Het leed van het paardenvlees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Re: Het leed van het paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:56

Daarom eet ik alleen vlees van de biologische slager hier. Ik wil weten waar het dier ongeveer vandaan komt, dat het dier een "normaal" leven heeft gehad. Dan maar afentoe een vleesdag omdat het anders te duur is.

Ooit biologisch paardenvlees gezien? Nee, daarom eet ik het niet.

Daarnaast kan je paardenvlees weldegelijk zien als een ander vleessoort in mijn ogen. Paarden worden, in Nederland etc, niet gefokt voor het vlees. Vaak, uitzonderingen daar gehouden, komt het vlees van bijvoorbeeld particulieren die een paard(en) hadden. Veel paarden hebben heel wat medicijnen gehad in hun leven omdat je er, vaak dus niet altijd, meer voor over hebt het dier in leven te houden dan bijvoorbeeld een koe. Voor mij dus redenen genoeg waarom ik geen paard eet.

Daarnaast speelt een stukje emotie ook hierbij.. Zo zou ik nooit hondenvlees of kattenvlees eten en dus ook geen paard. Omdat er bij mij emotionele waarde zit aan een paard en dit heb ik niet met een eend,geit,schaap of rund. Paarden worden in veel gevallen gezien als een "huisdier" en ik vind dat je een huisdier niet eet. Ook werkdieren eet je niet, zo vind ik. Dus als ik hier ook een koe voor de wagen zou spannen, zoals in sommige landen, zou ik die wellicht ook niet eten. Misschien hypocriet, maar dit opgeteld met de redenen die ik hier boven aangeef is voor mij een reden om het te zien als een apart "vleessoort" die ik niet eet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:01

Anne_GTI schreef:
Wat een ongelooflijk gekleurd stuk. :r

Punt 1; in Nederland zit veel paardenvlees in frikandellen en hamburgers. Dat smaakt nl. lekker
Punt 2; het meeste paardenvlees in deze hamburgers komt uit Argentinië en Brazilië. Paarden worden daar geslacht en de diepgevroren bouten worden hier verder verwerkt.
Punt 3; De paarden die in Nederland geslacht worden zijn er maar weinig die de frikandel halen; meeste gaat het hondenvoer in.
Punt 4; in Amerika kan je zien wat een volledig slachtverbod in de hand werkt. Nog langere transporten!

Ik ben voor een maximale reisafstand van slachtvee van maximaal 500 km. En dan maakt het niet uit of het een paard, koe of varken is. Ga maar slepen met bevroren vlees, dat geeft geen dierenleed.

Precies mijn gedachte. Objectief is het stuk zéker niet.

Daarnaast: Ach jaaa er is zó verschrikkelijk veel dierenleed in Nederland. Als je WakkerDier en de PvdD moet geloven.... :=

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:03

shilady schreef:
tja maar doordat jullie vegetarier zijn zal dit in elk geval niet stoppen of er minder vlees geproduceerd worden ;)

ahnee???? 8)7 8)7 8)7
Nederlanders eten gedurende hun leven ongeveer 522 dieren per persoon op..
lijkt me dan toch dat er per vegetarier 522dieren gespaard worden of klopt er iets niet aan mijn logica?? :?

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:06

44Myrthe44 schreef:
xSlvna schreef:
Waarom is dit kinderachtig gedoe? Dieren verweg laten slachten? Snap ik echt niet. Bij mij in de stad is een slachthuis, lijkt me sterk dat daar vee uit het noorden van nederland word geslacht. Heb wel eens gekeken als geslacht werd, althans als het vee nog buiten in de rij stond, wat een rust, een voor een weer een koe minder maar geen gemep od. ook hoe ze binnen komen, oke weinig ruimte, maar niet overdreven weinig.

Veel vee mag hier niet geslacht worden, maar in het buitenland, waar soepelere regels zijn, wel.
Bovendien zijn er in NL weinig mensen die paardenvlees eten, en is er weinig vraag naar. Omdat rauw vlees niet lang goed blijft kan het beest beter op de plek van consumptie geslacht worden.

Nederland was volgens mij net de grootste paardenvlees consument hoor, denk frikandellen en kroketten enzo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:08

Benno08 schreef:
shilady schreef:
tja maar doordat jullie vegetarier zijn zal dit in elk geval niet stoppen of er minder vlees geproduceerd worden ;)

ahnee???? 8)7 8)7 8)7
lijkt me dan toch dat er per vegetarier 522dieren gespaard worden of klopt er iets niet aan mijn logica?? :?

hangt er van af hoe je het bekijkt. Draag je leren schoenen? leren zadel en hoofdstel? Ook daar zijn dieren voor gebruikt :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:17

Filmpje kan als schokkend ervaren worden.
Misschien wel informatief voor dit topic

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:18

lifaya schreef:
Benno08 schreef:
ahnee???? 8)7 8)7 8)7

hangt er van af hoe je het bekijkt. Draag je leren schoenen? leren zadel en hoofdstel? Ook daar zijn dieren voor gebruikt :)

echt? }:0
het blijven er nog steeds -522 :list:

ik ben trouwens niet tegen vlees, wel tegen dierenleed en de hoeveelheid vlees er genuttigd word.. Als iedereen slechts 1a2 keer per week vlees zou eten i.p.v 3x daags zoals vele, zou dit soort leed bespaard blijven

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:22

kan het filmpje niet aanzien eigenlijk....veel plezier met je paardenbiefstukje iedereen...gadver..
Vlees eten is prima maar niet ten koste van alles, boycotten die goedkope troep en houdt Nederlandse beesten op Nederlandse bodem en informeer die achterlijk landen die een goede paardenslager zielig vinden... meeste transporten zijn het gevolg van een afwezigheid van goede slagers in het land waar de paarden vandaan komen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:34

bethje31 schreef:
...veel plezier met je paardenbiefstukje iedereen...gadver..

En met de kerst komt daar struisvogel, hert etc bij..Mjammmmmm

Desalniettemin vind ik het erg hoor dat die paarden zo behandeld worden, maar dat geld ook voor op elkaar gestapelde varkens, kalfjes, kippen etc.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:37

Zoals ik al zei...geen probleem met het eten van vlees....mits de dieren maar goed zijn behandeld.....gewoon iets meer moeite doen voor je vlees...

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:40

Gizeppie schreef:
Tsja en daarom ben ik vegatrisch :)

en ik ook en mijn dochters ook :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:42

bethje31 schreef:
Zoals ik al zei...geen probleem met het eten van vlees....mits de dieren maar goed zijn behandeld.....gewoon iets meer moeite doen voor je vlees...

Klopt, MAAR: Veel consumenten zijn niet bereid om meer te betalen voor het vlees. Het moet allemaal maar zo goedkoop mogelijk terwijl de boeren zitten met gigantische voerprijzen en de kosten op dit moment hoger zijn dan de opbrengsten. Zelf kies ik mbt vlees zeer bewust mijn producten uit, kijk naar kwaliteit, waar het is gemaakt en de prijs. Producten waarderen op hun werkelijke waarde is iets wat je moet leren als consument en zeker in deze tijden niet het gemakkelijkste. Maar: Op deze manier weet ik wel dat het vlees wat ik eet afkomt van beter behandelde dieren.

Want niet alleen vegetariërs zitten hier 'tis zielig' maar waarschijnlijk ook mensen die zélf niet meer willen betalen. Boeren kan niet meer zo goed uit, tenzij je een megabedrijf hebt.... De kleinere bedrijven moeten keihard werken om het hoofd boven water te houden. Iets wat de consument zich niet lijkt te willen realiseren!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:49

yep winged...dat is precies het probleem. Comsument wil goedkoop vlees en boeren moeten daar maar aan voldoen omdat ze ook moeten rondkomen. Comsumenten zouden beter moeten worden voorgelicht. Denk dat het weer eens tijd is voor wat goede campagnes zodat mensen weten waar hun vlees vandaan komt....van een beest dus en niet van een voorverpakt pakje bij de supermarkt.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:51

Veel mensen moeten gewoon ook op hun portemonnee letten. Biologisch vlees is vind ik fors duurder. Snap als je een gezin hebt dat je dan niet snel voor biologisch vlees gaat

ik probeer het wel, probeer ook minder vlees te eten, maar ik koop niet altijd biologisch, maar goed, wij zijn 2verdieners zonder kinderen

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:53

Winged schreef:
ahnee????
lijkt me dan toch dat er per vegetarier 522dieren gespaard worden of klopt er iets niet aan mijn logica??

Enigszins off-topic maar nee, uitgezonderd van vlees vee. Maar het verloop bij bijv. melkveebedrijven zal blijven bestaan. En ook (zoals eerder vermeld) zullen we delen blijven gebruiken voor schoenen e.d.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:55

@Giolli : jeetje wat een filmpje.. Vreselijk. Dat bedoel ik.. Daarom eet ik dit niet ( en ook niet het vlees uit de supermarkten) ik wil níks bijdragen aan dit dierenleed, geen cent. Ik vind dat ik ook verantwoordelijk zijn voor dit, als ik vlees koop zonder te weten waar het vandaan komt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:56

bethje31: Tja, dan moet daar nog wel geld voor zijn. De productschappen worden bijvoorbeeld opgeheven en Landbouw valt direct onder Economische Zaken. Het bedrag wat naar landbouw gaat is straks stukken kleiner, voorlichting en promotie wordt flink op gekort. Het opzetten van een positief beeld van de sector ook. Waar WakkerDier alle ruimte heeft voor de negatieve beeldvorming, heeft de sector zelf geen geld meer...

Zoals het filmpje wat geplaatst is: Dat is gelukkig niet overal zo, sterker nog: De hoeveelheid vlees wat op die dieren zit is praktisch niks! In Nederland hebben we gelukkig het één en ander aan regels.
Wil je vlees eten: Kijk of je het land van herkomst kan vinden en oordeel dan.

Winged

justdjen schreef:
Winged schreef:
ahnee????
lijkt me dan toch dat er per vegetarier 522dieren gespaard worden of klopt er iets niet aan mijn logica??

Enigszins off-topic maar nee, uitgezonderd van vlees vee. Maar het verloop bij bijv. melkveebedrijven zal blijven bestaan. En ook (zoals eerder vermeld) zullen we delen blijven gebruiken voor schoenen e.d.

Uh, dat is niet mijn quote? Ik ben namelijk alles behalve een vegetariër... :+
Laatst bijgewerkt door Winged op 18-12-12 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bethje31

Vlees hoeft niet elke dag gegeten te worden. Kreeg ik ook echt niet elke dag hoor toen ik nog thuis woonde, wij hadden ook groot gezin thuis met niet al te veel geld. Mijn moeder verzon andere dingen......en ik eet nog steeds niet elke dag vlees, je kunt het prima vervangen door iets anders. Maar ja dat is weer voorlichting...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:58

ik haal bij voorkeur gewoon vlees van een slager vandaan en niet uit een supermarkt. Ik proef ook écht verschil betreft kip van een poelier (hallal/normaal) en een supermarkt kip. De supermarktkip (denk dat dat dus de plofkip is) is heel wat taaier dan een kip die je bij de slager vandaan haalt :j die hebben over het algemeen een fijner leven gehad :j Maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen niet veel geld te besteden hebben. Ik betaal zo'n 7 euro voor 1 kilo kip (voor de soep)

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:59

@winged; ik plaatste het bericht en las jouw andere quote, toen vond ik het al zó vreemd! Sorry! :+
Ik deel namelijk helemaal jouw mening in jouw laatste quote :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:00

bethje31 schreef:
Vlees hoeft niet elke dag gegeten te worden. Kreeg ik ook echt niet elke dag hoor toen ik nog thuis woonde, wij hadden ook groot gezin thuis met niet al te veel geld. Mijn moeder verzon andere dingen......en ik eet nog steeds niet elke dag vlees, je kunt het prima vervangen door iets anders. Maar ja dat is weer voorlichting...

dat is zo hoor, mensen denken vaak nog dat er iedere dag vlees op tafel hoort

Moet eerlijk zeggen dat ik vlees ook mis als ik het niet eet hoor, ik ben er gek op en ik vind gerechten met vlees toch altijd nog lekkerder dan zonder vlees. Ik doe het niet eens zozeer voor de beesten, maar ik denk dat iedere dag vlees ook gewoon niet zo gezond is ;-)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:00

Biologisch vlees smaakt al beter maar is duurder en dat doen veel mensen zeker met een laag budget nooit. Daarbij laatste een programma gezien dat Biologisch niet altijd zo leuk biologisch is als gezegd;) Ga jij dat spoor echt terug kijken of het echt is wat ze zeggen dat het is. Ja min of meer klopt het. Maar zeke rniet in alle gevallen:) EN soms is biologisch ook dat het diertje 3 meter had om buiten te lopen inplaats van echt een weide van 5 hectare en geen rommel in zijn lijf gestopt.

We hadden vroeger een slager opd e hoek die zelf nog slachten en hun eigen vee hadden wat je gewoon in de weide kon zien. en er werdt dan per week van elk soort 1 geslacht en alles her gebruikt in de winkel voor verkoop. Helaas zijn zij door de regelgeving en niet meer kunnen voldoen aan de hoogste eisen die gevraagd werden en ouderdom moeten sluiten. Maar dat is het lekkerste vlees wat ik ooit gegeten heb.

Waar ik mijn hooi vorig jaar haalde kocht elk jaar 1 of 2 koeien die hij dan goed liet bij komen en daarna liet slachten en het vlees terug kreeg voor in zijn eigen vriezer. HIj ging zelf naar de slachter en wachten tot zijn koe gedaan was en kreeg hem mee terug en dan werdt hij bij een beenderij uitgebeend en dan vlees mee vriezer in. Dan weet je pas wat je eet. Maar ja...ik ga geen koe kopen wetend dat ik daarna naar slachterij moet met dat dier. Daar ben ik eerlijk in. Ik hoef het niet te weten maar probeer wel op te letten met wat ik koop in de winkel als ik een keuze heb want is niet in elk land zo geregeld.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:04

wat een uit verhouding getrokken stuk,

hier op het dorp zit een slager, en vanuit een groot stuk van zeeland komen de paarden os hier naar toen , op vaste dagen worden en paarden geslacht,
en dit gebeurd erg netjes , je krijgt oa de kans om na het schieten nog afscheid te nemen / controleren op de dood.

ja ik eet paardenvlees, maar dan wel bij de nl slager, in supermarkten in belgie zou je het zo kunnen halen maar op de verpakking staat dan uit welk land het komt
iedereen die you tube kan gebruiken kan achter de meest ruwelijke filmpje komen..

maar om nu te kunnen zeggen als vegatariere dat je dieren red daarin geloof ik niet, want de ene mens eet meer vlees als de ander
en zoals aangegeven leer materialen is ook van dieren..

kijk hier word er door sommige tegen een paard aan gekeken als zijn de een hond /kat .. mar in india is de koe heilig en mag niet gegeten worden .. in china eten ze toch katten en in andere arme landen ben je als vette hond je leven ook niet zeker.

dus tja kunnen wij een conclusie trekken uit dit stuk , ? we weten allemaal dat er transporten zijn die niet door de beugel kunnen. zo heb ik een transport varkens naar italie begeleid ( levende varkens) ja ze staan dicht op elkaar waarom omdat als ze te veel ruimte hebben het ook gevaarlijke situatie op kan leveren , en reken maar dat er strenge controles zijn ,

kijk de slachterij in limburg die dode varkens slachte waarbij de eigenaar van de slachterij zelf varkens op meste, mag nog steeds varkens houden, dat hij en risico vormde voor de volksgezondheid intresseerde hem niet, pak dan zulke mensen aan ( want deze man heeft geen gevangenis straf gehad )

ik moet mijn vlees in de gewone supermarkt kopen omdat het levens onderhoud van een gezin gewoon duur is , ik zal dan ook nooit geen vlees weg gooien

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:08

@kostolany: Ik kom zelf van een biologische pluimveehouderij, mijn zus en zwager hebben schapen, verderop zit nog het één en ander aan agrarische bedrijven. (niet allen biologisch) Ik kén de regels en ik wéét dat die ontzettend streng worden nageleefd en gecontroleerd (tenminste: In mijn regio). Radar is mbt de agrarische sector ONTZETTEND gekleurd. Daar heb ik mbt deze onderwerpen niet helemaal 100% vertrouwen in. Tuurlijk, er zitten rotte appels tussen, maar het is niet zo zwart wit dat het helemaal niet biologisch is.

En tja, ik hou wel van een goed stuk vlees. :j

@justdjen: No problem :)