Paarden lijden door crisis in Spanje

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:18

Ach jeetje wat erg :\ Arme dieren....

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:20

Helaas is het aantal slachpaarden hoog gestegen , zelfs goede fokkerijen slachten paarden omdat er overschot is.
Veel verwaarloosde paarden zijn oud en hebben cronische aandoeningen , veel toeristen en buitenlanders kopen verwaarloosden paarden omdat ze het zielig vinden (vaak zonder enig verstand te hebben van paarden)van brood handelaren die voor het geld wat ze voor het verwaarloosde paard krijgen er net zo hard weer andere paarden voor blijven terugkopen en ook weer verwaarlozen dus het balletje blijft rollen.

Weet wel dat als ik een goed gezond netjes bereden paard wil kopen dat dit nog steeds geld kost ook in Spanje.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:25

Organisatie die Rocymax heeft genoemd werkt samen met de dierenbescherming daarom kunnen ze geen dieren in adoptie geven buiten Cataluña dit vind ik een fijn idee dus dan weet ik dat deze paarden niet aangekocht zijn en dus niet mee gehandelt is

rocymax

Berichten: 6495
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:10

jus schreef:
Weet wel dat als ik een goed gezond netjes bereden paard wil kopen dat dit nog steeds geld kost ook in Spanje.



Inderdaad.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 22:50

amykimmie schreef:
Het slachten daar gaat niet zo diervriendelijk geloof ik...


Op basis waarvan geloof je dat?

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:03

saskiakefie schreef:
Ach jeetje wat erg :\ Arme dieren....


Arme mensen ook.
Wat doé je met een paard of hond als niemand die zelfs grátis wil overnemen, alle opvangcentra overlopen en je niet eens geld hebt om fatsoenlijk eten te kopen voor je gezin?
Hier zijn inmiddels meer dan een miljoen huishoudens met een paar honderd euro per maand rentenloze lening van de staat om van rond te komen en niet zelden geen eigen dak meer omdat de bank het huis in beslag heeft genomen.

Door de EG regels is alles knap ingewikkeld en kostbaar geworden. Je bent een klein vermogen kwijt om je paard legaal te laten slachten.
Rustig thuis humaan af laten maken en vervolgens voor consumptie gebruiken is allemaal verboden.
Dáár zouden mensen nog wat aan hebben.

Er is niet echt een alternatief voor mensen die zelf met de rug tegen de muur staan, bij de veilingen in de bakken met afgekeurde waren zoeken naar eten voor de kinderen.
De veilingen en overslagen staan dat nu maar oogluikend toe.

Het gaat hier nog een knap stuk zwaarder worden want de energieprijzen zijn sterk gestegen, de lonen en de omzetten omlaag gegaan en het aantal werkelozen 10% hoger dan vorig jaar.

Vanuit de luxe in NL is het erg makkelijk om te voor/ver-oordelen.

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:10

Waarom kost het dan een klein vermogen om je paard legaal te slachten?
Ik bedoel, hier krijg je nog wat geld voor je paard als je het naar de slacht brengt.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:22

rocymax schreef:
echter is de situatie in het zuiden nog veel nijpender en kan je misschien aan een adres daar komen. :)


Behóórlijk ja.
In de verbrande streek aan de costa del sol zijn opvangcentra met paarden die verschillende dieren nu bij goedwillenden hebben ondergebracht, maar dat is slechts tijdelijk.
Als er op betrekkelijk korte termijn serieuze interesse is voor het daadwerkelijk ophalen en zélf regelen van de papierwinkel mbt vervoer, heb ik zó de email-adressen voor een stel prima paarden.
Vervoer kost echter ook geld.

Een mailtje aan Simone ´Lusitana´ kan waarschijnlijk bínnen Portugal ook opvangadressen geven.

Hier een centrum in Badajos;
http://www.adanabadajoz.com/home/
Die weten vást paarden die onderdak nodig hebben. Bel ze echter alleen als er concrete plek is.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:39

mika11 schreef:
Waarom kost het dan een klein vermogen om je paard legaal te slachten?
Ik bedoel, hier krijg je nog wat geld voor je paard als je het naar de slacht brengt.


Hier niet en je mag het er ook niet zomaar zelf heen brengen met je eigen kar. Daar gelden vervoersbepalingen voor.
Verder gelden voor vervoer ook allerlei veterinaire bepalingen die geld kosten.
Het meeste daarvan is EG regelgeving omdat hier de culocoïdes mug endemisch is en ook de Afrikaanse paardenpest geen theorie is. Wij hebben een paard in de weide wat tijdens de vorige grootschalige epidemie gevaccineerd is.

irisje2

Berichten: 854
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: NL

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 07:26

Wat ook opvald is dat er weinig paard worden verkocht, maar toch heel veel veulens gefokt en dan worden ze ook nog eens verkocht. Waar ben je dan mee bezig?

Xantia
Berichten: 52
Geregistreerd: 07-07-12

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:59

Ik lees in het inlleidingsartikel dat de paarden regenwater moeten drinken, vraag mij af wat hier mis mee is? Moet het dan water zijn uit de supermarkt?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:16

tja, als je in het zuiden van Spanje moet gaan wachten tot het regent in de zomer, betekent het dat je lang met dorst kan rondlopen als paard zijnde denk ik.

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 09:54

Om een paard te (legaal)slachten moeten ze gechipped zijn en paspoort hebben , boel paarden hebben dit niet en kost geld om dat te doen.
Veel paarden zijn dus niet geregistreerd en worden los gelaten om " te grazen " en veroorzaken ongelukken.

Fokkers bij mij in de buurt hebben al twee jaar geen veulens gekregen dus er zijn wel verstandige fokkers het zijn meestal de broodfokkers , handelaars die gewoon blijven doorgaan. Boel van deze paarden gaan ook naar NL dus de handel zit gewoon door heel Europa.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:07

Lagavita: Wat super dat jij mogelijk paarden op zou kunnen vangen daar, het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar beter dan niks.

enomis123
Berichten: 324
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:58

het is gewoonweg verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt,
en dat allemaal veroorzaakt door de banken, die crisis...
en de dieren en de gewone burger is dr t dupe van...
alleen de echt goede paarden die makkelijk te rijden zijn,
en ook maar niets aan mankeert zijn nog altijd geld waard,
alles wat een iets meer rijkunst vereist, of die een piephakje heeft,
of een ander schoonheidsfoutje, of een rontgenologische bemerking,
is direct al geen klap meer waard...
straks is paardrijden weer een elitesport,
en hebben enkel de rijken nog de paarden,
en gaan de prijzen weer omhoog...
omdat er een te kort aan paarden gaat komen,
zo is dat met alles...

dandir

Berichten: 475
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:13

Lynn_Nikita schreef:
@ Dandir maar is het laten verhongeren dan zo diervriendelijk?



Natuurlijk niet, dat heb ik ook niet gezegd....maar het slachten in Spanje kan je niet vergelijken met Nederland

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:28

dandir schreef:
Lynn_Nikita schreef:
@ Dandir maar is het laten verhongeren dan zo diervriendelijk?



Natuurlijk niet, dat heb ik ook niet gezegd....maar het slachten in Spanje kan je niet vergelijken met Nederland


Gaat gewoon helemaal hetzelfde hoor.
Het is alleen voor de eigenaar een kostenpost.

De crisis is hier aanmerkelijk kritischer dan in NL en de prioriteiten liggen helaas bij overleven van de mensen zelf.

Er is hier verder heel veel land waar eígenlijk paarden prima kunnen overleven. Ze kwamen hier tenslotte oorspronkelijk voor, voordat wij op hun grond landbouw gingen bedrijven.
Ook dat kan je niet met NL vergelijken.

Onder de streep is het rot dat mensen zó in de knel zitten dat ze hun paarden en honden loslaten.

Het allerergste is dat er aan het systeem wat dit veroorzaakt helemaal níets gaat veranderen.
Er is een verschuiving van bezit; de rijken worden rijker, de niet-rijken armer en die laatste groep raakt als in de middeleeuwen in loon- en schuldslavernij gebonden aan de eerste.

Daar komen losgelaten paarden nog relatief gunstig uit.

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:08

Of de dieren worden illegaal zelf geslacht?
Nog niet eens zo lang geleden hadden de mensen zelf varkens, kippen, koeien die ze zelf thuis slachtten en er het hele jaar van konden eten.
Ik kan me voorstellen als je zelf amper kunt overleven, dat je dan meer hebt aan zelf je dier slachten dan dat je het loslaat.
(dat zelf slachten moet je wel kunnen %) )
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-09-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:09

Nee niet zelfde als in NL, in Spanje gaan ze heel anders met de dieren om in de slachthuizen.

Dat heb ik al eens gezien toen ik er met vakantie was ooit. En op het internet zag ik helaas dat er nog niet veel veranderd is qua dierenwelzijn en omgang, wat ze daar allemaal doen met de levende dieren tot en met aan het doden toe is het echt heel erg wat ze doen.

Maar goed daar gaat het hier niet over.

Tja nog een paar jaartjes en dan worden de paarden duur, ivm minder aanbod en meer vraag.

En hopelijk van dit soort dingen leren ze ervan en gaan ze het regelen dat het goed geregeld worden, zoiets.

lagavita

Berichten: 181
Geregistreerd: 29-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:27

Lante schreef:
Lagavita: Wat super dat jij mogelijk paarden op zou kunnen vangen daar, het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar beter dan niks.


Ja wij waren al op zoek naar dergelijke paarden waarvoor de eigenaar eigenlijk niet meer kan zorgen. Het geld voor het onderhoud dat moet wel lukken maar we hebben niet het startkapitaal om in een keer een aantal paarden te kopen. Het moeten natuurlijk nog steeds wel bruikbare paarden zijn en geen dieren die gewoon echt slachtrijp zijn vanwege blijvende kreupelheden of misvormingen door ondervoeding etc. Hoe zielig ook vind ik dat dat soort dieren beter uit hun lijden verlost kunnen worden.

Wat ik niet snap is dat paardeneigenaren in spanje het zover laten komen. Ik ken mensen in spanje met paarden maar die zouden de dieren nooit zo laten verhongeren. In spanje en ook in portugal wordt nog aan huis geslacht als je dat wilt (daar zitten ze nog niet zo met al die moeilijke regeltjes als in nederland). Iedereen heeft het hier over de dieronvriendelijkheid in de spaanse slachthuizen maar vooral het aan huis slachten levert veel minder stress op voor de dieren en vind ik echt een plus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:09

enomis123 schreef:
het is gewoonweg verschrikkelijk wat er allemaal gebeurt,
en dat allemaal veroorzaakt door de banken, die crisis...
en de dieren en de gewone burger is dr t dupe van...
alleen de echt goede paarden die makkelijk te rijden zijn,
en ook maar niets aan mankeert zijn nog altijd geld waard,
alles wat een iets meer rijkunst vereist, of die een piephakje heeft,
of een ander schoonheidsfoutje, of een rontgenologische bemerking,
is direct al geen klap meer waard...
straks is paardrijden weer een elitesport,
en hebben enkel de rijken nog de paarden,
en gaan de prijzen weer omhoog...
omdat er een te kort aan paarden gaat komen,
zo is dat met alles...



Het zijn niet alleen de banken....juist de goede burger is de oorzaak van zijn eigen misère, hij wilde meer het was niet genoeg dus een nog zwaardere lening en toen kon hij het niet meer afbetalen...heel lullig maar is wel een feit, het is niet zo zeer een financiële crisis eerdere een crisis van normen en waarden dat heeft zich financieel geuit uiteindelijk.

Door die hebberigheid zijn er nu grote problemen, die op het dak komen van mensen die daar helemaal niets aan kunnen doen hier in Nederland zitten we ook aan de bovengrens... en het is slechts een kwestie van tijd voordat we hier ook en massaal de paarden naar de slacht moeten brengen...als er niets veranderd aan het gedrag van die "goede burger" zie ik het duister in..

jus

Berichten: 1170
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Alfaz del Pi / Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:30

In Spanje mag niet aan huis geslacht worden en de slachthuizen tenminste die ik ken (Murcia) slachten hun dieren op een gewone manier met een schietpen , beetje jammer dat er vaak overdreven word.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paarden lijden door crisis in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:08

Liever geslacht dan overlijden aan hongersnood.

Klinkt misschien heel hard, maar wel de realiteit.

Vind het vervelend voor iedereen daar, en ook voor de arme mensen en de dieren die gedumpt worden op straat. Maar wat kunnen we er aan doen?
Eigenlijk vrij weinig.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:13

jus schreef:
In Spanje mag niet aan huis geslacht worden en de slachthuizen tenminste die ik ken (Murcia) slachten hun dieren op een gewone manier met een schietpen , beetje jammer dat er vaak overdreven word.


Idem mijn ervaring.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 16:38

lagavita schreef:
Wat ik niet snap is dat paardeneigenaren in spanje het zover laten komen. Ik ken mensen in spanje met paarden maar die zouden de dieren nooit zo laten verhongeren. In spanje en ook in portugal wordt nog aan huis geslacht als je dat wilt (daar zitten ze nog niet zo met al die moeilijke regeltjes als in nederland). Iedereen heeft het hier over de dieronvriendelijkheid in de spaanse slachthuizen maar vooral het aan huis slachten levert veel minder stress op voor de dieren en vind ik echt een plus.


Je snapt het niet omdat de werkelijke situatie hier vér buiten je belevingswereld ligt.
Laten we het daar maar op houden.
Wat je verder schrijft raakt kant nog wal.

Het gaat hier, in het zuiden, nog volop slechter en slechter. Er is geen enkel uitzicht op verbetering. Meer btw, duurdere energie en overheidsbezuinigingen en banken die steeds hogere rentes berekenen voor bedrijfskredieten, creëert allemaal bepaald geen extra werk.
Omdat de overheden allemaal geld tekort komen wordt extreem strak de hand gehouden aan de idiote bureaucratie hier om maximaal inkomen uit de burgerij te persen. Omdat de groep waar niets van te plukken is steeds groter wordt, wordt de druk op de rest steeds hoger.
Dat is niet alleen een kostenpost maar levert nóg een rem op werkgelegenheid op.
Het is echt puur kafka op het moment. In deze steeds nijpender economie gaan de prijzen omhóóg omdat er meer kosten aan minder klanten doorberekend moeten worden...
Dat is als de prijzen omhoog gooien als het toerisme terugloopt.
Alleen kunnen de burgers niet kiezen om niet te komen.

Het gaat voorlopig niet de goede kant op hier.
Niet voor mens en niet voor dier.
Daar is helaas geen makkelijke oplossing voor.