Openbare aanklager rechercheert tegen Totilas

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:57

cherie78 schreef:
Goed, dat hier eens naar gekeken wordt of de rechten van het paard (in dit geval) gerespecteerd wordt.

Als ik de 9 Ethische Principe's voor de paardenvriend erbij pak, wordt er met deze richtlijnen zeer slordig omgegaan.

In het belang van het paard is het tegenwoordig zeker niet meer.

Ook al zullen heel veel paarden"liefhebbers" anders verkondigen en wordt het weggewimpeld.

Ben wel zeer benieuwd hoe dit afloopt en hoe een rechter hierover gaat oordelen.

Wie weet wat de gevolgen kunnen zijn voor andere (top)stallen.

nou,dan denk ik dat je alle paardensporten wel op kunt doeken,ik vermoed niet dat de dressuur daar nu de ergste van is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:04

saskiakefie schreef:
Dat maakt nog niet dat het goed voor hem is om zo lang op stal te staan. Een paard blijft een paard, een dier blijft een dier met natuurlijke behoeftes. En een dier heeft recht op de 5 vrijheden van Brambell:
1> vrij van dorst, honger en onjuiste voeding;
2> vrij van fysiek en fysiologisch ongerief;
3> vrij van pijn, verwondingen en ziektes;
4> vrij van angst en chronische stress;
5> vrij om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.

Daar kun je denk ik over twisten, de 5 vrijheden zijn natuurlijk ook voor meerdere interpretaties vatbaar. Neem nou 'onjuiste voeding'; wat is dat precies? Daar zijn we zelfs bij mensen niet uit en de wetenschappelijke literatuur die er over te vinden is geeft aan dat het per individu ook nog eens verschilt.

Of neem nou 3; moet je dan een paard dat ergens last van heeft maar in laten slapen terwijl je weet dat er mensen zijn die meer pijn moeten hebben die er toch voor kiezen om verder te leven?

Het is allemaal zeer discutabel omdat wij het voor de dieren moeten invullen; en mensen verschillen in die invulling.

Ik zou mijn paard ook niet de hele dag op stal willen zetten, maar ik zou niet durven beweren dat een paard dat op stal staat dus zeker weten ongelukkig is; laat staan dat ik zeker weet dat een paard in een weiland dus maar gelukkig is. Bij mensen is de mate van geluksbeleving bijvoorbeeld meer gecorreleerd met aanleg dan met omstandigheden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:15

geerke schreef:
cherie78 schreef:
Goed, dat hier eens naar gekeken wordt of de rechten van het paard (in dit geval) gerespecteerd wordt.

Als ik de 9 Ethische Principe's voor de paardenvriend erbij pak, wordt er met deze richtlijnen zeer slordig omgegaan.

Ook al zullen heel veel paarden"liefhebbers" anders verkondigen en wordt het weggewimpeld.

Ben wel zeer benieuwd hoe dit afloopt en hoe een rechter hierover gaat oordelen.

nou,dan denk ik dat je alle paardensporten wel op kunt doeken,ik vermoed niet dat de dressuur daar nu de ergste van is.

Het ligt er maar net aan hoe "dressuur" beoefend wordt.
In die 9 richtlijnen wordt ook gesproken over het trainen en opleiden van het paard.

Maar misschien kan het zijn, dat je niet precies weet wat er in die richtlijnen staat?

Kendra

Re: Openbare aanklager rechercheert tegen Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:41

Dit is gewoon een publiciteitsstunt van PETA - ze pakken het goed aan, zijn op deze wijze verzekerd van bakken vol publiciteit. Liever Totilas dan de pown die de hele winter alleen staat weg te rotten in een stalletje achter in een schuur en met een beetje pech geen daglicht ziet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:53

Denk je dat ze zich daar niet druk om maken, Kendra? En dat ze dit als een voorbeeld willen laten zien?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:10

cherie78 schreef:

nou,dan denk ik dat je alle paardensporten wel op kunt doeken,ik vermoed niet dat de dressuur daar nu de ergste van is.[/quote]

Het ligt er maar net aan hoe "dressuur" beoefend wordt.
In die 9 richtlijnen wordt ook gesproken over het trainen en opleiden van het paard.

Maar misschien kan het zijn, dat je niet precies weet wat er in die richtlijnen staat?[/quote]

roll kur is in iedergeval verboden,alleen rollkur thuis is niet te controleren.
Hoe zit het met de richtlijnen van de Grand National?Daar sneuvelt toch wel iedere wedstrijd op z'n minst een paard?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:22

Dat vroeg ik me nou echt af toen de nieuwe regels voor het houden van paarden kwamen. Of ze dan inderdaad ook alle dure dekhengsten sport paarden die dus weinig tot niet buiten komen en meestal alleen zijn ook zouden aan pakken. Voor de rest zou ik het niet weten hoe Totilas er bij staat bij ankie en ehh ben FF zijn naam kwijt (spring ruiter) hebben wel hun paarden gewoon lekker regelmatig buiten staan tenminsten van wat ik op TV zag wel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:24

geerke schreef:
roll kur is in iedergeval verboden,alleen rollkur thuis is niet te controleren.
Hoe zit het met de richtlijnen van de Grand National?Daar sneuvelt toch wel iedere wedstrijd op z'n minst een paard?

Derde richtliljn;
Aan de Fysieke en Psychische gezondheid van het paard moet de hoogste prioriteit worden gegeven, ongeacht het gebruik van het paard

Richtlijn 7;
De mens die samen met het paard sport beoefent, dient zichzelf en het paard dat hem is toevertrouwd aan een opleiding te "onderwerpen".
Het doel van iedere opleiding is de grootst mogelijke harmonie tussen mens en paard.

Richtlijn 8;
Het gebruik van het paard in de topsport en in de hobbymatige rij-, men- en voltigesport moet zijn afgestemd op zijn aanleg, zijn prestatievermogen en zijn bereidheid om te presteren.
De beïnvloeding van het prestatievermogen door medicamenten, alsmede door niet-paardvriendelijk handelen door de mens moet worden afgewezen en bestraft.

Geerke, aan de hand van een paar van deze richtlijnen denk ik, dat je deze vraag van jou ook wel kunt beantwoorden?

Ook al zal er altijd wel een discussie blijven wat "paardvriendelijk" is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:27

derde richtlijn komt er dus op neer dat als je hem goed voert en er goed voor zorgt dat hij gerust een been mag breken op een twee meter hoge en brede hindernis?
Het al wel aan mijn IQ liggen dat ik daar niet veel van begrijp....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:40

sflj schreef:
Denk je dat ze zich daar niet druk om maken, Kendra? En dat ze dit als een voorbeeld willen laten zien?

Ik snap wat je bedoelt, maar door dit soort acties (in mijn beleving vooral bedoeld als publiciteitsstunt) ontstaat een scheef beeld van het begrip 'misstanden'. Kort door de bocht: penny's die zich druk maken over het feit dat Der Totilas te veel op stal staat.
Er ontstaan schijntegenstellingen en de echte ellende blijft buiten beeld.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:46

geerke schreef:
derde richtlijn komt er dus op neer dat als je hem goed voert en er goed voor zorgt dat hij gerust een been mag breken op een twee meter hoge en brede hindernis?

Fysieke en Psychische GEZONDHEID laat geen ruimte voor een gebroken been?

Ongelukken kunnen altijd gebeuren, dat hoeft niet persé over een 2 meter hoge en brede hindernis te gebeuren.
Met een ongetraind (spring)paard kan een hindernis van 50 centimeter al tot ongelukken leiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:09

cherie78 schreef:
geerke schreef:

Fysieke en Psychische GEZONDHEID laat geen ruimte voor een gebroken been?

Ongelukken kunnen altijd gebeuren, dat hoeft niet persé over een 2 meter hoge en brede hindernis te gebeuren.
Met een ongetraind (spring)paard kan een hindernis van 50 centimeter al tot ongelukken leiden.

:j je hebt helemaal gelijk...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:18

Geerke, het gaat er niet alleen om dat ik gelijk zou (moeten) hebben, maar in het belang van de paarden ben ik er wel blij mee :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:24

Ik wil alleen even inhaken op de bewegingsruimte van een paard en de drang/nodigheid van een paard om los te zijn en te bokken en te spelen. De paarden die op topniveau lopen springen/dressuur/eventing wat dan ook, hebben die drang denk ik minder met hun manier van training dan elk anders amateur paard.

Ik kan wel een dagbeschrijving geven bij topstallen waar ik heb gewerkt.

's ochtends 15/20 min stappen in de molen/aan de hand. (Sommige paarden zelfs 30 min of langer)
Rijden 60 min max bij springpaarden (mijn ervaring) t0t 1,5 uur bij dressuurpaarden. Zeer intensieve training.
's middags 20 stap/molen of wandelingentje buiten

Bij 2/3 van de stallen gaan de paarden ook nog 1 a 2 uur naar buiten in de wei of paddock.

1x in de week hebben ze een dag vrij, 1 a 2 x per week aan de longe. En dan hetzelfde dagritueel.
Deze paarden kregen vaak meer als 9/10 per dag te eten/ Ruwvoer/brok in kleinere porties.

Onze springpaarden op topniveau waar ik nu werk, zijn na een weekend concour echt heel erg moe, en worden de dag erna alleen aan de longe gestapt en gedraafd. En zijn daarna ook echt moe. die dag erna hebben ze vrij en doen dan eigenlijk ook nooit eens gek als ze vrij zijn.
Kortom, beweging is misschien niet altijd vrijheid, maar als ze al zoveel beweging/training/werk krijgen, dan behoeven ze er ook misschien minder naar... Maar dat is mijn mening/ervaring

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:40

@_Zsazsa_ : bekend verhaal, klopt.
En als je hier weer de verkeerde kant mee op wilt kun je dus zeggen dat er sprake is van collectieve mishandeling omdat ze geen zin meer hebben om te bokken of te spelen...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:25

Mij lijkt het echt vergezocht dat zo'n paard op een topstal mishandeld wordt of geschonden in zijn rechten... als je het paard te weinig van welk lijstje dan ook geeft gooi je als stal toch je eigen glazen in? Lijkt mij tenminste dat een paard (ander dier/ mens) slechter gaat presteren als er niet aan zijn behoefte wordt voldaan? Als een paard (ander dier/mens) béter gaat presteren van een tekort op zo'n lijstje zou ik dus gaan twijfelen aan de correctheid van dat lijstje....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:28

Daar zijn toch voorbeelden genoeg van, dat topsport heel ongezond is, zowel lichamelijk als geestelijk?

Kijk naar die zielige Oosterse turn-meisjes vroeger, die gedrild werden tot topprestaties, en die ook leverden. Sporters die helemaal in een gouden kooitje moeten leven en wiens hele leven in het teken van de sport staat, die zelden normale, leuke dingen kunnen doen omdat hun prestaties daardoor in gevaar komen.

Een Leontien die op een appel en wat water een Tour de France fietst...

Je hoeft echt niet helemaal perfect alles op orde te hebben zowel lichamelijk als geestelijk, om toch flink te kunnen presteren.

Wanneer een paard niet de mogelijkheid heeft om soorteigen gedrag te vertonen, dan vind ik dat je het dier dus wel schendt in zijn rechten.

Soorteigen gedrag van een kuddedier als een paard, is dat ze onderlingen sociale relaties aan kunnen gaan.
Dus minimaal een dagdeel in een kudde naar buiten, en als groepje lekker paardendingen doen.

Grazen, slapen, spelen, een onenigheidje hier of daar, samen rennen, elkaar kribelen en krauwelen, lekker een beetje rondwandelen en kijken wat er allemaal buiten het erf gebeurd....

Even gewoon ZELF bepalen wat je doet, waar en met wie.

Even weg uit dat schema van anderen en je eigen plan trekken. Als je de hele dag in je hok staat te wachten op eten en er voor je bepaalt wordt wanneer je wat mag of moet doen....dat is toch niet tof jongens, dan mis je toch een stukje verdieping en een stukje van jezelf :=

En voordat er weer iemand met een klok en klepel komt over vermenselijken: dat heeft er niets mee te maken.

Elk mens of dier heeft gewoon recht op een stukje van zichzelf, een stukje eigen leven, een stukje eigen beslissingsrecht waarbij je gewoon even je eigen gang kunt gaan en eigen keuzes kunt maken hoe je je dag doorbrengt.

Kinderen die bij hun in een kelder opgesloten moeder geboren worden weten ook niet beter, daarom is dat nog geen reden om ze in die kelder te houden....

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:02

man man man .. de naam PETA doet me al lachen , dit kunnen jullie toch niet serieus nemen??!!

Edit : Voordat ik heel bokt over me heen krijg , met ''dit kunnen jullie toch niet serieus nemen'' bedoel ik het hele verhaal van totilas , ECHTE dierenmishandeling moet je natuurlijk wel serieus nemen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:07

CalvinenGino schreef:
VValar schreef:
Schandalig. Laat ze hun energie steken in dieren die het werkelijk slecht hebben.

inderdaad!

En daarnaast, deze paarden komen misschien niet los in een weide met andere paarden.
maar ze komen echt wel vaker dan 1x per dag hun stalgenoot.
Wandelen, stapmolen, rijden, wandelen, ect.

Dat is al meer dan het gemiddelde pensionpaard die 4x per week gereden wordt en de rest op stal staat van 3 bij 3 meter!!
Met een beetje mazzel wordt deze dagelijks uitgemest, en anders staan ze tot een kogels in de stront.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:07

Appelsapje schreef:
man man man .. de naam PETA doet me al lachen , dit kunnen jullie toch niet serieus nemen??!!

Edit : Voordat ik heel bokt over me heen krijg , met ''dit kunnen jullie toch niet serieus nemen'' bedoel ik het hele verhaal van totilas , ECHTE dierenmishandeling moet je natuurlijk wel serieus nemen.

Hij ziet er wel slecht uit... }>

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:10

_Zsazsa_ schreef:
Ik wil alleen even inhaken op de bewegingsruimte van een paard en de drang/nodigheid van een paard om los te zijn en te bokken en te spelen. De paarden die op topniveau lopen springen/dressuur/eventing wat dan ook, hebben die drang denk ik minder met hun manier van training dan elk anders amateur paard.

Ik kan wel een dagbeschrijving geven bij topstallen waar ik heb gewerkt.

's ochtends 15/20 min stappen in de molen/aan de hand. (Sommige paarden zelfs 30 min of langer)
Rijden 60 min max bij springpaarden (mijn ervaring) t0t 1,5 uur bij dressuurpaarden. Zeer intensieve training.
's middags 20 stap/molen of wandelingentje buiten

Bij 2/3 van de stallen gaan de paarden ook nog 1 a 2 uur naar buiten in de wei of paddock.

1x in de week hebben ze een dag vrij, 1 a 2 x per week aan de longe. En dan hetzelfde dagritueel.
Deze paarden kregen vaak meer als 9/10 per dag te eten/ Ruwvoer/brok in kleinere porties.

Onze springpaarden op topniveau waar ik nu werk, zijn na een weekend concour echt heel erg moe, en worden de dag erna alleen aan de longe gestapt en gedraafd. En zijn daarna ook echt moe. die dag erna hebben ze vrij en doen dan eigenlijk ook nooit eens gek als ze vrij zijn.
Kortom, beweging is misschien niet altijd vrijheid, maar als ze al zoveel beweging/training/werk krijgen, dan behoeven ze er ook misschien minder naar... Maar dat is mijn mening/ervaring

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:54

_O-

Dit kan je toch niet serieus nemen, wat een gejank. :') Laat PETA, zoals eerder hier vermeld, zich alsjeblieft bezig houden met échte dierenmishandeling.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:57

Prioriteit of een circus trail?
Thja want dit is echt van minder belang....
Paarden die in slecht afgerasterde weilandjes met prikkeldraad staan.
Shetjes met enorm overgewicht geen probleem volgens de eigenaren... Het is een sober ras..... De lekker in een eiwitrijk weiland zetten en lekker veel vette kuil geven O:)
Paarden wiens hoeven zeer slecht tot niet bekapt zijn...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:40

Ik denk niet dat we medelijden met Totilas hoeven te hebben. Het zal vast wel los lopen met zo'n miljoenenpaard.
Alhoewel er genoeg topruiters zijn (Helen Langehanenberg, Carl Hester en velen anderen) van wie de paarden wél gewoon buiten komen en dat is voor het welzijn van het paard altijd te prefereren.
Zowel onder Gal als onder Rath heeft hij soortgelijke huisvesting en verzorging en die zal vast goed zijn.
Onder Gal hoorden we ook niemand over Totilas of Salinero, die ook niet buiten kwamen en dat terwijl Anky n.b. nog wel de ambasadrice is voor de dierenbescherming ...?!

Je kunt zeggen van PETA wat je wilt (heb me er niet in verdiept en ga ik niet doen ook), maar zij trekken in ieder geval wél aan de bel omdat er een verboden trainingsmethode wordt toegepast.
Een trainingsmethode die hier in Nederland onder de top- en subtopruiters (en de meeste wedstrijdruiters) heel "gewoon" is geworden. Dát is pas erg. We zijn er doof voor geworden.

En waar is de AID in Nederland ....??
Wij hebben hier zo'n gesloten klimaat vwb "vrije meningsuiting". Alleen op Bokt eigenlijk.
De censuur tiert hier zo welig dat dit soort praktijken niet aan het licht gebracht mogen worden. De macht van Sjef reikt ver.

Als je morgen op tv laat zien hoe onze "toppers" trainen, dan zou het gauw klaar zijn met de grote namen en zou heel Nederland over hen heen vallen. Maar men heeft geen idee in dit land.

Dus laten we over dit verhaal van PETA nou maar niet zo hypocriet doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:50

alle trainingsmethodes van alle takken van paardensport grenzen vaak aan mishandeling....niet alleen wat sjef doet.