Als het toch mogelijk was zou ik m'n ruin laten klonen

Moet natuurlijk nog blijken hoe gezond ze blijven in de toekomst...
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nenchyislief schreef:Maar klonen zullen toch nooit heel oud kunnen worden? Het is toch zo dat je biologische klok begint te tikken vanaf het moment dat jij je als embryo ontwikkeld (dát weet ik niet helemaal zeker hoor) maar als je dan kloont met een volwassen dier dan loopt die klok al en wordt de kloon al geboren met een klok die al jaren lang loopt. Dan zal hij dus veel sneller verouderen en niet ouder worden dan het dier waarmee gekloond is (mits deze van ouderdom is gestorven)
Dan snap ik niet waarom ze klonen? Of hebben ze hier een oplossing voor?
Kim_Evendi schreef:Ik vind het prachtige beestjes...
Urbiezira schreef:Jeetje zeg, ik blijf hier een raar gevoel bij houden.
Urbiezira schreef:Kim_Evendi schreef:Ik vind het prachtige beestjes...
Ik zou het ook doen hoor. Of nou ja, ik zou m'n pony kruisen en er een groter fokproduct uitfokken.
Ik snap ook wel dat je het zou doen, maar het is onverantwoord dit dier dan weer in te zetten voor de fok.
Urbiezira schreef:Kim_Evendi schreef:
Ik zou het ook doen hoor. Of nou ja, ik zou m'n pony kruisen en er een groter fokproduct uitfokken.
Ik snap ook wel dat je het zou doen, maar het is onverantwoord dit dier dan weer in te zetten voor de fok.
Tja, dat fokken zou dan wel de bedoeling zijn, of nouja "de bedoeling", dat zou in mijn ogen het mooiste zijn... maar blijft een lastige kwestie hoor...
Waarom zou je trouwens niet fokken met een kloon, gaat het dan alleen om inteelt of speelt er meer?
Kim_Evendi schreef:MamaMiesje schreef:Ja kijk, ergens snap ik het nog wel; dat het wetenschappelijk gewoon interessant is. Maar dan nog: waarom 3 stuks?
omdat de kans groot is dat er complicaties optreden waardoor er 1 (of meer) overlijden, denk ik?
Kim_Evendi schreef:MamaMiesje schreef:
omdat de kans groot is dat er complicaties optreden waardoor er 1 (of meer) overlijden, denk ik?
Kim_Evendi schreef:MamaMiesje schreef:
Ik denk dat dit inderdaad het probleem is. Het aantal geplante embryos zal ook wel veel meer dan 3 zijn geweest.
Edit: ze hebben "geluk" gehad dat er 3 geboren zijn, het is namelijk zeer experimenteel allemaal.
nenchyislief schreef:MamaMiesje schreef:Ja...en dan heb je dus 3 dieren bewust een ongelukkig "leven" bezorgd... Dat vind ik er dus ook kwalijk aan...
vind ik ook, natuurlijk is het interessant, maar het is wel gewoon een levend wezen waar je op expirimenteerd...
Eigenlijk het zelfde als met proefdieren.
MamaMiesje schreef:Misschien wel minder pijnlijk... Dat valt nog te bezien inderdaad. Weliswaar geen prikdngen in hun ogen, maar misschien wel nare pijnlijke afwijkingen...
Urbiezira schreef:Ik denk dat dit inderdaad het probleem is. Het aantal geplante embryos zal ook wel veel meer dan 3 zijn geweest.
Edit: ze hebben "geluk" gehad dat er 3 geboren zijn, het is namelijk zeer experimenteel allemaal.
Urbiezira schreef:MamaMiesje schreef:Misschien wel minder pijnlijk... Dat valt nog te bezien inderdaad. Weliswaar geen prikdngen in hun ogen, maar misschien wel nare pijnlijke afwijkingen...
Ik vind inderdaad dat zodra je gaat klonen je ook naar genetische afwijkingen moet speuren. Als ze genoeg geld hebben om dat te doen hebben ze waarschijnlijk Jazz zijn genoom (gehele DNA plaatje laat maar zeggen) ook onderzocht. Bij de mens weten we echter inmiddels waar alles zit (dus waar bijvoorbeeld het gen voor blond haar zit) maar bij paarden nog niet.
Dat is dan wel weer een voordeel, je leert hoe het werkt. In principe zou klonen dus ook van invloed kunnen zijn op medische vooruitgang zowel voor mens als paard.
terlygert schreef:Urbiezira schreef:Ik denk dat dit inderdaad het probleem is. Het aantal geplante embryos zal ook wel veel meer dan 3 zijn geweest.
Dat was het probleem bij het klonen van Dolly ook. Dolly was een resultaat uit 277 pogingen. Er werden toen maar 29 embryo's ouder dan zes dagen en Dolly was de enige die het hele proces overleefde en geboren werd. Nu zijn ze met de technieken wel wat verder dan toen met Dolly, maar toch zal het vast nog niet erg rendabel zijn..