Hele dag in wei maakt een paard dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:27

Lijkt me eigenlijk wel logisch onderzoek en uitkomst. In het wild staan paarden ook niet de hele dag in een "vette wei". Ze moeten de hele dag zoeken naar hun eten. Ik vind het heel logisch dat ze te dik worden van de gemiddelde Hollandse wei. Wel lekker als je je paard dik laat worden in de zomer en weer mager in de winter maar voor iedereen die een beetje serieus wil rijden en zijn paard in conditie wil houden lijkt me dat niet handig. Ik denk dat buiten staan natuurlijk te prefereren is, maar dan wel op een schraal terrein/wei. Liefst zo schraal dat je ze een beetje moet bijvoeren. Zag in Spanje een keer een heel groot terrein met een stuk of veertig paarden, helemaal kaal, geen gras te bekennen, uiteraard werden deze paarden bij gevoerd. Lijkt me redelijk ideaal, groot interessant terrein zodat je paarden goed kunnen bewegen maar eigenlijk het liefst heel weinig gras. Ik denk dat dat nog lastig te vinden is in Nederland trouwens...meeste land is toch echt landbouwland met vet gras...

Serendip90

Re: Hele dag in wei maakt een paard dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:28

De weien zijn niet vet... maar het is sowieso een beetje een slecht onderzoek... "Ja, want dan kunnen ze heel de dag eten", nou ik weet weinig plekken waar ze weilanden hebben heel het jaar door waar ze zich dik kunnen eten, het is heel vaak toch bijvoeren. (En ok, je hebt pony's die dik worden van lucht, je hebt pony's die mager blijven ook al gooi je er kruiwagens voer in bij wijze van)...

Een beetje "Als er meer ijsjes verkocht worden, dan verdrinken er meer mensen" onderzoek :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:30

over wat voor soort weides en wat voor paardenras hebben ze het in dat onderzoek?
Een shet tot zijn knieen in het gras gaat niet goed nee...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:38

Serendip90 schreef:
De weien zijn niet vet... maar het is sowieso een beetje een slecht onderzoek... "Ja, want dan kunnen ze heel de dag eten", nou ik weet weinig plekken waar ze weilanden hebben heel het jaar door waar ze zich dik kunnen eten, het is heel vaak toch bijvoeren. (En ok, je hebt pony's die dik worden van lucht, je hebt pony's die mager blijven ook al gooi je er kruiwagens voer in bij wijze van)...

Een beetje "Als er meer ijsjes verkocht worden, dan verdrinken er meer mensen" onderzoek :')

Heb je al de moeite genomen om het onderzoeksrapport te bekijken?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:41

Ik heb 3 paarden die overdag lekker lang buiten staan. 1tje is te dik, daar kan ik tegenop trainen wat ik wil, maar hij zal altijd "mollig" blijven. 1tje is te mager, daar heeft veel hooi bijvoeren ook geen effect op en 1tje is perfect op gewicht.
En ze staan alle drie in dezelfde wei en alle drie even lang....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:44

zimbabwe schreef:
Mijn hypothese is dat mensen een schrale paardenwei vaak niet zo'n mooi gezicht vinden en dus de paarden gauw gaan verweiden als het gras minder wordt. Daardoor staan ze op veel te energierijk gras. Een paardenwei is in principe een hele lelijke wei om naar te kijken: geef ze een jaar rond hetzelfde stuk en na een jaar is het in een stuk helemaal kaal, een ander stuk staat hoog gras met veel zuring en onrkuid en tussendoor heb je begraasbare stukken. Is niet mooi, maar wel beter voor het paard. En inderdaad, je moet niet bang zijn dat je paard het opgebouwde vet in de winter weer opgebruikt, dus niet te snel en te rigoureus gaan bijvoeren!
Een paard echt goed weiden is een hele wetenschap op zich!

en heb je op den duur een wei waar geen sprietje gras meer staat behalve de dingen die ze niet eten. Wilde zuring, boterbloemen en JKK krijgen dan vrij spel.

citrofiel57

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:46

onze jonge paarden staan het hele jaar in de wei, alleen 's winters is het afhankelijk van de wei en de temperaturen. Als het te slecht is, gaan ze naar stal. Ze voelen zich er zeer wel bij en worden niet te dik of te mager.......... Dus wat moeten we met een dergelijk onderzoek? De paarden vinden het erg leuk in de wei en spelen er graag met elkaar....... Wat wil je nog meer.......

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:57

SJANNE_DARK schreef:
Wat schandalig dit. Het is ook nooit goed. Paarden mogen niet dag en nacht op stal. Maar een halfe dag op de paddock lijkt me ook niet goed i.v.m zand. Mijn paarden staan heerlijk het hele jaar door op de weide. Door op de juiste manier de weides te gebruiken en niet gelijk de volle weide op. lijkt het mij dat het prima kan.

Ze adviseren nergens om de paarden dag en nacht op stal te zetten, maar wel om ze bijvoorbeeld in de paddock te zetten.

Ik denkt dat het maar net aan de soort weide en het weidemanagement ligt of of je je paarden de hele dag buiten kan laten ja of nee. De samenvatting van onderzoek is in ieder geval behoorlijk in strijd met de dagelijkse praktijk. Ik ga er eens voor zitten om het hele rapport te lezen, dan pas is er goed over te oordelen lijkt me.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:01

Wendy schreef:
Serendip90 schreef:

Nee en dat was ik ook niet van plan. Met zo'n titel vind ik het niet eens het lezen waard. Waarschijnlijk staan er in het onderzoeksrapport zelf een heleboel "situatie x, dit en dit, deze eisen dan..." en natuurlijk een heleboel kenmerken. Het hangt van veel te veel factoren af. De titel is veelste kort door de bocht. Ik zie het daarom ook als niet serieus.

Ik zie het nut niet in van het onderzoek. Zet een paard heel de dag met goed hooi in een stal, "goh, hij wordt dik"...

Het onderzoek ziet "24/7" buiten als een "dreiging", dat vind ik een beetje een slechte zaak.

Hetzelfde is met mensen, de ene kan 10 zakken chips per week opeten en is nog mager en de ander komt al aan als die een keer wat meer eet dan normaal.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:02

Wat een belachelijk onderzoek zeg!
Wat willen ze nou? De een roept 24/7 op de wei, en nu is dat ineens niet goed?
Nee je moet je paard niet 24/7 op de wei zetten, dan moet je wisselen met paddock maar ze mogen ook weer niet meer dan 4 uur zonder ruwvoer. Je moet tegenwoordig iedere minuut van de dag naast je paard gaan staan. Jeetje, stel je voor dat ie zich bezeert of een grammetje aankomt.

Hoezo je ontmoedigd op deze manier mensen om hun paard lekker buiten te zetten.

Nee, je moet je paard niet op een weide zetten wat 4 keer per jaar bemest wordt, en daarnaast dan ook nog lekker volstouwen met krachtvoer.

Maar een normale paardenweide, met in de winter ruwvoer bij. Is nog geen paard minder van geworden.
Tuurlijk heb je paarden die gevoeliger zijn dan anderen, maar dat zien mensen dan toch zelf wel als hun paard te dik is? Of hoefbevangen gevoelig.
In dit artikel wordt alles wel lekker over 1 kam geschoren.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:07

@ cp112; lees nu eerst dat artikel!!!!

Sammie schreef:
Ik heb het niet geschreven enkel geplaatst vanaf omroepgelderland en expres de link naar het rapport erbij gezet. Dat overigs wel de moeite waard is om te lezen, al zeg ik het zelf :+

Dat verklaard een hoop. :')

Wendy schreef:
Gini schreef:
Daarom moet je als onderzoeksteam zelf zo snel mogelijk met een abstract/persbericht/... naar buiten komen, anders vult de pers het zelf maar wat in idd.

Maar kom op nou, laat ons even een lolletje hebben met dit nieuwsbericht.

-O- Ik vind het jammer dat een, in mijn ogen, zinvol onderzoek, op een dergelijke manier wordt neergezet.

-O- _/-\o_ Precies.... :\

Leffroi schreef:
Ik wil best geloven dat paarden dikker worden van gras. Maargoed, iedereen schijnt het beste te weten, wil wetenschappelijke onderzoeken zien en 'oh, maar bij mijn paard is het niet zo, DUS het is niet zo'.. Ach ja..

Welkom tot de wereld van paardenmensen! := :Y)

Vudress schreef:
Welke idioot presteert het om van een wetenschappelijk rapport, met een op zich interessante onderzoeksvraag, dit nieuwsbericht te schrijven? De journalistieke doodstraf is op zijn plaats......

_/-\o_

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:10

Als je de opening van dit topic leest nodigt dat toch niet uit om het artikel te lezen of wel?!

Als dit topic nu op een juiste manier geopend werd, en omschreven werd wat er in het artikel staat. In plaats van loze opmerkingen die kant nog wal raken.

Er zijn genoeg naieve mensen die het artikel niet helemaal gaan lezen en adhv de opening in dit topic gaan denken 'hey, ons paard moet dus niet lekker op de wei'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:12

Serendip90 schreef:
Wendy schreef:

Nee en dat was ik ook niet van plan. Met zo'n titel vind ik het niet eens het lezen waard. Waarschijnlijk staan er in het onderzoeksrapport zelf een heleboel "situatie x, dit en dit, deze eisen dan..." en natuurlijk een heleboel kenmerken. Het hangt van veel te veel factoren af. De titel is veelste kort door de bocht. Ik zie het daarom ook als niet serieus.

Ik zie het nut niet in van het onderzoek. Zet een paard heel de dag met goed hooi in een stal, "goh, hij wordt dik"...

Het onderzoek ziet "24/7" buiten als een "dreiging", dat vind ik een beetje een slechte zaak.

Hetzelfde is met mensen, de ene kan 10 zakken chips per week opeten en is nog mager en de ander komt al aan als die een keer wat meer eet dan normaal.

Dan moet je gewoon je klep houden, want je kraamt echt onzin uit :+

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:13

Ook mijn warmbloed paarden kunnen niet vol het gras in. Heb er zoveel problemen mee gehad. Wat ik zo in de openings post lees is dus ook wel mijn ervaring. Vervetting was niet direct mijn probleem maar er kwamen wel heel veel andere kwalen naar boven. Opgelopen benen, opgezette klieren in het najaar enz ed.
En het betrof hier ook onbemeste weides en paarden die niet werden bijgevoerd. Bij komen ze dan ook maar een x aantal uren per dag op de weide en staan ze daarnaast op de paddock met inloopstal.
Het verbaasd mij meer dat het zo vaak goed gaat om je paarden continu in de weide te laten.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:25

bedoelen ze nou 24/7 met "de hele dag"?
Mijn paard staat ongeveer van 9-5 op stal...soms korter soms langer...
Zo is er over alles wel iets negatiefs te zeggen in de paarden wereld.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:26

Wendy schreef:

Het onderzoek zelf is misschien wel nuttig, maar heel dit artikel gaat 10x nergens over hoor :') En ik reageerde ook op het artikel... Zo komt het onderzoek echt zo waardeloos naar voren, dat ik het niet eens meer wil gaan lezen.

(Vaak lees je toch de samenvatting, of je leest iets in een artikel erover en dan ga je pas verder kijken of je je er daadwerkelijk in gaat verdiepen. Maar dankzij dit artikel en de titel.. tjah ;))

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:27

Zaterdag heeft de NVVR een bijeenkomst met de makers van dit verhaal in Ermelo, je kon je hiervoor opgeven wat ik dus ook heb gedaan.
Ik ga het rapport lezen en dan kan ik vast vragen maken wat me niet duidelijk is enz.
Het is een serieus onderzoek geweest en wat voor het ene paard wel zo is hoeft voor het andere paard niet zo te zijn.

Mijn New Forrest gooide ik in april het land op en kwam er in oktober/november weer af geen enkel probleem, mijn arabier wordt erg dik en krijgt IR dus die krijgt een graasmasker om dit scheelt al erg veel.
Ja het hangt af van het paard, het soort gras(engels raai of italiaans raai enz) hoe wordt het bemest en ga zo maar door. En tuurlijk weet bijna iedere paardenbezitter wat gras kan doen met je paard/pony maar extra informatie en onderzoek is nooit weg.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:31

de ene keer zitten ze te zeuren dat paarden vaker buiten moeten staan om genoeg beweging te krijgen, nu worden ze weer te dik, wat willen ze nou eigenlijk
ik heb 2 haflingers die altijd een groot deel van de dag buiten staan en s'avonds altijd binnen en ze hebben gewoon een goed figuur

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:34

Serendip90 schreef:
Wendy schreef:

Het onderzoek zelf is misschien wel nuttig, maar heel dit artikel gaat 10x nergens over hoor :') En ik reageerde ook op het artikel... Zo komt het onderzoek echt zo waardeloos naar voren, dat ik het niet eens meer wil gaan lezen.

(Vaak lees je toch de samenvatting, of je leest iets in een artikel erover en dan ga je pas verder kijken of je je er daadwerkelijk in gaat verdiepen. Maar dankzij dit artikel en de titel.. tjah ;))

Hoe kun je nou reageren op een artikel als je hem niet eens gelezen hebt! :n

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:38

rumay schreef:
Zaterdag heeft de NVVR een bijeenkomst met de makers van dit verhaal in Ermelo, je kon je hiervoor opgeven wat ik dus ook heb gedaan.
Ik ga het rapport lezen en dan kan ik vast vragen maken wat me niet duidelijk is enz.
Het is een serieus onderzoek geweest en wat voor het ene paard wel zo is hoeft voor het andere paard niet zo te zijn.

Mijn New Forrest gooide ik in april het land op en kwam er in oktober/november weer af geen enkel probleem, mijn arabier wordt erg dik en krijgt IR dus die krijgt een graasmasker om dit scheelt al erg veel.
Ja het hangt af van het paard, het soort gras(engels raai of italiaans raai enz) hoe wordt het bemest en ga zo maar door. En tuurlijk weet bijna iedere paardenbezitter wat gras kan doen met je paard/pony maar extra informatie en onderzoek is nooit weg.

Ik vind het een heel boeiend onderwerp. Wil je een verslagje doen van de bijeenkomst van zaterdag.

Ik ga het rapport even goed bestuderen.

Al die opmerkingen in de trant van: het is ook nooit goed...... Een paard moet veel naar buiten, maar naar buiten staat niet gelijk aan weidegang. Weidegang is prima, maar enkel voor een paar uur per dag. je zou de weidegang do in kunnen richten dat paarden wel kunnen bewegen maar niet de hele dag kunnen grazen, denk aan het Paddock paradise - concept

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:38

@RoosM, ze zegt toch dat ze op het 'artikel'/ de openingspost hier op bokt, reageert. Niet over het hele onderzoek.
Ben het volledig met haar eens. Dit 'artikel'(de openingspost dus) is echt belachelijk. Wie dit geschreven heeft moet even goed de boeken over journalistiek nog eens nalezen :=

De openingspost en de titel hier op bokt suggereren hele andere dingen dan die daadwerkelijk in het onderzoek/artikel naar voren komen. Sommige mensen lezen alleen de samenvatting, zoals bijv de nieuwsberichten hier op bokt. En dan staat er toch heel iets anders dan het daadwerkelijke onderzoek.

Volgens mij is dat exact waar Serendip90 op doelt.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:39

veronique100 schreef:
de ene keer zitten ze te zeuren dat paarden vaker buiten moeten staan om genoeg beweging te krijgen, nu worden ze weer te dik, wat willen ze nou eigenlijk
ik heb 2 haflingers die altijd een groot deel van de dag buiten staan en s'avonds altijd binnen en ze hebben gewoon een goed figuur

Alle twee is niet goed en ik denk dat je dat zelf ook wel begrijpt.
En het ene paard is het andere niet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:39

Abacab ga ik doen, als je nog vragen hebt pb ze me maar.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:41

Roos_M schreef:
Serendip90 schreef:

Hoe kun je nou reageren op een artikel als je hem niet eens gelezen hebt! :n

Lieverd, het artikel is iets anders dan het echte onderzoek. Sowieso komt de titel niet eens overeen met de hoofdvraag van het onderzoek. Maar nevermind ;)

Het onderzoek op zich is nog wel redelijk, lees het thuis nog wel een keer helemaal en goed door, maar blijf er bij dat er te veel factoren zijn waaraan het kan liggen.

@CP112 Dat dus ja... Door dit artikel ga je toch meteen denken "FLUT"... het motiveert niet om het onderzoek (wat ergens anders over gaat voor mijn idee zelfs :')) te gaan lezen..

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:44

rumay schreef:
Abacab ga ik doen, als je nog vragen hebt pb ze me maar.

dank je!