Paard te water in Vondelpark

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:47

Iemand die op hoog niveau crosst een watje noemen... :wave: Beeldscherm helden. Het zal je paard maar wezen die er ligt.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:48

Je weet nooit van te voren hoe je in een paniek-situatie handelt. En al helemaal niet als het je zelf betreft.
Mooi om te zien dat hij gek is op zijn paard.

En wat fijn dat we dan de brandweer hebben om ons te helpen het paard er uit te helpen. Je zal er aar staan zonder ze... Dan is je paard straks verdronken door oververmoeidheid en onderkoeling.

Ragdollcat

Re: Paard te water in Vondelpark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:53

Waarom is hij een watje?

Dat vind ik juist niet hoor. Je moet ook aan je veiligheid denken, en dat beest had zijn kopje niet onder dus er was geen direct levensgevaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:11

Karin schreef:
De hond liep los. Het was een Amerikaanse vechtond', aldus de hevig geëmotioneerde jongen.

Hoe moeilijk is het nu om je hond bij je te houden. :n Zeker als je zo'n hond neemt let je er toch extra goed op, zou je denken.
Gelukkig is het nog goed afgelopen. Zelf ook al veel te vaak van die loslopende honden tegengekomen die dan achter 't paard aan gaan. Terwijl ze 9/10 keer daar niet eens los mógen.

Arkiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:50

honden en paarden... geen goede combinatie bij ons in de buurt...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:58

Reem schreef:
Ik kan gelukkig melden dat het paard er met wat hechtingen, schaafwonden en heel veel spierpijn af is gekomen - en de ruiter met een goeie schrik.

Gelukkig maar. We zijn nu een paar dagen verder, gaat het nog steeds goed?

Ik herkende de ruiter ook direct, erg sneu voor 'm. Hij is er duidelijk (en heel begrijpelijk) erg mee aan. En ik vind het een beetje gek om 'm een watje te noemen. Altijd heel makkelijk vanachter je beeldscherm zo roepen. Iedereen is weer anders en wat kan je doen in je eentje, niet veel.

Verder vind ik het wel naar gezicht hoe ze het paard eruit halen en ik vraag me ook af of dat niet anders kan, door meer voorlichting oid aan brandweermensen. Uiteraard begrijp ik dat ze op dat moment het paard er zo snel mogelijk uit willen hebben, maar toch ....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:05

Die mogen wel wat bijscholing krijgen.. stelletje kakelende kippen door elkaar zeg! :=
Snap dat je adrenaline in je hebt..Maar luister naar één leiding, en ga niet roepen : Trekken, nee niet trekken, ho stop, doorgaan, trekken, nee stop!
Beest had zn staart wel kunnen breken.

Erg heftig om te zien... Blijkt maar weer dat de brandweer echt bijscholing nodig heeft, en dit gelukkig ook zal gaan krijgen! Zodat dit soort dingen in de toekomst beter/makkelijker zullen verlopen! :)
Respect voor iedereen die geholpen heeft. :j

Reactie van de ruiter ook erg heftig, die is flink geschrokken.
En tsja.. wat betreft de woordkeus over de hond.. in schrik zeg je wel eens zulke dingen omdat je niet op de juiste benaming kunt komen.

En Ariebren, wat een grafopmerking zeg...
Je was er niet bij, je weet niet of er mensen het water ingegaan zijn, en veiligheid voor alles!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:08

Een paard kan best wel wat hebben hoor! En het trekken aan het hoofdstel was volgens mij gewoon om het paard vast/bij de kant te houden. De achterbenen hadden de personen die dichtbij het water stonden wel iets eerder mogen zien, maar verder naar mijn inziens goed gehandeld..

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:12

Goed om te horen dat het paard er met minimale verwondingen is af gekomen, en wat sneu voor de jongen in kwestie. 'Watje vind ik ook wat ondoorzichtig gezegd..'

Maar de manier waarop ze het paard eruit wordt gehaald, eerst gaan staan te 'sjorren' aan zijn hoofd en dan zijn achterbenen?! Hadden ze wel naar mogen kijken. Zo zie je maar dat er toch nog eens flinke bijscholing gegeven zou moeten worden!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:15

EliseBrouwer schreef:
Een paard kan best wel wat hebben hoor! En het trekken aan het hoofdstel was volgens mij gewoon om het paard vast/bij de kant te houden. De achterbenen hadden de personen die dichtbij het water stonden wel iets eerder mogen zien, maar verder naar mijn inziens goed gehandeld..

Ikzelf heb het niet over het trekken aan het hoofdstel.. Dat zal me een worst wezen, dat spul breekt vanzelf.
Meer het feit dat de voorbenen verkeerd liggen(kans op breuken,misstappen,peesscheuringen) en er getrokken word waardoor je tegendruk geeft.
Ook de band onder de staart ligt niet correct,maar dit hebben ze in de gaten.
En gewoon kleine dingen zoals rustig blijven en vooral niet schreeuwen naar elkaar en luisteren naar je leiding, dat ontbreekt hier een beetje. :)

Opbouwende kritiek(Waar ze niets aan hebben helaas) en geen commentaar. Want IK doe het niet beter hoor ;)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:20

De voorbenen hadden ze een band omheen, als dat niet gedaan was had het zich evengoed schrap gezet met de voorbenen.
Wat ze wél hadden mogen doen, is op het moment dat het paard half uit het water was, het paard op de zij leggen. Dit ziet er ook niet vriendelijk uit maar het paard is dan sneller het water uit (en minder kans op blessures natuurlijk) omdat het zich niet kan schrapzetten. Dit dier was nog niet volledig uitgeput (gelukkig) maar dat maakt het wel lastiger voor de redders.

Paarden zijn net schapen ;-) Die werken ook altijd tegen als ze uit de sloot gehaald moeten worden :D
Koeien zijn gelukkig iets makkelijker :j

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:22

Goed gezegd Jolliegirl, zo keek ik er ook een beetje naar.
Met goede voorlichting en aandacht zou het beter kunnen.

Met BHV krijg ik ook altijd les van een brandweerman en die zegt het zelf al. Brandweermannen hebben geen idee hoe ze met paarden om moeten gaan. Ik geloof wel dat er wel wat meer aandacht aan wordt besteed dan vroeger, maar dat hangt misschien ook van het corps af. Dat weet ik verder niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:24

EliseBrouwer schreef:
De voorbenen hadden ze een band omheen, als dat niet gedaan was had het zich evengoed schrap gezet met de voorbenen.
Wat ze wél hadden mogen doen, is op het moment dat het paard half uit het water was, het paard op de zij leggen. Dit ziet er ook niet vriendelijk uit maar het paard is dan sneller het water uit (en minder kans op blessures natuurlijk) omdat het zich niet kan schrapzetten. Dit dier was nog niet volledig uitgeput (gelukkig) maar dat maakt het wel lastiger voor de redders.

Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen.
De voorbenen lagen dusdanig recht dat je het amper eruit krijgt... met kans op blessures.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:30

Het zal je maar gebeuren! gelukkig is hij weer uit het water!

Falathiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:35

Pfoe... Lijkt mij enorm heftig als je paard ineens het water inspringt en er niet gemakkelijk uit kan... Maar fijn dat het nu weer goed gaat met ruiter en paard.
Van dit soort situaties kunnen de hulpdiensten alleen maar weer leren :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:38

Anoli schreef:
Ach gos die arme ruiter... helemaal overstuur. Dat gaat wel even duren voordat hij weer normaal een ritje kan maken :(:)

Alleen de manier waarop het paard eruit gehaald werd :oo
Precies díe fout werd gemaakt waarvoor Horse Rescue voor waarschuwt...
De band moet over de staart heen niet eronder... zat halverwege het filmpje echt :oo

ja zo zat ik ook al! Wij hebben dat natuurlijk toen mooi gezien.
Zag echt van alles wat de brandweer fout deed. Echt een hele slordige reddingsactie.
Ook de politie (?) die aan het hoofdstel zit te sjorren :\

Gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Al doende leert men natuurlijk ook.
En in dit geval gelukkig niet met een blessure.

En die arme jongen, ik zou zelf ook in paniek zijn hoor.
Weet het van mijn eigen dieren. Ik ben paraveterinair, maar als er iets is met mijn eigen dieren weet ik gelijk niks meer en ben ik net een kip zonder kop...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:41

Ik vind het juist goed dat de ruiter niet in het water gegaan is.
Het was niet heel diep, maar het water is nu wel koud en een paard in paniek vormt een serieus risico.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:52

Pfoe die arme jongen! Klote honden ook.. Opvoeden of niet los :n Hoor het iets te vaak te laatste tijd. Helaas zelf ook een keer meegemaakt. Nog elke keer hart in m'n keel als er weer zo'n beest aan komt rennen

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:39

Dames, erg leuk al dat commentaar op de brandweer. Besef je echter wel dat dit korps diverse kazernes op diverse locaties heeft en per kazerne traint op situaties die vaak voorkomen. Een paard in de sloot in de binnenstad van Amsterdam komt niet zo heel vaak voor. Als je ziet wat je als brandweerman/vrouw allemaal tegen kan komen, is het onmogelijk overal op voorbereid te zijn. Een korps in een buitengebied traint meer op hulpverlening aan landbouw huisdieren.
Daarnaast had deze sloot een rechte kade ipv een glooiende kant zoals de gemiddelde sloot heeft, dit maakt een en ander niet makkelijker.

Als ik de reacties zo lees staan de beste stuurlui duidelijk aan wal.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:52

Natuurlijk staan de beste stuurlui aan wal. Maar er mag toch best commentaar gegeven worden, en dat is hier over het algemeen steeds netjes gedaan. Het is misschien ook meer opbouwend bedoeld.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:59

@firegirl
Dat is in mijn, hoofdzakelijk, landbouw gemeente dus niet.
De enige training op redden van paarden die het brandweer corps hier heeft, is dat ik veel contact heb met de plaatselijke postcommandant.
Jaarlijks wordt er geoefend op mijn pension stal.
Dus ook het filmpje hebben we gezamelijk besproken ter leerlinge ende vermaak.

Elke keer leer je weer van de fouten die gemaakt worden. :7

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:07

Heb het helaas de vrijdagmiddag gelijk bij de persoon zelf op facebook al gezien.
Geen fijn beeld hoe het paard eruit getrokken is. Maargoed, hij is weer op de kant.

Paard zit onder de hechtingen, wonden en heel veel spierpijn. Nu krijgt ze antibiotica, spierontspanners en pijnstillers. Dus niet helemaal zonder kleerscheuren er vanaf gekomen.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:09

Ariebren schreef:
@firegirl
Dat is in mijn, hoofdzakelijk, landbouw gemeente dus niet.
De enige training op redden van paarden die het brandweer corps hier heeft, is dat ik veel contact heb met de plaatselijke postcommandant.
Jaarlijks wordt er geoefend op mijn pension stal.
Dus ook het filmpje hebben we gezamelijk besproken ter leerlinge ende vermaak.

Elke keer leer je weer van de fouten die gemaakt worden. :7

Fijn dat je de brandweer ruimte gunt om te oefenen. Misschien nog ter verduidelijking: De brandweer moet een bepaald aantal verplichte trainingen doen per jaar. Er blijft weinig ruimte/tijd over om op specifieke zaken te trainen. Daarbij zal gekozen worden voor zaken die vaker voor komen in het verzorgingsgebied en minder aandacht worden geschonken aan zaken die (bijna) nooit voorkomen. Het is onmogelijk om overal op voorbereid te zijn. Je zou aan de plaatselijke postcommandant kunnen vragen hoe het daar geregeld is.

@mbkaatje: Ik lees een enkele reacties met opbouwende kritiek, echter het merendeel komt op mij over als afkraken. Ik vind dat erg jammer.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:10

aaah die jongen..wat sneu voor hem en zijn paard

hopelijk zijn ze snel weer in staat samen te genieten !

Dat mensen hun honden gewoon bij zich houden...ik heb ook honden hoor daar niet van.

manuelamol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:44

Wat een schatje die jongen!

Vond het geen fijn gezicht, dat die achterbenen zo klem zaten tussen de houten zijkant van de vijver en de band achter zijn achterbenen....

Hoop dat het op de langere termijn goed gaat met het paard.