Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mellis86 schreef:Het is altijd jammer dat discussies zoals deze worden gehouden met motieven zoals, ‘ze doen het vrijwillig’ en ‘wees blij dat ze de middag willen offeren om jou te jureren’. Ook voor ruiters is het een vrijwillige dag, evenals voor de organisatie en dergelijke. Niemand is verplicht wedstrijden te rijden, organiseren of te beoordelen.
De discussie hoort daarom ook niet de wending te krijgen ‘ja maar, het zijn vrijwilligers’. Ook vrijwilligers kunnen eenduidig optreden. Sterker nog in andere takken van sport die ook draaien op vrijwilligers worden er nog steeds gewoon eisen gesteld en sancties gegegeven als het niet gebeurd zoals het hoort.
Het feit dat de gehele wedstrijdsport afhangt van vrijwilligers hoeft niet te betekenen dat de algemene gang van zaken dan niet kritisch tegen het licht gehouden mogen worden. Professionaliteit van vrijwilligers (en dus ook de ruiters) maakt dat we de sport beter kunnen maken.

orion456 schreef:Ik rij Groningers (niet de meest chique paarden) en ik rij zelfs met een pony (type haflinger) tussen de paarden, ik win veel wedstrijden omdat ik probeer mijn paarden zo technisch correct mogelijk voor te stellen. Ik heb nog niet gemerkt dat ik minder gepunt wordt omdat ik een 'zwaar' paard heb. Ik krijg ook wel eens te hoge punten (naar mijn idee), daar zeur ik ook niet over. Als jij op een normale regionale wedstrijd komt in de basis kun je best winnen met een paard wat minder spectaculair loopt. Misschien win je de regiokampioenschappen niet, maar je kunt zeker wel normaal winstpunten rijden in elke klasse.
burl schreef:Toch denk ik dat er juryleden zijn die wel voor zichzelf zitten te jureren.
Ik ken er die denken aanzien daardoor te krijgen.
kleinvosje schreef:Tja, als zo'n secretariaat zich daar goed bij voelt... Triest dat je op zo'n manier aan je punten moet komen, maar goed, ze lopen vanzelf tegen de lamp bij andere wedstrijden en juryleden...
burl schreef:Ik zie bij sommige wedstrijdgevende verenigingen dat zij inderdaad steeds dezelfde jury's vragen. En ik ken zelfs secretariaten die de jury specifiek voor hun eigen rubriek vragen waarin zij starten omdat zij bij die bepaalde juryleden zeer positief beoordeeld worden.
raket schreef:Ik wacht eigenlijk op het moment dat de hippische sport een inspitratiebron wordt voor dit jurylid...
Zodra er een conflict ontstaat kun je overal gelijk krijgen, maar nergens wordt er actie ondernomen. Dat vind ik zo jammer van de KNHS. Daarom ben ik inmiddels niet-actief jurylid en ook mijn wedstrijdjasje hangt aan de wilgen....
Dag dressuurring, hallo bos....
jus schreef:Jury is voor mij niet de inspiratiebron , die komt wel uit mijn paard en mezelf , ik rij omdat ik de samenwerking tussen paard en ruiter echt prachtig vind niet omdat een jurylid zegt of ik goed of slecht ben
KG_Images schreef:Vraag me af waarom ze mij dan nooit bellen, want ik heb plek zat in de agenda, maar hoor dus blijkbaar nog niet tot de gevestigde orde die voor iedere wedstrijd gebeld wordt. Daarin heeft het KNHS ook een aandeel, want ik ben inmiddels 2 jaar jurylid en sta nog steeds niet op de lijst in mijn regio. Dan vind ik het niet raar dat secretariaten niet aan juryleden kunnen komen.
jus schreef:Jury is voor mij niet de inspiratiebron , die komt wel uit mijn paard en mezelf , ik rij omdat ik de samenwerking tussen paard en ruiter echt prachtig vind niet omdat een jurylid zegt of ik goed of slecht ben