Paardenoverschot leidt tot recordslachting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:37

Prisca schreef:
En we gaan maar weer door met fokken.....we vergroten het probleem alleen maar. Steeds en steeds meer mensen kunnen het niet meer betalen en hebben een probleem. En toch blijven we maar fokken.

Mensen die willen fokken koop een veulen die te koop staat geef dat beestje een kans red die van de slacht.

Maar om ven hard te zijn misschien is het wel goed om nu even flink te ruimen (geldt voor alle dieren) dit geeft ruimte voor andere dieren die dan wel een kans maken.

Ga geen ziek dier helpen of een paard die nergens meer geschrikt voor is red een dier die nog een toekomst heeft maar nu een baas mist.

Slacht altijd nog beter dan verwaarlozen. Maar mensen vinden slachten zielig maar alleen in een weilandje zetten zonder iets niet. Ik snap het niet.

Had het zelf niet beter kunnen verwoorden !! mensen denken volgens mij nog steeds aan die gouden bergen van een tijd geleden, maar die zijn inmiddels verdwenen. snap uberhaupt niet waarom mensen nu nog steeds een veulen willen fokken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:40

absoluut eens met Prisca !! :j
fokverbod voor paarden/katten en honden. wil je een nestje, moet dat een uitzondering worden.alleen goede en gezonde ras-ouderdieren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:50

spicegirl schreef:
fokverbod voor paarden/katten en honden. wil je een nestje, moet dat een uitzondering worden.alleen goede en gezonde ras-ouderdieren.

En wie zou dan in godsnaam die criteria bepalen? Wat jij 'goed' vindt, vindt een ander niet noodzakelijk 'goed'.

Een jaar of 70 geleden was er trouwens ook iemand met zulke ideeën...
Het heeft een naam: https://www.google.com/search?q=eugenics&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a

En dat men eerst eens naar die grote fokstallen kijkt, voor men begint te zeuren over particulier gefokte veulens.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:53

Dat lijkt me een beetje een overdreven vergelijking.
Jij kiest toch ook een bepaalde hengst bij een bepaalde merrie?
Daarmee doe je in principe hetzelfde.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:56

swartbeessie schreef:

Tja, hangt er gewoon vanaf op wie je het toepast. :+

Maar als ik mijn papierloze kromme kreupele merrie een toppaard vind en daar een lief veulentje van wil fokken, hoeft niemand mij te vertellen dat dat niet zou mogen. Want wie heeft dat recht?
En wie zou dan wel mogen fokken? Die grote professionele stallen??? Die mogen dan wel raak fokken?
Waar stond dat artikel ook weer van die jonge Schockemöhle-paarden die rechtstreeks naar de slacht gingen...?

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:58

Denk dat er altijd wel mensen zijn die het leuk vinden om een veulentje te fokken,zonder er bij na te denken over hoe en wat later als het toch om de een of andere redenen weg zou moeten.
Ik vind slachten dan beter dan zulke dieren te laten verwaarlozen op een afgelegen verpieterd weilandje ofzo.
Er zijn trouwens in andere landen genoeg fokkers die alleen voor de slacht fokken (frankrijk bv).

Wat ik me nou wel af vraag:komt al dat paardenvlees nou gewoon hier in de winkels terecht of wordt het geexporteerd?
Aangezien ik er hier bij de lokale slagerijen niet veel meer paardenvlees aanbod heb gezien.(en goedkoper is het zeker nog niet geworden).

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:01

swartbeessie schreef:
Jij kiest toch ook een bepaalde hengst bij een bepaalde merrie?
Daarmee doe je in principe hetzelfde.

Maar de vergelijking slaat dus ook op je eigen actie.

Ik denk/hoop dat ze bij de richtlijnen met name gaan kijken naar aantallen.
En ja, stamboeken hebben dan een duidelijke registratie, maar ook papierloze paarden hebben een paspoort.

Ik ben er wel voor om een regulering van de fok in te stellen.
Dat is uiteindelijk ook in het belang van de fokkers: Als er geen afzetmarkt is, fokken ze voor de worst.
En dat is ook niet wat je wil, neem ik aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:01

shirleyp schreef:
Blijft niet fijn om te lezen, maar ik zie ze ook liever geslacht dan verwaarloosd...

Dat hobbyfokken blijft toch een probleem. Slechte merries worden gedekt omdat een nakomeling zo leuk is. Merries met een blessure? Daar moet een veulen in! Allemaal prima, maar dan moet je wel zeker weten dat je dat veulen een leven kan bieden en niet na een paar jaar verkoopt omdat het toch wat tegenvalt...

Hobbyfokken hoeft geen probleem te zijn. Tis maar wat je hobbyfokken noemt.

Maar ga hier even op exterieur en hengstenkeuze kijken. Er worden er veel gedekt die niet gedekt moeten worden. Onder het mom....tis voor mijzelf...maar ja wat als er verkocht moet worden?

Een echte goede is al niet voor goed geld te verkopen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:02

irryproppy schreef:
Wat ik me nou wel af vraag:komt al dat paardenvlees nou gewoon hier in de winkels terecht of wordt het geexporteerd?
Aangezien ik er hier bij de lokale slagerijen niet veel meer paardenvlees aanbod heb gezien.(en goedkoper is het zeker nog niet geworden).

Daar zou je van schrikken hoor. Ik heb als student altijd een vakantiebaantje gehad aan een toog met fijne vleeswaren.
Het zoete paardengerookt was 1 van de best verkopende producten.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:03

ik bepaal niets. goed bedoel ik rastypisch en helemaal gezond. voor paarden goed in de sport.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:04

spicegirl schreef:

En wat als je geen rasdier, met eventueel bijbehorende gezondheidsproblemen, wil?

Er wordt al veel minder gefokt maar er is nog een rest populatie van de afgelopen jaren.

Ik heb geen problemen met slachten en al helemaal niet in eigen land. Liever hier dan een eindeloos lang slachttransport. Zouden ze van mij met al het vee moeten doen!

Overigens is het nog maar een piepklein percentage van het totaal aantal paarden die geslacht worden!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:05

Het is niet alleen de oorzaak het fokken. Ook doordat de verkoop op zijn gat ligt. Hier wordt eigenlijk alleen maar geroepen dat het komt door het fokken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:06

Luckystory schreef:
En dat men eerst eens naar die grote fokstallen kijkt, voor men begint te zeuren over particulier gefokte veulens.

juist de grote fokstallen kijken naar kwaliteit. En kwaliteit is dus niet maar alleen maar mooi. Dat is gezond, goed karakter, geschikt zijn voor het gebruiksdoel/fokdoel.

Ga maar kijken op de paardenmarkt....ga maar kijken wat de wagen van de man met de witte jas opgaat.

Dat zijn niet de kwaliteits dieren...ALS die al op de paardenmarkt terechtkomen dan dan worden die meegenomen door mensen die voor leuk geld een goed paard zoeken(en hopen daar een gelukkie te vinden)

minajtje

in verhouding van hoeveel paarden er zijn, valt het nog mee. en hoezo is het voor paarden vreselijk maar eet iedereen wel iedere dag varkens/koeien vlees van beesten eerst helemaal naar italie (of een ander land) zijn gereden om er een stukje vlees van te maken..
Laatst bijgewerkt door minajtje op 26-10-12 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Er is een overschot, de vraag is gedaald.
Maar er worden wel net zoveel paardjes gefokt.

Kun jij een andere verklaring bedenken eenitraM?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:07

Ik heb een hoop ruimte thuis en ik krijg ook bijna wekelijks aanbod van paarden.
Mensen vinden het pension te duur de overige kosten vallen tegen.
Ik mag ze hebben.......
Goh dank je wel zeg, en mij met de kosten opzadelen, want oudere dieren hebben vaak nog me zorg nodig.

Ik doe het niet, hoe zielig ik sommige verhalen ook vind.
Ben blij dat ik mijn eigen beesten goed kan verzorgen.

En ja ik volgendjaar wel weer dekken met twee paarden maar liefst!
Maar dat is gewoon voor eigen gebruik 8-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:07

eenitraM schreef:
Het is niet alleen de oorzaak het fokken. Ook doordat de verkoop op zijn gat ligt. Hier wordt eigenlijk alleen maar geroepen dat het komt door het fokken...

klopt! Er is een crisis en dan gaat een paard er het eerste uit. Over een paar jaar is er weer een tekort aan fijne/goede paarden als de crisis voorbij is....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:08

Ik vind dit eigenlijk het meest schokkende in het artikel:

´Naar schatting van het Landbouw-Economisch Instituut lopen er zo'n driehonderd- tot vijfhonderdduizend paarden in Nederland rond.´

Men weet met goed de helft nauwkeurigheid hoeveel paarden er zijn...
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-10-12 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:09

NatasjavE schreef:
eenitraM schreef:

klopt! Er is een crisis en dan gaat een paard er het eerste uit. Over een paar jaar is er weer een tekort aan fijne/goede paarden als de crisis voorbij is....

Daar is denk ik altijd vraag naar.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:10

beep schreef:
nicole_hetty schreef:
toch vind ik het erg jammer dat er gewoon gezonde paarden naar de slacht gaan. vooral als je nagaat dat er ook een heleboel paarden rond lopen die niet gezond zijn, en deze worden wel aangehouden en in een weide gestopt.

maar goed liever naar de slacht dan verwaarloost worden!

Vaak hebben die paarden die niet helemaal gezond zijn voor die mensen toch een bepaalde emotionele waarde en die gezonde paarden van een ander niet. Als mensen er de ruimte of het geld voor over hebben is dit denk ik hun eigen keuze. (ik heb er inderdaad zelf ook twee lopen waar ik geen afscheid van kan nemen)
Het is wel jammer dat gezonde paarden naar de slacht gaan, maar heleaas geld in de paarden houderij ook gewoon de markt werking en er is nu meer aanbod dan vraag.

ik snap je helemaal hoor wat betreft het emotionele gedeelte dat de niet gezonde paarden blijven staan. ik heb hier ook 1 staan. nu is deze wel helemaal gezond maar erg lastig met werk en daarom ook maar beperkt geschikt voor een paar mensen. eerder dit jaar heb ik zelf voor de keuze gestaan van 2 paarden die niet gezond waren. deze heb ik wel naar de slacht gebracht. omdat deze 2 toch weer een box vrijgemaakt hebben voor wel gezonde paarden. in betere economische tijden had ik ze misschien zelf aan gehouden of ter weidegang aan geboden( beide ongeneselijk maar geen pijn). over het paard wat ik nu als grasmaaier heb staan zit ik ook nog steeds mee. ze is gezond maar toch lastig. emotioneel heeft dit paard iets los gemaakt in mij. maar daarbij weet ik ook dat als ik deze wel naar de slacht breng zij plaats maakt voor een gezond/braver paard waar meer mensen plezier van kunnen hebben. omdat dit paard lichamelijk wel gezond is maakt het de keuze "wat te doen" wel moeilijker.

aan de andere kant moeten wij misschien wel blij zijn dat er ook mensen zijn wel het lef hebben om hun gezonde of ongezonde paarden naar de slacht brengen. ik wil niet weten waar ze anders terecht komen. deze mensen zorgen er uiteindelijk wel voor dat het overschot aan paard toch iets beperkt blijft.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:11

Huertecilla schreef:
Ik vind dit eigenlijk het meest schokkende in het artikel:

´Naar schatting van het Landbouw-Economisch Instituut lopen er zo'n driehonderd- tot vijfhonderdduizend paarden in Nederland rond.´

Men weet met 33% nauwkeurigheid hoeveel paarden er zijn...

Niet ieder paard is gechipt. Er sterven ook daags 100-den paarden. Paarden worden ook daags naar het buitenland verkocht. Vind er niets schokkends aan eigenlijk.

Niemand kan toch ook precies zeggen hoeveel katten er zijn? Of hoeveel honden? Hoeveel koeien? Hoeveel slachteendjes :') Allemaal gokken. Zelfs bij de mensen zitten ze er mogelijk daags met 50 naast.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:15

spicegirl schreef:
ik bepaal niets. goed bedoel ik rastypisch en helemaal gezond. voor paarden goed in de sport.

Als je binnen een ras fokt, dan is het het stamboek dat reguleert.
Zo heb ik bijvoorbeeld momenteel een jaarling Lusitano-merrie staan met het doel er later ook mee te fokken.
Als ik dat wil doen, zal ze eerst op de keuring getoond moeten worden en goedgekeurd moeten worden. (Nu verwacht ik daar in haar geval geen problemen mee...)
Pas dan zullen haar veulens ook ingeschreven kunnen worden in het stamboek.
Als ze niet goedgekeurd zou worden, zijn haar veulens geen stamboekpaarden... Dat heeft dan vooral consequenties voor de waarde van die nakomelingen.

Maar ik heb bijvoorbeeld ook een kruising-Lusitanoveulen lopen. Gefokt uit een niet gekeurde Lusitano hengst en mijn eigen kreupele Quarter-merrie. En dat is net zo goed een hele gave hoor. Ben ik zeker even blij mee als met die jonge stamboek-merrie.
En mocht ik hem willen verkopen (wat ik niet doe), dan zal dat ook weinig problemen geven. Er wordt nu zo al naar gevraagd...
Zo'n gave had ik bij iemand anders niet zomaar kunnen kopen...
Dan hoeft niemand mij te vertellen dat ik dat niet had mogen doen.
Want op basis van welk criterium zou dat dan zijn? En wie zou dat mogen bepalen? Ik heb daarin toch aan niemand verantwoording af te leggen? (Hoogstens misschien aan de eigenaar van de hengst)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:22

NatasjavE schreef:
Luckystory schreef:

juist de grote fokstallen kijken naar kwaliteit. En kwaliteit is dus niet maar alleen maar mooi. Dat is gezond, goed karakter, geschikt zijn voor het gebruiksdoel/fokdoel.

Ga maar kijken op de paardenmarkt....ga maar kijken wat de wagen van de man met de witte jas opgaat.

Dat zijn niet de kwaliteits dieren...ALS die al op de paardenmarkt terechtkomen dan dan worden die meegenomen door mensen die voor leuk geld een goed paard zoeken(en hopen daar een gelukkie te vinden)

Daar vergis je je toch in, geloof ik.
Een kennis van mij was net bijvoorbeeld nog op een pony-veiling in Wales. De ene na de andere mooi gefokte pony mét papieren werd daar voor een schijntje opgekocht door de 'vleesman' (die ze naar Frankrijk exporteert om te slachten.) Pony's kwamen allemaal van grote fokkerijen af. En op die paardenveilingen is het daar niet anders. (GB slacht zelf niet, vandaar dat die prijzen ook onder de slachtprijzen zitten en ze opgekocht worden door iemand die de transportvergunningen heeft om ze naar het Europese vasteland te transporteren om hier te slachten.)
Nou, als je een koopje wil doen :+

En in Duitsland hetzelfde hoor. Er zijn genoeg fokkerijen die hele transporten jonge paarden rechtstreeks naar het slachthuis brengen. verdienen ze er tenminste nog iets aan en maken ze de (artificiële) markt niet kapot.
Maar het jaar daarna lopen er weer net zo goed broers en zussen van die geslachte paarden bij de merries hoor. Er zou maar eens iemand veel geld voor over hebben...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:25

De "troep" (ja tussen leestekens want niet alles is "troep") word nu mede door slachting "opgeruimd"
Zo word het overschot verkleind en zal de vraag naar de betere paarden t.z.t weer toenemen.
Goede paarden is altijd vraag naar, maar die droom bedragen van 10jr terug worden er niet meer voor gegeven.

En wat betref het niet meer fokken met paarden/honden/katten en alleen bij uitzondering is natuurlijk belachelijk, daar is een ieder nog altijd zelf baas van.

De fokkerij is al een stuk verminderd. De aanvraag voor scannen van merrie's is gehalveerd in ons district. Mensen denken nu wel 2x na voordat ze een rietjes van 1000,- bestellen, (uitgaande van KWPN)
Helaas zijn er nog altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en denken/ hopen voor weinig geld een goed veulen te kunnen kopen, af en toe hebben ze geluk. Mensen willen er gewoon van af.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:54

spicegirl schreef:

Helaas is die laatste combinatie bij honden steeds moeilijker. Je hebt veel meer kans op een gezonde hond als je een rasloze fokt!

En het verbaast mij wel hoe gemakkelijk mensen afstand doen van een paard, alsof je een auto naar de sloop brengt. Mijn paarden zijn van mijn zorgen afhankelijk. Het moment dat ik ze kocht / fokte, werd ik verantwoordelijk voor hen. Als je een paard aanschaft moet je je realiseren dat het dier ooit oud wordt en misschien vroegtijdig 'versleten' is. Ik begrijp niet hoe mensen een dier wat nog een goed leven kan hebben, dood kunnen laten maken. Dat heeft niets met paardenliefde te maken, alleen met economische belangen.