Jack Sparrow niet aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:01

juliomariner schreef:
janderegelaa schreef:
Volgens mij mag hij volgend jaar S starten en als hij 3 keer bij de eerste 3 zit dan is hij volledig Oldenburgs goedgekeurd ( en dus KWPN erkend ). Hij heeft voldoende pluspunten om zijn stap te compenseren en ik gok zo dat ze die 3 keer al voor elkaar hebben voordat de eerste veulens geboren zijn.

Misschien is dit ook wel de beste weg op dit moment. JS is nu al zo zwaar beladen met het gezeur over die stap dat hij wellicht te zwaar beoordeeld wordt in de 30 dagen test. En ik ben er ook niet zo van overtuigd dat er veel Duitse ruiters kunnen rijden in het trainingssysteem van EG.

Mag hij als 6 jarige al S starten, dat vraag ik mij af maar ken de duitse reglementen niet.
Oldenburgs goedgekeurd wil niet direct zeggen KWPN erkend. Je krijgt bij een nakomeling van Oldenburgs goedgekeurde hengst een register A papier (altijd beter dan register B zoals nu) maar hij wordt niet direct erkend door KWPN

Erkend stamboek = erkende hengst als hij aan de gezondheidseisen voldoet en dat doet hij. Nakomelingen moeten alleen een IBOP lopen. Tenzij hij GP loopt dan ook niet meer.

Amytj

Re: Jack Sparrow niet aangeleverd voor verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:01

Toch jammer als je met hem gedekt hebt..
Zal PDS hierdoor ook niet vetrouwen bij mensen kwijtraken?

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:15

Ik erger me dood aan de arrogantie van een aantal hengstenhouders, zijn die mensen vergeten dat hun niet kunnen bestaan zonder fokkers die het laatste dubbeltje omdraaien om hun kostbare merrie te laten dekken? Wil je dekken met JS moet je wel even VOORAF betalen voor een kwakkie. En dan ACHTERAF melden dat hij dit jaar niet gekeurd word terwijl dat volgens hun slechts een formaliteit zou zijn!

Het zou ze sieren door per direct 1500 euro terug te storten.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 02:01

juliomariner schreef:
winia4ever schreef:
Ligt er aan, als jij een merrie hebt die super stapt. zie ik het probleem niet de hengst en de merrie moeten elkaar opvullen.

Ik weet niet hoe JS stapt maar ben het niet met je eens want slecht + super is nog maart gemiddeld, ik wel geen paard dat gemiddeld stapt, nee hij moet gewoon goed stappen. Er zijn een paar dingen bij een hengst waarvan ik zou willen dat hij dat gewoon heeft, dus goede stap goede draf en goede galop. Als de halsvorm om maar iets te noemen niet helemaal ideaal is bij de hengst kan de merrie dit wel verbeteren maar belangrijke punten zoals beweging moeten gewoon goed zijn.

Helaas is dit bij fokken niet waar, het is heel goed mogelijk dat de moeder haar genen door erft maar er kunnen ook goede "stap" genen van JS zijn kant komen hoor :j

Sorry ik krijg de zin "want slecht en super is nog maar gemiddeld" niet vet gedrukt in de quote. :o

Kijk maar naar het vererven van de schofthoogte, mijn merrie van 1.62 met in de stamboom allemaal schofthoogtes van 1.67 of meer behalve haar overgrootmoeder die ook 1.62 was heb ik laten dekken met een hengst van ruim 1.75. Nou mooi niet dat daar een gemiddelde schofthoogte van 1.69 uitkomt hoor, ik ben heel hard aan het hopen dat haar nakomeling de hoogte van haar moeder gaat halen. :')

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:49

Nou volg ik al jaren niet echt de fokkerij wereld meer, maar ik ben wel van mening dat als je 2000 euro neerlegt voor een nog niet goedgekeurde hengst, dat je dit doet omdat je stellig geloofd in de kwaliteiten van de hengst zelf. Dat je ook ingecalculeerd hebt dat het mogelijk is dat de hengst om één of andere reden toch niet goedgekeurd wordt of vroegtijding geblesseerd kan raken. Reken je al dit soort dingen niet mee in je beslissing, dan ben je gewoon dom geweest met je geld.
Dat hij nu niet aangeboden werd kan idd verschillende redenen hebben, maar ik ben van mening dat als jij als eigenaar een goed product in handen hebt en je om 1 of andere reden twijfeld om hem op dat moment te laten keuren en er een mogelijke reden is dat hij afgekeurd gaat worden, dat je dan he niet laat keuren en beslist om een beter moment te kiezen. Het is een dier en hij kan gewoon op het moment in een mindere gezondheidsfase staan, dat wil nog niet gelijk zeggen dat hij minder is dan verwacht.
In mijn ogen zijn er veel redenen die hebben kunnen meewegen om hem niet aan te bieden. Ik blijf het erg vinden dat de paarden in de sport altijd bezien worden als een product dat altijd optimaal moet presteren om waarde te hebben en te behouden. Het blijven dieren en die kunnen extreem goede periodes hebben en gewoonweg mindere ook. Misschien is er idd gewoon te veel verwacht van JS en is het dier langs alle kanten overzet. Het blijft gokken wat de echte reden is, maar ik twijfel dat een hengsteneigenaar met verhalen naar buiten zou komen die aantonen dat ze het dier te veel gepushed hebben, maar helaas is dit maar vaak al te waar in de paardensport.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:10

Overzet of niet, feit blijft wel dat mensen die ermee gefokt hebben straks met de gebakken peren zitten.

WIj hebben er ook echt serieus over nagedacht om met JS te fokken. Ik vond het risici te groot en ben daarom voor Charmeur gegaan, ben heeeeeeeeeeeeel blij met deze keus nu ik dit stuk teruglees.

kerelec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 10:17

De eigenaar heeft inmiddels op horses gereageerd:
President Investment B.V.:
Fokkers in het binnen en buitenland die de hengst Jack Sparrow gebruikt hebben zijn vorige week middels een aangetekend schrijven op de hoogte gebracht van het niet deelnemen van Jack Sparrow aan de 30 dagentest in Schlieckau. De hengst kampt met een vervelende hoefscheur aan de linker voorvoet die inmiddels wel onder controle is.
In deze brief hebben wij uitleg gegeven over de verdere gang van zaken en de fokkers tevens de mogelijkheid geboden het veulen aan ons te verkopen

bron http://www.horses.nl

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:18

LecyTinker schreef:
Nou volg ik al jaren niet echt de fokkerij wereld meer, maar ik ben wel van mening dat als je 2000 euro neerlegt voor een nog niet goedgekeurde hengst, dat je dit doet omdat je stellig geloofd in de kwaliteiten van de hengst zelf. Dat je ook ingecalculeerd hebt dat het mogelijk is dat de hengst om één of andere reden toch niet goedgekeurd wordt of vroegtijding geblesseerd kan raken. Reken je al dit soort dingen niet mee in je beslissing, dan ben je gewoon dom geweest met je geld.
Dat hij nu niet aangeboden werd kan idd verschillende redenen hebben, maar ik ben van mening dat als jij als eigenaar een goed product in handen hebt en je om 1 of andere reden twijfeld om hem op dat moment te laten keuren en er een mogelijke reden is dat hij afgekeurd gaat worden, dat je dan he niet laat keuren en beslist om een beter moment te kiezen. Het is een dier en hij kan gewoon op het moment in een mindere gezondheidsfase staan, dat wil nog niet gelijk zeggen dat hij minder is dan verwacht.
In mijn ogen zijn er veel redenen die hebben kunnen meewegen om hem niet aan te bieden. Ik blijf het erg vinden dat de paarden in de sport altijd bezien worden als een product dat altijd optimaal moet presteren om waarde te hebben en te behouden. Het blijven dieren en die kunnen extreem goede periodes hebben en gewoonweg mindere ook. Misschien is er idd gewoon te veel verwacht van JS en is het dier langs alle kanten overzet. Het blijft gokken wat de echte reden is, maar ik twijfel dat een hengsteneigenaar met verhalen naar buiten zou komen die aantonen dat ze het dier te veel gepushed hebben, maar helaas is dit maar vaak al te waar in de paardensport.

Hier sluit ik mij volkomen bij aan!
Als je het geld hebt om ruime keuze in hengsten te maken, dan zou ik ook naar de kwaliteiten van het dier kijken en minder naar het papiertje of het feit dat hij al of niet goedgekeurd is. Als jij zelf als fokker stellig overtuigd bent van de kwaliteit van de hengst, dan kan ik mij voorstellen dat je die keuze dan ook maakt. Jammer van het papiertje, maar het gaat uiteindelijk toch om de kwaliteit van het paard.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:18

Beetje laat van President investment maar hoop maar dat de speculaties nu voorbij zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:21

peetje82 schreef:
Overzet of niet, feit blijft wel dat mensen die ermee gefokt hebben straks met de gebakken peren

WIj hebben er ook echt serieus over nagedacht om met JS te fokken. Ik vond het risici te groot en ben daarom voor Charmeur gegaan, ben heeeeeeeeeeeeel blij met deze keus nu ik dit stuk teruglees.

Dan hadden ze een jaartje moeten wachten totdat hij ggk zou zijn, maar als je de eerste wil zijn, dan loop je ook het risico... Ik snap dat het rottig is voor die mensen, maar het is nou ook weer niet dat er een gebrek aan goede ggk hengsten zijn.

HMMMM, het veulen aan hun te verkopen? Das toch wel een beetje dubieus... zou je niet eerder zeggen dat je bijvoorbeeld een compensatie geeft, maar dat het absoluut nog in de planning ligt om hem ggk te krijgen, zodat het toch allemaal in orde is? Hoefscheur is een onvoorziene situatie, dus waarom de schuld op jezelf nemen als eigenaar?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:46

lekker makkelijk gezegd om de veulens terug te kopen, als er meer dan 100 in Duitsland staan haha. Beter hadden ze de helft van het dekgeld teruggestort, dan had je meer goodwill gekregen denk ik.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:50

Dit verhaal was vier jaar geleden met Spielberg ook zo.(niet helemaal t zelfde) maar de mensen die er toen mee gefokt hadden( waaronder wij dus ook) kregen de mogelijkheid om te verkopen.
( mits veulen geen afwijking e.d had)

Hoefscheur kan wel natuurlijk en is heel vervelend, wat zo jammer is dat dan pas zoooooo laat kenbaarheid gegeven wordt aan t feit dat hij niet meedoet, wisten ze toch n paar weken daarvoor ook wel neem ik aan?

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:50

Michael1104 schreef:
lekker makkelijk gezegd om de veulens terug te kopen, als er meer dan 100 in Duitsland staan haha. Beter hadden ze de helft van het dekgeld teruggestort, dan had je meer goodwill gekregen denk ik.

zou zomaar kunnen. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:56

er is voor mij al teveel gedoe rondom de hengst, onvoldoendes op simpele proefjes en de hele geruchtenstroom eromheen, op de folder al inzetten dat hij ggk kwpn is,ik hou er niet zo van als de waarheid ontweken wordt.. daar krijg je geklets van.
[VN] Een 6,9 voor Jack Sparrow in A-proef
dit is een van de artikelen hierover, ik weet dat hij ook nog een keer door marieke van der putten voorgesteld is en dat hij toen ook geen voldoende kreeg.. ook een mislukte missie zeg maar.
en dan het verhaal dat de hengst onder teveel druk staat, dat doe je als trainer en eigenaar toch zelf? deel je programma dan anders in, en vermeld pas dat het dier ggk is als je alle keuringen doorstaan hebt. ik heb hier een beetje het idee dat hoogmoed idd voor de val komt.
neemt niks weg dat het een ontzettend gaaf paard is om te zien, maar de geruchten over zijn kramp-stap \hanentred zijn mij te hardnekkig

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:45

knollentuin schreef:
er is voor mij al teveel gedoe rondom de hengst, onvoldoendes op simpele proefjes en de hele geruchtenstroom eromheen, op de folder al inzetten dat hij ggk kwpn is,ik hou er niet zo van als de waarheid ontweken wordt.. daar krijg je geklets van.
[VN] Een 6,9 voor Jack Sparrow in A-proef
dit is een van de artikelen hierover, ik weet dat hij ook nog een keer door marieke van der putten voorgesteld is en dat hij toen ook geen voldoende kreeg.. ook een mislukte missie zeg maar.
en dan het verhaal dat de hengst onder teveel druk staat, dat doe je als trainer en eigenaar toch zelf? deel je programma dan anders in, en vermeld pas dat het dier ggk is als je alle keuringen doorstaan hebt. ik heb hier een beetje het idee dat hoogmoed idd voor de val komt.
neemt niks weg dat het een ontzettend gaaf paard is om te zien, maar de geruchten over zijn kramp-stap \hanentred zijn mij te hardnekkig

ben ik mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:14

Spielberg was wat anders hoor, die was Oldenburg, Westfalen en Nrps ggk meen ik. Dus reg A bij het KWPN, alleen IBOP omdat hij aan de andere eisen voldeed. Niks anders dus dan een andere buitenlands gekeurde hengst.

Bij JS krijgen mensen nu een reg B veulen, daar mag je niet eens mee naar de veulenkeuring! Terwijl er eerst gecommuniceerd werd alsof de KWPN goedkeuring al binnen was. Ja hoor hij gaat VO bij KWPN lopen (niet), ja hoor maar hij gaat naar Duitsland (niet), toen dat rampzalige proefje nog.
En teveel druk, die dressuurhengsten dekken zich allemaal suf.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:22

Eigenaar Ron de Roo van President Investment BV heeft dusdanig vertrouwen in zijn hengst President’s Jack Sparrow dat hij 7.000 euro (exclusief BTW) biedt voor elke ongeboren nakomeling van de hengst. De Oldenburgse-zoon van Johnson kwam dinsdag in het nieuws omdat hij niet was aangeleverd voor de dertigdagentest in Schlieckau. “De hengst kampt met een vervelende hoefscheur aan de linker voorvoet die inmiddels wel onder controle is”, luidt de verklaring.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:24

ja ook erg jammer dat ed hem niet meer rijd :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:28

Dat is meer dan het gemiddelde veulen momenteel opbrengt

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:29

juliomariner schreef:
Dat is meer dan het gemiddelde veulen momenteel opbrengt

Zeg dat wel!
Of het is dikke bluf zo van wij hebben veel vertrouwen in de nakomelingen, of hij heeft gewoon erg veel geld over ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:31

DePaardenman schreef:
Eigenaar Ron de Roo van President Investment BV heeft dusdanig vertrouwen in zijn hengst President’s Jack Sparrow dat hij 7.000 euro (exclusief BTW) biedt voor elke ongeboren nakomeling van de hengst. De Oldenburgse-zoon van Johnson kwam dinsdag in het nieuws omdat hij niet was aangeleverd voor de dertigdagentest in Schlieckau. “De hengst kampt met een vervelende hoefscheur aan de linker voorvoet die inmiddels wel onder controle is”, luidt de verklaring.

Oke verkocht zou ik zeggen :+ Je weet nooit wat er gebeurd, dus nu ongezien 7000 euro zou ik voor tekenen.. *\o/*

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:37

Ollie23 schreef:
Zeg dat wel!
Of het is dikke bluf zo van wij hebben veel vertrouwen in de nakomelingen, of hij heeft gewoon erg veel geld over ;)

Mischien wel beide

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:40

tja, het is veel geld voor een veulen. Maar de meeste mensen die fokken, hopen wel op een veulen die meer waard is. Met 7000 euro heb je net de kosten eruit en houd je nog wat over.

Je hebt 2000 euro dekgeld, gemiddeld 200 euro kosten dierenarts je moet je merrie een jaar houden (ook 2000-2500 euro) Je moet het veulen en de merrie minimaal 4 maanden houden voor je deze uit elkaar kunt halen (die maanden kosten ze gemiddeld 400 euro per maand = 1600 euro).

Jaar lid van een stamboek om ze in te kunnen laten schrijven a 100 euro (ja, dit heb ik allemaal voor mijn veulen moeten doen, misschien zijn er ook mensen standaard lid, maar ik bereken dit allemaal bij de kosten die mijn veulen mij gekost heeft).
Dekbewijs en chippen/paspoort/wormenkuren/bekappen/evt. veulenspuit eerste maanden veulen 250 euro

Dus dan zit je al op 2000 + 200 + 2000 + 1600 + 100 +250 = 6150 euro.

Moeten ze niet eens ziek worden etc.

(en ja, dat kosten veulens bij mensen die ze op een pensionstalling houden zomaar).

Mensen die fokken om dikke winst te maken zullen het veulen hiervoor waarschijnlijk niet willen verkopen, en mensen die voor de hobby fokken kijken helemaal niet naar het geld dus die willen waarschijnlijk graag kijken wat voor veulen eruitkomt voor ze beslissen om het te verkopen.
Daar komt dus bij, dat je nu al moet beslissen of je hiermee akkkoord gaat.

Heb je superveel geluk als er een slecht veulen uitkomt, dan heb je DIK geld gekregen.

Ik denk niet dat er heel veel mensen akkoord gaan, maar vind het wel een net voorstel.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:43

7000 exl. btw... als ik het ff snel goed heb berekend dan is dat iets meer dan 5500 euro per veulen - 2000 dek kosten, dus is dat 3500 euro per veulen dat ze dan betalen... En durf te wedden dat ze nog een verzekering op de hengst hadden lopen ook, dus die zal ook wel een deel uitbetalen... denk dat ze er dan weinig verlies op gaan draaien, vooral omdat ze weten welke merries daad werkelijk gedekt zijn door hem en dus een goed veulen van minumaal 3 maanden overkopen voor iets van 3500 euro... tja... en dan idd alle publiciteit die er nu rond zit en nog wel zal blijven hangen ook, want iedereen wil weten hoe het afloopt met die opgekochtte veulens over een jaar... hmmmm, niet slecht!