_Zsazsa_ schreef:Ik wil alleen even inhaken op de bewegingsruimte van een paard en de drang/nodigheid van een paard om los te zijn en te bokken en te spelen. De paarden die op topniveau lopen springen/dressuur/eventing wat dan ook, hebben die drang denk ik minder met hun manier van training dan elk anders amateur paard.
Ik kan wel een dagbeschrijving geven bij topstallen waar ik heb gewerkt.
's ochtends 15/20 min stappen in de molen/aan de hand. (Sommige paarden zelfs 30 min of langer)
Rijden 60 min max bij springpaarden (mijn ervaring) t0t 1,5 uur bij dressuurpaarden. Zeer intensieve training.
's middags 20 stap/molen of wandelingentje buiten
Bij 2/3 van de stallen gaan de paarden ook nog 1 a 2 uur naar buiten in de wei of paddock.
1x in de week hebben ze een dag vrij, 1 a 2 x per week aan de longe. En dan hetzelfde dagritueel.
Deze paarden kregen vaak meer als 9/10 per dag te eten/ Ruwvoer/brok in kleinere porties.
Onze springpaarden op topniveau waar ik nu werk, zijn na een weekend concour echt heel erg moe, en worden de dag erna alleen aan de longe gestapt en gedraafd. En zijn daarna ook echt moe. die dag erna hebben ze vrij en doen dan eigenlijk ook nooit eens gek als ze vrij zijn.
Kortom, beweging is misschien niet altijd vrijheid, maar als ze al zoveel beweging/training/werk krijgen, dan behoeven ze er ook misschien minder naar... Maar dat is mijn mening/ervaring