boven mij. Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
goeroe schreef:frangelica schreef:maar paardenpoep is dom weg gewoon gras dat vergaat....waarom belasting betalen wat ruimen hun op voor ons ?
waarom snap ik niet zo heel erg goed ?
kan iemand daar mij uitleg over geven ?
Het gaat niet over poep.
Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...
Daarnaast ken ik geen enkele andere hobby die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor het landschap. Paarden worden vaak op relatief kleine weitjes gehouden met een goed zichtbare omheining. Dat zorgt voor een versnippering van het landschap. Daarnaast zorgen de vele paddocks, rijbakken, schuilstallen enzovoort voor verrommeling. Er zullen maar weinig mensen zijn die vinden dat Nederland er mooier op is geworden door al die paarden.
Verder zorgen de vele paarden in het verkeer regelmatig voor gevaarlijke situaties en gemeentes die met veel ruiters te maken hebben zijn zelfs min of meer gedwongen om ruiterpaden aan te leggen en te onderhouden, omdat het anders teveel gevaarlijke situaties oplevert en andere doelgroepen niet meer veilig van de natuur kunnen genieten.
Dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen voor het milieu. Voor onze paarden wordt voedsel verbouwd waarvoor veel grondstoffen en water nodig zijn. Daarnaast produceren paarden veel mest en daar komen we ook zonder de paarden al haast in om.
Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.
Wie een beetje moeite wil doen kan waarschijnlijk nog wel meer voorbeelden bedenken van de gevolgen van de paardenhouderij op de huidige schaal. En natuurlijk zijn paarden ook nu al duur, maar als je kijkt naar de gevolgen vind ik dat geen realistische prijs. Een realistische prijs zou volgens mij een nog veel hogere belasting opleveren, dus ik denk dat wij er met een paar honderd euro per jaar heel goed mee weg komen. Waarschijnlijk zal het aantal paarden in Nederland op termijn dan dalen. Erg vervelend voor de mensen die het dan niet langer kunnen betalen, maar vanwege eerder genoemde redenen denk ik dat het in het algemeen belang zou zijn als het aantal paarden zou afnemen. Alleen maar goed dus.
Eirikur schreef:goeroe schreef:Misschien niet, maar jij praat wel poep.Het gaat niet over poep.
Toch had ik gehoopt dat mijn poging om de mensen hier uit te nodigen om buiten hun eigen denkkader te denken iets meer waardering zou oogsten, maar dat was misschien ook wel erg naief.Eirikur schreef:De meeste ruimte die in NL door paarden wordt ingenomen, is vrijgekomen landbouwareaal, omdat er in NL per dag 7 boeren hun hooivork aan de wilgen hangen, omdat ze het financieel niet meer kunnen bolwerken of omdat er geen bedrijfsopvolging is.
Eirikur schreef:Als de grond waarover ik het hierboven heb geen herbestemming zou vinden in de paardensector, kwam ze braak te liggen en zou vervolgens verwilderen. Dat zou pas echt verrommeling geven, hectares vol met onkruid.
Eirikur schreef:De gevaarlijke situaties in het verkeer worden grosso modo niet veroorzaakt door de betreffende ruiters en paarden, maar doordat medeweggebruikers geen rekening houden met de natuur van de aan het verkeer deelnemende paarden. En let's face it: paarden waren er als vervoermiddel een pietsie eerder dan auto's en andere door verbrandingsmotoren aangedreven voertuigen, dus ben ik van mening dat van bestuurders daarvan best gevraagd mag worden om in hun weggedrag rekening te houden met de natuur van paarden.
Eirikur schreef:Verder nogmaals: dat grasland was er altijd al, dus 'meer pollen door al dat gras' is pas echt flauwekul. Een beetje koeienboer maait minstens 3 en liever 4 snedes, om zo eiwitrijk mogelijk kuilgras aan zijn koeien te kunnen voeren. Als je paardenhooi wilt maken, houdt het met 2x per seizoen maaien wel een beetje op. Tenslotte ben ik hogelijk benieuwd welke hier in NL reeds bij paarden voorkomende zoönosen jij zó gevaarlijk vind voor de volksgezondheid, dat je er reden in ziet inkrimping van het aantal paarden voor te staan.
Eirikur schreef:De paardenhouderij in haar huidige omvang is, naast dat veel mensen er een leuke hobby aan hebben, vooral ook een sector die, bij een significant slinkende landbouwsector, steeds belangrijker is geworden voor de werkgelegenheid en het daarmee gegenereerde inkomen voor de mensen die in de paardenhouderij werkzaam zijn. Hoeveel veehouders bieden er tegenwoordig niet naast hun boerenbedrijf (kleinschalige) pensionstalling aan? Da's echt niet omdat ze al die strontvervelende, stikverwende paardenwijven zo graag over hun erf hebben, hoor. Dat is bittere noodzaak om de eindjes aan elkaar te kunnen blijven knopen.
mooney schreef:Ik vraag me een beetje af in welke situatie de personen zitten die het idee (meer dan) redelijk vinden?
Hebben die geen paarden zelf, of zitten die dusdanig ruim dat ze niet verwachten dat het consequenties heeft voor hun?
Want ik denk bij dit soort dingen alleen maar aan mijn situatie en misschien komen mijn paarden nog niet in gevaar voor de verkoop, maar alles wordt duurder. Dus ik vind het een eng idee dat er nog meer kosten zouden worden gemaakt.
10y schreef:Maar in je avatar staat een paard. Wat moet @ goeroe toch in hemelsnaam met een paard, dat is slecht voor de algemeenheid, geeft overlast, neemt ruimte in beslag die voor andere doeleinden benut kan worden, is een gevaar voor de volksgezondheid, nou ja, de hele lijst dus waar je zo je best op hebt gedaan.
Hypocriet?
Nou prettig weekend in ieder geval dan maar.
Black_Pine schreef:Wat doen ze er voor mij dan voor terug als ik die belasting betaal?
joyce B schreef:Sorry Goeroe, maar ons voedsel is niet zo duur omdat de grond zo duur is, omns voedsel is zo duur omdat de voedselindustrie en de handel en de winkels er zo veel op verdienen...
joyce B schreef:Weet je wat echt helpt voor het milieu? Minder vlees eten!
goeroe schreef:[Voor het houden van paarden is veel ruimte nodig. Ruimte is in Nederland een schaars goed. De ruimte die onze paarden innemen kan niet voor andere doeleinden gebruikt worden, bijvoorbeeld voor landbouw. Mede door de grote aantallen paarden en de daarvoor benodigde ruimte is de grond (en dus ook het voedsel dat erop verbouwd wordt) zo duur. Terwijl er niet eens zo ver van huis mensen zijn die weinig te eten hebben gebruiken wij goede grond om onze paarden op te laten lopen...
Sommige van jullie zullen het wel vergezocht vinden, maar je zou ook nog kunnen zeggen dat de hoge concentratie paarden in Nederland risico's oplevert voor de volksgezondheid. Denk dan bijvoorbeeld aan ammoniak, meer pollen in de lucht door al dat gras en ziektes bij paarden die ook voor mensen gevaarlijk kunnen zijn.
.
Peterina schreef:Veel geklaag maar ik ben HEEL benieuwd wat de paardeneigenaren in Nederland en Belgie eraan gaan doen om dit tegen te houden?!
.
geerke schreef:een hobby die kosten oplevert voor de maatschappij?
Ik denk dat die hobby....hobbymatig of beroepsmatig meer opbrengt dan kost.
Weet je hoeveel dierenartsen,hoefsmeden,voerleveranciers inkomsten gaan missen als er geen paarden meer zijn?
Black_Pine schreef:Wat doen ze er voor mij dan voor terug als ik die belasting betaal?
Black_Pine schreef:Leg mij dan maar eens uit wie ooit heeft moeten betalen voor mijn hobby, en welke kosten dat zijn.
Zoals eerder vermeld heb ik 2 paarden die op bijna een hectare weide (is van mezelf, dus niet van een boer) lopen, puur hobbymatig dus geen megastal met tig paarden.
Nu mag ik op het land wel 2 paarden laten lopen, maar dan moet ik er belasting voor betalen. Gooi ik mijn land helemaal vol met schapen of geiten dan kraait er geen haan naar en hoef ik niets te betalen. Dit slaat gewoon nergens op, want met schapen en geiten zijn toch al wel diverse uitbraken bij geweest v.w.b. ziekte.
Black_Pine schreef:Ik werk zelf in het ziekenhuis op de spoedeisende hulp, en moet je eens zien hoeveel sportongelukken wij binnen krijgen.
Het grootste gedeelte daarvan zijn voetballers. Moet je eens zien hoe veel geld dat op jaarbasis allemaal kost, en daar betalen wij weer meer premie voor. Dat kost de maatschappij dus ook geld.
Black_Pine schreef:Trek niet alles uit zijn verband door nu alles op de paardenhobby te gooien, er zijn dingen die de maatschappij meer kosten dan iemand die een paard of pony voor de hobby houdt.
Black_Pine schreef:En wat je zo mooi schrijft over verpesting van het landschap: Ons oer-Hollandse landschap staat mooi op punt om te verdwijnen, was vorige week nog een mooi stuk over op tv. Koeien en paarden uit de wei en leve de industrie!
Alsof we daar zo op zitten te wachten.
Varekaj schreef:Ruiterpaden? Er zijn amper nog veldwegen over hier! De gemeenten gooien elk mooi pad vol steengruis en ander grut zodat de fietsers en wandelaars zich niet vuil zouden maken. Op veel plaatsen staan ook paaltjes zodat je er te paard ook niet eens meer door kan en dus wel op de drukke baan moet rijden.n.
goeroe schreef:Black_Pine schreef:Leg mij dan maar eens uit wie ooit heeft moeten betalen voor mijn hobby, en welke kosten dat zijn.
Zoals eerder vermeld heb ik 2 paarden die op bijna een hectare weide (is van mezelf, dus niet van een boer) lopen, puur hobbymatig dus geen megastal met tig paarden.
Nu mag ik op het land wel 2 paarden laten lopen, maar dan moet ik er belasting voor betalen. Gooi ik mijn land helemaal vol met schapen of geiten dan kraait er geen haan naar en hoef ik niets te betalen. Dit slaat gewoon nergens op, want met schapen en geiten zijn toch al wel diverse uitbraken bij geweest v.w.b. ziekte.