Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:11

Juut schreef:
Jeetje, denk even wat verder na voordat je onzin post!

We weten allemaal nog hoe ellendig uitgehongerd dieren aan hun einde kwamen een paar winters geleden; toen werd er hard geroepen om jagers! Op mn werk lopen nu wilde zwijnen in de achtertuin; ik ben heel blij met de jagers die ze komen schieten! Ook als een hert op een auto is gelopen en het bos in vlucht; fijn dat er dan een jager is die zo'n dier uit het lijden kan helpen!
Dat die dieren vervolgens op een bord belanden; biologischer vlees bestaat niet

Klinkt wel even iets anders dan de situatie die funnyhorses schetste, of heb je daar ook een goede verklaring voor ?
En dan misschien ook gelijk maar een excuus voor dit voorval ??

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:13

Feria schreef:
Niet alle jagers zijn zo, er zijn er die heel erg met de natuur en het wild bezig zijn. Tot het verzorgen van zieke konijnen toe, die achteraf weer in het wild gezet worden, voeren, tellen, ...

Maar goed dat maakt hier natuurlijk niet uit. Het is vreselijk dat zoiets kan gebeuren. Dit is echt een tragisch ongeluk.

Met alle respect, Feria, maar het verzorgen en terugzetten van zieke konijnen ??
Daar geloof ik echt niks van ...

Voeren wel :j
Dat doen ze hier ook ... komen de fazanten je zo lekker gemakkelijk tegemoet als je wilt schieten ...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:17

Ik wou net zeggen!Ik zeg in geen geval onzin,wat ik van jagers gezien heb was alles behalve professioneel werk hoor.Die waren gewoon schietgeil,die kikten op het feit dat een dier eerst doodsangsten moest doorstaan om vervolgens kapot geschoten te worden!

Dát zijn geen jagers,dat zijn zelfs geen mensen maar monsters in mijn ogen.
En waarom 's nachts of "uberhaubt in het donker jagen als ze het verschil tussen een paard of varken niet eens zien.
Dus óf een nachtkijker erop of gewoon thuis blijven en het werk aan professionele jagers over laten.

Echt hoor,ik hoor hier ook zulke figuren kwijlend zeggen.........we gaan jagen,lekker stuk wild op mn bord.
Eet smakelijk als je dat laatste stukje natuur ook nog wilt opvreten denk ik dan.Het gaat dus weldegelijk om de troffee en niet om natuurbehoud of hoe mooi ze dat noemen om zich in te dekken!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:36

Shirley schreef:
Juut schreef:
Jeetje, denk even wat verder na voordat je onzin post!

We weten allemaal nog hoe ellendig uitgehongerd dieren aan hun einde kwamen een paar winters geleden; toen werd er hard geroepen om jagers! Op mn werk lopen nu wilde zwijnen in de achtertuin; ik ben heel blij met de jagers die ze komen schieten! Ook als een hert op een auto is gelopen en het bos in vlucht; fijn dat er dan een jager is die zo'n dier uit het lijden kan helpen!
Dat die dieren vervolgens op een bord belanden; biologischer vlees bestaat niet

Klinkt wel even iets anders dan de situatie die funnyhorses schetste, of heb je daar ook een goede verklaring voor ?
En dan misschien ook gelijk maar een excuus voor dit voorval ??

Overpopulatie. Ziekte/ verwonding van het hert. Een dier wordt opgedreven in bepaalde gevallen, ja. En er mag pas geschoten worden als de jager 100 % zeker is het dier meteen te kunnen doden. Dat het geen fraai gezicht is om naar te kijken; helemaal mee eens. Maar om nu zo af te geven op jagers in het algemeen; absoluut niet terecht!

Een kennis van mij is jager, en er zijn een hoop regels waar hij zich aan moet houden om zijn jachtvergunning te houden en geen geldboete te krijgen. (en die boetes zijn niet mis!) Tuurlijk vind hij het een 'sport' om een dier te schieten; dat gaat vervolgens zijn eigen diepvries in. Maar tegelijkertijd heeft hij wel degelijk een functie in het stukje faunabeheer. En nogmaals; er is geen biologischer vlees dan geschoten wild! Liever Bambi die het hele leven vrij rond heeft kunnen lopen, dan een goedkope plofkip

Ik weet verschillende regels van het jagen, niet alles. Maar ik kan wel schrijven dat de beledigingen die hier neergekwakt worden ronduit onzin is.

Funnyhorse; ik ben ook heel benieuwd wat jij onder 'professionele jager' verstaat. Die jachtvergunningen worden echt niet lukraak verkocht.

Rennie89

Re: Jager ziet veulen voor wild zwijn aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:44

ik heb ook jagers in de familie zitten en no way dat zij honden achter wild aan sturen of zomaar schieten zonder ook maar goed vast te stellen wat voor dier het is. honden mogen ook nooit een (nog) levend wild (ookal is het geschoten) doden. Dat is de taak van de jager om dat in 1 x te doen. Honden mogen dat nooit doen. Drijfjachten zijn er, maar dit zal niet zijn dat ze in een rondje om een hert staan, sowieso veel te gevaarlijk en het dier moet wel een kans hebben. Je mag ook niet jagen als er sneeuw ligt, dan kan je de voetsporen volgen en heeft het wild geen kans.

hestepige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:14

Jeetje wat erg voor de eigenaar en de andere paarden zeg om mee te maken!
Had al een hekel aan jagers! Deze jager mag wel zijn ogen heel goed na laten kijken straks ziet die een spelend kind over het hoofd!

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:09

Wat ontzettend triest voor het veulen, de eigenaar en de andere paarden!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 02:07

troi schreef:
Die zal wel stevig aan de borrel hebben gezeten..

nou idd, want hoe kun je nu een paardenveulen aanzien voor een wild zwijn. Bouw van deze 2 dieren lijken zelfs met de meest wilde fantasie nog geen druppel op elkaar.

Ben blij dat de jachtvereniging dit ook zeer serieus neemt en hem zn licensie wil afpakken. Laten we hopen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt en voor de rest van zn leven ingetokken.

Dit is geen echte jager geweest, want echte jagers schieten heus niet zomaar; die kijken eerst echt wel 10 keer om het dier te indentificeren voor er geschoten wordt. Zal wel weer zo'n idioot zijn geweest die denkt dat die stoer is als die een dier heeft afgeschoten en heeft zich slim de vereniging ingeluld. Althans dat idee krijg ik als ik het zo lees. Want nogmaals; paardenveulen/wild zwijn; man man man hoe kun je die 2 nu door elkaar halen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 03:12

Godsamme, eikel!

Arm ding, het zal je gebeuren :\

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 07:42

ohhh bah wat vreselijk arm veulen , arme eigenaar.

jachtlicensie afnemen ljjkt me ook wel het minste.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:24

Ik lees net in vorige berichten: ' Je mag niet jagen als er sneeuw ligt, want dan heeft het dier geen kans' en ' mijn kennis vind het een sport'..
Het enige wat ik hierop kan bedenken is dat het voor het dier echt geen sport is om zich te moeten verstoppen als ze knallen horen. Bijna lachwekkend: ik zie zo'n dier al denken, goh, daar zijn mijn vrienden weer, vandaag weer eens lekker sporten en kijken wie er wint -O-

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:40

Juut schreef:
LauEef schreef:
Gewoon het idee al dat hij het nodig vond om richting/in de paddock te schieten. Komop er liepen nog paarden bij.. Ik vind het niet zo gek, als je de mentaliteit van de gemiddelde jager kent... 8)7

Pardon? Nu niet alles over 1 kam trekken aub

Aan het jagen zitten behoorlijk wat regels verbonden, en wie ze overschrijdt kan een beste geldboete of verlies van vergunning verwachten.
Of we het leuk vinden of niet; jagers zijn ook nodig om overpopulatie van diersoorten te voorkomen. Blijft het hoe dan ook een verschrikking voor de eigenaar van dit veulen

Daarom zei ik ook 'gemiddelde jager'. Er zullen ook echt wel goeie tussen zitten hoor, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen helaas :n

lifaya schreef:
Je mag ook niet jagen als er sneeuw ligt, dan kan je de voetsporen volgen en heeft het wild geen kans.

Oh, mag dat niet? Nou bij ons liepen ze vorig jaar in onze wei waar de paarden verdomme gewoon naast hun stonden(!!), te kijken omdat ze 'sporen van een vos zagen'. Terwijl ik ze daarvoor haarfijn had uitgelegd dat wij een kat hadden lopen, in de stal en die sporen daar vandaan kwamen. En dit is helaas nog maar 1 van de slechte ervaringen heb met jagers, ik ben er helaas nog geen goeie tegen gekomen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:45

Ze mogen iig niet op basis van voetsporen wild opsporen :) dat is mij verteld. je mag dus wel jagen, maar het wild moet wel een kans hebben om te ontkomen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:51

lifaya schreef:
Ze mogen iig niet op basis van voetsporen wild opsporen :) dat is mij verteld. je mag dus wel jagen, maar het wild moet wel een kans hebben om te ontkomen

Nouja dat deden ze bij ons dus regelmatig wel :oo Gelukkig wonen we daar nu niet meer want dat waren echt geen aangename jagers...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:52

LauEef, ben jij soms mijn buurvrouw ??
Dat was bij ons namelijk precies hetzelfde een paar jaar terug en niet zo maar één keertje , hoor :n

En ik zie de hazen hier ook inderdaad veel leuke spelletjes doen: rennen, wegduiken, gekke sprongen maken, maar dan wel met elkaar !
Niet omdat ze zogenaamd verstoppertje moeten spelen voor een stel mafkezen met geweren die op hun buik op een rij in de slootkant wachten tot de honden die staatsgevaarlijke monsters tussen het gras hebben uitgedreven ...

En al die regels stellen toch geen ruk voor als ze massaal worden overtreden door types die elkaar de hand boven het hoofd houden, want geloof me maar, hetgeen wij weten, is maar het topje van de ijsberg :(

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:58

Is bij jagers geen verplichte ogentest ofzo? Hoor je regelmatig dat ze op alles wat beweegt schieten. Hoe kun je nu niet het verschil zien tussen 4 poaarden met een veulen en een wildzwijn..hoe zie je in godesnaam een paard over het hoofd in een paddock??

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:00

Haha wie weet! We hebben al regelmatig in de buurt/bij jagers gewoond maar deze waren toch wel het meest vervelend. Eerste kennismaking was ook heel leuk, ik had net mijn theoretisch rijbewijs gehaald en om te oefenen gingen we een stukje (was doodlopende weg, niemand kwam daar zonder dat ze daar moesten zijn) oefenen, nou hele rit zijn we achtervolgd door die engerds. We wisten toen nog niet wie ze waren, dus hoef niet uit te leggen dat we 7 kleuren scheten omdat we achtervolgd werden...
We hadden uitzicht op hun 'hokje' waar ze eerst gezellig de hele ochtend zaten (ik hoef denk niet uit te leggen wat daar gebeurt, maar de flessen vodka die voor het raam stonden zeiden genoeg) en dan vertrokken ze 's middags het bos in. Als ik wist dat ze het bos in trokken dan ging ik liever niet rijden...

zimbabwe schreef:
Is bij jagers geen verplichte ogentest ofzo? Hoor je regelmatig dat ze op alles wat beweegt schieten. Hoe kun je nu niet het verschil zien tussen 4 poaarden met een veulen en een wildzwijn..hoe zie je in godesnaam een paard over het hoofd in een paddock??

En dat vind ik nog het meest enge eraan, hij heeft gewoon doelbewust IN de paddock geschoten, terwijl daar ook andere paarden liepen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:24

funnyhorses schreef:
Ik wou net zeggen!Ik zeg in geen geval onzin,wat ik van jagers gezien heb was alles behalve professioneel werk hoor.Die waren gewoon schietgeil,die kikten op het feit dat een dier eerst doodsangsten moest doorstaan om vervolgens kapot geschoten te worden!

Dát zijn geen jagers,dat zijn zelfs geen mensen maar monsters in mijn ogen.
En waarom 's nachts of "uberhaubt in het donker jagen als ze het verschil tussen een paard of varken niet eens zien.
Dus óf een nachtkijker erop of gewoon thuis blijven en het werk aan professionele jagers over laten.

Echt hoor,ik hoor hier ook zulke figuren kwijlend zeggen.........we gaan jagen,lekker stuk wild op mn bord.
Eet smakelijk als je dat laatste stukje natuur ook nog wilt opvreten denk ik dan.Het gaat dus weldegelijk om de troffee en niet om natuurbehoud of hoe mooi ze dat noemen om zich in te dekken!

De meeste jagers haten het om herten te schieten, omdat het hert in tegenstelling tot andere dieren, je in de ogen kijkt wanneer je het schiet. Ik ben geneigd jouw verhaal in twijfel te trekken.
Een hert dat zich laat omsingelen vind ik al geen reëel beeld.
Herten zijn snel en ontzettend schuw. Die heb je echt niet zomaar omsingeld. Dan moet het dier haast al ziek geweest zijn.

Verder moeten jagers in Nederland en België iig een ogentest doen jaarlijks. Ook worden ze om de x aantal tijd opnieuw opgeroepen voor een examen betreffende de regels enz. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:28

Een jong hertje zal zich schuilhouden in het struikgewas of een ander beschut plekje als het de kans krijgt, dat is normaal gedrag ...

Waarom zou funnyhorses zo'n verhaal verzinnen ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:32

Een hert is bij uitstek een vluchtdier, die schuilen niet in struikgewas, die rennen voor hun leven zo snel er een takje breekt op een manier die ze niet kennen. Mijn weide ligt midden in het bos. Er staan regelmatig herten op waar ik met regelmaat nog nét een glimp van kan op vangen terwijl ze helemaal achteraan er weer uit springen, het bos in. En de motor van mijn auto hoor je nagenoeg niet. Echt, geloof me, een gezond hert sluit je niet in.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:37

Zei gister nog tegen mn moeder, als ze onze hond aanzien voor iets anders, zorgen we er wel voor dat ze toch een tijdje door een rietje eten. We liepen gisteren namelijk over een prachtig weggetje langs het spoor en in het land, zo'n kilomter (of 2) waren ze ook aan het schieten. Onze hond mag graag door het land crossen en ik moet er niet aan denken dat ze hem per ongeluk aanzien voor iets anders.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:39

Of erger nog: NIET per ongeluk ... want hij zou de jacht eens kunnen verstoren en de prooi de verkeerde kant op kunnen jagen ...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:41

Shirley schreef:
Of erger nog: NIET per ongeluk ... want hij zou de jacht eens kunnen verstoren en de prooi de verkeerde kant op kunnen jagen ...

Jup, zo weet ik ook een hondje dat zo aan z'n einde is gekomen. Die was redelijk waaks en stond dus te blaffen toen er vreemde mensen (jagers) langs het hek liepen. Op een ochtend was er een knal en hondje was niet meer...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:41

Shirley schreef:

Evengoed had de jager een ubergroot probleem gehad. Ik heb een hekel aan jagers die enkel en alleen voor het plezier jagen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:45

Dan had hij toch een nog veel groter probleem gehad, lijkt me :j

Mijn hond is ook al eens serieus bedreigd, hoor, recht in mijn gezicht, werd niet eens geheimzinnig over gedaan ... geeft je toch te denken wat voor mensen er gewapend rondlopen ...