Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26637
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:45

Gini schreef:
Ik breng de paraplu naar het paard toe.

Verder ben ik het eens met: 'ju, niet stom doen, gewoon doorlopen' wanneer het gaat om putdeksels, boomstronken etc.


Babootje schreef:
Bij dit onderzoek bedoel ik. Je moet dat wel gelijkvormig uitvoeren. Ik zie die plu niet zelf naar de paarden wandelen.


Gini schreef:
Op welke manier zou het vastnemen van een paraplu en deze richting het paard bewegen de gelijkvormigheid beïnvloeden? Gewoon dat dit onderzoeksteam deze methode niet opgenomen heeft, maakt het niet minderwaardig.


Omdat de andere plu's niet bewegen. Het onderzoeksteam heeft er niet voor gekozen de plu naar het paard te brengen, omdat bij de andere groep paarden (die zelf mochten kiezen naar de plu te lopen of niet) de plu dus niet naar de paarden gebracht kan worden en stil ligt. Ook in de andere situatie waar het paard weliswaar naar de plu geleid wordt maar mag vermijden, ligt de plu stil. Door de plu dus naar het paard toe te bewegen heb je geen gelijkwaardigheid meer in het onderzoek.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:49

Dat is gewoon een kwestie van een vierde situatie toevoegen aan het onderzoek. :D Bewijst nog maar eens dat dit onderzoek zeer kleinschalig is.

Maar ik snap wel wat je bedoelt.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:45

Gini schreef:
Maar Francis, ik lees uit jouw berichten niet af hoe jij het dan zou aanpakken. Om even bij je (overigens in mijn ogen verkeerde :o ) vergelijking met de mens te blijven. Een persoon met spinnenfobie is bang van spinnen. Of je die spin nu heel rustig rond laat kruipen zodat de persoon in kwestie er naar kan kijken, of je de spin aggressief naar de persoon toe brengt of dat je de spin vastpakt, rustig naar de persoon toewandelt en terwijl zachte, lieve dingen zeggen. De persoon blijft angstig. De enige manier om de angst te laten wegvallen is de persoon uit de kamer te leiden, weg van de spin.

In dit onderzoek is dat methode 3. Ben ik dus correct als ik veronderstel dat jij die methode de optimaalste vindt?


Een fobie is een irrationele angst voor een specifieke situatie (voorwerp/omgeving) die gepaard gaat met een onweerstaanbare vluchtdrang. Kan dus niet vergeleken worden met dit soort situaties. Paarden kennen geen irrationele angsten, omdat ze niet op onze wijze redeneren. Wij zijn bijv. bang voor spinnen, terwijl we weten dat ze ons niets doen (hierbij is het belangrijk dat de soort niet gevaarlijk is en dat de persoon dit weet). Wanneer een paard weet dat iets niet gevaarlijk is, zal hij geen angstige reactie tonen. Dat een paard bang is voor iets onbekends in de struiken of iets groots dat lawaai maakt, is niet irrationeel. Het paard weet niet wat het is, en vermijdt het voor het geval dat het toch gevaarlijk is.
Waar exposure (blootstelling) bij mensen met een fobie niet of averechts werkt, werkt dit bij een paard wel. Belangrijk daarbij is welke ervaringen het paard aan het onbekende ding verbindt, en met dat in gedachte kies je een benadering.
Hierin leert het paard dus niets van weglopen, behalve dat het iets is waar je bij weg moet lopen :-).

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:49

Gini schreef:
Maar Francis, ik lees uit jouw berichten niet af hoe jij het dan zou aanpakken. Om even bij je (overigens in mijn ogen verkeerde :o ) vergelijking met de mens te blijven. Een persoon met spinnenfobie is bang van spinnen. Of je die spin nu heel rustig rond laat kruipen zodat de persoon in kwestie er naar kan kijken, of je de spin aggressief naar de persoon toe brengt of dat je de spin vastpakt, rustig naar de persoon toewandelt en terwijl zachte, lieve dingen zeggen. De persoon blijft angstig. De enige manier om de angst te laten wegvallen is de persoon uit de kamer te leiden, weg van de spin.

In dit onderzoek is dat methode 3. Ben ik dus correct als ik veronderstel dat jij die methode de optimaalste vindt?

Jij gaat er van uit dat een angst of probleem in 1 sessie opgelost moet worden. De angst gaat niet alleen maar weg door een persoon uit de kamer te leiden... de angst kan ook in een langere periode van begeleiding, motivatie en hulp minder worden. En dan wordt het ook echt vanuit die persoon zelf, structureel opgelost, niet alleen maar even voor 1 kort moment. Wat bij wegleiden zal de angst in een volgende confrontatie weer aanwezig zijn, dus nee... wegleiden zal zelden een structurele oplossing opleveren.

Maar door jouw opmerking ga je er dus kennelijk van uit dat de 3 geboden oplossingen van het onderzoek je enige opties zijn. |
Daar ga je dus al mis...
Ik zeg nergens dat je een een dier weg moet leiden, ik zeg alleen ook dat je geen dwang moet gebruiken. Daar tussen zit nog een wereld aan mogelijkheden... Gebruik je fantasie, kijk en luister naar je paard en probeer eens 'outside the box' te denken...
Ik hoef geen kant en klare opties aan te dragen, aangezien die er nooit zijn. Elke situatie, elk paard, elk mens en elke band tussen deze twee is anders en al deze factoren bepalen hoe je een probleem al dan niet kunt oplossen.

Dezelfde persoon in mijn voorbeeld die van angst door een glazen ruit is gerend, vangt nu met behulp van een spinnenvanger de spinnen uit haar huis weg. Puur door met HEEL kleine stapjes, zonder enige dwang van buitenaf, steeds dichter bij een spin te komen, eerst heel kleintjes en naarmate dat beter ging ook iets grotere. Luisterend naar haar angst en stoppend wanneer ze voelde dat de angst te groot werd om nog te beheersen. Dat heeft een aantal jaren geduurd, maar inmiddels rent ze niet meer in blinde paniek een kamer uit...

Gemiddeld wil men te veel instant oplossingen voor problemen, in plaats van naar het individu te kijken en het als een mogelijkheid te zien om iets te leren van en over dat individu. Het moet opgelost worden en wel NU en ook nog zoals IK (de eigenaar/ruiter) dat wil, punt...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:53

Yamcha schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ehm, mijn methode lijkt het meest op 1, met een heel belangrijke (cruciale) toevoeging, zodra ie erlangs is, omdraaien en laten kijken. (Turn face and wait.)

Ik doe een combinatie, negatieve bekrachtiging, en daarna positieve bekrachtiging. Werkt best.

Geloof het of niet, vrijwel iedereen doet dat.

Het enige verschil is dat jij je er bewust van bent en dat meer dan de helft van degene die hier aan't discussiëren zijn niet het flauwste idee hebben van wát negatieve of positieve bekrachtiging nu exact is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58124
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:55

Babootje schreef:
Hoe zie jij dan die positieve bekrachtiging dan in zijn werk gaan? Het paard naar de paraplu toe aaien? Als het paard niet naar de plu toe wil zal je aan het halstertouw moeten trekken toch?

Men neme een hand voer en men gaat vlakbij het enge voorwerp staan. Zo snel het paard bij het enge voorwerp komt, kan ie ook bij het voer ét voila! Positieve bekrachtiging "als ik naar het enge voorwerp toe ga krijg ik lekkers".

mika11

Berichten: 11144
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:00

Mijn eigen methode zit tussen 1 en 2 in.
Met geduld, maar wel met stem proberen te overtuigen dat het niet eng is.
Niet met teugels, benen of zweep, sowieso aan de voorkant helemaal loslaten.
En ik beloon zodra ze er langs is.
Dat werkt prima en een paard zonder stress.
En eigenlijk gebeurt het zelden dat ze ergens niet lang durft, dat stadium zijn we al voorbij.

Utrolig
Berichten: 1294
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Bourtange

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:10

En toch werkt het niet met trailerladen...

Ik denk dat je per situatie moet bekijken.

Ikzelf heb met buitenrijden wel zoiets van; niet zeuren, doorlopen, klaar.
Maar met trailer meer succes met het systeem van Eddy Modde...

Tja, meer onderzoeken zullen volgen..

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:47

Bo_Cassey schreef:
Een fobie is een irrationele angst voor een specifieke situatie (voorwerp/omgeving) die gepaard gaat met een onweerstaanbare vluchtdrang. Kan dus niet vergeleken worden met dit soort situaties. Paarden kennen geen irrationele angsten, omdat ze niet op onze wijze redeneren. Wij zijn bijv. bang voor spinnen, terwijl we weten dat ze ons niets doen (hierbij is het belangrijk dat de soort niet gevaarlijk is en dat de persoon dit weet). Wanneer een paard weet dat iets niet gevaarlijk is, zal hij geen angstige reactie tonen. Dat een paard bang is voor iets onbekends in de struiken of iets groots dat lawaai maakt, is niet irrationeel. Het paard weet niet wat het is, en vermijdt het voor het geval dat het toch gevaarlijk is.
Waar exposure (blootstelling) bij mensen met een fobie niet of averechts werkt, werkt dit bij een paard wel. Belangrijk daarbij is welke ervaringen het paard aan het onbekende ding verbindt, en met dat in gedachte kies je een benadering.
Hierin leert het paard dus niets van weglopen, behalve dat het iets is waar je bij weg moet lopen :-).


Wat heerlijk goed uitgelegd.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:52

Francis schreef:
Gini schreef:
Maar Francis, ik lees uit jouw berichten niet af hoe jij het dan zou aanpakken. Om even bij je (overigens in mijn ogen verkeerde :o ) vergelijking met de mens te blijven. Een persoon met spinnenfobie is bang van spinnen. Of je die spin nu heel rustig rond laat kruipen zodat de persoon in kwestie er naar kan kijken, of je de spin aggressief naar de persoon toe brengt of dat je de spin vastpakt, rustig naar de persoon toewandelt en terwijl zachte, lieve dingen zeggen. De persoon blijft angstig. De enige manier om de angst te laten wegvallen is de persoon uit de kamer te leiden, weg van de spin.

In dit onderzoek is dat methode 3. Ben ik dus correct als ik veronderstel dat jij die methode de optimaalste vindt?

Jij gaat er van uit dat een angst of probleem in 1 sessie opgelost moet worden. De angst gaat niet alleen maar weg door een persoon uit de kamer te leiden... de angst kan ook in een langere periode van begeleiding, motivatie en hulp minder worden. En dan wordt het ook echt vanuit die persoon zelf, structureel opgelost, niet alleen maar even voor 1 kort moment. Wat bij wegleiden zal de angst in een volgende confrontatie weer aanwezig zijn, dus nee... wegleiden zal zelden een structurele oplossing opleveren.

Maar door jouw opmerking ga je er dus kennelijk van uit dat de 3 geboden oplossingen van het onderzoek je enige opties zijn. |
Daar ga je dus al mis...
Ik zeg nergens dat je een een dier weg moet leiden, ik zeg alleen ook dat je geen dwang moet gebruiken. Daar tussen zit nog een wereld aan mogelijkheden... Gebruik je fantasie, kijk en luister naar je paard en probeer eens 'outside the box' te denken...
Ik hoef geen kant en klare opties aan te dragen, aangezien die er nooit zijn. Elke situatie, elk paard, elk mens en elke band tussen deze twee is anders en al deze factoren bepalen hoe je een probleem al dan niet kunt oplossen.

Dezelfde persoon in mijn voorbeeld die van angst door een glazen ruit is gerend, vangt nu met behulp van een spinnenvanger de spinnen uit haar huis weg. Puur door met HEEL kleine stapjes, zonder enige dwang van buitenaf, steeds dichter bij een spin te komen, eerst heel kleintjes en naarmate dat beter ging ook iets grotere. Luisterend naar haar angst en stoppend wanneer ze voelde dat de angst te groot werd om nog te beheersen. Dat heeft een aantal jaren geduurd, maar inmiddels rent ze niet meer in blinde paniek een kamer uit...

Gemiddeld wil men te veel instant oplossingen voor problemen, in plaats van naar het individu te kijken en het als een mogelijkheid te zien om iets te leren van en over dat individu. Het moet opgelost worden en wel NU en ook nog zoals IK (de eigenaar/ruiter) dat wil, punt...

Geef nou eens gewoon concreet antwoord op de vraag van Gini zonder over mensen, fobieen en spinnen te beginnen. Je rijdt buiten met een paard, er is een eng object naast het pad waar je rijdt en het paard durft er niet langs. Wat doe je dan?

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:07

Hihi, als ik elke keer terug naar huis moest als mijn paard iets eng vind kom ik oplaatst de stal niet meer uit..dat is belonen voor angst.
Mijn ervaring is toch doorzetten, niet door een pak slaag, maar wel door duidelijke aanwijzingen te geven dat je daarheen wil, doet hij het niet ga ik achterwaarts (even aangenomen dat ik er naast loop, is ook zo bij het onderzoek?)ga weer proberen enz.
Het achterwaarts gebruik ik om iets te doen wat hij als negatief beschouwd, hij heeft geen zin de hele tijd achterwaarts te gaan dus wil dan toch uiteindelijk liever het 'enge' doen.
Zo heb ik met mijn zeer eigenwijze ezel al heel wat overwonnen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:24

Huh? ze weten nog niet eens wat negatieve bekrachtiging is.. :?

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:38

Francis schreef:
Maar door jouw opmerking ga je er dus kennelijk van uit dat de 3 geboden oplossingen van het onderzoek je enige opties zijn. |
Daar ga je dus al mis...


In mijn eerdere berichten zul je juist lezen dat ik dit "probleem" ook al aankaart. Sterker nog, "mijn" methode staat er eveneens niet tussen.
Ook in de rest van je bericht kan ik me wel vinden. Bedankt dus voor je uitleg!! :)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:11

Bloodymary schreef:
Geef nou eens gewoon concreet antwoord op de vraag van Gini zonder over mensen, fobieen en spinnen te beginnen. Je rijdt buiten met een paard, er is een eng object naast het pad waar je rijdt en het paard durft er niet langs. Wat doe je dan?

Typisch... ik schreef dus al dat ik niet aan 'standaard oplossingen' doe.
Wat ik dan doe hangt van heel veel factoren af. Waar is het, wat gebeurt er, hóe reageert mijn paard en waarom reageert hij op die manier, kan ik het veilig ter plekke oplossen of moet ik misschien besluiten nu het probleem uit de weg te gaan om het op een later tijdstip op een veilige manier alsnog op te zoeken en vind ik dat nodig? Ik vind het ook niet noodzakelijk dat mijn paard overal strak langs heen gaat of - erger nog - verplicht aan alles moet ruiken om te 'bewijzen' dat hij het niet meer eng vindt. Als ik ergens veilig met een boog omheen kan en er is geen noodzaak om het op een andere manier te doen, waarom zou ik dan moeilijk gaan doen en de confrontatie zoeken. Maar wie weet... misschien is het iets wat ik vaker ga tegen komen of wat ik belangrijk vind dat mijn paard leert kennen en ga ik er op een ander moment, in een veilige omgeving alsnog mee aan de slag om hem er dichter bij te laten komen. In het tempo en op de manier die hij aan geeft aan te kunnen.
Zoals ik al zei... geen standaard antwoord dus.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:37

Duw mij maar uit een vliegveld. Geen problemen mee. Als iemand zegt dat het kan, dan doe ik het!!!

Nista_RX

Berichten: 2945
Geregistreerd: 25-10-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:57

Cassidy schreef:
Tendance schreef:
Huppa! Lopen en niet zeuren. Als ik zeg, dat het niet eng is, dan is het niet eng!


Mee eens. Met een kleine toevoeging. Zorg dat de basis goed zit, dus doe aan grondwerk. En verwacht niet meteen teveel van het dier. Dwz dat je er misschien op die buitenrit de tijd voor moet nemen om het probleem aan te pakken. Al moet je 100x langs die boomstronk en weer terug tot het dier geen krimp meer geeft, moet je die tijd nemen. En hopen op mederuiters die begrip hebben, en op je wachten, en je niet alleen achterlaten zodat het paard alleen maar terug wil naar de groep, en zij hoofd allang niet meer bij die boomstronk heeft....

Helemaal mee eens! :)

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:29

Tendance schreef:
Duw mij maar uit een vliegveld. Geen problemen mee. Als iemand zegt dat het kan, dan doe ik het!!!


Kom jongens, we duwen Tendance uit een vliegveld! _O-

Clown_14
Berichten: 168
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:50

ik zou voor 1 kiezen.dit doe ik altijd zo en bij mij helpt het altijd.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:02

Vliegtuig!!!!

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:50

Francis schreef:
Bloodymary schreef:
Geef nou eens gewoon concreet antwoord op de vraag van Gini zonder over mensen, fobieen en spinnen te beginnen. Je rijdt buiten met een paard, er is een eng object naast het pad waar je rijdt en het paard durft er niet langs. Wat doe je dan?

Typisch... ik schreef dus al dat ik niet aan 'standaard oplossingen' doe.



Je gebruikt het belangrijkste stuk gereedschap; je hersenen, om te kijken in welke situatie je wát doet.
Dat is een praktijk-intelligentietests.

Ráts, hoppa ~~}> en snel ´resultaat´ waarbij het extra gestresste paard mogelijk inderdaad ´negatief bekrachtigd´ wordt -O- is een lekker makkelijke schijnoplossing (want négatief bekrachtigd) voor diergebruikende niet integer aardige personen.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:35

Ik ben kort, duidelijk en eerlijk en heb al 5 jaar een geweldig goede band met mijn paarden!
Ze vinden het fijn om me te zien (eten/aandacht) en zijn eigenlijk nooit gestresst, omdat ze weten, dat het goed is, als ik dat aangeef.
Happy horses, die af en toe een corrigerende tik (zonder zweep) krijgen. Niets mis mee, lijkt me.....

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:22

Tendance schreef:
Happy horses, die af en toe een corrigerende tik (zonder zweep) krijgen. Niets mis mee, lijkt me.....


Bedankt voor deze openbare waarschuwing.

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:20

Tendance schreef:
Vliegtuig!!!!

Ja, ik dacht ook al, das wel erg laag ingezet! :D
Corrigerende tik geef ik nooit bij angst, alleen als hij me zou bijten bijv., maar dat doet ie nooit, terwijl ik volgens mij best lekker ben. :9

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:24

Huertecilla schreef:
De hamvraag is of de ruiter primair dierenliefhebber of dierengebruiker is.


Nu zou ik toch een definitie willen, want met deze oneliner kan ik niets.
Sluit het een het andere uit? Is een dierenliefhebber geen gebruiker en een gebruiker per definitie geen dierenliefhebber?
Is een dierenliefhebber per definitie te soft en een dierengebruiker per definitie te hard?

MirandaMalik

Berichten: 9909
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Negatieve bekrachtiging geeft snelste resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:44

Ja, er bestaat dacht ik toch meer dan de 91 jarige boer en de geitenwollensokkenzwever.