Paard met gebroken been uit duinen Oostduinkerke gehaald

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Re: Paard met gebroken been uit duinen Oostduinkerke gehaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:02

Nee, lees enkele post bovenin.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:17

Heel triest dat het zo is afgelopen, maar in dit geval was het inderdaad de beste beslissing Y;(

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:47

Een radiusfractuur heeft bij een dier dat meer dan 150kg weegt altijd ongeveer 0% slaagkans. Daar hoeven dus op zo'n moment eigenlijk zelfs geen foto's van genomen te worden aangezien zelfs een eenvoudige breuk van de radius bij een volwassen paard zelden te herstellen is. Het was dus eerder zinloos om het dier nog naar de kliniek te transporteren en al die kosten te doen. Maar ik bewonder de eigenaars dat ze alles over hebben voor hun paard. Hun verdriet moet enorm zijn...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:23

sneu voor de eigenaren en het paard, maar wel zo eerlijk naar het dier toe dat ze er niet mee hebben aangedokterd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:27

Heel veel sterkte aan de eigenaren, paard moet een heleboel voor ze betekend hebben om dit er voor over te hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:17

ik lees dat velen het niet met mij eens zijn. Dat mag natuurlijk. Maar dieren met een mens vergelijken gaat mij te ver. Een mens kun je dingen uitleggen...een dier niet, en een vluchtdier al helemaal niet.

Verder vraag ik me af hoeveel posters er ECHT paarden met koliekoperaties en gebroken benen zelf hebben meegemaakt.
Ik wel ( gelukkig niet van mezelf maar wel op de bedrijven waar ik gewerkt heb en van vrienden)
Ik zit al 35 jaar in de paarden en heb er 20 jaar in gewerkt , ook op grote bedrijven.
Ik heb er gewoon TEVEEL gezien die nooit meer de oude werden na eenn koliekoperatie of die uiteindelijk toch stierven.
En de meeste breuken zijn zo dusdanig ernstig dat opereren geen zin heeft.
Dan hebik het niet over de "mooie breukjes"in hoefbeentjes etc maar nare breuken.

Valt me op als je eerlijk bent, wordt je hier altijd als hard neergezet en dat je dieren geen kans geeft....geloof me, ik geef mijn dieren alle
kansen maar juist die dingen niet..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:37

Nomanji schreef:
Zo worden paarden levend ook vervoerd hoor als niet anders kan. Heb er zelfs een gezien waar een paard aan zijn hoofd werd opgetild.. Absoluut geen fijn gezicht. Als ik op de foto's zie dat het been is gespalkt neem ik aan dat het dier nog gewoon leeft. Staat ook nergens dat het overleden is. Hopelijk komt het dier er weer helemaal bovenop!

Dat paard dat aan zijn hoofd werd opgetild is overleden. Hij had daardoor zwaar letsel opgelopen.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:38

stef schreef:
Ik ga er vanuit dat dergelijke hulpverleners écht wel weten wat ze doen en niet zomaar aan gaan klooien....

Pijnlijk was ook mijn idee, en ik was ook verbaasd dat ie op zn kop hing, maar ze weten echt wel wat ze doen

Dat zal je nog verbazen.. Je wil niet weten hoeveel dieren er alsnog overlijden of schade oplopen door verkeerd handelen van hulpverleners.
Paard in de sloot wordt vaak aan zijn voorbenen eruit getrokken. Doordat een paard geen sleutelbeen heeft, kan het die kracht niet aan en vaak loopt het dier zoveel schade op dat het niet meer bereden kan worden.
Zelfde met aan het hoofd trekken, dat kunnen de wervels niet aan.

Of brandweerwagens die met loeiende sirenes aankomen waardoor het paard nog verder in paniek raakt. Brandweermannen die bij brand in hun pakken voor het paard gaan staan en hem zo de stal uit proberen te trekken, er zijn maar bar weinig paarden die langs zo'n ruimtepak durven te lopen.

Op mijn studie doen we vaak trainingen met brandweerteams en hulpverleners, om ze te leren omgaan met paarden in nood. Heel leuk om te doen, en de mensen geven ook aan echt wat geleerd te hebben van de trainingen.

Ontopic; Het zal je maar gebeuren, lekker aan het wandelen met je paard, krijg je hem nooit meer terug op stal. Weet iemand ook hoe het precies is gebeurd?
Sterkte voor de eigenaren, hoewel het de juiste keuze was, zal het laten inslapen natuurlijk altijd pijn doen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:55

ElCamino schreef:
ik lees dat velen het niet met mij eens zijn. Dat mag natuurlijk. Maar dieren met een mens vergelijken gaat mij te ver. Een mens kun je dingen uitleggen...een dier niet, en een vluchtdier al helemaal niet.

Verder vraag ik me af hoeveel posters er ECHT paarden met koliekoperaties en gebroken benen zelf hebben meegemaakt.
Ik wel ( gelukkig niet van mezelf maar wel op de bedrijven waar ik gewerkt heb en van vrienden)
Ik zit al 35 jaar in de paarden en heb er 20 jaar in gewerkt , ook op grote bedrijven.
Ik heb er gewoon TEVEEL gezien die nooit meer de oude werden na eenn koliekoperatie of die uiteindelijk toch stierven.
Dan hebik het niet over de "mooie breukjes"in hoefbeentjes etc maar nare breuken.

Valt me op als je eerlijk bent, wordt je hier altijd als hard neergezet en dat je dieren geen kans geeft....geloof me, ik geef mijn dieren alle

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hierin mee ga.
Voor mij zou het daar ook einde zijn zeker met botbreuken want dat komt zelden tot nooit meer goed.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:39

Ik heb 8 jaar op een paardenkliniek gewerkt, en daar ook veel ellende gezien. Ook wel een handje vol koliekers en paarden met gebroken benen die het uiteindelijk hebben gered. Maar het merendeel... Nee die hebben het niet gehaald.

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:52

ja het lijkt mij ook dat het paard het niet zou gaan redden waarom hebben ze hem niet gelijk laten inslapen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:24

ElCamino schreef:

Ik heb dus een beenbreuk meegemaakt. Achterbeen lag er onder het spronggewricht gewoon af, hing nog aan een vel.
Dierenarts was er binnen een uur bij. Voor mij was het wel duidelijk, maar hij had zoiest van misschien kunnen we nog wat doen. Ze zijn toch meer ingesteld op repareren dan doden...
Dan ga je twijfelen. Maar hij zei dat het een lang en pijnlijk proces zou zijn met een kleine slaagkans dat het helemaal goed zou komen, en grote kans dat ze als nog in moest slapen. Tja, dat lange en pijnlijke proces was voor mij als genoeg om er nee tegen te zeggen en dan ook nog een kleine slaagkans... Wij kunnen ze leed besparen, doe dat dan, zeg ik altijd.
Zelf had ik wel nog iets van:maak maar een mooie stomp, dan kan er en protese onder. Maar dat doen ze hier niet.
Maar goed, ik had dus in de tijd dat ik moest wachten al afscheid genomen eigenlijk, ik wist wel hoe laat het was.
Ik geloof niet dat ik ooit een paard zou laten opereren aan een nare breuk.
Koliekoperaties heb ik geen verstand van.

On topic:
Ik denk dat je in eerste instantie je paard in een kliniek wilt hebben om duidelijkheid te hebben over de situatie als je niet meteen kunt beoordelen wat er mis is. En de betrokken hulpverleners gaan zich er ook mee bemoeien, ik denk dat je als geschrokken eigenaar veel over je heen laat komen en alles onwerkelijk lijkt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 23:38

ik zelf vraag me af hoe mensen met een paard op een kliniek komen dat ernstige koliek heeft?
Helaas heb ik in mijn tijd in Amerika een merrie, de liefste van allemaal, zien overleiden aan koliek. We weten niet hoelang ze heeft liggen rollen, maar op het moment dat we het zagen deden we er alles aan om haar op de been te houden. Na anderhalf uur kwam de DA (Amerika, alles ligt ver uit elkaar helaas) en deed alles wat hij kon. Hij zei dat het enige dat mogelijk was, een operatie, maar dat de kans al klein is dat ze levend op de kliniek aan komt.... Daarbij had ze ook nog een veulen aan de voet dus we hebben het risico niet genomen.... Ze is na 3 uur vechten overleden aan mogelijk gedraaide ingewanden, gelukkig was ze al heftig gesedeerd.

Ik vind het erg sneu wat er gebeurd is met het paard in de OP, en begrijp heel goed dat de eigenaren alles wouden doen om het paard te redden, maar op een gegeven moment houd het gewoon op... Ben blij dat het paard er verder niks van heeft meegekregen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:16

lifaya, het is natuurlijk afhankelijk hoever je moet rijden. Een dierenarts kan wat medicatie spuiten om het paard wat rustiger te laten zijn tijdens transport. ( en zo ongelukken proberen te voorkomen).
Helaas is het voor sommigen paarden niet haalbaar. Maar wat je zelf al zegt, de klinieken in NL liggen stukken dichter bij de mensen dan in Amerika. Daarom hoef je hier niet anderhalf uur te wachten op een dierenarts om je paard zijn 1e spuit te geven, en sta je gemiddeld in een goed half uur bij de kliniek op de stoep.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:17

Op dezelfde manier komt een paard op de operatietafel. Ook op de kop aan de pootjes.
Daar valt weinig over te zeggen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:39

Toen ik 16 was, was mijn pony 18 en ging er iets gruwelijk mis tussen haar en het hek van de weide toen een ander haar paard er uit wilde halen en die van mij er achteraan wilde gaan. Resultaat: gat aan de zijkant waar de darmen uit kwamen. Beestje is op een trailer gezet en naar Utrecht vervoerd. Ondertussen was ik er ook.

Moeder opgetrommeld, ook naar Utrecht en de artsen hebben tegen mijn moeder gezegd dat het beestje slechts 10% kans van overleven had en dat het vele duizenden guldens zou gaan kosten. Maar ja, dan zie je als moeder je 16 jarige dochter staan voor wie d'r pony echt haar alles is en die moord en brand roept en dat de pony NU naar de operatiekamer moet.

Afijn, beestje is geopereerd, had gebroken ribben aan beide kanten, kreeg er nog een ontsteking bij en ik weet niet wat voor ellende. Heeft 3 weken in Utrecht gestaan, maar wonder boven wonder en tegen alle verwachtingen in, kwam ze er boven op en is ze uiteindelijk 26 jaar geworden.

Moraal van het verhaal...ik was dat meisje en toen was niets me te veel. Ik was echt niet voor rede vatbaar en wilde er alles aan gedaan hebben. Als je het me nu vraagt, dan zeg ik dat het onmiddellijk einde verhaal is. Dit soort beslissingen zijn toch afhankelijk van een heleboel factoren.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:38

ze hebben hem gelijk even laten bungee-jumpen...

wat zielug! hoop wel dat het beesje een goed leven gehad heeft.
Laatst bijgewerkt door purkie op 25-08-12 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:39

purkie schreef:

wat zielug! hoop dat het wel goed komt.

Misschien het topic even doorlezen :)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:45

Cayenne schreef:
purkie schreef:

wat zielug! hoop dat het wel goed komt.

Misschien het topic even doorlezen :)

hij heeft het dus niet gehaald.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:58

BabiiVeeraa schreef:
stef schreef:
Ik ga er vanuit dat dergelijke hulpverleners écht wel weten wat ze doen en niet zomaar aan gaan klooien....

Pijnlijk was ook mijn idee, en ik was ook verbaasd dat ie op zn kop hing, maar ze weten echt wel wat ze doen

Dat zal je nog verbazen.. Je wil niet weten hoeveel dieren er alsnog overlijden of schade oplopen door verkeerd handelen van hulpverleners.
Paard in de sloot wordt vaak aan zijn voorbenen eruit getrokken. Doordat een paard geen sleutelbeen heeft, kan het die kracht niet aan en vaak loopt het dier zoveel schade op dat het niet meer bereden kan worden.
Zelfde met aan het hoofd trekken, dat kunnen de wervels niet aan.

Of brandweerwagens die met loeiende sirenes aankomen waardoor het paard nog verder in paniek raakt. Brandweermannen die bij brand in hun pakken voor het paard gaan staan en hem zo de stal uit proberen te trekken, er zijn maar bar weinig paarden die langs zo'n ruimtepak durven te lopen.

Op mijn studie doen we vaak trainingen met brandweerteams en hulpverleners, om ze te leren omgaan met paarden in nood. Heel leuk om te doen, en de mensen geven ook aan echt wat geleerd te hebben van de trainingen.

Ontopic; Het zal je maar gebeuren, lekker aan het wandelen met je paard, krijg je hem nooit meer terug op stal. Weet iemand ook hoe het precies is gebeurd?
Sterkte voor de eigenaren, hoewel het de juiste keuze was, zal het laten inslapen natuurlijk altijd pijn doen.

ha ha ja dat klopt, mijn zus zat bij de brandweer en die kregen een shetlanderhalster voor dat soort redingen :')
die heeft toen maar een oud halster van ons in de wagen gegooid.