Military Boekelo tijdelijk stilgelegd na val amazone *update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Luz_ElenaE

Re: Military Boekelo tijdelijk stilgelegd na val amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:34

Dat lijkt me echt vervelend rijden als michelin(hoe schrijf je dat) mannetje

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:40

Zo zag het er inderdaad ook echt uit!
Alleen was het een vrouwtje...

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:42

RedPassion schreef:
Ik vind de reacties onder het filmpje (als jullie tenminste doelen op de reacties over dat het zielig voor de paarden is) niet zo gek. Ik vind het ook een walgelijke sport. Natuurlijk gun ik niemand zo'n val en ik hoop dat ze er niks aan overhoud, maar ik vind geen enkele vorm van topsport met paarden diervriendelijk. Het ligt vaak tegen (of over) de grenzen van het kunnen aan (niet alleen fysiek maar ook mentaal) en ik snap niet dat je dat een dier aan zou willen doen. Voor mijn gevoel kijken leken er vaak juist beter tegenaan, misschien ziet het 'paardenvolk' wel te veel wat het wil zien, met behoorlijke oogkleppen op.

Ben ik met je eens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:48

Snap trouwens niet wat er zo walgelijk aan de sport is. Ja er gebeuren eigenlijk iedere wedstrijd wel ongelukken, maar ik het zaterdag toch echt bijna alleen maar paarden gezien, die het liefst nog harder naar de hindernis liepen, dan ze mochten van hun ruiter.
Deze dieren vonden het volgens mij super om te doen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:54

RedPassion schreef:
Ik vind de reacties onder het filmpje (als jullie tenminste doelen op de reacties over dat het zielig voor de paarden is) niet zo gek. Ik vind het ook een walgelijke sport. Natuurlijk gun ik niemand zo'n val en ik hoop dat ze er niks aan overhoud, maar ik vind geen enkele vorm van topsport met paarden diervriendelijk. Het ligt vaak tegen (of over) de grenzen van het kunnen aan (niet alleen fysiek maar ook mentaal) en ik snap niet dat je dat een dier aan zou willen doen. Voor mijn gevoel kijken leken er vaak juist beter tegenaan, misschien ziet het 'paardenvolk' wel te veel wat het wil zien, met behoorlijke oogkleppen op.

Mooi verwoord. Ik geef je groot gelijk. :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:58

Er zaten best een aantal tricky hindernissen in, maar naar mijn idee stond het niet gevaarlijk hoog of breed ofzo.
Ik heb wel eens heftiger parcoursen voorbij zien komen.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:01

Het is niet alleen dit parcours die deze sport gevaarlijk maakt, ook die anderen parcoursen, waarvan je zelf aangeeft dat die heftiger waren.

Geef toe, er komen bij elke wedstrijd wel paarden ten val. Dat geeft wel iets aan.
Waarom wil je dit risico lopen voor je paard?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:08

Nou ja wat is heftig? Ik vind het heftig, omdat ik zelf geen military rijd en dus een beginner ben, maar voor mensen en paarden op dat niveau is het vast niet meer, dan een moeilijk parcours.

En sorry, maar op bijna ieder springparcours in de beginnersklassen gaat er ook wel iemand onderuit of klapt door een hindernis.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:11

Tendance schreef:
[..]

En sorry, maar op bijna ieder springparcours in de beginnersklassen gaat er ook wel iemand onderuit of klapt door een hindernis.

Ja een ruiter, ik heb het hier over de paarden die ten val komen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 10:23

Vanuit de jurytoren heb ik nog nooit een wedstrijd meegemaakt waarbij er geen paard onderuit ging of dwars door een hindernis ging.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 12:19

Paarden vinden het leuk om te doen, je kunt ze niet dwingen iets te springen wat ze niet willen springen.
Parcoursen zijn op zich eerlijk gemaakt en de paarden zijn er voor getrained. Er blesseren meer paarden zich gewoon in de wei hun been dan dat ze zich in een cross blesseren. En ik zie niemand op staan die zegt dat weidegang gevaarlijk en oneerlijk is.

Sommige leken schijnen te denken dat paarden niet in staat zijn om prestaties te leveren en gemaakt zijn om tegen aan te kijke als weideversiering ofzo.
Een paard is een geweldig atletisch wezen dat helemaal is ingesteld op hard gaan en springen. Van nature al, laat staan als je met training er nog wat aan doet.

Ik kende trouwens een military ruiter die tijdens een buitenrit zijn nek brak omdat er honden achter hem aan kwamen. In de sport weet je tenminste nog wat je te wachten staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:03

Onder paard gevallen amazone vandaag uit ziekenhuis
http://www.tvenschedefm.nl/

De Engelse amazone Coral Keen die zaterdag tijdens de crosscountry van de Military Boekelo zwaar ten val kwam met haar paard Aphrodisiac, blijkt daar slechts lichte verwondingen aan over te hebben gehouden. Ze wordt vandaag weer uit het ziekenhuis ontslagen. Volgens artsen van het Medisch Centrum Twente heeft Keen enkele kneuzingen opgelopen bij haar val. Keen droeg een reglementair verplicht life-jacket dat zichzelf opblaast als ruiter en paard van elkaar gescheiden raken. In deze val, waarbij het paard op de rug bovenop Keen belandde, heeft dit life-jacket de amazone beschermd.

manic

Re: Military Boekelo tijdelijk stilgelegd na val amazone *update

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:05

Van haar Facebook:

Hi everyone, pluto was fab today until the last water when we had a rotational fall coming out. He then fully landed on me, he is ok just a little stiff. They will run some bloods tomorrow as a precaution. However they're keeping me in as I took most of the concussion on my chest and have had a leak from my lung and they are therefore concerned for neumonia. I'm ok really just feel so bad for Pluto, he didn't deserve to fall. Will keep you up dated when I can. Thanks for all your kind messages.

Wel degelijk bovenop haar geklapt dus...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:13

En er is idd niemand die het beter kan verwoorden dan zij zelf!

Ik krijg ook serieus de kriebels als ik op de military loop maar ik geloof wel dat de paarden het heel graag doen. Ik spring met de mijne en ik doe het al in mijn broek bij een oxer van 1.10 maar mijn paard wil niks liever dan er overheen, hoe hoger, hoe mooier!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:22

Helmetcam:

Oren van die paarden zegt genoeg, lijkt me.Vol erop bij iedere hindernis en tijdens de galopstukken 1 oor op de aanmoedigingen van de ruiter.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:46

wel of niet leuk
Kan je ook gaan nadenken of paarden het uperhoud wel leuk vinden dat we op hun rug zitten of de paarden longeren enz.
We singelen de paarden nog lekker even aan.
paarden lopen zowiezo liever in de wei dan dat ze moeten doen wat wij van ze willen.
Wat je ook doet met je paard. Als een paard kon praten......
Daarom ieder eigen mening en dit zullen altijd discussies blijven :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:07

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:10

Lusitana schreef:
Het zijn juist leken die reageren. Dat was in mijn jeugd al zo (jaren 60-70) en dat is nog zo. Dat veranderd ook niet, omdat ze geen inzicht krijgen hoe dingen werken omdat hun interesse er niet ligt en je ergens tegen afzetten is makkelijker.

Toen ik twee jaar geleden mee gevraagd werd naar een crosstraining reageerde ik ook nog zo... Inmiddels weet ik wel beter :o

En er zijn wel degelijk paarden die het WEL leuk vinden om te werken!
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 15-10-12 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:13

Ja precies. Het is onwetendheid dat maakt dat je er anders tegenover staat. Er bestaat niet voor niets het spreekwoord "onbekend maakt onbemind".
En als je het zelf eens doet, merk je gewoon hoe leuk het is en hoe leuk je paard het vindt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:15

Paarden vinden het inderdaad erg leuk om te doen. Ruiters met een paard die het niet leuk vind, stoppen ook makkelijk, omdat er niks aan is met een paard wat het niet leuk vind! Juist de kick van samen het parcours overwinnen is wat de meeste SGW-ers voor ogen hebben!!

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:10

'Tijdens een springconcours gaat er ook wel iets mis'??

We hebben het hier over iets anders dan een opgebouwde hindernis met balken en staanders. Als je dan ten val komt tja, zo'n hindernis geeft nog een beetje mee.

Val je tijdens het springen van een vaste hindernis met dezelfde hoogte, maar door het water/op of af een heuvel en dan kom je er niet vanaf met alleen wat blauwe plekken.

Je kan een paard inderdaad niet dwingen te springen, dus dat bewijst wel weer hoeveel een paard voor zijn ruiter over heeft. Heb genoeg military gezien en gereden maar je kan mij niet wijsmaken dat dát paardvriendelijk is (gewoon voor de lol tot op zekere hoogte even daargelaten).

En wat betreft het feit dat paarden in de wei ook wel eens een blessure oplopen: Tegenwoordig worden veel te veel paarden maar in hokjes gestopt omdat de angst van de ruiter zo groot is dat het dier toch eens een sprintje trekt en wat verrekt.
Als ze vervolgens van stal gehaald worden en ze moeten presteren dan is het: 'Hij doet het niet!'

Oftewel: Tuurlijk kun je oneindig gaan nadenken over wat je paard wel en niet leuk vind, maar de meest normale dingen wat voor een paard vanzelfsprekend hoort te zijn (en niet wel of niet leuk) wordt niet eens meer naar gekeken.

Maar wel lekker military gaan rijden.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:23

Elke sport neemt risico's met zich mee en eventing meer dan bijvoorbeeld dressuur in valpartijen maar ook tijdens bijv. longeren kan je paard in een jolige bui flink onderuit gaan en is dat niet een must-do volgens iedere ruiter? Ook bij het outdoor seizoen als dressuur op het gras wordt vereden en het is een beetje glad gaat er ook wel eens een paard onderuit. En kom op de bodem was door de regenval van de laatste dagen verre van ideaal dan kan je verwachten dat er een paar onderuit gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:53

Posh schreef:

We hebben het hier over iets anders dan een opgebouwde hindernis met balken en staanders. Als je dan ten val komt tja, zo'n hindernis geeft nog een beetje mee.

Dat de hindernissen vast zijn, maakt juist dat paarden er op af kunnen zetten en zich daardoor vaak nog kunnen redden.
De hindernissen zijn lager dan in hetzelfde niveau "gewoon" springparcours.

"Gewoon voor de lol daargelaten" ? Maar als het toevallig getimed wordt omdat het een wedsrijd is, is het plots anders? Moet je me toch even uitleggen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 23:14

Jeeujtje wat een nare val, gelukkig is het allemaal goed gekomen..

Vind het een enge sport!..Blijf liever met 4 benen op de grond.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:53

Lusitana schreef:
Posh schreef:

Dat de hindernissen vast zijn, maakt juist dat paarden er op af kunnen zetten en zich daardoor vaak nog kunnen redden.
De hindernissen zijn lager dan in hetzelfde niveau "gewoon" springparcours.

"Gewoon voor de lol daargelaten" ? Maar als het toevallig getimed wordt omdat het een wedsrijd is, is het plots anders? Moet je me toch even uitleggen.

'Gewoon voor de lol' in de zin van springen tot een bepaalde hoogte. Dat een paard zich zo mooi kan redden als het verkeerd gaat hoor ik veel te veel.