Masker ontwikkeld voor merries om op tijd te bevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 03:37

vind het een beetje griezelig, eerlijk gezegd. maar eerlijk is eerlijk, bij alle andere (vee) dieren wordt het toegepast en dat vindt iedereen best. nu het bij paarden gebeurt staat iedereen te springen. als het echt schadelijk zou zijn voor de merrie, komen ze er snel genoeg achter. en als het niet schadelijk is is het toch goed
edit: wat veel eerlijk in mijn tekst :+

4pleasure

Re: Masker ontwikkeld voor merries om op tijd te bevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:02

Fijn dat het paard gewoon naar buiten kan en niet meer zoveel op stal hoeft te staan, maar het lijkt mij dat een merrie overdraagt omdat het veulen er blijkbaar nog niet klaar voor is. Hoe zit het daarmee...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 09:24

_Summerly_ schreef:
Gini schreef:
Brave New World, dat boek, dat gaat echt ooit eens werkelijkheid worden.
Wat dat betreft ligt de warmbloedfokkerij ver voor op de volbloedfokkerij imo en is dit eigenlijk nog een vrij primitieve "ingreep". Zo'n masker vind ik echt in het niet vallen naast KI en ET en het lijkt me ook altijd nog gezonder dan een merrie hengstig spuiten.

Idd, het evolueert meer en meer en meer...
Ik weet niet of ik er bang van moet worden of moet toejuichen.
Technologische vernieuwingen zijn er doorheen de eeuwen dikwijls geweest en waar de mensen toen ook huiverig tegenover stonden is nu de normaalste zaak van de wereld. Dit zal ook wel zo zijn.
Maar wanneer gaat het te ver? Als het ooit te ver kan gaan?

readyornot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:16

De mode prijs wint het masker zoiezo niet. Het lijkt hannibal wel

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 03:33

readyornot schreef:
De mode prijs wint het masker zoiezo niet. Het lijkt hannibal wel

Nu je het zegt :')

Het is niet natuurlijk nee, maar wat denken jullie dan van mensen die voor een bak met licht gaan zitten tegen winterdepressie?
Misschien niet helemaal juist, maar nogmaals, het paard heeft er geen last van. Buiten dan dat ze niet binnen hoeft te staan :)*

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:11

craiester schreef:
vind het een beetje griezelig, eerlijk gezegd. maar eerlijk is eerlijk, bij alle andere (vee) dieren wordt het toegepast en dat vindt iedereen best. nu het bij paarden gebeurt staat iedereen te springen. als het echt schadelijk zou zijn voor de merrie, komen ze er snel genoeg achter. en als het niet schadelijk is is het toch goed
edit: wat veel eerlijk in mijn tekst :+

Dat is wat jij zegt. Ik vind het ook niet goed als het voor andere dieren gebruikt wordt.
Heletijd een blauw licht in je oog hebben schijnen, vind ik niet ok.
En mensen maar roepen biologisch dit en scharral dat, maar dit is dan wel ok?
en als het schadelijk is, dan is dat toch niet iets om er achteraf pas achter te komen. Dat moet je op voorhand weten imo.
Maar of het ''goed'' is of niet, ik zou er nooit aan beginnen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:51

Tja, het hele houden van een paard is niet natuurlijk.
KI is ook verre van natuurlijk. Tochtig spuiten zou ook kunnen om merries vroeger hengstig te krijgen en vroeger te kunnen dekken, maar is ook niet natuurlijk, dan ben je met hormonen bezig.
Ik denk dat dit op zich een vrij onschuldige methode is, bovendien gaat het om een paar uurtjes per dag over een beperkte periode. Vanaf dat het donker wordt tot 23.00 uur 's avonds.
En zoals ik het lees, gaat het niet om de draagtijd te verkorten, maar juist als de merrie nog drachtig moet worden, zorgen dat ze eerder hengstig wordt (in februari) zodat ze eerder gedekt kan worden en het resultaat is dat het veulen het jaar erop zo dicht mogelijk na 1 januari geboren wordt.
Met draagtijden verkorten is de kans op een sterker veulen tegen de tijd dat het race-seizoen begint juist niet te verwachten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:23

Het houden van een hond is ook niet natuurlijk, zo kun je wel doorgaan..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:16

Ja, klopt, zo ekun je idd wel doorgaan.
Maar waarom is het wel geaccepteerd om paarden te houden en er op te rijden, mee te koersen, noem maar op, middels KI en/of hormoonbehandelingen drachtig te krijgen, maar zou een masker dat het eigen lichaam van de merrie een beetje fopt (wat je óók kunt bereiken door het dier op te stallen en met voldoende lux aan licht te houden) ineens een brug te ver zijn?
Hou nou toch op, heel bokt is altijd roomser dan de paus.
Niemand hier rijdt ooit met slof, geeft het dier nooit een corrigerende tik, rijdt altijd állemaal volledig correct, niet via rollkuren etc, ze krijgen allemaal het beste voer, het best lassende zadel en vooral, er gebeurt nooit iets dat níet natuurlijk is :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:42

Pfff, waarom moeten discussies op bokt altijd zo in het extreme getrokken worden.
Marije, mensen mogen dit toch raar vinden. Ik ben er ook nog niet zo goed over uit wat ik ervan moet vinden. Ben ik er daarom op tegen? Nee helemaal niet. Gewoon verwonderd en een beetje bang waar deze moderne technologie eindigt.
Dat mag toch? Zonder meteen betweterig of rooms te zijn?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:32

Wie van jullie zou er met zo'n masker op willen lopen waarbij een aantal uur per dag een lichtje in je ogen schijnt?

Eerlijk zeggen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:34

Er zijn vrouwen die wel gekkere dingen doen om zwanger te worden...

Bovendien loop ik ook niet graag voor een sulky of met een ruiter op mijn rug...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:58

Marije_jiplover schreef:
Ja, klopt, zo ekun je idd wel doorgaan.
Maar waarom is het wel geaccepteerd om paarden te houden en er op te rijden, mee te koersen, noem maar op, middels KI en/of hormoonbehandelingen drachtig te krijgen, maar zou een masker dat het eigen lichaam van de merrie een beetje fopt (wat je óók kunt bereiken door het dier op te stallen en met voldoende lux aan licht te houden) ineens een brug te ver zijn?
Hou nou toch op, heel bokt is altijd roomser dan de paus.
Niemand hier rijdt ooit met slof, geeft het dier nooit een corrigerende tik, rijdt altijd állemaal volledig correct, niet via rollkuren etc, ze krijgen allemaal het beste voer, het best lassende zadel en vooral, er gebeurt nooit iets dat níet natuurlijk is :n

Dat bepaal ik zelf nog wel. Goed dat jij je punt wilt doordrijven maar ik heb een andere mening.