Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:03

CK88 schreef:
Hier in Overijssel wordt ook alles afgeschoten wat beweegt, wat ik het ergste vond dat ze de stalkatten (witte en rode, kun je toch niet aanzien voor wild) ook rustig afschieten. Opzouten moeten ze, dikke onzin dat er anders teveel hazen komen, ze kicken gewoon op het afschieten van dieren.

Uh, spreek voor jezelf zou ik zeggen. Dat ze dat in Rijssen doen, betekent nog niet dat het in de hele provincie zo is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:04

CK88 schreef:
Hier in Overijssel wordt ook alles afgeschoten wat beweegt, wat ik het ergste vond dat ze de stalkatten (witte en rode, kun je toch niet aanzien voor wild) ook rustig afschieten. Opzouten moeten ze, dikke onzin dat er anders teveel hazen komen, ze kicken gewoon op het afschieten van dieren.

als ze die hazen en konijnen niet zouden schieten zouden de vossen ook geen kippen jatten bij mensen uit de tuin.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:05

En die komen ook allemaal die zorgvuldig uitgezochte zieke en zwakke dieren afschieten, zeker ?

Citaat:
hier in Frankrijk ook....de eerste dag van de jacht gebeuren er vooral veel ongelukken.
En het zijn nieteens de lokale boeren maar de rechters en advocaten uit bordeaux en andere steden die de 'colliers' kopen.

CK88 schreef:

Shirley

geerke schreef:
CK88 schreef:

als ze die hazen en konijnen niet zouden schieten zouden de vossen ook geen kippen jatten bij mensen uit de tuin.

Dat dus !

CK88

Wendy schreef:
CK88 schreef:

Uh, spreek voor jezelf zou ik zeggen. Dat ze dat in Rijssen doen, betekent nog niet dat het in de hele provincie zo is.

In Rijssen niet, we hebben allemaal beschermde bossen die onder toezicht staan van een boswachter, Almelo, Albergen, Geesteren daar wel heel veel, walgelijk vind ik het.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:09

Waarom zou je als vos nog werken voor je eten als het bij jou in de tuin geserveerd wordt? Dat is wederom het nadeel van dicht bevolkt zijn... Nederland is te klein voor natuurlijke fauna.

Prachtig verband om je ongenoegen te uiten, maar onjuist.

Dat dus he Shirley? ;)

AvalonsMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:13

CK88 schreef:

Niet alleen te veel dieren, ook teveel ziektes. (denkt aan alle half verteerde konijnen die op schier liggen omdat ze dood gaan aan myxomatose)
@Wendy: Ja, het is niet anders. Mensen willen vlees en om vlees te krijgen zullen dieren gefokt moeten worden om ze op te kunnen eten. Dat het beter kan, staat buiten kijf, maar wat is beter? Er is veel vraag naar vlees en dus zal er veel gefokt moeten worden. Dat red je niet met een paar biggen in je achtertuin. Financieel niet, en qua ruimte ook niet. Nu hebben de dieren een relatief goed leven, waarbij aan de eerste levensbehoefte wordt voldaan. (Lopen moeten ze kunnen, gezelschap moeten ze hebben, voer en drinken moeten ze hebben en iets te doen hebben is ook fijn (waar veel boeren ook wel wat moeite voor doen, zie het topic hier laatst op bokt over de varkenshouder die tips zocht om speelgoed aan de varkens te geven) Dat dat varken dan niet in de modder ligt te wroeten, kan ik me best overheen zetten, want dat varken kent geen modder totdat hij er daadwerkelijk in heeft lopen wroeten.

@Shirley en geerke: En wie doet er dan wat aan de vossen (die alsnog je kippen komen zullen jatten als er zoveel vossen zijn dat ze geen konijn meer kunnen vinden omdat andere vossen die al hebben gepakt)? De vossen jatten hier nu al de zakken uit je container btw :D Ziet er grappig uit, een vos die wegrent met een vuilniszak in zijn bek :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:19

Punt is wel dat de plezierjacht meer evenwicht verstoort dan herstelt.
Jachtbeheer en dan met name op grofwild, doet wel degelijk goed werk om het precaire evenwicht dat er is te handhaven. En ja, een goede jachtopziener kiest z'n prooi met zorg uit, schiet geen jonge dieren, die herkent hij, schiet geen zogende dieren (mag niet, is dan geen jachtseizoen) en schiet dus vooral in het najaar de mannelijke dieren met onvoldoende conditie om te winter te overleven.

Of zijn we de taferelen in de Oostvaardersplassen al weer vergeten? Toen moesten die kreperende Koniks opeens wél allemaal afgeschoten worden, toch?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:20

Ik vind het niet erg dat er wild wordt geschoten om op te eten, eerlijker vlees kun je niet hebben. Maar wel dat ze niet normaal kijken voordat ze schieten, en dat ze voor de lol katten afschieten. En ook uit eerdere berichten hoor je dat deze 'jagers' gewoon jachtgeil zijn. Een goede jager volgt het dier en jaagt hem niet op, en schiet niet de hele jonge dieren. Maar hier in de provincie wordt er niet gecontroleerd en schieten ze maar raak voor een knaak.

CK88

Re: Paard doodgeschoten, jachtvergunning ingetrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:21

Bovenstaand!! Amen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:21

Dat verschil bedoelde ik, en dat mag niet over het hoofd worden gezien. :n De reden ook dat ik tegen plezierjacht ben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:24

Ik wilde dat ze hier raak schoten voor een knaak.
De plezierjagers hier stonden een paar weken terug rustig avond aan avond honderden zo niet duizenden patronen weg te knallen, voor in totaal misschien een 20-30 duiven. Plus vermoedelijk minimaal 10 aangeschoten exemplaren per avond die ik dan 2 dagen later dood in de tuin terug kon vinden. Ik zou met raak schieten niet zo'n probleem hebben.

Volgens de KNJV zou een goede jager per jaar hooguit 200 patronen verbruiken. Ja ja...

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:27

zoals met alles, heb je goede en slechte jagers. je hebt er die alleen overtollig wild afschieten en dat is prima en best een mooie traditie en een leuke hobby en je hebt er die doorslaan en alles schieten wat beweegt en niet kijken of er genoeg overschiet om de diersoort in stand te houden.
Op zich moet je een flinke cursus met moeilijke examens afleggen en aan heel wat eisen voldoen om een jachtakte te krijgen, aan de andere kant is er dan weer het rare gebruik van alcohol tijdens de jacht terwijl je wel met een dodelijk wapen rondloopt. vind ik niet kunnen, zouden ze ook eens regels voor moeten opstellen. Maar dat is ook met koetsentochten, word ook onderweg alcohol geschonken vind ik ook een zeer slecht gebruik, maar dat is weer een andere discussie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:31

Ibbel schreef:
Ik wilde dat ze hier raak schoten voor een knaak.
De plezierjagers hier stonden een paar weken terug rustig avond aan avond honderden zo niet duizenden patronen weg te knallen, voor in totaal misschien een 20-30 duiven. Plus vermoedelijk minimaal 10 aangeschoten exemplaren per avond die ik dan 2 dagen later dood in de tuin terug kon vinden. Ik zou met raak schieten niet zo'n probleem hebben.

Volgens de KNJV zou een goede jager per jaar hooguit 200 patronen verbruiken. Ja ja...

ben ik met je eens...ik heb niets tegen de jacht maar schiet dan wel in een of twee schoten het dier dood.
Ik heb het een keer meegemaakt dat er bij ons in het dal in een maisveld geschoten werd,er liep daar een zwijn.
Je kunt van zijn leven niet raak schieten tussen mais van twee meter hoog.
Het dier werd geraakt,gilde het uit en de jachthonden hebben hem gevierendeelt.
Leuke sport.... :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:38

Bij mijn weten is de traditie ná een succesvolle jacht een dronk uit te brengen, uit respect voor het wild. Tijdens de jacht wordt niet gedronken, zó gek zijn ze nou ook weer niet.
Bij de jacht met paarden achter de meute wordt ook vooraf nog wel eens een borrel gedronken, maar goed, dan heb je ook geen geweer mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:44

Ik schrik wel van de gang van zaken bij de jacht in nederland/belgië/duitsland. Hier is het jachtseizoen op de reebokken wel al begonnen, maar daar merk je niet veel van (woon zelf tegen de bossen aan). Zwijnenjacht is volgens mij het hele jaar door vanwege een overpopulatie, maar daar merk ik nog minder van. Elandenjacht begint deze maand. Dan blijf ik wel met de honden weg uit het bos, want bij de opening trekt de halve mannelijke bevolking van zweden het bos in voor de jacht. Het is een cultureel gebeuren, maar bij lange na niet met de hierboven beschreven taferelen. Iedere vereniging weet precies wat wel en wat niet mag worden geschoten en houdt zich daaraan.
Jagers die zich niet daaraan houden, worden meteen aangemeld door bevolking en medejagers. Daar moeten ze niets van hebben. En laat de kans op betrapt worden juist door medejagers het grootst zijn, omdat die mensen toch al veel in het bos te vinden zijn en de zaken in de gaten houden.
Excessen komen voor-zoals overal in de wereld- maar zijn gelukkig een grote uitzondering.
Jagen mag ook alleen als je daarvoor naar de jagerschool bent geweest en aangesloten bij een vereniging en een vergunning hebt. Onderdeel daarvan is correct leren schieten, opdat een dier niet leidt.
Jagers worden overigens ook ingezet als een dier is aangereden en gewond het bos in is gevlucht. Die wordt met bepaalde honden gezocht en bij ernstige verwondingen afgemaakt.

Toch komt het evengoed ook hier wel voor dat iets onbedoeld wordt geschoten. Elk jaar met het begin van de elandjacht, legt ook wel een jager het loodje. Te fanatiek, denk ik.
Drank wordt er echter bij de jacht niet gebruikt. Alleen koffie en broodjes.

Ik hou evengoed niet van de jacht, maar dat komt om dat ik een sentimentele hypocriet ben :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:44

Op mijn vorige stal schoten ze op de konijnen die tussen de paarden liepen, en dan verbaasd zijn als je van het land af gejaagd wordt...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:53

@ Vjesta: Als de stalbaas de jachtpacht op z'n land vergeven heeft, mogen (plezier-)jagers jagen. Dus je moet bij je stalhouder zijn en hem vragen de jachtpacht terug te trekken voordat je jagers 'weg kunt jagen'. En goede (plezier)jager houdt zich echt wel aan z'n jachtareaal, jagen op verboden grond kost 'm z'n vergunning. Want dan is hij aan het stropen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:56

Maar ook al is er wel vergunning, hebben de jagers dan niet toch de taak om de veiligheid van andere dieren ( en mensen ) te garanderen ?

Vergunning of niet, als ik dat zou zien, sloegen bij mij ook de stoppen door }:)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:59

Ibbel schreef:
@ Vjesta: Als de stalbaas de jachtpacht op z'n land vergeven heeft, mogen (plezier-)jagers jagen. Dus je moet bij je stalhouder zijn en hem vragen de jachtpacht terug te trekken voordat je jagers 'weg kunt jagen'. En goede (plezier)jager houdt zich echt wel aan z'n jachtareaal, jagen op verboden grond kost 'm z'n vergunning. Want dan is hij aan het stropen.

Dat had de stalbaas niet. Die was compleet over de rooie, en die was de gene die ze jagers wegjoeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:05

Da's een ander verhaal idd.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:21

onze paarden staan in een doodlopend straatje vlak tegen het centrum van het dorp.

Vorig jaar liepen ineens 3 van onze paarden doodleuk een ommetje terug naar huis. Ze waren "uitgebroken" achteraan het weiland. Door 2 ijzerdraden en 2 stroomdraden wel te verstaan. Aan de draden was mooi te zien dat iemand ze in 2 keer heeft door geknipt. Andere kan van het weiland was enkel de onderste draad door. _-:(

boer vermoed een hazenjager. Heeft die chance gehad dat hij mij nie tegen kwam want ik was er verre van blij mee. De wei ligt vlak aan een brug waar ze veel te snel over rijden en tegen de snelweg.

gelukkig komen de paarden binnen 's nachts, mag er niet aan denken dat ze zo midden in de nacht vertrokken zouden zijn! Gewoon al het gebrek aan respect, er heeft niemand iets te zoeken op die weide, en dan nog maar eens doodleuk alle draden doorknippen?! -:(-

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:24

Ik heb ( zoals wel duidelijk mag zijn :+ ) een bloedhekel aan jagers, maar van dit soort dingen zou ik ze niet snel beschuldigen ... dan denk ik eerder aan vandalen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:39

Hier laten ze ook gerust de hekken open van de weilanden ook als er paarden lopen. Heb er een bloedhekel aan. We hebben nu wel een andere jachtopziener sinds die ongelukken en daardoor minder drankgebruik tijdens de jacht. Daarvoor liepen ze met de drankfles aan de riem. Verder is het een ontzettende zooitje ongeregeld. Ze kijken niet waar ze heen schieten, honden luisteren niet, zeer onbeschoft, lopen door je tuin maar groeten doen ze niet en spreek je ze er op aan dan doen ze net of ze gek zijn. Nee bij mij hebben ze een zeer slechte reputatie. Ook moet je enorm oppassen als je hond er eens even van tussen gaat of voor je katten.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:43

nou sorry hoor maar een paard is toch groter dat een zwijn triest zo iets het zal je paard maar zijn -:(-