Derde kloon van Jazz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:40

Ik vind het prachtige beestjes...
Als het toch mogelijk was zou ik m'n ruin laten klonen :x

Moet natuurlijk nog blijken hoe gezond ze blijven in de toekomst...
Laatst bijgewerkt door Kim_Evendi op 13-12-12 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:41

nenchyislief schreef:
Maar klonen zullen toch nooit heel oud kunnen worden? Het is toch zo dat je biologische klok begint te tikken vanaf het moment dat jij je als embryo ontwikkeld (dát weet ik niet helemaal zeker hoor) maar als je dan kloont met een volwassen dier dan loopt die klok al en wordt de kloon al geboren met een klok die al jaren lang loopt. Dan zal hij dus veel sneller verouderen en niet ouder worden dan het dier waarmee gekloond is (mits deze van ouderdom is gestorven)
Dan snap ik niet waarom ze klonen? Of hebben ze hier een oplossing voor?

De rede dat je paard zo vroeg sterft is omdat de cel waar het DNA uitkomt een telomeer heeft die kort is. Een telomeer geeft simpel gezegd aan hoe vaak een cel nog kan delen. Als deze op is zal de cel dus niet meer delen en het dier/mens dus langzaam sterven omdat cellen ook sterven.

Het kan zijn dat hier een oplossing voor is, door bijvoorbeeld enkel het DNA over te nemen en niet de cel. Met alle dingen op gengebied die momenteel mogelijk zijn (glow in the dark biggetjes) zou dit zomaar mogelijk kunnen zijn tegenwoordig.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:42

Kim_Evendi schreef:

Ik zou het ook doen hoor. Of nou ja, ik zou m'n pony kruisen en er een groter fokproduct uitfokken.

Ik snap ook wel dat je het zou doen, maar het is onverantwoord dit dier dan weer in te zetten voor de fok.

Weenck

Re: Derde kloon van Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:45

Ik vind dat ze er inderdaad zeker niet mee moeten gaan fokken!

Ik vind het klonen heel interessant, maar eigenlijk ook wel zielig. Je zet namelijk een dier op de wereld waarvan je niet weet of hij heel ziek zal worden...
En laat ik maar niet beginnen over het 'alles in de hand willen hebben'
maar toch ontzettend gaaf wat we wel niet allemaal kunnen in de wetenschap :')

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:46

Urbiezira schreef:
Jeetje zeg, ik blijf hier een raar gevoel bij houden.

Ik ook! Ik dacht dat de kloon van Molly (schaap) toch een genetische afwijking had?
Leuk dat we nu 4 dressuurpaarden hebben, maar ik denk niet dat het erg gezond is.

edit: die kloon heette dus Molly :+
Laatst bijgewerkt door Imke1998 op 13-12-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:47

Urbiezira schreef:
Kim_Evendi schreef:

Ik zou het ook doen hoor. Of nou ja, ik zou m'n pony kruisen en er een groter fokproduct uitfokken.

Ik snap ook wel dat je het zou doen, maar het is onverantwoord dit dier dan weer in te zetten voor de fok.

Tja, dat fokken zou dan wel de bedoeling zijn, of nouja "de bedoeling", dat zou in mijn ogen het mooiste zijn... maar blijft een lastige kwestie hoor...

Waarom zou je trouwens niet fokken met een kloon, gaat het dan alleen om inteelt of speelt er meer?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:48

Ja kijk, ergens snap ik het nog wel; dat het wetenschappelijk gewoon interessant is. Maar dan nog: waarom 3 stuks? :?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:51

MamaMiesje schreef:
Ja kijk, ergens snap ik het nog wel; dat het wetenschappelijk gewoon interessant is. Maar dan nog: waarom 3 stuks? :?

omdat de kans groot is dat er complicaties optreden waardoor er 1 (of meer) overlijden, denk ik?

Urbiezira

Urbiezira schreef:
Kim_Evendi schreef:

Tja, dat fokken zou dan wel de bedoeling zijn, of nouja "de bedoeling", dat zou in mijn ogen het mooiste zijn... maar blijft een lastige kwestie hoor...

Waarom zou je trouwens niet fokken met een kloon, gaat het dan alleen om inteelt of speelt er meer?

Eigenlijk gaat inteelt en klonen om hetzelfde "probleem", of mogelijk probleem. Zoals je al zag heeft het ene paard een wit hoefje minder. Dit duidt op een overschrijffout tijdens het ontwikkelen van het embryo, een mutatie dus. Als je fokt met een gekloond product heb je dus de mutaties van vaders (de echte Jazz) en die van zoonlief. Daarbij de mutaties die erbij komen tijdens het ontwikkelen van een nieuw embryo.

In principe is dit de eerste generatie nog niet zo'n probleem, is immers hetzelfde als bij een normaal paard fokken. Maar wat er uitiendelijk kan gebeuren is dat je veel paarden hebt met dezelfde genetische afwijkingen omdat er zoveel inteelt heeft plaatsgevonden. Er is dan een kleinere genenpoel. Dieren waarbij dit vroeger gebeurde stierven uit omdat ze chronisch aan ziektes leden.

Weenck

ik denk misschien om te kijken of dat de afwijkingen die ze hebben geen toeval zijn?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:52

Ja...en dan heb je dus 3 dieren bewust een ongelukkig "leven" bezorgd... Dat vind ik er dus ook kwalijk aan...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:52

Kim_Evendi schreef:
MamaMiesje schreef:

omdat de kans groot is dat er complicaties optreden waardoor er 1 (of meer) overlijden, denk ik?

Ik denk dat dit inderdaad het probleem is. Het aantal geplante embryos zal ook wel veel meer dan 3 zijn geweest.

Edit: ze hebben "geluk" gehad dat er 3 geboren zijn, het is namelijk zeer experimenteel allemaal.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:54

MamaMiesje schreef:
Ja...en dan heb je dus 3 dieren bewust een ongelukkig "leven" bezorgd... Dat vind ik er dus ook kwalijk aan...

vind ik ook, natuurlijk is het interessant, maar het is wel gewoon een levend wezen waar je op expirimenteerd...
Eigenlijk het zelfde als met proefdieren.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:55

:j

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:56

Kim_Evendi schreef:
MamaMiesje schreef:

Ik denk dat dit inderdaad het probleem is. Het aantal geplante embryos zal ook wel veel meer dan 3 zijn geweest.

Edit: ze hebben "geluk" gehad dat er 3 geboren zijn, het is namelijk zeer experimenteel allemaal.[/quote]

Meer dan 3 in één merrie inplanten bedoel je? dat zou toch wel een groot risico hebben :+
maar als ze er in meerdere merries planten dan hebben ze zeker geluk gehad. Dan zijn het er best wel weinig die er uit zijn gekomen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:57

Als ze Totilas nou even klonen, heeft Galletje zijn topknol weer terug. :')

Blijft apart, maar wel interessant. Ze kunnen tegenwoordig zoveel, ben benieuwd hoe dat is over 50 jaar.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:58

Kim_Evendi schreef:
MamaMiesje schreef:

Edit: ze hebben "geluk" gehad dat er 3 geboren zijn, het is namelijk zeer experimenteel allemaal.

Meer dan 3 in één merrie inplanten bedoel je? dat zou toch wel een groot risico hebben :+
maar als ze er in meerdere merries planten dan hebben ze zeker geluk gehad. Dan zijn het er best wel weinig die er uit zijn gekomen.[/quote]

Meerdere merries natuurlijk. :D 3 in 1 lijkt me een leuke actie voor de Albert Heijn, maar niet voor een paard! :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:59

nenchyislief schreef:
MamaMiesje schreef:

vind ik ook, natuurlijk is het interessant, maar het is wel gewoon een levend wezen waar je op expirimenteerd...
Eigenlijk het zelfde als met proefdieren.

Maar dan minder pijnlijk (krijgen geen bijtends spul op...)
Het is een questie van risico's nemen, stel alles gaat wél goed, paarden presteren als jazz (:')) en worden een jaar of 20... Hebben we weer wat bereikt.
Wat voor veulens fokken deze, treden hier problemen bij op (en kunnen ze uberhaubt dekken?) ... vind het wel handig :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:01

Misschien wel minder pijnlijk... Dat valt nog te bezien inderdaad. Weliswaar geen prikdngen in hun ogen, maar misschien wel nare pijnlijke afwijkingen...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:04

MamaMiesje schreef:
Misschien wel minder pijnlijk... Dat valt nog te bezien inderdaad. Weliswaar geen prikdngen in hun ogen, maar misschien wel nare pijnlijke afwijkingen...

Ik vind inderdaad dat zodra je gaat klonen je ook naar genetische afwijkingen moet speuren. Als ze genoeg geld hebben om dat te doen hebben ze waarschijnlijk Jazz zijn genoom (gehele DNA plaatje laat maar zeggen) ook onderzocht. Bij de mens weten we echter inmiddels waar alles zit (dus waar bijvoorbeeld het gen voor blond haar zit) maar bij paarden nog niet.

Dat is dan wel weer een voordeel, je leert hoe het werkt. In principe zou klonen dus ook van invloed kunnen zijn op medische vooruitgang zowel voor mens als paard.

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:05

MamaMiesje schreef:

en dan vind ik het wel degelijk vergelijkbaar met een proefdier :j

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:06

Urbiezira schreef:

Dat was het probleem bij het klonen van Dolly ook. Dolly was een resultaat uit 277 pogingen. Er werden toen maar 29 embryo's ouder dan zes dagen en Dolly was de enige die het hele proces overleefde en geboren werd. Nu zijn ze met de technieken wel wat verder dan toen met Dolly, maar toch zal het vast nog niet erg rendabel zijn..

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:07

Urbiezira schreef:
MamaMiesje schreef:

Ik vind inderdaad dat zodra je gaat klonen je ook naar genetische afwijkingen moet speuren. Als ze genoeg geld hebben om dat te doen hebben ze waarschijnlijk Jazz zijn genoom (gehele DNA plaatje laat maar zeggen) ook onderzocht. Bij de mens weten we echter inmiddels waar alles zit (dus waar bijvoorbeeld het gen voor blond haar zit) maar bij paarden nog niet.

Dat is dan wel weer een voordeel, je leert hoe het werkt. In principe zou klonen dus ook van invloed kunnen zijn op medische vooruitgang zowel voor mens als paard.

Maar weten ze ook zeker of Jazz geen afwijkingen heeft die pas later tot uiting komen en ze dus niet makkelijk aan je chromosomen kunt zien. Omdat er bijv. meerdere factoren in meespelen (ouderdom ect.)

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:10

Tsja... apart. Vind het mooie dieren maar ik blijf klonen een raar iets vinden.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:10

terlygert schreef:
Urbiezira schreef:

Dat was het probleem bij het klonen van Dolly ook. Dolly was een resultaat uit 277 pogingen. Er werden toen maar 29 embryo's ouder dan zes dagen en Dolly was de enige die het hele proces overleefde en geboren werd. Nu zijn ze met de technieken wel wat verder dan toen met Dolly, maar toch zal het vast nog niet erg rendabel zijn..

ja ik weet nog dat bij mijn biologie les werd verteld dat klonen de cellen net zo oud zijn als de cellen van het gekloonde iets... en dat ze dus niet oud worden ofso...