Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:18

Het gaat hier niet om vergiftiging, dat is dus aangetoond.

Wat dat betreft moesten de regels hier in Nederland ook maar aangescherpt worden, net als in de VS. Hier komen ze er meestal met een lage boete vanaf, te zot voor woorden.
En vallen dit soort mensen daardoor weer gewoon in herhaling. Soms zijn er schrijnende gevallen van mensen, die psychisch niet in orde zijn en daardoor niet meer goed voor hun dieren kunnen zorgen, dus dit niet bewust doen, maar ook hier vind ik dat een verbod op het houden van dieren op zijn plaats is. Trouwens denk dat iedereen die tot dit soort verwaarlozing in staat is, psychisch niet in orde is!

Als je leest en ziet op tv, hoe vaak de dierenbeschermers steeds weer naar dezelfde adres moeten om opnieuw dezelfde ellende te constateren, het is te gek voor woorden!

Rox04

Re: Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:20

Ik wil nog even ter afsluiting van dit gebeuren een reactie doen. Het betreft hier zoals Boenenpepper al zegt inderdaad om mijn schoonouders. Los daarvan ben ik een eerlijk en oprecht persoon en vind ik zelf dat ik best een objectieve mening kan geven. Ik suggereer ook naar z’n algemeenheid (hoe de paarden er op stal uitzien) en heb duidelijk aangegeven dat ik van de situatie in Beesel niks gezien heb.
De reden dat ik niet heb vermeld dat het hier om de ouders van mijn vriend gaat is omdat hun identieteit op deze manier bekend zou kunnen worden bij de mensen welke mij hier op bokt kennen. Ik vond dit niet fair naar hun toe.

Het is zo dat de eigenaar zelf het paard op eigen initiatief heeft laten onderzoeken en dus absoluut niet in opdracht van politie/dierenbescherming of wat dan ook. Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat mensen hier op bokt de uitslag van het onderzoek weten.. Deze zouden dan een directe link met de eigenaar moeten hebben. Er is sectie op één van de paarden verricht, niet op beide zoals Esther aangaf. Ook zijn er geen bedrijfsinspecties door AID gedaan zoals de media liet overkomen en ook is er helemaal geen proces verbaal tegen de eigenaar opgemaakt. Het is door de media behoorlijk opgedikt allemaal en er zal voor zover ik gehoord heb, door politie of wat dan ook, geen verdere stappen worden ondernomen naar de eigenaar.

Er heeft zich een week na het gebeuren een getuige gemeld welke zondag gezien heeft dat de paarden in grote hoeveelheid bladeren en eikels bijgevoerd kregen door kinderen. Twee van de paarden stonden er bij en de andere (waarschijnlijk het gezonde paard) had bij het pak hooi gestaan, waarschijnlijk omdat deze in omgang ook wat afwachtend was. Helaas kwam deze melding te laat op autopsie te laten doen. Dit wordt gedaan door middel van een spierbiopt en dit hebben ze niet gedaan. Of het de daadwerkelijke doodsoorzaak is daar kunnen ze nu niet meer achter komen maar gezien de paarden in een wat mindere najaarsconditie waren is het zeer aannemelijk volgens meerdere dierenartsen. Feit blijft dat er twee paarden in korte tijd zijn gestorven welke onbeperkt ruwvoer van zeer goede kwaliteit konden eten. Er is zand in de darmen aangetroffen (wat in deze tijd van het jaar volgens de da niet opvallend is) maar niet een dusdanige hoeveelheid dat ze hier op zo’n korte termijn aan sterven. Dat de paarden niet naar stal zijn gehaald of er een dierenarts bij geweest is valt achteraf niet goed te praten, maar is zo gegaan omdat het allemaal op zeer korte termijn is gebeurd. Het was de bedoeling om het weekend nadat het voorval gebeurde, de paarden naar huis te halen. Dit omdat ze inderdaad wat terug begonnen te vallen (ondanks onbeperkt voordroog voeren) en de zomer gewoonweg voorbij was. Thuis heb je in dit soort situaties meer toezicht en daar heeft de eigenaar ook weer van geleerd.

Ik heb zelf ook wat speurwerk gedaan op internet want ik vroeg me af hoe het is godsnaam mogelijk was dat er twee paarden sterven welke de beschikking hebben over onbeperkt voordroog van goede kwaliteit (ik heb een zelfde pak hooi gezien en er is een monster van afgenomen evenals het water) en schoon drinkwater. En ook opmerkelijk dat er eentje gewoon in goede conditie verkeerd. Ik kwam uit bij Myopathie, iets wat veelal bij jonge paarden in het najaar voorkomt en waarschijnlijk (wordt nog onderzoek naar gedaan) wordt veroorzaakt door een schimmel in de wei. Vreemd is wel dat de derde dan nergens last van had. Ook wordt er in artikelen vermeld dat het eten van bepaalde bladeren de paarden kan vergiftigen, dit kan weer aansluiten op de bladeren welke gevoerd zijn op zondag. Wel is het zo dat paarden op zeer korte (72 uur) vermageren en vervolgens sterven en dat de spieren in korte tijd enorm afnemen. Jammer genoeg is ook hier alleen maar meer duidelijkheid over te krijgen door middel van een spierbiopt. Waarom hier niet op onderzocht is, omdat dit niet hoort bij een standaard sectieonderzoek en je hier dus extra opdracht voor moet geven. Omdat er in korte tijd veel op de eigenaar afgekomen is, heeft hij hier te laat aan gedacht en is dit pas later in gesprekken met dierenarts en na melding van het voeren van bladeren en eikels naar boven gekomen.
Er is overigens een week later nog een pony (van andere eigenaar) welke in de wei ernaast stond zomaar gestorven. Ik weet daar zelf het fijne niet vanaf.

Een lang verhaal en ik zal vast weer veel kritiek op me afkrijgen maar ik wil graag ook de andere kant van het verhaal hier neerzetten.

Rox04

Re: Dierenpolitie onderzoekt verwaarlozing paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:21

O ja, ik ben natuurlijk dezelfde persoon als sophie83, ik heb na dit voorval mijn naam laten veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:51

Moeilijk om iets of iemand te geloven als je alleen het verhaal van hier kent, vind zowiezo dat veel bokkers alweer hun mening uiten voordat het onderzoek überhaupt nog niet afgerond is, maarja zo is dat iedereen weet het altijd het beste.

Dat ter zijde, het is volgens mijn heel normaal dat paarden hinnikend en rennend naar het hek toe komen als iemand elke keer met brood en appels er staat, die beestjes zijn niet gek hoor en weten precies wat ze aan je hebben, dan mag je voor mijn paard ook wel de db bellen.

En verwaarloosing, tja is moeilijk te oordelen maar als twee paarden in korte tijd heel hard achteruit gaan en met de derde is niks aan de hand zou ik niet gelijk aan verwaarloosing denken maar ook aan andere dingen zoals vergiftiging.

En ik weet niet of ik kimberley moet geloven, als jij echt de opleiding doet en ergens werkt of stage loopt mag jij je helemaal niet uiten in het openbaar terwijl een onderzoek nog niet is afgerond...

En of het overleden paard nou dezelfde dag of een dag later opgehaald word maakt ook niks uit, natuurlijk gaat het overgebleven paard roepen en rennen door de wei, die is z'n maatjes kwijt, gebeurd wel vaker hoor dat een paard nog een dag in de wei blijft liggen, ieder zijn eigen manier.

En of het nou een handelaar betreft, een fokker of een particulier maakt niks uit in dit verhaal natuurlijk, iedereen die paarden heeft moet zijn of haar verantwoording nemen.