Titel werelds hoogste paard bekend toegekend aan Big Jake

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

Re: Titel werelds hoogste paard bekend toegekend aan Big Jake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 02:11

Ter aanvulling, het ras bestaat eigenlijk grotendeels nog met dank aan de Amish people in Amerika die de paarden uit belgie gehaald hebben en gewoon de fok hebben doorgezet. Ze hebben ze altijd ingezet voor het werk op het land ( ook in de komische film : for richter or poorer met o.a. Tim Allen zie je een enorm vlaams paard ) het vlaamse paard heeft enorm grote stokmaten zoals de Shire. Er zijn afgelopen jaren weer hengsten van de Amish terug gekocht naar Belgie, ik heb nog een tijdje gemaild met de mensen die hier in Belgie ermee bezig zijn en dit ras al jaren voortzetten. Het zijn superwerkpaarden natuurlijk en worden ook voor de koets en onder zadel graag gebruikt, ze zijn sierlijk met hun witte manen en staart, net beetje uit de kluiten gewassen Haflingers en daarom zijn er ook liefhebbers voor te vinden. Voor de mensen die echt nieuwsgierig zijn, de mensen die er hier in Belgie mee fokken zijn de mensen van stal Coen : http://www.stal-coen.be/ Ik vind het ook bijzondere en machtige paarden te zien :-) en staat stiekem al jaren op mijn verlanglijstje :-)

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:41

En bij Stal Talpe staan de mooiste dekhengsten: Circle W Maxamillion en Rieck's Marcus T :j
Zo, gelijk een beetje reclame maken voor het Vlaams Paard :=

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:27

Ik zie zo'n paard niet de ring in komen. 2 galop passen en hij heeft zijn volte middengalop al gehad _O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:31

leannerobert schreef:
En volgens mij is dat een Vlaams Paard! *\o/*

Op het oog wel, maar op het boord staat echt: belgium draft horses :?
En tja, amerikanen hebben er een handje van om alles maar luxer en luxer te fokken, dus het zal me op zich niet verbazen als het geen vlaams paard is

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:20

stef schreef:
leannerobert schreef:
En volgens mij is dat een Vlaams Paard! *\o/*

Op het oog wel, maar op het boord staat echt: belgium draft horses :?
En tja, amerikanen hebben er een handje van om alles maar luxer en luxer te fokken, dus het zal me op zich niet verbazen als het geen vlaams paard is

De Engelse naam voor Vlaamse Paarden is Belgian Draft Horses. Het Belgische stamboek heeft ook een link met het Amerikaanse stamboek, omdat ze in België 'uitgestorven' waren. Emigranten hebben de paarden meegenomen overzee, en hebben daar de bloedlijnen doorgezet. Ze zijn voornamelijk te vinden bij de Amish. In 1993 (als ik het goed heb) kwamen ze weer terug op Belgisch grondgebied en is er weer een stamboek voor Vlaamse Paarden opgezet.
Nog steeds worden er jaarlijks paarden geïmporteerd vanuit Amerika om inteelt te voorkomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:59

Leanne, dat weet ik, maat als je op belgium draft zoekt, krijg je zowel Vlaamse paarden als Belgen

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:14

stef schreef:
Leanne, dat weet ik, maat als je op belgium draft zoekt, krijg je zowel Vlaamse paarden als Belgen

Ja, klopt inderdaad. Ik heb niet zoveel verstand van de Belgische Trekpaarden, en de Engelse/Amerikaanse benaming daarvan weet ik ook niet :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:17

Dat is niet wat ik schrijf...
Een Vlaams paard is niet hetzelfde als een Belg (Belgisch trekpaard dus). Als ik zoek naar belgium draft, kom ik beide tegen.
Belgisch trekpaard wordt ook belgium draft genoemd

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 14:47

Even wat zoekwerk gedaan: hier de Engelstalige Wikipediapagina voor Belgian Drafts: http://en.wikipedia.org/wiki/Belgian_(horse)

De link naar de Belgian Draft Horse (Vlaams Paard): http://www.belgiancorp.com/
En de link naar de The American Brabant Association (Belgisch Trekpaard): http://www.theamericanbrabantassociation.com/

Op beide sites staat uitleg over de rassen. Als je onder Belgian Draft Horse een Belgisch Trekpaard tegenkomt is dat dus niet correct. Toch krijg ik al lezend en zoekend het idee dat de Amerikanen onder Belgian Draft Horse alle trekpaardrassen plaatsen die uit Nederland en Belgie komen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 15:04

Sommige Belgen kunnen het verschil tussen een Vlaams paard en een Belgisch Trekpaard al moeilijk duiden, laat staan in Amerika. ;) Ik kan me voorstellen dat ze daar alles wat uit het kleine pukkeltje België komt gewoon Belgian Draft noemen. Maar Belgian Draft is dus een Vlaams Paard.

Antje_LA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:03

Zo!!! Ik vond mijn eigen paard al een reus met zn 1.80M! Zou ze graag naast elkaar zien staan :D

CHippique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:41

Pfff.... Deze is echt mega. Die moet het ook niet op een rennen gaan zetten, haha

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:44

Jemig wat een beest.
Daar zou ik niet graag met m'n gewone rijlaarsjes naast willen lopen.. :D
Laarzen van het sterkste materiaal, een grote ladder, hoofdstel maat XXXL, singeltje maat XXXXXL, eh.. Ja paard, we kunnen! :Y)