FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Re: FEI verbiedt starten op ‘wilde-wedstrijd’

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:51

Eerder dit jaar jureerde ik een gewone wedstrijd. Dacht ik..
Bleken er ook deelnemers tussen de wedstrijdruiters te rijden die alleen meededen aan een onderlinge wedstrijd. Zonder paspoort, zonder inentingsbewijs.
Mij was niets verteld. Gelukkig controleerde ik de papieren, waardoor ik doorkreeg dat er dingen niet klopten.
Toen ik doorkreeg wat er gaande was heb ik de wedstrijd stilgelegd en met de organisatie overlegd.
Je wilt de deelnemers natuurlijk niet duperen.
Ter plekke hebben we er twee wedstrijden van gemaakt: een officieel KNHS deel, en daarna een onderling deel, dat de juryleden 'uit coulance' ook zouden jureren.
Het was voor de ruiters niet leuk, want het schema werd erdoor nogal in de war geschopt.
Ik heb de situatie niet formeel aan de KNHS gemeld.
De organisatie is erg geschrokken, en ik weet zeker dat het niet nog een keer gebeurt.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:29

fransje23 schreef:
Leone schreef:
Deze regel bestond naar mijn weten al langer bij de KNHS, is het je bij onderlinge wedstrijden nooit opgevallen dat er deelnemers zijn waar het paard N.N. heet :-) (oftewel No Name). De achterliggende gedachte is bij mij in ieder geval niet bekent. Dus mocht iemand dat weten...

Klopt, is volgens mij zo. Je mag geen wedstrijden starten die niet zij georganiseerd door een bij de KNHS aangesloten vereniging.

In theorie mag je volgens dus geen TREC starten als je ook endurance start.

Dravers die nog officieel starten bij de NDR mag je ook niet uitbrengen of zogenaamde "wilde baan".

TREC mag je wel gewoon rijden.
De TREC vereniging is NIET aangesloten bij de KNHS, maar de disipline TREC word ook niet uitgeschreven via de FEI.
TREC valt onder de FITE, een zusterorganisatie van de FEI die zich bezig houd met de recreatie kant van paardensport.
TREC club Nederland is rechtstreeks aangesloten bij de FITE.
Als een wedstrijd dus erkent word door TREC club Nederland, is die ook bekend bij de FITE.
En de FITE kalender is erkend door de FEI.

snappen jullie hem nog :D
maar hierdoor kan de KNHS de TREC niet als wilde wedstrijd bestempelen omdat hij door de FEI erkent is en via de nationale bond (= TREC club Nederland) goed gekeurd moet worden.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:36

Dus alleen als je aan FEI wedstrijden hebt deelgenomen mag je geen
oefenwedstrijden etc meer rijden?
Dat is wel vet balen :s

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:42

Maar een vereniging die is aangesloten bij de KNHS die een onderlinge organiseert voor de leden van de club zonder dit te melden, mag dit dan dus wel of niet?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:50

miss_lizje schreef:
Alsnog vind ik het een rare regel. Dus omdat ik ook KNHS wedstrijden rijd zou ik niet mee mogen doen aan de onderlinge wedstrijden op de vorige stal waar ik stond. Ik doe niks met die uitslagen, het zijn voor mij gewoon goedkope oefenwedstrijdjes.

Goedkoop is het sleutelwoord! Er hoeft namelijk niets te worden afgedragen aan de KNHS :)*

Toen ik nog in het bestuur zat van mijn vereniging hebben wij heel veel problemen gehad met de KNHS. Wij organiseerde oefenwedstrijdjes. Hier deden vooral veel mensen aan mee welke tot toen vooral recreatief reden en mensen die oefenden voor een klasse hoger. Door deze wedstrijdjes te organiseren probeerde wij de wedstrijden laagdrempeliger te maken waardoor er ook weer meer mensen gingen starten. Met succes overigens want meer dan de helft van de deelnemers vroeg binnen een jaar een officiele startkaart aan. Tot de KNHS er sjoege van kreeg... Bij ons werd er gedreigd met een sanctie omdat wij met 'niet knhs leden' in zee gingen als vereniging welke bij de knhs is aangesloten. De mensen welke bij ons starten maar lid waren van een andere vereniging kregen te horen dat ze inderdaad risico liepen langere tijd niet te mogen starten... Beetje jammer!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:06

Vind het inderdaad erg vervelend. Omdat ik dus al aangesloten zit bij de knhs kan ik geen wedstrijden rijden bij mijn vorige stal. Ondanks dat die stal zelfs ook niet bij de knhs aangesloten zit. Want wil niet het risico lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:05

Rytir schreef:
miss_lizje schreef:
Alsnog vind ik het een rare regel. Dus omdat ik ook KNHS wedstrijden rijd zou ik niet mee mogen doen aan de onderlinge wedstrijden op de vorige stal waar ik stond. Ik doe niks met die uitslagen, het zijn voor mij gewoon goedkope oefenwedstrijdjes.

Goedkoop is het sleutelwoord! Er hoeft namelijk niets te worden afgedragen aan de KNHS :)*

!

Dat goedkoop gaat dan voor de fjordsport weer niet op, daar betaal je per proef meer dan per KNHS proef
en je moet er doorgaans aanzienlijk meer km's voor rijden.

Overigens heb ik mijn zwarte eerst ook een keer onofficieel gestart, nou was dat weer een officiele oefenwedstrijd,
maar dus niet voor punten en de prijs was ook identiek aan wedstrijden hier in de buurt.
Maar ben ook een keer "wild" een of ander FNRS proefje gestart en heb 40 cm gesprongen op een wedstrijdje bij
de kinderboerderij.
Gewoon om te kijken wat hij van wedstrijdjes vond en vreemde tereinen en gekkigheid. (inrijden dressuur was in het
men parcours met hindernissen (waterbak, hijskraan, reuze strobalen, dekzeil op de grond), dus uiterst leerzaam voor 1e uitstapje
Aan de hand van wat hij daar heeft gedaan, braaf!!!!! Heb ik startkaart aangevraagd om hem officieel te gaan starten.
Dus KNHS gooit indirect ook eigen glazen in.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:36

Deze regel is toch al ouder? Meen mij te herinneren dat wij op stal toen ook verplicht werden om het te laten goed keuren bij de knhs. Ging om een onderlinge wedstrijd. Als ze de wedstrijd niet meldde zouden de starters ook een probleem krijgen bij de knhs.