FEI kondigt verbod op vliegennetjes aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:25

Volgens mij zit het gebruik van een oornetje vooral bij de ruiter tussen de oren! Alsof de jury je geen winstpunt zal toekennen als je paard pluizige oren of geen maantopknotje heeft!

Loetie84

Re: FEI kondigt verbod op vliegennetjes aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:29

En waarom vlechten we de paarden dan? Je wilt toch gewoon netjes voor de dag komen? Daar horen geen ontplofte oren bij... Immers een strontvlek op de kont is ook not-done.

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:30

rox_en_wilvy schreef:
Volgens mij zit het gebruik van een oornetje vooral bij de ruiter tussen de oren! Alsof de jury je geen winstpunt zal toekennen als je paard pluizige oren of geen maantopknotje heeft!

Als de jury een pluizig oor niet mooi vindt, of het onverzorgd vindt dat jouw paard geen knotje in zijn voorpluk heeft en jou een 5 geeft ipv een nette 7 of 8 kan dat echt uitmaken of je 180 krijgt of niet.. dus eigenlijk... :+

Of het nou werkt of niet, of mensen het nou mooi vinden of niet, ik vind dat iedereen lekker moet weten of hij of zij een oornetje op doet. De een zegt dat het helpt, de ander niet en als jij het idee hebt dat het jou en je paard wat meer rust geeft tijdens een proef ( of het nou tussen je oren zit of niet ) snap ik best dat je dan wel baalt als het niet meer mag.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:31

Mijn paard is nog al panisch bij zijn oren, heeft hij al gehad vanaf het moment dat hij hier in Nederland kwam.
zodra hij ook maar iets op zijn oren voelde kon hij helemaal door het lint gaan, ik reed thuis ook altijd met oornetje.
het is bij hem niet alleen de vliegen, maar ook zodra hij het idee heeft dat er wat bij zijn oren zit dat hij door het lint kan gaan.
het oornetje ben ik zomers gaan gebruiken en dat werkte goed, toen ben ik hem 's winters blijven door gebruiken en dat leek het probleem op te lossen.
naar mijn idee is hij het vliegennetje gaan associeren met minder kriebels bij zijn oortjes :)
had verder niks met mij te maken, ik bleef juist het idee houden dat hij elk moment een placebo gevoel rond zijn oortjes kon hebben :+
maar dat viel mee.
tegenwoordig rij ik hem vrijwel zonder oortjes (alleen buiten niet) maar eens in de zoveel tijd hebben we even een terugval en voelt hij weer allemaal spookjes rond zijn oortjes. njaa hup vliegenoortjes weer op en hij loopt weer super :)

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:32

Nou, een van mn bokkies heeft geen voorplukje, ofja, 2 sprietjes, daarom heb ik altijd een oornetje op, en omdat het gewoon mooi is (maar smaken verschikken natuurlijk)..

Maar ik vind het onzin, net als dat ik het onzin vind dat je niet met bescherming mag rijden.. Gewoon goed controleren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:33

yevs schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Als de jury een pluizig oor niet mooi vindt, of het onverzorgd vindt dat jouw paard geen knotje in zijn voorpluk heeft en jou een 5 geeft ipv een nette 7 of 8 kan dat echt uitmaken of je 180 krijgt of niet.. dus eigenlijk... :+

Of het nou werkt of niet, of mensen het nou mooi vinden of niet, ik vind dat iedereen lekker moet weten of hij of zij een oornetje op doet. De een zegt dat het helpt, de ander niet en als jij het idee hebt dat het jou en je paard wat meer rust geeft tijdens een proef ( of het nou tussen je oren zit of niet ) snap ik best dat je dan wel baalt als het niet meer mag.

Als je op dat laatste puntje van de verzorging winst moet rijden heb je nog heel veel werk aan de winkel.

Verder zou het mij een rotzorg wezen of nu wel of niet met netje rijdt. Ik vind het spuglelijk maar als een ander dat mooi vindt.. Lekker mee rijden dan. Het is aan de jurys om te controleren of er wel of niet proppen in de oren zitten.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:36

WiancaR"]
yevs schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Als je op dat laatste puntje van de verzorging winst moet rijden heb je nog heel veel werk aan de winkel.[/quote]

Nou dat slaat nergest op.. als ze je paard er niet uit vinden zien kunnen ze daar (ja, het is een jury sport) daar je hele proef op afzeiken..

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:36

yevs schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Als je door die punten een winstpunt moet halen, dan moet je beter rijden! Dan was de rest van de proef waarschijnlijk ook niet geweldig!!!!

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:40

Als je daar je winstpunt op moet rijden is dat idd niet oke, dat begrijp ik. Wat ik wil zeggen is dat jury's er echt wel naar kijken en ook geregeld kijken naar het paard ipv de proef, zowel met een schitterend paard dat als een plank door de proef gaat, of een iets minder knap paard dat zijn oefeningen netjes uitvoerd.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:40

Nou dat slaat nergest op.. als ze je paard er niet uit vinden zien kunnen ze daar (ja, het is een jury sport) daar je hele proef op afzeiken..

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:41

gossa4ever schreef:
oren mogen toch ook niet meer uitgeschoren worden ofwel?

bij mijn weten mogen er geen oren meer uitgeschoren worden, wordt een mooie boel zo langzamerhand, komen steeds weer nieuwe regels bah bah

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:41

whaha ik rij ijslanders, waar de plukken haar overal uitsteken, ook op wedstrijden, scheelt ook dat ze nergens van schrikken, kabaal ofzo, lekker makkelijk!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:45

Of het nou werkt of niet, of mensen het nou mooi vinden of niet, ik vind dat iedereen lekker moet weten of hij of zij een oornetje op doet. De een zegt dat het helpt, de ander niet en als jij het idee hebt dat het jou en je paard wat meer rust geeft tijdens een proef ( of het nou tussen je oren zit of niet ) snap ik best dat je dan wel baalt als het niet meer mag.[/quote]

Als je op dat laatste puntje van de verzorging winst moet rijden heb je nog heel veel werk aan de winkel.[/quote]

Nou dat slaat nergest op.. als ze je paard er niet uit vinden zien kunnen ze daar (ja, het is een jury sport) daar je hele proef op afzeiken..[/quote]

als jij een nette proef rijdt zonder fouten hoor je gewoon een winstpunt te rijden ongeacht of de jury het een leuk paard vindt! Maar het is altijd makkelijk om iets of iemand anders de schuld te geven als het niet lukt! Ligt noooit aan de ruiter!

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:47

Uhm.. luister eens.. de jury kijkt naar het totaal plaatje.. als je met een onverzorgt paard komt staat dat zeker op je coupon en zal je daar elk onderdeel voor worden belast.. Zie je bij de OS al een ruiter als Adelinde met een paard voorkomen met pluisoren, kan ze meteen omdraaien..

Dus zwets niet, dressuur is een presentatiesport, hoe mooier hoe beter.. hoe meer uitstraling een paard heeft, hoe hoger de punten.. Niet eerlijk, maar zo werkt het

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:52

Oja want vanuit de juryauto/hok is dat ZOOO goed te zien dat een paard zn oorhaar uitsteekt! Het blijven paarden en dat haar zal er niet voor niets zitten! Maar zoals ik al zei, lekker blijven trainen dan komen die punten als ze ook verdiend zijn!

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:53

Tjah, dat zal vast.. als je dan je paard nog eens super mooi presenteert krijg je mss wel 2 wp ipv 1..

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:53

Je hoort mij niet zeggen dat het zo HOORT. wat ik zeg is dat jury's daar écht naar kijken en jou ook écht je proef daarop af kunnen rekenen. Natuurlijk zijn er jury's die gewoon fatsoenlijk hun werk doen, maar er zit er een stel bij die het geen ruk uitmaakt hoe jouw paardje door de proef gaat, maar kijken naar hoe mooi jouw paard is, hoe hoog hij bovenin loopt en hoe hoog zijn voorbeen de lucht in gaat. Ik vind niet dat dat HOORT, maar zo gebeurt het wel. Dát zeg ik.

Btw, ik gebruik geen oornetje maar scheer de oren uit, was mijn paard, vlecht hem netjes in, en als het goed gaat, gaat het goed, gaat het niet goed dan jammer.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:54

rox_en_wilvy schreef:
Oja want vanuit de juryauto/hok is dat ZOOO goed te zien dat een paard zn oorhaar uitsteekt! Het blijven paarden en dat haar zal er niet voor niets zitten! Maar zoals ik al zei, lekker blijven trainen dan komen die punten als ze ook verdiend zijn!

Nou, bij die van mij wel hoor! :+

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:08

In de hogere klasses wordt er niet meer beoordeelt op de verzorging, dus zullen een hoop ruiters stranden als ze die extra puntjes nodig hebben voor een winstpunt! Blijf erbij dat het bij de ruiters zelf tussen de oren zit :D

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:09

HALLOO..

int zz kom jij echt niet met een ongeschoren/niet verzorgt paard aan.. dan lacht zelfs de ringmeester je uit!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:11

Loetie84 schreef:
rox_en_wilvy schreef:

Nou, bij die van mij wel hoor! :+

Haha zou ik wel cool vinden, onderscheidt hem van de rest 8-)

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:11

Dan nog, als een jury in het Z jouw (ik noem maar iets geks) haflinger met een nog niet geschoren vacht en sokjes aan de benen ziet, zijn er NOG jury's die geen winstpunt uitdelen omdat ze haflingers niks aan vinden.

Mensen die in elke klasse enkel 180 rijden krijgen het misschien idd iets zwaarder.. maar met de dressuur weet je het maar nooit, blijft aan de jury :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:12

Ben toch wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag:

Waarom dispensatie voor een vliegennetje?

Flora_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:48

waarom dat vliegennetje word verboden is mij niet helemaal duidelijk, maar dat geeft niet want mijn paard heeft een hekel aan die dingen, hij kan zo'n netje nog geen 2 minuten ophouden :+

maar ik heb ondervonden in de dressuursport dat uiterlijk er wel degelijk toe doet, maar dat is waarschijnlijk bij wel meer mensen bekend ;)
Een paar jaar geleden had ik mijn paard 'puur natuur' geen deken om, niet geschoren enz. in die tijd kreeg ik veel minder punten, terwijl hij hetzelfde liep als in de zomer met een korte vacht.
Met een lange vacht lijkt hij wat dikker en minder atletisch, dus ik denk dat het wel een grote factor speelt, maar er zijn vast nog wel meer dingen ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:48

Las laatst een stukje hier op bokt dat er ook een verbod aan zit te komen op kaal geschoren oren . Logisch gevolg is dan het oornetje verbieden . Controleert wat makkelijker ...