Juryleden zijn een inspiratiebron voor de hippische sport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 15:58

Bij ons in de USA worden jurlyleden goed betaald, ook bij oefenwedstrijden gaat het om een paar honderd dollar voor een hele dag incl. lunch. Bij oefenwedstrijden is de jury vaak positief opgesteld, wordt er ook ruimte gemaakt voor een praatje enz. De zgn. recognized wedstrijden weet ik niet wat de pay check van een jury is. Ik vind de jury's hier best streng. Je gaat hier ook niet zomaar op wedstrijd want een testje rijden kost me al gauw $ 175 per keer dus dan wil je wel goed voor de dag komen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:37

Mellis86 schreef:
Het is altijd jammer dat discussies zoals deze worden gehouden met motieven zoals, ‘ze doen het vrijwillig’ en ‘wees blij dat ze de middag willen offeren om jou te jureren’. Ook voor ruiters is het een vrijwillige dag, evenals voor de organisatie en dergelijke. Niemand is verplicht wedstrijden te rijden, organiseren of te beoordelen.

De discussie hoort daarom ook niet de wending te krijgen ‘ja maar, het zijn vrijwilligers’. Ook vrijwilligers kunnen eenduidig optreden. Sterker nog in andere takken van sport die ook draaien op vrijwilligers worden er nog steeds gewoon eisen gesteld en sancties gegegeven als het niet gebeurd zoals het hoort.

Het feit dat de gehele wedstrijdsport afhangt van vrijwilligers hoeft niet te betekenen dat de algemene gang van zaken dan niet kritisch tegen het licht gehouden mogen worden. Professionaliteit van vrijwilligers (en dus ook de ruiters) maakt dat we de sport beter kunnen maken.

Het is minstens zo jammer dat er altijd alleen maar gezeurd wordt over die vrijwilligers en dat er nooit eens gezegd wordt dat het goed is dat ze er zijn en dat ze het willen doen. Gezeur is er altijd al, waarom is het dan "jammer" dat er ook eens iets positiefs over gezegd wordt?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:37

Ohw nee hoor het is helemaal niet jammer dat er iets positiefs gezegt wordt, integendeel. Mijn post uit de quote richt zich ook helemaal niet op de OP, maar op een eerdere post. Ik ben ook helemaal niet zo tegen de huidige variant van jureren en al helemaal niet tegen jury's. Echter denk ik wel dat het er een grotere component van objectiviteit toegevoegd kan en mag worden. Ik vind het alleen jammer dat als er een discussie komt zoals deze (en die komen nogal vaak op bokt) dat het afgedaan wordt met 'het zijn tenslotte vrijwilligers'. Het feit dat we allemaal vrijwilligers zijn lijkt mij geen belemmerende factor voor het verbeteren van de wedstrijdsport
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 03-10-12 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re: Juryleden zijn een inspiratiebron voor de hippische sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:42

Dat ben ik met je eens, er moet nog altijd objectief gekeken worden naar wat verbeterd kan worden en niet klakkeloos gedaan worden wat we altijd al deden.
Het één sluit het ander echter niet uit, ik vind juryleden soms echt wel inspirerend en opbouwend in hun kritiek, en dat hoor je zelden, dus dat mag ook best wel eens gezegd worden!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:48

Yep, dat ben ik ook met je eens. Persoonlijk heb ik (nog?) niet meegemaakt dat mijn punten totaal niet overeen kwamen met mijn gevoel. En het commentaar kan ik mij altijd in vinden. De inzet van jury's wordt denk ik ook best wel gewaardeerd door de meeste ruiters. Alleen uit de onvrede zich in de toelaatbaarheid van de (soms enorme) subjectiviteit en dat ligt een niveau hoger bij o.a. de KNHS. Hierdoor lijkt het wellicht dat jury's niet worden gewaardeerd, maar zij werken nu enkel binnen het kader zoals het gegeven wordt. En dat kader laat nogal wat ruimte.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:21

Ik hoor zelden of nooit waardering van ruiters voor juryleden hoor, eigenlijk altijd alleen maar kritiek...

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:28

Helaas ben ik het eens met Horseyfries, hoewel af en toe ik wel eens benaderd wordt met een bedankje voor de fijne lijst. Daar doe je het voor, voor die mensen die wat doen met het commentaar en willen leren van de ervaring.

lovejw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:45

KG_Images schreef:
Helaas ben ik het eens met Horseyfries, hoewel af en toe ik wel eens benaderd wordt met een bedankje voor de fijne lijst. Daar doe je het voor, voor die mensen die wat doen met het commentaar en willen leren van de ervaring.

_/-\o_

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:10

Ik rij Groningers (niet de meest chique paarden) en ik rij zelfs met een pony (type haflinger) tussen de paarden, ik win veel wedstrijden omdat ik probeer mijn paarden zo technisch correct mogelijk voor te stellen. Ik heb nog niet gemerkt dat ik minder gepunt wordt omdat ik een 'zwaar' paard heb. Ik krijg ook wel eens te hoge punten (naar mijn idee), daar zeur ik ook niet over. Als jij op een normale regionale wedstrijd komt in de basis kun je best winnen met een paard wat minder spectaculair loopt. Misschien win je de regiokampioenschappen niet, maar je kunt zeker wel normaal winstpunten rijden in elke klasse.

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:48

orion456 schreef:
Ik rij Groningers (niet de meest chique paarden) en ik rij zelfs met een pony (type haflinger) tussen de paarden, ik win veel wedstrijden omdat ik probeer mijn paarden zo technisch correct mogelijk voor te stellen. Ik heb nog niet gemerkt dat ik minder gepunt wordt omdat ik een 'zwaar' paard heb. Ik krijg ook wel eens te hoge punten (naar mijn idee), daar zeur ik ook niet over. Als jij op een normale regionale wedstrijd komt in de basis kun je best winnen met een paard wat minder spectaculair loopt. Misschien win je de regiokampioenschappen niet, maar je kunt zeker wel normaal winstpunten rijden in elke klasse.

Mee eens. Ik rijd ook wel eens wedstrijden met "zware'" paarden, maar ik krijg daar echt niet minder punten voor.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:27

burl schreef:
Toch denk ik dat er juryleden zijn die wel voor zichzelf zitten te jureren.
Ik ken er die denken aanzien daardoor te krijgen.

Maar voor die paar juryleden geef je je hobby toch niet op?
Ik heb ook 1 jurylid waarbij ik direct afgroet als zij er zit. Ga mijn tijd en energie niet meer aan haar verspillen. Maar er zijn nog genoeg jurys over dan!

En de opmerking dat er te weinig juryleden zijn, snap ik niet helemaal. Ik lees op bokt juist soms het tegenover gestekde. Jonge juryleden komen er niet tussen en kunnen niet genoeg jureren...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:30

Als wedstrijdorganisatie heb je op den duur een aantal mensen die je kent en die je opnieuw vraagt. Het probleem met jonge juryleden is vaak dat ze afwachten en zich niet bekend maken bij organisaties, waardoor ze alleen in geval van nood een keer gebeld worden als alle bekenden niet kunnen. Is dus meer een kwestie van jezelf bij wedstrijdorganisaties aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:06

Ik zie bij sommige wedstrijdgevende verenigingen dat zij inderdaad steeds dezelfde jury's vragen. En ik ken zelfs secretariaten die de jury specifiek voor hun eigen rubriek vragen waarin zij starten omdat zij bij die bepaalde juryleden zeer positief beoordeeld worden.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:40

Tja, als zo'n secretariaat zich daar goed bij voelt... Triest dat je op zo'n manier aan je punten moet komen, maar goed, ze lopen vanzelf tegen de lamp bij andere wedstrijden en juryleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:48

kleinvosje schreef:
Tja, als zo'n secretariaat zich daar goed bij voelt... Triest dat je op zo'n manier aan je punten moet komen, maar goed, ze lopen vanzelf tegen de lamp bij andere wedstrijden en juryleden...

Ze starten vaak alleen maar op hun eigen wedstrijden. Echt waar, ik ken echt een aantal van dat soort mensen. En uiteindelijk belanden ze in de Z. :roll:

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:50

Daar mag van mij ook best tegen opgetreden worden vanuit de KNHS. Stel bijvoorbeeld in dat een jurylid niet meer dan twee keer per jaar bij dezelfde vereniging mag jureren. Dan heb je al veel meer roulatie.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:50

Ik wacht eigenlijk op het moment dat de hippische sport een inspitratiebron wordt voor dit jurylid...
Zodra er een conflict ontstaat kun je overal gelijk krijgen, maar nergens wordt er actie ondernomen. Dat vind ik zo jammer van de KNHS. Daarom ben ik inmiddels niet-actief jurylid en ook mijn wedstrijdjasje hangt aan de wilgen....

Dag dressuurring, hallo bos....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:04

burl schreef:
Ik zie bij sommige wedstrijdgevende verenigingen dat zij inderdaad steeds dezelfde jury's vragen. En ik ken zelfs secretariaten die de jury specifiek voor hun eigen rubriek vragen waarin zij starten omdat zij bij die bepaalde juryleden zeer positief beoordeeld worden.

Als wedstrijdsecretariaat heb je wel wat beters te doen met je vrije tijd dan heel veel mensen afbellen, dus als je weet van een bepaalde jury dat hij eigenlijk altijd wel tijd wil vrijmaken voor je wedstrijd te jureren, dan begrijp ik volkomen dat ze die telkens weer vragen. Niet omdat diegene persé hoge punten geeft, wel omdat je weet dat je met één telefoontje klaar bent, ipv jan en alleman langs te moeten bellen.
Als je zelf wedstrijden organiseert en je weet hoeveel moeite het soms kost om juryleden te vinden, dan begrijp je dit volkomen.
De suggestie die hierboven gedaan werd in een andere post, dat je telkens anderen zou MOETEN vragen, laat zien dat diegene nog nooit een wedstrijd heeft georganiseerd met telkens verschillende juryleden. Doe dat eerst eens een poosje, ondervind hoe lastig het soms is, en heb dan je mening pas klaar.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:05

raket schreef:
Ik wacht eigenlijk op het moment dat de hippische sport een inspitratiebron wordt voor dit jurylid...
Zodra er een conflict ontstaat kun je overal gelijk krijgen, maar nergens wordt er actie ondernomen. Dat vind ik zo jammer van de KNHS. Daarom ben ik inmiddels niet-actief jurylid en ook mijn wedstrijdjasje hangt aan de wilgen....

Dag dressuurring, hallo bos....

Dan kun je nog lang wachten inderdaad. Inspiratie moet uit jezelf komen, en blijkbaar heb je dat niet, gezien het feit dat je zowel als jury én als wedstrijdruiter de pijp aan Maarten hebt gegeven. Dan kun je inderdaad beter in het bos gaan rijden, niet iedereen is nu éénmaal een geboren competitiebeest.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:09

Vraag me af waarom ze mij dan nooit bellen, want ik heb plek zat in de agenda, maar hoor dus blijkbaar nog niet tot de gevestigde orde die voor iedere wedstrijd gebeld wordt. Daarin heeft het KNHS ook een aandeel, want ik ben inmiddels 2 jaar jurylid en sta nog steeds niet op de lijst in mijn regio. Dan vind ik het niet raar dat secretariaten niet aan juryleden kunnen komen.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:11

Jury is voor mij niet de inspiratiebron , die komt wel uit mijn paard en mezelf , ik rij omdat ik de samenwerking tussen paard en ruiter echt prachtig vind niet omdat een jurylid zegt of ik goed of slecht ben

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:14

jus schreef:
Jury is voor mij niet de inspiratiebron , die komt wel uit mijn paard en mezelf , ik rij omdat ik de samenwerking tussen paard en ruiter echt prachtig vind niet omdat een jurylid zegt of ik goed of slecht ben

Inderdaad, de grootste inspriratie bron is mijn paard en verder de wil om hem correct te kunnen rijden en
in het streven daarnaar samen onderweg ook nog plezier te hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:45

KG_Images schreef:
Vraag me af waarom ze mij dan nooit bellen, want ik heb plek zat in de agenda, maar hoor dus blijkbaar nog niet tot de gevestigde orde die voor iedere wedstrijd gebeld wordt. Daarin heeft het KNHS ook een aandeel, want ik ben inmiddels 2 jaar jurylid en sta nog steeds niet op de lijst in mijn regio. Dan vind ik het niet raar dat secretariaten niet aan juryleden kunnen komen.

Waarom vraag je je dat af als je zelf het antwoord al zegt daarna? Je staat niet op de lijst, hoe kunnen ze jou dan bellen? Helderziende secretariaten zijn er niet zoveel hoor! Als je graag wilt jureren dan biedt je jezelf toch gewoon aan bij wedstrijdorganisaties bij jou in de buurt? Denk dat ze maar al te blij zijn dat ze niet meer hoeven rond te bellen maar jou al kunnen vastleggen!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:46

jus schreef:

Maar heb jij nu nooit dat een jury iets zegt waarvan je denkt "dat is waar, daar moet ik aan gaan werken"? Om dan vervolgens na hard werken aan het probleem, tevreden vast te stellen dat je punten verbeteren?
Dat gebeurt mij regelmatig en dan zijn juryleden dus echt wel een inspiratiebron.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:50

Ik ben op een gegeven moment zelf secretariaten gaan aanschrijven, maar daar komt ook niet bijzonder veel uit omdat velen hun juryleden ver van te voren ingepland hebben. Heb nu wel wat staan, maar wat mij betreft heb ik nog zat zondag middagen vrij.

Persoonlijk vind ik dat de KNHS (of het regio bestuur, wat mij betreft de kring) meer zou mogen doen om de jonge juryleden in het hokje te krijgen. Een onafhankelijke site als Juryplatform.nl is eigenlijk een van de weinige manieren om aan een lijst juryleden te komen. Zo is het en voor secretariaten makkelijker om juryleden te vinden en voor jonge juryleden die door willen met hun opleiding om op tijd aan hun 20 keer jureren te komen bijvoorbeeld.