Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:09

Ik knip alleen de wollige randjes langs de oren weg - binnenin laat ik alles intact of er moet een vuilklitje zitten, die knip ik dan wel weg. Verder knip ik wel in de zomer de lange haren langs de kaaklijn weg - niet dat ze er last van heeft maar ik vind haar dan net de 'dame met baard'. Tastharen worden nooit afgeschoren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:10

Ik knip alleen de uitstekende punten van de oorharen. Dus oor dubbel en wat er dan uitsteekt dat knip ik af. Staat keurig en verzorgd en toch behoudt het haar de functie.

Tastharen laat ik zitten, onder de kin knip ik wel wat haar weg maar dat is een stuk waar geen tastharen zitten, anders heeft ze elke keer een plukje haar tussen de neusriem.

Ik ben voorstander van niet uitgeschoren oren. Vind het gewoon mooier staan als er wel haar in zit. Anders is het zo'n blotebillengezicht naar mijn mening, maar goed daar zijn zo te lezen de meningen nog al over verdeeld.
Nu heb ik met die van mij makkelijk l'llen, dat is een haflinger, als het ergens geen gezicht is dan moet je die van mij de oren uitscheren }:0

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:11

Ik scheer de oren ook kaal, anders vind ik het zo slordig lijken... Net als de eventuele baard en 3e oor.
Tastharen bij neus of ogen laat ik zitten, sinds ik een paard heb gehad die er helemaal spastisch op reageerde en niet meer wou eten nadat ik ze had weg gehaald. Werk ze wel wat bij tot op ongeveer 1 a 1,5cm.
Ik vind dat ieder het voor zichzelf moet weten en vind het nogal wat als ze het zouden gaan verbieden.

MyWup

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:14

voor de keuring moet alles eraf, vind ik veel mooier,
mijn paard moest afgelopen zomer voor de keuring,
dus alles eraf, alles is weer bijgegroeid en laat ik het zo,
alleen omdat ik geen wedstrijden rijd, als dat wel zo was dan ging weer alles eraf,
ik heb niet aan mijn paard gemerkt dat ze de haren gemist heeft,
maak me dus geen zorgen om de paarden maar om de mensen die dit verzinnen:
wat is het volgende? :?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:15

ze blijven bij mij ook lekker zitten. ik maak het wel alleen beetje netjes. niet dat het uitsteekt ofzo.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:22

liss schreef:
alleen omdat ik geen wedstrijden rijd, als dat wel zo was dan ging weer alles eraf,

Ninx: Deze is speciaal voor jou. Ik zei het toch. :=

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:24

Citaat:
Het zijn de wedstrijdruiters tegen de alternatievelingen :+

ik wil toch even op reageren, ik ben wedstrijd amazone en absoluut geen alternatieveling. ik toiletteer mijn paard altijd netjes, alleen heb ik nog nooit de oren uitgeschoren en tastharen eraf gehaald. Bijgewerkte oren wel.

Bij mijn huidige paard zijn de oren absoluut verboden gebied en steken de plukken haar er dus uit, jammer maar helaas. Echter altijd 8 voor verzorging gehad.

Ik zie het nut er niet van in en gezien de afstand tussen mij en de jury kan die amper zien of alles kaal of niet is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:25

Nee, echt onzin. Niks wedstrijdruiters tegen alternatieven. Ik rij vollop wedstrijden, maar van de oren van mijn paard blijf ik gewoon af hoor. Ik zie ook niet het voordeel om de oren helemaal leeg te scheren. Haal ik daar dan meer punten door? Verder ziet m'n paard er keurig netjes uit, dus ik ga echt niet als een slons op wedstrijd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:27

Tastharen blijven zitten waar ze zitten (meen me ook te herinneren dat het op show niet toegestaan is om die weg te halen) maar oortjes gaan wel netjes hoor... Niet helemaal kaal, maar wel een deel aan de binnenkant weggeschoren. Staat toch even netter en oren krijgen er een mooiere vorm door..

Nu gaat ie dit jaar niet meer op show en laat ik het zitten. Knip het uitstekende deel weg (idd met oortjes dubbelvouwen) dat ie er wel een beetje fraai bij staat en verder niks. Derde oor, baard en vetlokjes houd ik ook altijd bij :) Maar als ie niet op show hoeft, hoeft ie van mij niet helemaal showclipped erbij te staan... Is ook een hoop werk om bij te houden + de winter komt eraan dus zoals het haar in zn oren blijft dan maar ietsjes wolliger, het zit er vermoedelijk niet voor niks :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:27

Ik ben wedstrijdruiter én jury en knip en scheer dus helemaal geen oren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:29

Een paard kan niet zonder tastharen..?
Toch heb ik mijn merrie nooit moeilijk zien doen met brokjes van de grond zoeken e.d toen ze geen tastharen had..
Tegenwoordig kort ik ze gewoon iets in trouwens.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:29

Jajaa, aan het begin van het topic waren er wel degelijk mensen die dat deden. Vind het allemaal best. :')

Ik blijf het doen. Ik vind het verschrikkelijk lelijk die plukken langs de kop en zolang paardlief nog bij mij is, heeft ze gewoon pech :=

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:33

eenitraM schreef:
Jajaa, aan het begin van het topic waren er wel degelijk mensen die dat deden. Vind het allemaal best. :')

Ik blijf het doen. Ik vind het verschrikkelijk lelijk die plukken langs de kop en zolang paardlief nog bij mij is, heeft ze gewoon pech :=

Je zou zelf is moeten ervaren hoe vervelend het is als je een beest oid in je oren hebt zitten, dan praat je wel anders...

Ninx

eenitraM schreef:
liss schreef:

Ninx: Deze is speciaal voor jou. Ik zei het toch. :=

Wat zei je toch? Wat moet ik hieruit afleiden? Dat je niet de enige bent die de oren uitscheert? Dat lijkt me duidelijk namelijk.

Reagerend op liss; ik vind het prettig dat er een verschuiving plaatsvind... en maak me geen zorgen. Veel ingesleten slechte gewoonten worden nog eens onder de loep genomen.

WolinLotte

Anoeska schreef:
Nee, echt onzin. Niks wedstrijdruiters tegen alternatieven. Ik rij vollop wedstrijden, maar van de oren van mijn paard blijf ik gewoon af hoor. Ik zie ook niet het voordeel om de oren helemaal leeg te scheren. Haal ik daar dan meer punten door? Verder ziet m'n paard er keurig netjes uit, dus ik ga echt niet als een slons op wedstrijd.

@eenitraM: Deze is voor jou. Zei het toch!

:?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:36

WolinLotte schreef:
:?

Auuuww!! B-)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:39

@ninx:

prima, als het daar maar bij blijft,
er zijn wel ergere dingen dan oren scheren, wat is redelijk en wat wordt mierenneukerij en muggenziften?
mensen kunnen gewezen worden op dingen die 'slecht' zijn voor het paard,
maar verbieden kan niet

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:41

eigenlijk wil ik me helamaal niet mengen in deze zinloze discussie
maar voel me toch geroepen er iets te typen.

ik vraag me werkelijk af wat de meerwaarde van uitgeschoren oren en tastharen wegknippen is, met mijn behaarde tinker die alleen de oren bijgeknipt heeft (oor dubbel en dan het uitstekende haar wegknippen) haalde ik standaard een 8. Anky van Grunsven is hier ook tegen en doet dus ook niets aan de tastharen en uitscheren van de oren, en hoe hoog rijd zij wel niet, en krijgt ze daardoor minder punten ?? ik dacht het niet.
ik ken wedstrijdruiters die wel alles eraf halen en last hebben van een hoofdschuddend paard in de zomer, raar he als de vliegjes zo de oorschelp binnen kunnen vliegen :?

ik denk dat we iets minder aan de details moeten gaan denken en meer aan het algemeen rijden

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:43

liss schreef:
@ninx:

prima, als het daar maar bij blijft,
er zijn wel ergere dingen dan oren scheren, wat is redelijk en wat wordt mierenneukerij en muggenziften?
mensen kunnen gewezen worden op dingen die 'slecht' zijn voor het paard,
maar verbieden kan niet

:j

Het is gewoon de verschuiving.

Eerst was de slof een uitvinding, nu een taboe. Eerst was een bontje ideaal, nu hoort het niet. Loopt je paard straks met 3 dekens in de winter? Hedendaags not done. Ze moeten gewoon naakt de wei op. Als een fokker van een tuigpaard op de keuring peper in de reet stopt wordt ie door anderen raar aangekeken. Vroeger kon het gewoon. Scheren gebeurd al jaren. Vroeger branden ze de haren weg. Nu gebruikt men een tondeuse. Not done.

Waar houdt het eens op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:44

eenitraM schreef:

Eerst was de slof een uitvinding, nu een taboe. Eerst was een bontje ideaal, nu hoort het niet. Loopt je paard straks met 3 dekens in de winter? Hedendaags not done. Ze moeten gewoon naakt de wei op. Als een fokker van een tuigpaard op de keuring peper in de reet stopt wordt ie door anderen raar aangekeken. Vroeger kon het gewoon. Scheren gebeurd al jaren. Vroeger branden ze de haren weg. Nu gebruikt men een tondeuse. Not done.

Waar houdt het eens op?

Ik neem aan dat je het over bokt hebt want slof/bontje/3dekens zijn geen taboe in de grote boze paardenwereld :P

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:46

Asyaa schreef:
eenitraM schreef:

Waar houdt het eens op?

Ik neem aan dat je het over bokt hebt want slof/bontje/3dekens zijn geen taboe in de grote boze paardenwereld :P

Dat zeg ik niet _O-

Maar het is het ene uiterste naa de ander.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:47

Ik begrijp wel dat mensen de oren uitscheren, maar ergens is het maar wat logisch dat die haren er voor een reden zitten. Het is niet omdat je paard tot dan toe met kale oren nog geen probleem gehad heeft, dat ie nooit problemen gaat hebben. Ik zie kale oren neit direct als dieren mishandeling, dat vind ik wat ver gaan. Maar toch kies ik er zelf voor om het bij mijn paarden niet te doen. Ik knip de haren aan de buitenkant wel bij, maar binnen in blijf ik af. Het zal me ook een worst wezen wat andere daarvan denken. De tast haren blijven ook, wel hou ik die allemaal op de zelfde lengte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:48

Feria schreef:
Ik begrijp wel dat mensen de oren uitscheren, maar ergens is het maar wat logisch dat die haren er voor een reden zitten.

Ja oke maar ons okselhaar en schaamhaar zit er ook met een reden en dat halen we ook weg.

Toch??
Of in ieder geval ingekort, kortgewiekt, uit de klit etc. :')
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-10-12 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:49

Ja en nou gaan ze zelf bij de ruiters beginnen. Geen hoed meer??!!
Nog effe en wij mogen onze wenkbrauwen ook niet meer epileren :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:49

Suzanne F. schreef:
Feria schreef:
Ik begrijp wel dat mensen de oren uitscheren, maar ergens is het maar wat logisch dat die haren er voor een reden zitten.

Ja oke maar ons okselhaar en schaamhaar zit er ook met een reden en dat halen we ook weg.

Toch??

Ik hoop het van wel, niet bepaald sexy als dat nog in volle glorie aanwezig is...