Bad Sooden-Allendorf schrijft geschiedenis: UPDATE

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:08

_/-\o_ boven mij.

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:11

Er word heel makkelijk over gepraat... minder paarden is beter.
Maar spreek jij die mensen maar eens aan die hun paard moeten wegdoen dan...
Je hart breekt, mijn hart zou breken als ik mijn 2 schatten weg moet doen, zij zorgen ervoor dat ik elke dag weer vrolijk opsta, geen hangjeugd ben of word, ze geven mij plezier en ze zijn een deel van mij <3
Ik zou na school niet eens meer weten wat ik moet doen op een dag.
En ik zou niks liever willen !! :D

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:15

Is de paardenbelasting alleen voor particulieren of ook voor bedrijven? Hiervoor gelden verschillende regels neem ik aan?

xSlvna

Re: Bad Sooden-Allendorf schrijft geschiedenis: UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:19

Ik ga volgensmij depressief in een hoekje liggen als mijn pony weg moet... :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:28

Ik vraag me een beetje af in welke situatie de personen zitten die het idee (meer dan) redelijk vinden?
Hebben die geen paarden zelf, of zitten die dusdanig ruim dat ze niet verwachten dat het consequenties heeft voor hun?
Want ik denk bij dit soort dingen alleen maar aan mijn situatie en misschien komen mijn paarden nog niet in gevaar voor de verkoop, maar alles wordt duurder. Dus ik vind het een eng idee dat er nog meer kosten zouden worden gemaakt.

Niet aanvallend bedoeld voor de meestanders, gewoon nieuwsgierig.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:37

@ Goeroe.

Dan pik ik er ook nog maar eentje uit "komen dan vrij voor natuurbeheer".

Juist ja, en dan zetten ze er een hek omheen, mag niemand meer in en plempen het vol met. je raadt het al, paarden en runderen, die zich ongebreideld vermeerderen, niet medisch verzorgd worden en zo ziektes verspreiden en uiteindelijk zien we weer beelden van deze dieren die bij bosjes aan het vermageren zijn en uiteindelijk ellendig verrekken.
Fijn hoor dat natuurbeheer.

Boeren zullen andere producten gaan verbouwen omdat er vraag naar is?
Nou, lijkt me toch echt niet. Je moet niet raaskallen als je er geen verstand van hebt. De boeren kunnen alleen dat verbouwen waarvoor hun grond die ze bewerken geschikt is. En meer grond voor de boeren zal zeker in Nederland nooit ter beschikking komen, al staat er geen particulier paard meer op een weitje. De boeren houden er niet voor niets mee op, zoals al aangegeven, omdat ze gedwongen worden dor de omstandigheden. Ze verkopen de boel en trekken weg naar landen waar ze tenminste hun bedrijf kunnen voeren zodat ze er een boterham die belegd is mee kunnen verdienen. Of ze moeten noodgedrongen een job zien te vinden als ze niet in de bijstand willen komen. Zal niet meevallen in deze tijden.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar in je avatar staat een paard. Wat moet @ goeroe toch in hemelsnaam met een paard, dat is slecht voor de algemeenheid, geeft overlast, neemt ruimte in beslag die voor andere doeleinden benut kan worden, is een gevaar voor de volksgezondheid, nou ja, de hele lijst dus waar je zo je best op hebt gedaan.

Hypocriet?

Nou prettig weekend in ieder geval dan maar.

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:45

Goed verwoord 10y, sluit ik me helemaal bij aan.

Wat ze zouden moeten doen is ervoor zorgen dat je een bepaald aantal paarden op een hoeveelheid grond mag zetten zodat je geen overbeweiding gaat krijgen. Voor veel paarden zou dit betere leefomstandigheden geven.

Maar om nu belasting te gaan betalen vind ik echt belachelijk. Wij hebben bijna een hectare weiland en 2 paarden die daar op lopen.
Wat doen ze er voor mij dan voor terug als ik die belasting betaal?
Als ik mijn paarden weg zou doen (wat nooit zou gebeuren), komt er echt niemand anders aan mijn land om te bouwen of te verbouwen. Dus daar schieten ze niets mee op. Misschien moet ik er dan heel veel schapen op gooien? Geeft ook "vervuiling", maar dat kost je geen belasting. Lekker krom zeg 8)7

Ik kom nooit met mijn paarden op de weg, want ik woon aan het bos dus heeft geen enkele andere verkeersdeelnemer last van mij.
Klagen over het feit dat dan die ruiterpaden onderhouden moeten worden is flauwekul.
Dan kun je ook alle wandelaars, fietsers en automobilisten laten betalen als ze het bos in willen. Ook voor hun zijn voorzieningen getroffen, dus waarom moet ik als ruiter daar alleen voor betalen.

Ik betaal al hondenbelasting in een gemeente die geen enkele voorzieningen heeft voor honden en dus het geld daar niet voor gebruikt.
Bovendien geldt hiervoor hetzelfde als mijn paarden, ik woon buitenaf en niemand heeft last van mijn honden.

Zoek wat anders om geld binnen te halen zeg en laat mensen lekker genieten van hun hobby!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:56

Sorry Goeroe, maar ons voedsel is niet zo duur omdat de grond zo duur is, omns voedsel is zo duur omdat de voedselindustrie en de handel en de winkels er zo veel op verdienen... En boer houd er schandalig weinig aan over. En melk en koeien zijn er in overschot, zoveel dat we er Europese boetes voor moeten betalen als land, eerst maar eens minderen met die koeien dus, dan hebben we ook minder mest over, hoeven we ons land minder vaak te bemesten en minder vaak te maaien wat helpt tegen het grasoverschot en een mindere milieubelasting.

Weet je wat echt helpt voor het milieu? Minder vlees eten!
Die bio industrie van kippen en varkens, die is slecht voor het milieu! En om een kilo vlees op te fokken heb je heel veel granen nodig!
Denk je echt dat die hobbypaarden zoveel weghalen voor de landbouw? Hoeveel paarden staan er niet op priv'egrond, op begrazingsprojecten van natuurorganisaties en op natuurgrond van een boer of particulier?
Daarbij leveren die paarden heel veel belastingcentjes op door de hobby/sport en enorme ontstane industrie (voeding/supplementen, mode mens, mode paard, paardenbenodigdheden, sport/wedstrijden en toebehoren, instructie, vakanties, stalling/stallenbouw/manegebouw en rijbanen aanleg, omheiningen en benodigdheden) die er omheen zit en waar 6, maar meestal gewoon 21% BTW over wordt betaald over de omzet en inkomenstenbelasting voor al die mensen die er (deels) hun inkomen mee verdienen!

Een enorme strop voor de economie als onze paarden allemaal opgeruimd zouden worden...

goeroe schreef:
frangelica schreef:
maar paardenpoep is dom weg gewoon gras dat vergaat....waarom belasting betalen wat ruimen hun op voor ons ?
waarom snap ik niet zo heel erg goed ?
kan iemand daar mij uitleg over geven ?

Het gaat niet over poep.

Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...

Daarnaast ken ik geen enkele andere hobby die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor het landschap. Paarden worden vaak op relatief kleine weitjes gehouden met een goed zichtbare omheining. Dat zorgt voor een versnippering van het landschap. Daarnaast zorgen de vele paddocks, rijbakken, schuilstallen enzovoort voor verrommeling. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat Nederland er mooier op is geworden door al die paarden.

Verder zorgen de vele paarden in het verkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties en gemeentes die met veel ruiters te maken hebben zijn zelfs min of meer gedwongen om ruiterpaden aan te leggen en te onderhouden, omdat het anders teveel gevaarlijke situaties oplevert en andere doelgroepen niet meer veilig van de natuur kunnen genieten.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen voor het milieu. Voor onze paarden wordt voedsel verbouwd waarvoor veel grondstoffen en water nodig zijn. Daarnaast produceren paarden veel mest en daar komen we ook zonder de paarden al haast in om.

Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.

Wie een beetje moeite wil doen kan waarschijnlijk nog wel meer voorbeelden bedenken van de gevolgen van de paardenhouderij op de huidige schaal. En natuurlijk zijn paarden ook nu al duur, maar als je kijkt naar de gevolgen vind ik dat geen realistische prijs. Een realistische prijs zou volgens mij een nog veel hogere belasting opleveren, dus ik denk dat wij er met een paar honderd euro per jaar heel goed mee weg komen. Waarschijnlijk zal het aantal paarden in Nederland op termijn dan dalen. Erg vervelend voor de mensen die het dan niet langer kunnen betalen, maar vanwege eerder genoemde redenen denk ik dat het in het algemeen belang zou zijn als het aantal paarden zou afnemen. Alleen maar goed dus.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:04

Eirikur schreef:
goeroe schreef:
Het gaat niet over poep.
Misschien niet, maar jij praat wel poep.

Leuk gevonden. :D Toch had ik gehoopt dat mijn poging om de mensen hier uit te nodigen om buiten hun eigen denkkader te denken iets meer waardering zou oogsten, maar dat was misschien ook wel erg naief.

Eirikur schreef:
De meeste ruimte die in NL door paarden wordt ingenomen, is vrijgekomen landbouwareaal, omdat er in NL per dag 7 boeren hun hooivork aan de wilgen hangen, omdat ze het financieel niet meer kunnen bolwerken of omdat er geen bedrijfsopvolging is.

Dat is denk ik een kip/ei-verhaal. Mede doordat er zoveel paarden zijn is de grond in Nederland zo duur. Het staat in elk geval vast dat de boeren het in Nederland niet gemakkelijk hebben en ik zal de laatste zijn om te beweren dat dat alleen de schuld van paardenbezitters is, maar ik geloof in elk geval niet dat paardenbezit de oplossing is.

Eirikur schreef:
Als de grond waarover ik het hierboven heb geen herbestemming zou vinden in de paardensector, kwam ze braak te liggen en zou vervolgens verwilderen. Dat zou pas echt verrommeling geven, hectares vol met onkruid.

Wat mooier is blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik geloof niet dat het beeld wat jij schetst realistisch is. Nederland is te klein om op lange termijn grond 'over' te hebben. Als de grondprijzen dalen komt er vanzelf een keerpunt waarbij het ineens wel weer interessant wordt om de grond op een andere manier te benutten. Ik weet in elk geval dat er in mijn omgeving veel boeren zijn die graag grond zouden bijkopen.

Eirikur schreef:
De gevaarlijke situaties in het verkeer worden grosso modo niet veroorzaakt door de betreffende ruiters en paarden, maar doordat medeweggebruikers geen rekening houden met de natuur van de aan het verkeer deelnemende paarden. En let's face it: paarden waren er als vervoermiddel een pietsie eerder dan auto's en andere door verbrandingsmotoren aangedreven voertuigen, dus ben ik van mening dat van bestuurders daarvan best gevraagd mag worden om in hun weggedrag rekening te houden met de natuur van paarden.

De wereld is veranderd en alle weggebruikers zullen rekening moeten houden met elkaar. Toch denk ik dat het bijvoorbeeld in onze bossen voor niemand een verbetering zou zijn als alle 'natuurgebruikers' van dezelfde paden gebruik zouden moeten gaan maken.

Eirikur schreef:
Verder nogmaals: dat grasland was er altijd al, dus 'meer pollen door al dat gras' is pas echt flauwekul. Een beetje koeienboer maait minstens 3 en liever 4 snedes, om zo eiwitrijk mogelijk kuilgras aan zijn koeien te kunnen voeren. Als je paardenhooi wilt maken, houdt het met 2x per seizoen maaien wel een beetje op. Tenslotte ben ik hogelijk benieuwd welke hier in NL reeds bij paarden voorkomende zoönosen jij zó gevaarlijk vind voor de volksgezondheid, dat je er reden in ziet inkrimping van het aantal paarden voor te staan.

Ik schreef niet voor niets dat het misschien wat vergezocht was. Er zijn op dit moment nog geen noemenswaardige uitbraken van ziektes geweest waarbij paarden zelf het risico vormden, maar ook bij andere diersoorten zien we dat er pas serieuze problemen ontstaan bij een hoge concentratie van dieren en het gemiddelde aantal paarden per locatie is volgens mij groter dan ooit. Daarnaast zijn er op bedrijven met paarden vaak andere dieren aanwezig die een groter risico vormen en met paarden wordt ontzettend veel gesleept. Daardoor is de kans dat ziektes verspreid worden groter, ook al zijn het niet de paarden zelf die de ziekte bij zich dragen.

Eirikur schreef:
De paardenhouderij in haar huidige omvang is, naast dat veel mensen er een leuke hobby aan hebben, vooral ook een sector die, bij een significant slinkende landbouwsector, steeds belangrijker is geworden voor de werkgelegenheid en het daarmee gegenereerde inkomen voor de mensen die in de paardenhouderij werkzaam zijn. Hoeveel veehouders bieden er tegenwoordig niet naast hun boerenbedrijf (kleinschalige) pensionstalling aan? Da's echt niet omdat ze al die strontvervelende, stikverwende paardenwijven zo graag over hun erf hebben, hoor. Dat is bittere noodzaak om de eindjes aan elkaar te kunnen blijven knopen.

Nogmaals, ik ben niet tegen de boerenbedrijven, maar ik ben voor een andere oplossing. Dat zou voor de boeren zelf ook prettiger zijn, want je geeft zelf al aan dat die boeren veel liever gewoon zouden blijven boeren en eigenlijk niet zitten te wachten op pensionklanten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:23

mooney schreef:
Ik vraag me een beetje af in welke situatie de personen zitten die het idee (meer dan) redelijk vinden?
Hebben die geen paarden zelf, of zitten die dusdanig ruim dat ze niet verwachten dat het consequenties heeft voor hun?
Want ik denk bij dit soort dingen alleen maar aan mijn situatie en misschien komen mijn paarden nog niet in gevaar voor de verkoop, maar alles wordt duurder. Dus ik vind het een eng idee dat er nog meer kosten zouden worden gemaakt.

Maar dat is ook een ontzettend goed argument om tegen paardenbelasting te zijn. Als paardenbezitter zou ik ook niet blij zijn met die belasting, maar tegelijkertijd kan ik argumenten bedenken waarom het in het algemeen belang te verdedigen is om zo'n belasting in te voeren.

10y schreef:
Maar in je avatar staat een paard. Wat moet @ goeroe toch in hemelsnaam met een paard, dat is slecht voor de algemeenheid, geeft overlast, neemt ruimte in beslag die voor andere doeleinden benut kan worden, is een gevaar voor de volksgezondheid, nou ja, de hele lijst dus waar je zo je best op hebt gedaan.

Hypocriet?

Nou prettig weekend in ieder geval dan maar.

Voor mij gelden dezelfde redenen als voor de meeste paardeneigenaren. Ik ben dan ook niet tegen het bezit van paarden, maar ik erken dat mijn hobby negatieve consequenties heeft voor de maatschappij en dat het daarom niet meer dan redelijk is om een vergoeding te betalen in de vorm van belasting. Ik ben blij dat je mij wel een prettig weekend gunt, ik jou ook!

Black_Pine schreef:

Dat is de omgekeerde wereld. Jouw hobby levert kosten voor de maatschappij op waar je tot nu toe nooit voor hebt betaald.

joyce B schreef:
Sorry Goeroe, maar ons voedsel is niet zo duur omdat de grond zo duur is, omns voedsel is zo duur omdat de voedselindustrie en de handel en de winkels er zo veel op verdienen...

Er zijn zoveel redenen waarom voedsel duur is. Jij noemt er eentje, maar natuurlijk hebben ook grondprijzen invloed. Mede daardoor hebben Nederlandse boeren zo'n moeite om te concurreren met boeren in het buitenland waar de grondprijzen (en daardoor schuldenlasten) lager zijn dan in Nederland.

joyce B schreef:
Weet je wat echt helpt voor het milieu? Minder vlees eten!

Helemaal voor! +:)+ Ik eet dan ook geen vlees, maar wat dat met deze discussie te maken heeft ontgaat mij.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:57

een hobby die kosten oplevert voor de maatschappij?
Ik denk dat die hobby....hobbymatig of beroepsmatig meer opbrengt dan kost.
Weet je hoeveel dierenartsen,hoefsmeden,voerleveranciers inkomsten gaan missen als er geen paarden meer zijn?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:59

Veel geklaag maar ik ben HEEL benieuwd wat de paardeneigenaren in Nederland en Belgie eraan gaan doen om dit tegen te houden?!

Ze hebben NIET op het invoer van het chippen reageert of geprotesteert ... en er was hier ook waarschuwing genoeg.

Denk niet dat het Groep Nijhof (Nederland) of het BWEI (Belgie) zich hier moeite aan gaan besteden.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:01

goeroe schreef:
[Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...

Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.

.

Als ik dit zo lees is dit meer een tekst uit de huidige vertrutting van de nederlandse maatschappij.

Ga je eerst een in de grondmaterie verdiepen en het EU subsidie beleid tot de soja handel de graanpolitieken en kom dan terug zou ik zeggen. :')

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:05

Peterina schreef:
Veel geklaag maar ik ben HEEL benieuwd wat de paardeneigenaren in Nederland en Belgie eraan gaan doen om dit tegen te houden?!

.

Je gaat er van uit dat deze gemeentelijke belastingen overal ingevoerd zal worden..
Ik heb te doen met enkele generaties die zich zelf de komende 30 jaar als verloren mag beschouwen..
Maar ze zullen er zich ook niet tegen verzetten..nl. de "vechtersmentaliteit" is er uit gebrainwasht |(

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:26

geerke schreef:
een hobby die kosten oplevert voor de maatschappij?
Ik denk dat die hobby....hobbymatig of beroepsmatig meer opbrengt dan kost.
Weet je hoeveel dierenartsen,hoefsmeden,voerleveranciers inkomsten gaan missen als er geen paarden meer zijn?

Nogmaals, het gaat mij om het algemeen belang en de negatieve gevolgen die de paardenhouderij in de huidige omvang heeft. Die negatieve gevolgen worden op de maatschappij afgewenteld en zijn niet allemaal even gemakkelijk in geld uit te drukken. De verpesting van het landschap bijvoorbeeld is iets waar iedereen ongevraagd mee te maken heeft, maar waar niet gemakkelijk een prijskaartje aan gehangen kan worden. Naar mijn mening is het niet eerlijk dat de hele maatschappij opdraait voor mijn hobby en daarom is een vergoeding in mijn ogen redelijk. In tegenstelling tot wat veel mensen lijken te denken is dat vaak de belangrijkste reden om belasting te heffen. Een bepaald gedrag heeft negatieve gevolgen die niet zijn doorberekend in de prijs, waardoor het gedrag feitelijk te goedkoop is en daardoor teveel plaatsvindt, om het even heel simpel te verwoorden. Een belasting kan in dergelijke situaties de balans herstellen doordat het gedrag duurder wordt waardoor sommige mensen er niet langer voor zullen kiezen om dat gedrag te vertonen. Ik vind het jammer dat tot nu toe niemand daar inhoudelijk op heeft gereageerd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:27

Er liggen nu al 'grond' werken klaar op Nationale niveau ivm diverse aanpassing op belastingen, ook ivm dieren en hun behoudt, dus ik verwacht dat zoiets niet al te lang 'gemeentelijk' gaat blijven.

Maar ja, eerst moet het uitgevoerd worden in Duitsland ... als dat gaat lukken!

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:01

Black_Pine schreef:

goeroe schreef: "Dat is de omgekeerde wereld. Jouw hobby levert kosten voor de maatschappij op waar je tot nu toe nooit voor hebt betaald."

Leg mij dan maar eens uit wie ooit heeft moeten betalen voor mijn hobby, en welke kosten dat zijn.
Zoals eerder vermeld heb ik 2 paarden die op bijna een hectare weide (is van mezelf, dus niet van een boer) lopen, puur hobbymatig dus geen megastal met tig paarden.
Nu mag ik op het land wel 2 paarden laten lopen, maar dan moet ik er belasting voor betalen. Gooi ik mijn land helemaal vol met schapen of geiten dan kraait er geen haan naar en hoef ik niets te betalen. Dit slaat gewoon nergens op, want met schapen en geiten zijn toch al wel diverse uitbraken bij geweest v.w.b. ziekte.

Ik werk zelf in het ziekenhuis op de spoedeisende hulp, en moet je eens zien hoeveel sportongelukken wij binnen krijgen.
Het grootste gedeelte daarvan zijn voetballers. Moet je eens zien hoe veel geld dat op jaarbasis allemaal kost, en daar betalen wij weer meer premie voor. Dat kost de maatschappij dus ook geld.

Trek niet alles uit zijn verband door nu alles op de paardenhobby te gooien, er zijn dingen die de maatschappij meer kosten dan iemand die een paard of pony voor de hobby houdt.

En wat je zo mooi schrijft over verpesting van het landschap: Ons oer-Hollandse landschap staat mooi op punt om te verdwijnen, was vorige week nog een mooi stuk over op tv. Koeien en paarden uit de wei en leve de industrie!
Alsof we daar zo op zitten te wachten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:50

Black_Pine schreef:
Leg mij dan maar eens uit wie ooit heeft moeten betalen voor mijn hobby, en welke kosten dat zijn.
Zoals eerder vermeld heb ik 2 paarden die op bijna een hectare weide (is van mezelf, dus niet van een boer) lopen, puur hobbymatig dus geen megastal met tig paarden.
Nu mag ik op het land wel 2 paarden laten lopen, maar dan moet ik er belasting voor betalen. Gooi ik mijn land helemaal vol met schapen of geiten dan kraait er geen haan naar en hoef ik niets te betalen. Dit slaat gewoon nergens op, want met schapen en geiten zijn toch al wel diverse uitbraken bij geweest v.w.b. ziekte.

Het heeft denk ik geen zin om mijn eerdere voorbeelden van negatieve gevolgen van de paardenhouderij te herhalen. Op het moment dat er zoveel schapen en geiten hobbymatig worden gehouden dat er serieuze kosten voor de maatschappij mee gemoeid zijn denk ik dat het goed is om ook daarvoor het invoeren van een belasting te overwegen.

Black_Pine schreef:
Ik werk zelf in het ziekenhuis op de spoedeisende hulp, en moet je eens zien hoeveel sportongelukken wij binnen krijgen.
Het grootste gedeelte daarvan zijn voetballers. Moet je eens zien hoe veel geld dat op jaarbasis allemaal kost, en daar betalen wij weer meer premie voor. Dat kost de maatschappij dus ook geld.

Heel veel mensen sporten en naast de kans op blessures heeft dat gelukkig ook positieve gevolgen. Als je gaat kijken welke sporten tot de grootste gezondheidswinst tegen de minste kosten (door blessures e.d.) leiden denk ik eerlijk gezegd dat de paardensport niet zo gunstig uit de vergelijking komt. Overigens is voetbal wel bij uitstek een sport die op een andere manier negatieve gevolgen heeft voor de samenleving. Denk bijvoorbeeld aan de kosten van beveiliging bij voetbalwedstrijden. Ik ben er groot voorstander van om ook zulke kosten door te berekenen aan de gebruiker. Daar waar de keuze van een groep mensen grote negatieve consequenties heeft voor de samenleving als geheel denk ik dat een belasting gerechtvaardigd is.

Black_Pine schreef:
Trek niet alles uit zijn verband door nu alles op de paardenhobby te gooien, er zijn dingen die de maatschappij meer kosten dan iemand die een paard of pony voor de hobby houdt.

Voor veel van die dingen wordt al belasting betaald. Het probleem is de schaal. Iedereen kan zich voorstellen dat er geen probleem zou zijn als er in Nederland één persoon was met een paard, terwijl het een groot probleem zou zijn als iedereen een paard zou hebben. De vraag is wat een acceptabele schaal is. Hoeveel kosten en ongemak mag je als sector veroorzaken zonder dat er een doorberekening plaatsvindt in de prijs? Hoe zo'n offer mogen wij van de samenleving verwachten voor onze hobby? Daar draait volgens mij deze hele discussie om.

Black_Pine schreef:
En wat je zo mooi schrijft over verpesting van het landschap: Ons oer-Hollandse landschap staat mooi op punt om te verdwijnen, was vorige week nog een mooi stuk over op tv. Koeien en paarden uit de wei en leve de industrie!
Alsof we daar zo op zitten te wachten.

Ik heb eerder al aangegeven dat ik de voor paarden gebruikte afscheidingen, paddocks, rijbakken en schuilstallen geen verbetering vind voor het Nederlandse landschap. Dat neemt niet weg dat het belangrijk is om te onderzoeken hoe het Nederlandse landschap beschermd kan worden, maar dat staat buiten deze discussie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:56

Grootste probleem qua landgebruik en aantallen zijn de mensen zelf. Dit land kan ook zonder paarden zijn eigen burgers niet voeden van eigen grond. Het nederlandse landschap is grotendeels ontstaan door (kleinschalige!) landbouw (of je moet terug willen naar semimoerasland incl. noordelijke malaria, etc.) Funeste is meer de schaalvergroting en dus de kaalslag qua variatie aan planten en dieren (geen veekerende heggen meer met bijbehorend voedsel en allerlei kleine dieren) en de scheidingen tussen de verschillende takken van voedselproductie. Het varken is er niet meer om het keukenafval om te zetten in vlees (en mest voor de moestuin), de geiten zijn er niet meer om onkruid en bermen kort te houden, koeien en schapen grazen niet meer op de stukken die te steil/arm/nat/etc. zijn om te bewerken, mest is geen voeding meer maar afval. De hele integratie van het landbouwsysteem is inmiddels kapot met inderdaad gevolgen als graan voor vee of graan voor brood. Vee, incl. paarden waren vroeger noodzakelijk voor de landbouw omdat alles iets toevoegde om de cyclus op gang te houden.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:15

Goeroe wil zó graag overal belasting voor invoeren, dat ik nog maar tot 1 conclusie kan komen: ik denk dat ze bij de belastingdienst werkt en voor eigen parochie zit te preken. :)* :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:57

Eirikur schreef:
Goeroe wil zó graag overal belasting voor invoeren, dat ik nog maar tot 1 conclusie kan komen: ik denk dat ze bij de belastingdienst werkt en voor eigen parochie zit te preken. :)* :D

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:09

Om die paarden te houden heb ik mijn eigen stukje grond gekocht. Op de aankoopprijs heb ik al belasting betaald en elk jaar dien ik nu nog kadastraal inkomen af te dragen aan de staat + gemeentebelasting. Ik betaal net zoals iedereen belasting op hun voer, op de geleverde diensten van hoefsmid, DA en tandarts. Alleen niet op het grondwater. Maar als ik nu een 2e put wil laten boren voor grondwater dan moet ik een meetinstallatie plaatsen zodat de staat kan bekijken hoeveel grondwater ik verbruik zodat ik ook DAAR belastingen op mag betalen. Grondwater dat nota bene eerst gratis uit de lucht is gevallen als regen, dankjewel merci en tot de volgende.

Ruiterpaden? Er zijn amper nog veldwegen over hier! De gemeenten gooien elk mooi pad vol steengruis en ander grut zodat de fietsers en wandelaars zich niet vuil zouden maken. Op veel plaatsen staan ook paaltjes zodat je er te paard ook niet eens meer door kan en dus wel op de drukke baan moet rijden.
Verzekering heb ik al voor mijn paarden, die vallen onder mijn familiale waar ik ook al jaarlijks een premie voor betaal. Mijn terrein laat ik niet bemesten, ik gebruik hooguit kalk en maaien om onkruidbestrijding tegen te gaan. Zijn de boeren ook blij mee hoor, dat ik mijn stukje land niet laat woekeren en het netjes onderhoud. Want dan hebben zij ook minder last van ongewenste plantjes.
En die boeren zijn maar wat blij als ze hooi mogen verkopen of stro. Alleen zijn ze vaak erg duur en wijken mensen (vooral voor stro) uit naar het buitenland zoals Frankrijk, daar is het goedkoper. Of ze gaan over op andere alternatieven zoals vlas. Tjah...

Zolang het een redelijke belasting is en ik er ook voordeel bij heb, akkoord. Maar nu? Laat maar zitten. Ik betaal al belasting genoeg voor mijn stukje grond, laat staan dat ik nog een keer extra ga betalen omdat er per toeval een paar paarden op rondlopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:13

en dat geld waar jij je grond voor hebt gekocht heb je ook al belasting voor betaalt,en nu betaal je belasting omdat je een stuk grond bezit...legaal stelen zou ik het noemen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:31

Varekaj schreef:
Ruiterpaden? Er zijn amper nog veldwegen over hier! De gemeenten gooien elk mooi pad vol steengruis en ander grut zodat de fietsers en wandelaars zich niet vuil zouden maken. Op veel plaatsen staan ook paaltjes zodat je er te paard ook niet eens meer door kan en dus wel op de drukke baan moet rijden.n.

_/-\o_ _/-\o_

Die belasting is aardig wat hoor :oo

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:35

goeroe schreef:
Black_Pine schreef:

Goeroe schreef: "Het heeft denk ik geen zin om mijn eerdere voorbeelden van negatieve gevolgen van de paardenhouderij te herhalen. Op het moment dat er zoveel schapen en geiten hobbymatig worden gehouden dat er serieuze kosten voor de maatschappij mee gemoeid zijn denk ik dat het goed is om ook daarvoor het invoeren van een belasting te overwegen."

Nou heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Vallen mijn 2 paarden op bijna een hectare weiland en een stal onder de negatieve gevolgen van paardenhouderij?
Dan denk ik dat je daar toch een beetje naast zit en ik weet nou nog niet welke kosten ik moet betalen met die belastingcenten.
Wat er opgenoemd is komt niet overeen met mijn situatie van de paardenhobby.

Als het zover komt dat ik moet gaan betalen wil ik toch even na gaan vragen wat ze met dat geld gaan doen.
Ik heb toen ook nagevraagd wat ze met het geld van de hondenbelasting doen. Dan krijg ik ook alleen maar een wazig antwoord over en blijkt dat dat geld in de pot algemene middelen gaat.
Waar blijft dan de reden voor het innen van die belasting?
In de hele gemeente geen enkele voorziening getroffen voor hondenhouders. Onlangs het gemeentehuis weer verbouwd, misschien is daar het geld voor?

Ik ben het er mee eens dat sommige paarden te klein worden gehouden en dat dat het paard ook niet altijd ten goede komt.
Maar zoals eerder vermeld val niet de hobbymatige paardenhouder met een paard die een mooi stukje land heeft lastig, die ook nog eens trouw belasting moet betalen over dat stukje grond, en maak er geen hobby van die alleen door de mensen met veel geld beoefend kan worden.

En wat jij verstaat onder het vernietigen van het landschap zie ik toch heel anders.
Ik zie liever een mooi Hollands landschap dan een industrieel gebied. Dus daar valt over te twisten.