Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:38

covergirl schreef:
UPDATE:
Afgelopen week een telefoontje gehad of ik al goedgekeurd was.
Ik antwoord dat ik geen hippische accomodatie ben.
Heeft u geen rijbak dan?
Jawel maar daar wordt niet in gereden, is alleen om de jonge paarden los te gooien.
Wat bied u dan?
Opfok voor jonge paarden, pensioenstal voor oude paarden en drachtigheidsbegeleiding want we zijn ook nog een fokkerij van dressuurpaarden.
O, klinkt als een leuke stageplek. Dan kom ik in januari even langs om uw berijfsprofiel aan te passen.
Ik hoef geen veiligheidscertificaat?
Nee, als er niet gereden wordt niet.
+:)+

Nou schiet mij maar lek -O-

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:41

Ik zei het al eerder, je moet geen slapende honden wakker maken!
Gewoon doen alsof je neus bloed en zeker niet met paniektelefoontjes zelf op gaan bellen.
Het is zoals met zoveel regelgeving...ze weten zelf niet van hoe en wat.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:19

Ik denk dat de eerste problemen rondom het tekort aan stagebedrijven al aan het ontstaan is. Vanaf ein maart moeten we bij ons op stal 3 NHB sport stagiaires tegelijk.
Ben bang dat dit de opleidingskwaliteit op de bedrijven niet gaat verbeteren....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 19:58

Dat zal wel,
wij hebben ook geen hippische accomodatie maar puur een fok-en opfokbedrijf met de bijbehorende faciliteiten.
Wij zijn inmiddels onze aequorerkenning kwijt.
Ons bedrijf staat dicht bij een aoc, groot gebrek aan fokkerij-stagebedrijven maar niemand van hen wil verantwoording nemen
in deze typisch verambtelijke maatschappij.
De gemakkelijkste weg dus, erkenning intrekken en achterover leunen en vooral niet je nek uitsteken om een oplossing te vinden.
Terwijl de stagiaires geen bedrijf meer kunnen vinden. We kregen per stageperiode tussen de 5 en 10 aanvragen, soms al
een jaar van te voren.
Vaak probleemjongeren die zich hier helemaal op op hun plek voelden.

Het is niet anders.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:14

Ik begrijp toch echt niet dat jij je erkenning kwijt bent hoor mister A.
Jij hebt toch ook een opfokbedrijf? Er wordt toch niet gereden?
Ik heb wel een bak, losgooibak, dat mag.
De enige die rijdt is mijn dochter maar dat viel onder de privé, mag dus ook.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:33

Ik ben nu nog mijn erkenning kwijt, moet de spiegels in de rijbaan vervangen. Mijn stagiaires rijden niet, het enige wat ze in de rijbaan doen is af en toe een paard loslaten, longeren of sproeien.
Maar och och och die barst die al 10 jaar in de spiegel zit is toch wel heel gevaarlijk.
Nu laat ik er voor een paar honderd euro folie overheen plakken en dan is het weer veilig.
Ik heb zelfs noodverlichting die er al hangt zolang als de rijbaan staat moeten verhangen, die hing in de hoek op 2,5m hoogte, maar daar zou iemand achter kunnen haken met het hoofd. We hebben het geprobeerd en inderdaad als je helemaal naast je paard gaat hangen en het goed strak de hoek inrijdt dan kan je met een beetje geluk de lamp aanraken. Het gaat mij echt te ver die zogenaamde veiligheidseisen.
Het is dat ik eraan begonnen ben, maar ik heb spijt dat ik zoveel geld heb uitgegeven om het bedrijf "veilig" te krijgen.
Mijn prive pony van 80cm staat in een box van 3 op 2,5m, dat is natuurlijk prima, maar er zit een balk in op 1,93m hoogte. Ja, dat kon echt niet he, die moest 2 cm hoger zijn om het veilig te laten zijn.
Met veel gepraat en de pony erbij mocht het dan zo blijven.
Ook het prive gedeelte van de stallen is gekeurd.
Maar mijn zolder waar ik een complete omheining om heb gemaakt heeft ze niet bekeken. Heel erg krom allemaal.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 20:48

covergirl schreef:
Ik begrijp toch echt niet dat jij je erkenning kwijt bent hoor mister A.
Jij hebt toch ook een opfokbedrijf? Er wordt toch niet gereden?
Ik heb wel een bak, losgooibak, dat mag.
De enige die rijdt is mijn dochter maar dat viel onder de privé, mag dus ook.

We hebben 2 bedrijven, de thuislocatie waar uitsluitend fokkerijactiviteiten plaatsvinden,
van geboorte-inseminatie-drachtigheidsbegeleiding tot opfok tot 3 jaar en dan klaar maken
voor keuring of eptm.
Op het andere bedrijf, een trainingsstal, komen geen stagiaires.

Maar ik heb er eigenlijk geen zin meer in, de enigen die nu de dupe worden ,zijn de scholieren.
We weten eigenlijk allemaal wel dat je ze voor het werk niet hoeft te hebben, is soms mooi meegenomen
maar meer niet.

covergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 00:16

Das zeker waar, de leerlingen zijn de dupe.
Maar toch blijft het raar dat het ene bedrijf ggk blijft ( ikke) en hetzelfde andere bedrijf ( MR A bv ) niet.
Net als Sjarett, als je dus "mijn" keurmeester had gehad was er niks aan de hand geweest. Niet rijden is geen hipp. accomodatie dus ggk!
We zijn niet eens overgekeurd...

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 14:06

Bij ons is dus ook de erkenning ingetrokken, terwijl wij dus ook een fokkerij hebben en daar ook onder vermeld staan.
We hebben een rijbak die voor privé gebruik is maar wel degelijk aanwezig dus moest er erkenning voor komen.
We hebben best een nette accommodatie als ik het mag zeggen, maar ga echt geen certificaat aanvragen omdat ze geld kunnen gebruiken want in mijn ogen gaat het daarom.
Als je een veiligheidscertificaat hebt kun je de stagiaires nog steeds heel onveilig laten werken maar ach wie kijkt daar naar? -O-

Sjarett

Re: Aequor stelt veiligheidscertificaat verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:16

Ik heb de laatste aanpassingen deze week rond gekregen.
Mijn laatste stagiaire is net naar haar nieuwe stage adres gegaan en ik heb niet het idee dat er nog eentje komt de komende tijd.
Ik kijk het nog een jaar aan en als ik zonder stagiaires blijf is het zonde van het geinvesteerde geld, maar dan laat ik het veiligheidscertificaat gewoon voor wat het is.
Het kost geld en ik moet hier dingen veranderen en aanpassen waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 23:09

Ik hoop dat ook de slaapplaatsen van de stagiaires gecontroleerd gaan worden.
De schimmel, slechte bedden, brandgevaarlijkheid en gebrek aan vluchtwegen die ik af en toe heb gezien zijn pas echt een gevaar voor de veiligheid van stagiaires. Maar ik ben bang dat dat geen onderdeel van het veiligheidscertificaat is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 09:12

Nee, daar kijken ze dus niet naar. Alleen de werkomgeving. Daarom is het ook een certificaat van niks...

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:30

schoentje schreef:
Nee, daar kijken ze dus niet naar. Alleen de werkomgeving. Daarom is het ook een certificaat van niks...

Beetje jammer he |o

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 18:06

Ik heb het certificaat vandaag per post binnen gekregen samen met het gevelbord.
Ik heb er een dubbel gevoel bij, het is voor mij een certificaat dat door iemand achter een bureau is bedacht. Wie verzint het dat de kast van de stapmolen op slot moet zitten voor de veiligheid, ik los het op met een cijderslot waarvan iedereen de code kent, het is toch onwerkbaar als je eerst een sleutel moet halen als er een paard in de molen moet. Zo zijn er nog heel veel dingen die gewoon te dom voor woorden zijn. Eigenlijk hecht ik geen waarde aan het hele certificaat.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:08

Sjarett schreef:
Ik heb het certificaat vandaag per post binnen gekregen samen met het gevelbord.
Ik heb er een dubbel gevoel bij, het is voor mij een certificaat dat door iemand achter een bureau is bedacht. Wie verzint het dat de kast van de stapmolen op slot moet zitten voor de veiligheid, ik los het op met een cijderslot waarvan iedereen de code kent, het is toch onwerkbaar als je eerst een sleutel moet halen als er een paard in de molen moet. Zo zijn er nog heel veel dingen die gewoon te dom voor woorden zijn. Eigenlijk hecht ik geen waarde aan het hele certificaat.

Wel duur voor geen waarde :+

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:14

Gelukkig heeft het bedrijf waar ik loop wel een certificaat gekregen, niet voor mij want ik moet volgend jaar weer een ander bedrijf opzoeken, maar voor de andere stagaire! en voor mijn stagebegeleidster zelf, die vind het erg leuk om stagaire's te begeleiden en ze kan de extra hulp goed gebruiken.
als er bokkers rond nieuwegein, houten voor volgend jaar nog een plekje zoeken, pb me even dan geef ik je stal/site!

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:00

ja het lijkt idd een goede bron van inkomsten het uitreiken van certificaat zijn al jaren goed gekeurd voor ons zomer adres. maar nu is de bak niet goed en moeten we aanpassingen doen zo verzinnen ze iedere keer wat nieuws. Nu nog hopen dat alles goedgekeurd gaat worden en dat we leuke werkwillige stagaires gaan krijgen want dat viel vorig jaar tegen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:29

nannyrana7 schreef:
Nu nog hopen dat alles goedgekeurd gaat worden en dat we leuke werkwillige stagaires gaan krijgen want dat viel vorig jaar tegen.

Ik hoop voor je dat je vooral leergierige stagiaires krijgt. ;)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:23

Ik vind het onwijs leuk om stagiaires te hebben en ze zo veel mogelijk mee te geven, maar hier in deze buurt is het niet zo dat de dames en heren in de rij staan. Heel jammer want ik ben echt bereid om tijd en energie in ze te steken. Dat is ook de reden dat ik toch voor het certificaat ben gegaan.
Toch vraag ik me wel eens af of er wordt nagedacht bij aanvang van de opleiding over wat voor werk ze in de toekomst willen gaan doen. Het is tenslotte niet alleen maar knuffelen met de paarden, maar vooral hard werken en als beloning genieten van de paarden. Zo voelt het voor mij in ieder geval. Ik kan intens genieten als ik een kruiwagen op de mesthoop breng en dan even in de wei kijk en mijn paarden zie dartelen en genieten.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:38

Hoi Sammyoo Ja bedoelde ik eigenlijk ook inderdaad leergierig en het leuk vinden om dingen te ondernemen en uit te zoeken.
Want en wat Sjarett zegt vind ik ook wel een kern van waarheid inzitten dat ik me af en toe af vraag of iedereen maar een paarden opleiding kan gaan doen omdat ze niet weten wat het inhoud op een paarden bedrijf te werken.

We wachten het af dit jaar.