Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Misschien eerst even het abstract lezen, dan snap je het onderzoek misschien beter. Op een lichte glooiing omhoog is er een duidelijk verband tussen de horizontale afname in snelheid en de verticale stijging in hoogte. Je kunt dus mathematisch vastleggen dat bij een stijging van x meter per kilometer de afname in snelheid een bepaald percentage is. Er is dus sowieso een formule uit dit onderzoek komen rollen. Dit komt overeen met onderzoek bij menselijke atleten. Ook interessant, bevestiging van iets in een andere soort.
Daarnaast hebben ze geconstateerd dat, in tegenstelling tot menselijke atleten, paarden bij een race op een glooiing naar beneden, níet sneller lopen. En dat zou je dus eigenlijk wel verwachten, vanuit je normale gevoel. Je hebt de zwaartekracht mee, ipv tegen.
En die glooiing in een renbaan is wel heel iets anders dan een berghelling afdalen. Dat doen mensen óók langzamer, net als paarden. Dus de aanname dat een race op een renbaan met een kleine glooiing omlaag wel eens snellere tijden zou kunnen opleveren, is helemaal niet zo'n vreemde, en nu dus ontkrachtigd.
Janine1990 schreef:Solleke heeft gelijk.
Zoals ik al eerder aangaf is de kans groot dat dit een studentenproject was.Janine1990 schreef:
Voor referenties wordt echt wel verder gekeken dan alleen een onderzoek op naam, dan telt het ook mee WAT voor onderzoek. En zeg nu zelf, dit is niet bepaald indrukwekkend...![]()
En niet alleen studenten tellen ganzen, dat doen voornamelijk mensen met drs voor hun naam, studie weet ik er niet bij te noemen.
Overigens is ganzen tellen voornamelijk een wiskundige bezigheid. Met een telraam tellen is niet te doen. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel begrijpt.
Persoonlijk vind ik ganzen tellen en de daaruit voortvloeiende onderzoeksresultaten een stuk interessanter dan een paard dat bergafwaarts langzamer gaat dan vlak. Het vertelt je namelijk iets over de ecologische voetafdruk. Waaruit veranderingen in landschappen kunnen ontstaan en worden voorspeld... Doe je wat mij betreft toch een grotere bijdrage als je ganzen telt, dan wanneer je bovengenoemd onderzoek hebt meegedraaid.
terlygert schreef:aerdenhout1 schreef:Nou wafel, leg jij dan eens haarfijn uit wat we er aan hebben nu we dit weten?.
Dat is al een paar keer aangegeven. Even teruglezen en je weet het.