Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ariebren schreef:Voor de grote strong ??? doe je het goed.
Die eitjes zitten op de toppen van het lange gras wat een koe graag eet.
Daar tegenover eet een paard kort gras en eet niet van de mestplekken.
En de veulen worm, die bewaard de merrie voor de pasgeboren veulens.
Marion71 schreef:Nooit van gehoord, Geerke. Maar goed, zou best kunnen. Hoe een koe eet, weet ik Arie. Loop ook al een tijdje mee. Alleen is langer gras veel beter voor de darmen. Kort gras bevat nauwelijks vezel, en dat maakt de kans op gaskoliek vele malen groter. Wat dus goed is voor het een kan wel eens kwalijker zijn voor het andere. Als je een basisstukje geeft en vervolgens elke dag een stukje erbij. Vertrappen ze weinig.
hotchocolat schreef:Ik was ook altijd trouw aan de mestonderzoeken. Ondank dat toch ook wormen. Mestonderzoeken doe ik ook niet meer aan.
Normaal krijgen ze hier in de herfst Equimax
GJ9 schreef:Leerzaam topic dit! Daar ga ik nog eens goed voor zitten en alle info ordenen.
Verder kan ik het belang van dit onderzoek uit eigen ervaring onderstrepen. Mijn veulen van vorig jaar heb ik netjes ontwormd adhv een schema van dierenarts. Ze is begin november afgespeend, en stond in december ineens met erg hoge koorts. Ik was er 's middags nog geweest en zag niets bijzonders aan mn veulen. 's Avonds werd ik gebeld dat ze met 42 graden koorts stond. De DA was er binnen een kwartier en heeft haar een koortsverlagende injectie gegeven. Dankzij mijn oplettende stalhoudster heb ik mn veulen (inmiddels jaarling) nog, als de DA er niet gelijk bij was geweest had ze de volgende ochtend dood gelegen.
We wisten niet waar de koorts vandaan kwam, luchtwegen ed waren goed. Pas later kwamen we erachter dat ze een ernstige besmetting met de rode bloedworm had.
Het kan dus erg snel gaan als je deze worm niet aanpakt!
Ariebren schreef:GJ9 schreef:Leerzaam topic dit! Daar ga ik nog eens goed voor zitten en alle info ordenen.
Verder kan ik het belang van dit onderzoek uit eigen ervaring onderstrepen. Mijn veulen van vorig jaar heb ik netjes ontwormd adhv een schema van dierenarts. Ze is begin november afgespeend, en stond in december ineens met erg hoge koorts. Ik was er 's middags nog geweest en zag niets bijzonders aan mn veulen. 's Avonds werd ik gebeld dat ze met 42 graden koorts stond. De DA was er binnen een kwartier en heeft haar een koortsverlagende injectie gegeven. Dankzij mijn oplettende stalhoudster heb ik mn veulen (inmiddels jaarling) nog, als de DA er niet gelijk bij was geweest had ze de volgende ochtend dood gelegen.
We wisten niet waar de koorts vandaan kwam, luchtwegen ed waren goed. Pas later kwamen we erachter dat ze een ernstige besmetting met de rode bloedworm had.
Het kan dus erg snel gaan als je deze worm niet aanpakt!
Ben ook gelijk mijn 2de veulen de moxidectine gaan geven.
Het andere veulen had hem al gehad, een paar week geleden.
Moest ff op de 4 tot 5 maand oud wachten.
Ariebren schreef:Equest is een merknaam voor een moxidectine houdende pasta.
Ik ontworm niet met merknamen.
Ik ontworm met de werkzame stof die in de pasta zit.
(Yvermectine of moxidectine of pyrantel of praziquantel of bendazol.)
Al deze stoffen worden door verschillende fabrikanten onder eigen merknaam verkocht.
Ik ontworm mijn veulens vanaf 4 maand met moxidectine, wat de merknaam is interesseert mij niet.
Alleen moxidectine is bij 6 maal overdosis dodelijk.
En dat is het gevaar bij veulens.
Hoe zwaar is je veulen, weet jij het ??
Schiet de afstel ring niet los ??
En daar zijn in het verleden ongelukken mee gebeurd.
Veulen dood door een grote overdosis moxidectine.
GJ9 schreef:Oké, het zit hem dus in het overdoseren. Hoe zwaar een veulen rond die leeftijd is, is idd lastig inschatten. De ring is bij mij nooit losgeschoten, maar idd ook iets om rekening te houden.