Paarden zijn langzamer op hellingen van heuvels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Paarden zijn langzamer op hellingen van heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:26

Misschien eerst even het abstract lezen, dan snap je het onderzoek misschien beter. Op een lichte glooiing omhoog is er een duidelijk verband tussen de horizontale afname in snelheid en de verticale stijging in hoogte. Je kunt dus mathematisch vastleggen dat bij een stijging van x meter per kilometer de afname in snelheid een bepaald percentage is. Er is dus sowieso een formule uit dit onderzoek komen rollen. Dit komt overeen met onderzoek bij menselijke atleten. Ook interessant, bevestiging van iets in een andere soort.

Daarnaast hebben ze geconstateerd dat, in tegenstelling tot menselijke atleten, paarden bij een race op een glooiing naar beneden, níet sneller lopen. En dat zou je dus eigenlijk wel verwachten, vanuit je normale gevoel. Je hebt de zwaartekracht mee, ipv tegen.
En die glooiing in een renbaan is wel heel iets anders dan een berghelling afdalen. Dat doen mensen óók langzamer, net als paarden. Dus de aanname dat een race op een renbaan met een kleine glooiing omlaag wel eens snellere tijden zou kunnen opleveren, is helemaal niet zo'n vreemde, en nu dus ontkrachtigd.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:30

Nou das een hele opluchting dat ik dat nu weet :D, ik zat maar te meppen en te schoppen op die heuvels en die bok schoot maar niet op :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:46

Ibbel schreef:
Misschien eerst even het abstract lezen, dan snap je het onderzoek misschien beter. Op een lichte glooiing omhoog is er een duidelijk verband tussen de horizontale afname in snelheid en de verticale stijging in hoogte. Je kunt dus mathematisch vastleggen dat bij een stijging van x meter per kilometer de afname in snelheid een bepaald percentage is. Er is dus sowieso een formule uit dit onderzoek komen rollen. Dit komt overeen met onderzoek bij menselijke atleten. Ook interessant, bevestiging van iets in een andere soort.

Daarnaast hebben ze geconstateerd dat, in tegenstelling tot menselijke atleten, paarden bij een race op een glooiing naar beneden, níet sneller lopen. En dat zou je dus eigenlijk wel verwachten, vanuit je normale gevoel. Je hebt de zwaartekracht mee, ipv tegen.
En die glooiing in een renbaan is wel heel iets anders dan een berghelling afdalen. Dat doen mensen óók langzamer, net als paarden. Dus de aanname dat een race op een renbaan met een kleine glooiing omlaag wel eens snellere tijden zou kunnen opleveren, is helemaal niet zo'n vreemde, en nu dus ontkrachtigd.

Beetje jammer dat het nieuwsbericht dan het belangrijkste niet toont... De beoogde nieuwswaarde komt gewoon totaal niet naar voren...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:47

Maar ik zie er nog steeds geen voorpagina nieuws in...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:49

Jeetje zeg, er moet echt om alles gezeurd worden. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:49

Dreamybol schreef:

_/-\o_
Maar hier wodt al snel iedere paardenscheet op de voorpagina geplaatst :+

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:20

Goof schreef:
Dreamybol schreef:

_/-\o_
Maar hier wodt al snel iedere paardenscheet op de voorpagina geplaatst :+

Haha ja, net zoals die knapste OS ruiter oid :+

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:22

Ja, als je de titel van dit topic leest word je toch al lichtelijk melig? Of ligt dat aan mij?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:33

Ik vind het wel een interessant onderzoek.
Vrijwel als enige blijkbaar.. Heb er wel even op door gezocht.

Jammer dat zoveel mensen een mening hebben zonder te weten waar het precies over gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:59

Nou wafel, leg jij dan eens haarfijn uit wat we er aan hebben nu we dit weten?.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:45

aerdenhout1 schreef:

Dat is al een paar keer aangegeven. Even teruglezen en je weet het.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:50

Ja.. -O- Ik vind ook veel dingen interessant waarvan anderen een groot vraagteken boven hun hoofd krijgen, maar dat is daardoor (helaas :D ) niet meteen voorpaginanieuws. Er komen dagelijks resultaten van onderzoeken naar buiten die voor mensen interessant kunnen zijn, maar dan wordt voor publicatie altijd gekeken naar of het ook interessant is voor de doelgroep. Om een studie gepubliceerd te krijgen ben je daardoor vaak erg aan het leuren bij vaktijdschriften en dergelijke. Een publicatie in een krant of op een nieuwssite moet interessant zijn voor die doelgroep, helemaal om het voorpaginanieuws te maken.
En daar zit voor mij de kneep, maar krijg ik geen antwoord op.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:51

Janine1990 schreef:
Solleke heeft gelijk.

Zoals ik al eerder aangaf is de kans groot dat dit een studentenproject was.

Janine1990 schreef:

Voor referenties wordt echt wel verder gekeken dan alleen een onderzoek op naam, dan telt het ook mee WAT voor onderzoek. En zeg nu zelf, dit is niet bepaald indrukwekkend... :+

En niet alleen studenten tellen ganzen, dat doen voornamelijk mensen met drs voor hun naam, studie weet ik er niet bij te noemen.
Overigens is ganzen tellen voornamelijk een wiskundige bezigheid. Met een telraam tellen is niet te doen. Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel begrijpt.

Persoonlijk vind ik ganzen tellen en de daaruit voortvloeiende onderzoeksresultaten een stuk interessanter dan een paard dat bergafwaarts langzamer gaat dan vlak. Het vertelt je namelijk iets over de ecologische voetafdruk. Waaruit veranderingen in landschappen kunnen ontstaan en worden voorspeld... Doe je wat mij betreft toch een grotere bijdrage als je ganzen telt, dan wanneer je bovengenoemd onderzoek hebt meegedraaid.

Dat klopt helemaal.
Maar daarom zie ik hier studenten weleens projecten hebben dat me minder leuk lijkt, maar daarom niet minder nuttig.
Bedoel ik niet als bachelor- of masterprojecten, maar tussen de modules door.

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:06

met zon uitslag kan je je echt rijk rekenen ;(

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:08

Haha wat een onderzoek :P .. Echt voorpagina nieuws..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:10

Hahaha, nee dat meen je niet joh! Zijn ze dan langzamer? Mietjes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:05

terlygert schreef:
aerdenhout1 schreef:

Dat is al een paar keer aangegeven. Even teruglezen en je weet het.

Ik lees wat er uit het onderzoek kwam, maar wat hebben we er aan nu we dit weten?
Dat we de paarden niet meer met de zweep omhoog moeten jagen, of juist naar beneden, dat een afhellende renbaan geen zin heeft, of een scheef lopende bak...... geef eens een voorbeeld?

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:37

Lees nou eens terug. Dat heb je blijkbaar nog niet gedaan.

Het gaat niet om dit onderzoek alleen, het is nodig als referentie voor grotere onderzoeken, omdat die niet dit soort dingen als waarheid mogen bestempelen als het niet onderzocht is. Als je iets in een artikel als feit noemt en je hebt dit niet zelf onderzocht, dan moet je een bronvermelding geven waar je dit feit dan wel vandaan hebt.
Dat het absoluut niet voorpaginanieuws-waardig is staat daar buiten.

davjuh1504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:27

Hierop kun je alleen reageren met een 'You don't saaaaaaaay!'

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:48

HAHAHAHA ik dacht dat dit een grap was. OMG t is echt....

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:49

Vala schreef:
Ja, als je de titel van dit topic leest word je toch al lichtelijk melig? Of ligt dat aan mij?

Yup, ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:13

meen je dat nou echt? zelf ga ik altijd veel sneller een berg op namelijk, verrassend dat zij juist trager zijn!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:15

no sh!t sherlock :+

het antwoord op de vraag over het leven, het bestaan en het universum: paarden zijn langzamer als ze heuveltje op en af moeten. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:14

Vala schreef:
Nou das een hele opluchting dat ik dat nu weet :D, ik zat maar te meppen en te schoppen op die heuvels en die bok schoot maar niet op :Y)

_O-