 wordt gemaakt, hoeft het voor mij niet.

Tja dat blijft altijd lastig met cijfers geven. Is een tien dan precies tweemaal zo goed als een vijf? Het is geen wiskunde. Een tien is denk ik gewoon het cijfer voor de beste oefening die op dat niveau getoond wordt. De tijden dat de tien alleen maar voor God en perfectie was zijn voorbij denk ik. Ik heb ook echt niet de indruk dat van een zeven een negen wordt gemaakt. Eerder heb ik de indruk dat je voor iets dat tien jaar geleden een zeven was nu een zes krijgt. Als ik meekijk op wedstrijden waar je echt de punten per onderdeel kunt zien meelopen dan zie ik eerlijk gezegd niet zoveel rare dingen. En toen Edward zijn hoge scores haalde (ook wel eens met foutjes in de proeven) las je ook niet zoveel commentaar als nu. Maar misschien vond jij die percentages ook niet terecht.

De kür op muziek blijft in mijn ogen wel een moeilijk punt bij het jureren.

Maar misschien is er wel algehele cijferinflatie, ik hoorde laatst van iemand op de middelbare school dat hij een 11 had voor een proefwerk. ;)

En als 95% van de prestaties in de Grand Prix tussen de vier en acht zitten vind ik het niet gek dat wij veel negens en af en toe tienen te zien krijgen, wij hebben het hier meestal over mensen uit de top 50 van de wereld.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:01

Frustrerend!! -:(- Is er nou nergens een filmpje van de grand prix proef? Rijdt iemand een WR en op het hele godganse internet kan ik geen filmpje vinden aarrrhg!!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:10

JessicaD88 schreef:
Frustrerend!! -:(- Is er nou nergens een filmpje van de grand prix proef? Rijdt iemand een WR en op het hele godganse internet kan ik geen filmpje vinden aarrrhg!!

vervelend he! alleen de freestyle heb ik gevonden

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:25

Ja precies, die heb ik inderdaad gezien. Hoop dat de GP nog volgt.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:50

Mooie prestatie! Kijk graag naar deze prachtige combinatie. :j

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:02

waauw goed gedaan, jammer van edward Gal maar zeer goed gedaan !

_Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 13:49

Wat is dat toch een ontzettend goed paard! Charlotte is echt een aanwinst voor de dressuursport!